Când crezi că ești mare specialist în publicitate și știi tot universul acesta, cu toate constelațiile lui, ți-ai imprimat pe T-shirt „guru în marketing”, toate rudele cunosc că ești nu-știu-ce-expert, apare peste noapte vreo extensie, vreo aplicație, vreun TikTok, vreun chatbot pe care dacă nu-l iei în serios, toate restul câte le-ai învățat par neserioase.
Un astfel de exemplu îi aparține lui Vadim Ciobanu, expert în Messenger Marketing și Co-fondator Yard Studio, care a gândit cum se mai poate de ajuns la consumatorii de publicitate, prin intermediul SMS. A creat mai mulți chatboți de-a lungul carierei sale și câteva extensii unde se întâlnesc marketingul cu tehnologiile acelea inteligente. Intenționează să lanseze și un curs online despre ManyChat în limba română, pentru proprietari de afaceri, specialiști SMM, agenții și pentru avansați.
Ca să vedem ce sunt de fapt toate aceste inovații și cum ajută ele să fim mai aproape de publicul necesar, care sunt tendințele în ceea ce privește marketingul digital și de ce să ne adaptăm comunicarea la noile canale, am ascultat ceea ce a povestit Vadim.
Primii pași în publicitate
A început în 2015, când din echipa de vânzători am fost avansat la asistent al directorului de marketing al unei rețele de magazine de electrocasnice. Mai apoi, în 2016 mi-am încercat puterile în funcția de manager marketing în altă companie care vindea utilaj pentru construcții. Fără experiență în acest domeniu, a trebuit să învăț totul singur, să citesc cărți și să merg la cursuri. Am început să mă descurc puțin în Facebook și Google, am lansat câteva campanii publicitare care, sincer să fiu, au fost o pierdere de bani pentru că nu aveam destulă experiență și cunoștințe.
În 2017 am plecat la o agenție de marketing, unde aveam obligația să creez conținut pentru paginile de Facebook ale clienților, să-l public și să-l promovez. Aproximativ peste jumătate de an am fost avansat la funcția de șef de departament. Aici am învățat foarte multe pentru că lucram cu diferite tipuri de afaceri și aveam la îndemână bugete relativ mari.
Messenger Marketing
Apoi, am început să studiez Messenger Marketingul și anume platforma Chatfuel. La sfârșit de 2018 am creat chatbotul pentru televiziunea TV8. Acesta permitea să te abonezi la o categorie de știri și să le primești zilnic pe Messenger. A fost unul din cele mai reușite proiecte. La început de 2019 am plecat la o altă companie care vindea șabloane pentru WordPress. I-am ajutat să automatizeze mesajele din pagina de Facebook. De obicei, mesajele erau din partea oamenilor care aveau nevoie de suport. Îi redirecționam către paginile FAQ sau la echipa de suport. Totul era făcut în ManyChat.
Deși în marketing am ajuns aproape întâmplător, îmi place să învăț mereu ceva nou. Canalele prin care comunicăm se dezvoltă foarte repede. Dacă faci o pauză - rămâi în urmă. Pentru a ajunge expert în Messenger Marketing am dedicat zilnic câte puțin timp pentru a învăța atât trucuri din marketing, psihologie, cât și puțină programare. Ambiția de a crea chatboți avansați necesită extinderea posibilităților pe care ni le oferă platformele non-code. Aici și-au găsit loc și cunoștințele mele din programare. Să fac marketing în Messenger îmi place din motivul că aici ai contact direct cu fiecare persoană nu doar cu o audiență anonimă care corespunde unor criterii. Poți crea o experiență 100% personalizată pentru fiecare abonat.
Personalizarea și relevanța este cheia succesului în Messenger.
În încercarea de a face chatboții mei mai puternici am început să folosesc așa platforme ca Zapier, Integromat, Parabola. Acestea permit unui non-developer să integreze diferite instrumente între ele. Cu platforma Integromat chiar am ajuns să fiu partener oficial în această primăvară.
Yard Studio
În mai 2020, împreună cu 2 foști colegi am fondat o mică agenție în care lucrăm acum. Unul este designer grafic, altul este specialist în marketing, iar eu mă ocup de setarea campaniilor și automatizări.
Send SMS
În 2019 ManyChat a introdus funcții noi - Email și SMS. Astfel, a devenit o platformă omni-channel de marketing. Odată cu restricțiile la transmiterea mesajelor în Messenger, încă 2 canale de comunicare în plus au prins foarte bine. Funcția de Email este disponibilă în toată lumea, iar SMS doar în SUA, Canada + încă vreo 5 țări.
Când am fost adăugat în grupul închis ManyChat for Developers ca să ajut cu un feedback echipa de la ManyChat, m-am gândit care e cea mai cerută funcție de care au nevoie utilizatorii lor. Nu a trebuit să caut prea mult ca să înțeleg că este vorba de SMS pentru țările în care nu este disponibil. Chiar dacă oricine poate aduna numere de telefon în Messenger și mai apoi cu ajutorul Zapier (sau alte platforme de acest gen) să facă legătura cu o platformă precum e Twilio să transmită SMS-uri în orice țară din lume, nu prea mulți o fac din cauza că presupune costuri suplimentare, dar și unele cunoștințe.
Dezvoltarea aplicației
A început cu căutarea unei platforme ce suportă tipul de conexiune necesar. Am făcut un search pe Google și am găsit SMS.to, aveau tot de ce aveam nevoie și un preț cât de cât bun pentru mesaje SMS în Moldova. Era important să nu cheltui mult pe teste, deci prețul era important.
Am început să fac aplicația și așa a apărut Send SMS care este un fel de extensie ce permite să faci conexiunea dintre ManyChat și SMS.to fără intermediari. Utilizatorii acesteia nu au nevoie să cunoască programare, nici măcar cât cunosc eu. Extensia are o interfață simplă, similară cu cele deja cunoscute de pe ManyChat.
Din păcate extensia nu este același lucru ca și funcția nativă de transmis SMS din ManyChat, poți doar transmite mesaje într-o direcție și atât. Dar am câteva idei care îi dau chiar și unele avantaje în comparație cu soluția nativă. Acum orice utilizator ManyChat din lume o poate instala gratis, pentru că eu nu mi-am dorit să fac bani din vânzarea ei și nici măcar nu sunt afiliat cu SMS.to.
Bugete?
Zero buget. :)
Primele reacții
Au fost încă până la anunțul oficial de la conferință. Odată ce am creat-o, tot eu a trebuit să văd dacă are cineva nevoie de ea. Așa am început să o propun clienților mei din Moldova, care s-au arătat interesați de posibilitatea de a-i recupera pe cei cu care nu mai pot comunica gratis pe Messenger din cauza restricțiilor de 24 de ore. Le-am explicat - obținem numărul de telefon în Messenger, transmitem SMS cu link spre Messenger și iarăși avem 24 de ore la dispoziție pentru a comunica cu clienții. Ciclul se repetă.
După un anunț pe Facebook, s-au găsit oameni care au dorit o astfel de extensie, dar pentru alte platforme de transmis SMS. Așa a apărut posibilitatea de a face bani. Am creat încă 2 astfel de extensii, una din ele pentru o platformă românească, cu prețuri la SMS bune pentru România și am vândut-o. Acum mai dezvolt și alte extensii care să permită integrarea simplă cu diferite CRM-uri, baze de date, inteligență artificială, dar și soluții personalizate pentru cazuri specifice.
Provocări
Fail-uri au fost, la început de cale, când mă gândeam mai mult la partea tehnică a chatbotului și mai puțin la cea de marketing. Era greu să înțeleg de ce oamenii nu se comportă în Messenger așa cum vreau eu. Dar am depășit situația când am început să gândesc altfel - utilizatorii fac tot corect, eu am greșit și doar eu pot corecta greșeala.
Încă o greșeală am făcut atunci când am încercat să înlocuiesc un magazin online cu un chatbot. Îmi doream ca oamenii să facă cumpărături în Messenger :)). Deși este posibil, prea puțini sunt gata să adopte această tehnologie.
Tendințele
Nu mă consider vizionar, nu pot spune ce va fi în viitor, dar știu ce este actual acum. Numărul utilizatorilor de aplicații de mesagerie a depășit numărul de utilizatori social media, din 2019 numărul de utilizatori mobili a depășit numărul utilizatorilor de desktop. Pandemia de COVID ne-a forțat să trecem afacerile în online. Acum este momentul potrivit pentru a adopta Messenger Marketingul - canalul în care poți fi cel mai aproape de clienți.
Pentru cei care sunt la început de drum există o mulțime de aplicații pe care le pot studia și deveni un expert pe o nișă foarte îngustă. Vă dau câteva idei - Airtable, Coda.io, Zapier, Integromat etc.
Proiecte și planuri
Pe prim plan acum este agenția pe care am deschis-o cu colegii. Ne dorim să angajăm câțiva oameni. De asemenea, vreau să lansez un curs online despre ManyChat în limba română, divizat pe câteva categorii de oameni: proprietari de afaceri, specialiști SMM, agenții și pentru avansați.
Vreau să lansez și un service online despre care nu vă pot spune acum prea multe, dar va avea legătură cu vânzările și loializarea clienților. :)

























