[De la prietenie la business] Cătălina Dima și Rodica Coderie, Tartelicious: Răsfăț dulce pentru sâmbete și pauze de serviciu

[De la prietenie la business] Cătălina Dima și Rodica Coderie, Tartelicious: Răsfăț dulce pentru sâmbete și pauze de serviciu

Totul a pornit de la o tartă. Cu vanilie și fructe de pădure. De la hypermarket. Două prietene au zis că pot să facă și ele una acasă, fără niciun fel de colorant alimentar. Două joburi în corporații mai târziu, li s-a deschis apetitul pentru un business propriu. Atunci și-au adus aminte de acea tartă. A urmat o demisie și o decizie dulce: Tartelicious.

Când cineva le-a spus "fondatoare", ele au izbucnit în râs și au zis "nu, nu, fetele de la Tartelicious - tartelicioasele, Cătă și Rodi".

Poate părea siropos, ceea ce e bine pentru o afacere cu dulciuri, dar fetele și-au văzut mereu business-ul ca un pretext pentru o comunitate. Cozy, în centrul Bucureștiului, Brezoianu 35.

După câteva ore bune de muncă, entuziasmul, spun ele, se menține cu creme hidratante. Și cu călătorii împreună, în care să mai descopere câte un ingredient, o aromă, o prăjitură, pe care să și le însușească.

Sunt printre norocoasele care pot spune că business-ul le-a apropiat și mai mult. Și își iau în serios rolul de a fi antreprenoare relaxate. Și au deseori momente de respiro, în care își amintesc cum au început, gătind pentru prieteni.

Adevărul e că ideile bune se discută cu prietenii la o bere, iar momentele cool între ei pot naște business-uri creative, pentru prieteni și mai mulți. Continuăm seria editorială alături de Ursus, dedicată business-urilor deschise din prietenie. Așa cum e Tartelicious.

U-Talks

 

Joburi precedente

Cătălina: Am fost marketing manager la o firmă de consultanță, unde de-a lungul celor 7 ani, am învățat multe aspecte de business. Contactul cu oameni din diferite domenii și-a pus amprenta pe dezvoltarea mea și într-o anumită măsură, m-au făcut să realizez că îmi doresc un business al meu.

Rodica: Lucrez full-time ca data scientist la o companie IT și îmi plac ambele mele joburi. Eu sunt mai curajoasă în momentele de răscruce, așa că aș putea spune că am avut un aport important în luarea deciziei "trebuie să deschidem business-ul Tartelicious".

 

Prietenie din liceu

Ne-am cunoscut în primul an de liceu și de atunci, prietenia noastră crește și învățăm una de la alta. Acest business nu ar fi scos ochii în lume fără această prietenie. Amândouă avem încredere una în cealaltă și știm că orice decizie am lua, chiar și fără să ne consultăm, este în beneficiul nostru. Bineînțeles că există și păreri diferite, dar cunoscându-ne deja de peste 15 ani, putem discuta orice, fără a ne simți atacate sau rănite în orgolii.

 

Ideea de business

Încă din facultate, visam să avem un loc al nostru. Pe atunci, nu eram hotărâte ce ne-ar plăcea, știam doar că trebuie să aibă legătură cu mâncarea. Dacă e să spunem drept, pasiunea noastră comună e mâncarea bună.

Gătitul a venit ulterior, când ne săturasem de pachetele primite de acasă și începusem să testăm tot mai multe rețete "atipice" pentru vremea aceea. Ne plăcea și ideea de cafenea, dar nu știam să facem cafea, ne plăcea și ideea de bar, dar ne-am oprit la ce iubeam cu adevarăt - dulciurile. Și știam să facem! Chiar destul de bine.

Tot în facultate, ne plăcea o tartă cu vanilie și fructe de pădure, dintr-un hypermarket pe care o mâncam tot timpul. Dar când ne uitam pe eticheta ei, numai ingrediente reale nu avea. Și prima provocare a fost să facem o tartă ca aceea, acasă. Și ne-a ieșit, atât de bine încât după câțiva ani, "am copt" ideea Tartelicious.

 

Formula de start

Decizia a venit când Cătălina și-a dat demisia și a fost posibilă implicarea 100% a uneia dintre noi. Bineînțeles că nu a venit peste noapte această decizie, aveam temerile noastre și multe întrebări, multe necunoscute.

Am început să facem tarte pentru prietenii noștri, de unde am avut și feedback-ul și încurajările de a ne deschide un loc unde pot veni să mânănce bunătăți făcute de noi și să ne și răsplatească.  

Am început cu ideea că vrem un laborator de cofetărie, iar acum locul din Brezoianu s-a transformat într-un loc unde oamenii vin în pauzele de serviciu, sâmbetele, să mănânce ceva bun și să ne vadă. Iar asta ne bucură foarte tare! Chiar dacă la finalul zilei suntem epuizate, de la ei ne luăm energia.

 

Așteptări

Să avem locul nostru "de joacă", unde putem veni să încercăm rețete noi, să ne bucurăm de munca pe care o facem. Ne doream un business care să se susțină, fără să mai aducem bani de acasă. Și ne-am bucurat că am putut să realizăm asta chiar de la începuturi. Când am deschis tarteria, nu ne gândeam "în primul și primul rând, vrem să facem bani - mulți". E nerealistă această gândire, mai ales pentru business-urile mici. 

 

Costuri de oportunitate

Credem că unul dintre cele mai mari costuri de oportunitate este timpul liber. Pentru noi, Tartelicious e ca un copil, încă îl învățăm să meargă și trebuie să îl susținem. Suntem într-un ritm alert, iar zilele în care să nu faci nimic sunt rare.

 

Dificultăți 

Dificultățile pe care le resimțim cel mai puternic sunt multele schimbări legislative. Este foarte greu să fii informat 100%. Și acestea se rezolvă, dar iau mult timp, timp pe care ai putea să îl utilizezi  testând o rețetă de tartă nouă. Și momentele de oboseală, dar ne și luăm timp pentru noi când simțim că s-a golit rezervorul. Deși suntem 2 persoane optimiste și pline de energie, nu vrem ca din cauza unor motive ca oboseala, timp puțin de relaxare, să nu ne mai placă ceea ce facem.

 

Rolul de antreprenor

Încă suntem în proces de asumare totală a acestui rol, cel puțin în cazul Cătălinei, care este full-time aici. Vrem să fim cât mai relaxate când vine vorba de rolul nostru ca antreprenor. La un moment dat, cineva ni s-a adresat ca "fondatoare", iar noi am izbucnit în râs și am zis "Nu, nu, fetele de la Tartelicious - tartelicioasele, Cătă și Rodi".

Să nu credeți că nu luăm în serios ceea ce facem, suntem foarte atente, dar ne place să și râdem mult, așa lucrurile par mai ușoare. Dar clar, Cătălina a devenit mai curajoasă, îi este mai ușor să ia decizii, iar Rodica este mult mai disciplinată și atentă la detalii.

 

Partenere de afaceri

Suntem printre norocoasele care pot spune că business-ul ne-a apropiat și mai mult. Prietenia noastră e mult mai importanta decât altceva, o tot construim de 15 ani. Ne-a ajutat foarte mult să știm cum suntem ca persoane, să avem valori comune și viziuni asemănătoare, când am pornit pe acest drum.

 

Entuziasmul pe parcurs

Considerăm că suntem încă la început și nu ne-am pierdut entuziasmul. Momentan. Da, există momente când ai vrea doar să stai și să nu te gândești la nimic, fiind și o muncă fizică destul de obositoare. A sta în picioare peste 12 ore poate să îți omoare entuziasmul rapid, dar pentru asta există multe creme hidratante.

Când ne simțim demotivate, testăm rețete noi, citim ce fac alții, mâncăm bunătăți făcute de noi  - ce poate fi mai plăcut decât să mănânci un brownie cu mascarpone?

 

Inspirația

Bunicile și mamele noastre au fost mereu o sursă de inspirație, călătoriile. În fiecare an, mergem în călătorii împreună și mai găsim un ingredient, o aromă, o prajitură, un loc care să ne placă foarte mult și să ne dorim să le aducem și la noi. Iar când mergem în piață, suntem în rai!

 

Momente de respiro

Oh, da! Și aceste momente de respiro sunt un fel de "pauzele mici și dese, cheia marilor succese" (a se înlocui "pauzele" cu "ieșirile"). Avem deja un fel de tradiție, ca în perioada de dinainte de Crăciun sau Paște, când e o perioadă foarte aglomerată pentru noi, să mergem seara să mâncăm niște cartofi prăjiți de la vecinii noștri, Energiea.

 

Dacă ar fi să o luați de la capăt

Am fi și mai disciplinate. Noi singure am depus actele pe la diferitele instituții ale statului și acum, privind în urmă, am fi putut fi mai organizate.

 

Produse

Am ales tarta ca produs pentru că ne place foarte mult și îți permite să fii creativ, plus că poate fi și sărată și dulce. Tartele sunt produsele principale, dar facem și alte produse homemade de "bakery".

E minunat să ai idei de combinații, chiar și de culori, și ulterior, să poți să ai o tartă de care să se bucure pofticioșii din București. Vrem ca toate tartele noastre să fie naturale și să nu folosim niciun fel de colorant alimentar, de aceea ne jucăm cu tot felul de ingrediente - sfecla într-o tartă cu cremă de brânză, coacăze pentru o cremă mov.

Nu vrem să ne numim nici cofetărie, nici patiserie, pentru că din punctul nostru de vedere sunt înțelese greșit aceste noțiuni la noi. Cofetărie - produse pline de zahăr și prăjituri clasice, iar patiserie - merdenele, pateuri și bușeuri. 

 

Clienții

Clienții noștri sunt diverși, cei cărora le place să mănânce ceva bun, ceva care să le aducă aminte de dulcele bun de acasă, cu ingrediente adevărate. Iar oricât de clișeu ar suna, mulți dintre cei care ne-au călcat pragul au devenit prietenii noștri. Iar acest lucru e printre marile noastre câstiguri.

Poate părea siropos, dar mereu ne-am dorit ca business-ul pe care îl vom avea e să creeze o comunitate, unde oamenii vin relaxați și cu plăcere. Până și laboratorul  (unde poți vedea cum se lucrează), îl numim bucătărie. Vrem ca oamenii să se simtă ca acasă. În fond, mâncarea este, sau ar trebui, să fie și o activitate de relaxare, să te facă să te simți bine. Mai ales deserturile, care sunt un răsfăț.

 

Comunicarea

Cea mai bună promovare pentru noi este word-of-mouth-ul. Bineînțeles, și rețelele sociale ne-au ajutat, acum suntem mai active pe Instagram și ne și place să utilizăm acest canal.

Un alt punct important a fost locația tarteriei, chiar în centrul Bucureștiului, pe Ion Brezoianu, nr 35. Deși suntem "ascunse" într-o curte , oamenii intră pentru că "îi aduce mirosul". Credem și noi: unt și ciocolată topite!

 

Provocările pieței

Muuulte, dar credem că acest lucru îl poate spune orice antreprenor din România. Bineînțeles că birocrația ne omoară și e destul de multă în acest domeniu. Încercăm să ne facem temele la timp, să nu ne simțim copleșite. Alte provocări sunt mai degrabă în zona personală.

 

Gânduri pentru monetizarea pasiunilor 

Pentru cei care vor să-și urmeze pasiunile, e bine să se documenteze, să se înarmeze cu răbdare, iar când simt că îi lasă puterile, să se gândească de ce își doresc să își deschidă un business. Noi zicem că e nevoie de o voință de fier, curaj și perseverență și să nu le fie frică de muncă.

 

Planuri

Primul pas e să mai găsim un coleg(ă) să ni se alăture și să o suporte pe Cătălina, freak control (glumim). Vrem ca Tartelicious să fie acel loc, care și peste cinci ani să nu dezamăgească, să fie ca atunci când mergi acasă și te bucură mama sau bunica cu o prajitură. În domeniul alimentar, de obicei, aceasta e tendința - să începi cu o calitate foarte bună, iar pe parcurs să nu mai regăsești produse la fel de bune ca la început.

Ne dorim să deschidem un loc Tartelicious mai mare, un bistro, dar tot cozy, poate în același loc, dar cu o gamă mai mare de produse.

 

Adevarul e că cele mai bune planuri le împărtășești cu prietenii, la o bere. Și după ce se împlinesc, vă bucurați împreună.

Alături de Ursus, celebrăm astfel de momente și spunem poveștile antreprenorilor care își urmează visele, și pornesc la drum alături de prietenii lor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune



Branded


Related