Explorăm în continuare variantele alternative de educație din București, croite pentru lumea tot mai avidă de dezvoltare personală, fie pe cont propriu în zona hobby-uri și pasiuni monetizabile, fie ca urmare a cerințelor sofisticate ale companiilor. Astăzi stăm de vorbă cu Bianca Preda (Business Manager la Creative Business Management).
Componenta educațională a Creative Business Management - la bază, o agenție de PR - s-a dezvoltat prin modul de lucru adoptat în jurul proiectelor pentru clienți, povestește Bianca.
De la traininguri de o zi la client, prin care agenția pregătea terenul următorului proiect de comunicare, s-a ajuns la dezvoltarea unui program de cursuri foarte divers, care pleacă de la copywriting sau social media și ajunge la floristică și agricultura bio. Această diversitate vine dintr-o strategie de a crește odată cu piața: "găsim nișe de piață aflate în creștere și ne poziționăm ca formator".
Chiar în contextul lipsei unei culturi a învățării continue, aflăm că exemple inspiraționale există. Cel mai vârstnic participant interesat de marketing digital are 65 de ani, în timp ce colegi de aceeași vârstă au finalizat cursuri de vânzări pe Amazon sau organizare de evenimente.
De la educație în business la un business de educație
Agenția și-a început activitatea în 2010, cu o echipă formată exclusiv din specialiști în PR și marketing digital. Activitatea noastră principală era în zona de comunicare și nu ne-am stabilit un obiectiv în zona educațională.
Switch-ul spre educație s-a produs pornind de la proiectele de comunicare pe care le dezvoltam pentru clienți. De fiecare dată când începeam un proiect într-o companie, solicitam managementului să ne dea o zi la dispoziție pentru a face un training cu echipa de implementare. În felul acesta, reușeam să setăm mai bine obiectivele, să ne cunoaștem și să argumentam anumite tactici pe care urma să le implementăm.
Treptat, colaboratorii noștri au continuat să apeleze la noi pentru trainingul echipelor care veneau în companie și ne-au recomandat și altor parteneri.
Cursurile noastre se deosebeau atunci prin metoda de predare foarte aplicată și prin faptul că încercam mereu să forțăm puțin curajul antreprenorilor de a implementa noi tactici de comunicare. Puneam în fiecare training un 10% de gândire creativă, acesta fiind triggerul care a determinat mai mulți parteneri să își trimită, în mod constant, echipele interne la programele susținute de noi.
Evoluția programului de cursuri. Popularitate
La un an după înființarea agenției, am lansat primele cursuri deschise pe domenii pe care nu exista încă niciun furnizor de formare. Cursul “Planificarea și organizarea evenimentelor” a fost primul; programul a fost completat cu alte cursuri de comunicare și marketing digital.
Pe măsură ce au apărut noi canale de comunicare, ne-am adaptat și noi pentru a oferi un program de training care să le răspundă. Un exemplu este cursul de “Inițiere în copywriting și content writing”, primul program creat pentru cei care vedeau în conținut un link absolut necesar în comunicarea cu consumatorul online. La 3 ani după lansare, cursul este în continuare cel mai accesat program de training, cu peste 20 de ediții și aproximativ 300 cursanți.
Programa noastră e creată după un singur principiu: găsim nișe de piață aflate în creștere și ne poziționăm ca formator. Practic, încercăm să creștem odată cu piața. Dacă cineva înțelege această căutare continuă a noastră de a explora domenii noi cu potențial, își va explica mai ușor de ce avem pe aceeași listă cursuri de marketing digital, agricultură ecologică și etichetă și protocol în afaceri.
La prima vedere ele nu au legătură, dar toate fac parte dintr-o zonă care se află în creștere. Noi ne dorim să intervenim aici prin educarea unui segment de public înainte ca el să se fi maturizat.
Cele mai populare cursuri sunt cele de comunicare, copywriting, organizare de evenimente și marketing digital. Anul trecut am completat portofoliul de marketing digital cu un curs de Social Media Optimization, iar acum vom lansa un nou modul dedicat comunicarii pe Instagram.
Aceste module sunt create pentru a merge în pas cu piața de comunicare, livrând pentru cei care își doresc informații la zi despre aceste domenii. Acolo unde domeniile nu se dezvoltă atât de rapid, venim cu module susținute de traineri externi care aduc o viziune globală și studii de caz relevante.
Piața serviciilor de training
Acum 8 ani, agențiile mari de training livrau cam același set de cursuri de formare. Majoritatea se orientau către rulajele mari oferite de publicul format din funcționari publici și proiectele finanțate prin fonduri europene. Într-o epocă dominată de cursuri cu subvenții, în care participantul era plătit să vină la curs, noi am venit cu o altă vizune asupra educației alternative.
Ne-am îndreptat atenția către publicul corporate, antreprenori și freelanceri care aveau nevoie să înțeleagă noile mecanisme de comunicare digitală. Am căutat să mergem cât mai departe de rețetele clasice, cu potențial mare de a face volume, și ne-am consolidat poziția pe o piață cu perspective.
După 8 ani putem spune că a fost cea mai bună decizie, deși în primii 4 ani aveam ceva dubii că a merge pe calea nebătătorită este rețeta succesului.
Pentru cine?
În ultimii 10 ani, transformarea digitală a comunicării a lăsat mulți antreprenori cu senzația că au pierdut contactul cu publicul businessului. Efectele unei comunicări rămase în anii 2000 se văd încă la multe companii românești, în special în zona de producție.
Pentru companiile românești care nu au venit cu o infuzie de know-how de afară, este nevoie mai mult ca niciodată să înțeleagă faptul că un training constant al echipelor pe noile tehnici de comunicare ar putea sa le aducă un avantaj competitiv. Ne adresăm lor și nu numai.
La cursurile noastre vin freelanceri, antreprenori care vor să înțeleagă mai bine mecanismele tehnice ale comunicării, dar și foarte mulți angajați în multinaționale.
Aproximativ 40% dintre cursanții noștri vin din mediul corporatist, nu neapărat trimiși de corporații. Livrăm cursuri in house, către companii, dar avem foarte multe persoane care vin la cursuri din rațiuni personale. Vor o schimbare de domeniu, un shift profesional sau pur și simplu explorează nevoia de a face și altceva. Cursurile de organizare de evenimente și de floristică sunt cel mai bun exemplu aici.
Restul de 60% sunt tineri, studenți, antreprenori sau angajați care vor să evolueze la locul de muncă prin dobândirea unor competențe noi, adaptate mediului actual.
Trainerii & feedback-ul participanților
Trainerii sunt persoane care activează în domeniul în care predau. Ne poziționăm ca o organizație cu traineri profesioniști, dar care nu și-au făcut un scop în a fi vizibili. Calitatea trainingurilor este aceeași, cu singura mențiune că aceștia nu țin feedurile rețelelor sociale, decât în situațiile în care împărtășesc din experiențele relevante pentru publicul lor.
Feedback-ul participanților este obligatoriu pentru fiecare curs și ne permite evaluarea trainingului pe mai multe paliere. În primul rând, evaluăm modul în care cursul răspunde unei nevoi reale de formare, apoi analizăm performanța trainerului și abilitatea sa de a se face înțeles. Nu în ultimul rând, analizăm la fiecare curs gradul de satisfacție privind sala de training, condițiile de desfășurare și serviciile oferite în locație.
Acolo unde feedback-ul scade sub rating-ul de 4 din 5 începem să facem ajustări, care pot lua forma schimbării unui furnizor sau amendamente aduse suportului de curs. În activitatea de până acum, toți lectorii sunt punctați cu note maxime pentru skillurile de predare și cunoștințele în domeniu.
Promovare
În ultimul an, am investit tot mai mult în zona de marketing online, PPC și Ad-uri încercând să ne stabilizăm pe anumite piețe, unde comunicarea organică nu mai este suficientă. Ne bazăm foarte mult pe campanii de fidelizare a cursanților pe care îi vrem cât mai mult timp în comunitatea persoanelor care se regăsesc în sloganul #neverstoplearning.
Certificări și oportunități
Ne dorim ca oamenii să se întoarcă în companiile în care activează cu o structură clară a lucrurilor pe care le pot implementa. Ei sunt cei care aduc valoare adăugată companiei și eficientizează procesele cu ajutorul noțiunilor învățate la curs.
În afară de reperele profesionale, ei se întorc cu o serie de diplome și certificări pe care noi le punem la dispoziție. Suntem acreditați ANC (Autoritatea Națională pentru Calificări), ECDL și recunoscuți de mai multe instituții internaționale.
Oportunitățile constau în oferirea posibilității de angajare în domeniu în cadrul firmelor cu care avem parteneriate sau aplicarea pentru posturi de internship pentru cei care vor să aplice noțiunile învățate la curs.
Provocări
Ca orice business românesc care activează în educație, limitările sunt foarte mari. În primul rând, ne lovim de lipsa unei culturi a învățării. Pentru o țară în care nici învățământul obligatoriu nu mai este un obiectiv în sine, educația alternativă este un concept de nișă.
Pentru o companie care și-a setat ca slogan #neverstoplearning și promovează conceptul de LLL (Lifelong learning), cei 1% dintre români care își continua educația după finalizarea ciclului obligatoriu sunt principalii clienți. Potențialul unui asemenea business ar fi uriaș într-o comunitate în care educația pe tot parcursul veții ar fi prioritară.
Restul provocărilor sunt comune cu ale altor afaceri de dimensiuni mici și medii din România. Birocrația acreditărilor, lipsa de digitalizare a sistemului de evidență pentru programele de formare acreditate.
Suntem încă în era biblioraftului și a sertarului cu numere de ordine, deși predăm marketing digital. Trăim, zilnic, într-o bulă de optimism pe care o hrănim din exemplele cursanților noștri.
Cel mai vârstnic participant la cursurile noastre de marketing digital are 65 de ani, iar alții la 62-63 de ani au făcut cursuri de vânzări pe Amazon sau organizare de evenimente. Cel mai în vârstă cursant are 75 de ani și este absolventul unui curs de agricultură bio.
Atâta timp cât vor exista astfel de modele, va exista și speranța că o agenție de cursuri creative mai are loc de creștere într-o piață dominată de retail și fashion.
Dezvoltarea pe mai departe
Avem câteva direcții prioritare de dezvoltare care implică mărirea portofoliului de cursuri cu programe susținute de traineri din alte țări. În acest moment avem o colaborare cu două firme de training internaționale în zona de comunicare și organizare de evenimente. În parteneriat cu International School of Communication am dezvoltat un program de cursuri avansate de comunicare pe care anul acesta îl completam cu un modul de leadership pentru senior leaders.
O altă direcție este investiția în personalizarea și îmbunătățirea experienței la curs a participantului. Ne gândim la implementarea unui proces de automatizare a experienței acestuia, de la momentul înscrierii până la urmărirea evoluției sale în timp, cu ajutor venit din partea specialiștilor noștri.



























