[Event Trends] Dragoș Stanca: Nu mai există o piață de evenimente, în acest moment, mai nicăieri în lume

[Event Trends] Dragoș Stanca: Nu mai există o piață de evenimente, în acest moment, mai nicăieri în lume

Așa cum îl știm, Dragoș Stanca spune lucrurilor pe nume, fără menajamente. Și el spune că foștii organizatori de evenimente s-au transformat fără să își dea seama în publisheri digitali, online training providers și broadcasteri online. Piața de events s-a transformat complet în 2020, iar efectele pandemiei au fost devastatoare. Vorbim despre toate reașezările din acest domeniu într-o serie nouă pe IQads și începem cu Dragoș Stanca și experiența lui cu UPGRADE 100 în 2020 și trendurile care se întrevăd pe 2021:

”Nu există “evenimente online”, e doar cel mai la îndemână nume în acest context; erau și înainte de pandemie online broadcasting, webinarii, online trainings, etc. Am văzut multe încercări de genul, serii de Zoom calls numite pompos “festival”. Cred că aici industria a greșit radical și că asta se va vedea în timp”

Ce urmează anul acesta pe piața de evenimente, ce poate fi transformat, până la urmă, în digital și care sunt soluțiile care se întrevăd, povestește Dragoș Stanca mai jos:

 

Take-aways din 2020

Din 2020 luăm câteva sute de mii de euro pierderi din investiții anterioare pentru linia de events. Am învățat mai ales să citim și redactăm cu atenție clauza de forță majoră în relația cu toată lumea: furnizori, speakeri și alții.

 

Piata de evenimente

Nu mai există o piață de evenimente, în acest moment, mai nicăieri în lume. Există foști organizatori de evenimente cu conținut educativ, business, etc, care, deși majoritatea nu realizează asta încă, s-au transformat, de facto, în publisheri digitali, online training providers și broadcasteri online. 

 

Reinventarea din 2020

Pentru prima oară în ultimii 10 ani, am decis să așteptăm și să reașezăm operațiunile fără să ne repezim să fim primii. Am organizat online broadcasting-uri la un nivel calitativ ridicat, principalele fiind lansarea TikTok în România pentru comunitatea UPGRADE 100 și co-producția globală FinVision, pentru FintechOS

Am profitat puțin de prilej ca să întărim componenta noastră media, am lansat comunicarea pentru ceea ce credem noi că va fi următorul unicorn Made in Romania, Elrond. Am întărit și extins podcastul și emisiunea radio UPGRADE 100 Live. Și am investit în noi lucruri și în research să găsim calea spre viitorul capitol.

Pe scurt, cred ca a devenit evident că nu mai suntem și nu am fost niciodată doar un festival: festivalul a fost mereu cea mai atractivă și blink-blink formă de exprimare, motiv pentru care am și renunțat de altfel la particula .fest din fostul brand, iCEE.fest. Ce suntem de fapt e vizibil în homepage: o comunitate tech, cu mai multe componente, axată pe conținut și business networking.

 

Noile strategii

Noul concept UPGRADE 100 va avea o abordare complet diferită, îl vom lansa anul acesta când vom simți că e suficient de “gata” pentru a nu veni pe piață cu un produs care să nu ne facă onoare. Avem o oarecare tradiție de respectat...

 

Impresiile dupa un an de online events

Venituri cu 80-90% mai mici, costuri cu 25% mai mici și absolut zero interes al Guvernului pentru această zonă a evenimentelor educaționale, de business etc. Dezamăgitor, din acest punct de vedere. Foarte.

Nu există “evenimente online”, e doar cel mai la îndemână nume în acest context; erau și înainte de pandemie online broadcasting, webinarii, online trainings, etc. Am văzut multe încercări de genul, serii de Zoom calls numite pompos “festival”. Cred că aici industria a greșit radical și că asta se va vedea în timp: evenimente de calitate slabă, cu probleme tehnice, gratuite. Nu e un drum pe care noi ne-am angrenat.

 

Avantajele evenimentelor online

Există avantajul aparent al posibilității de a avea audiențe globale. E o iluzie: toți organizatorii de events din lume au avut aceeasi “revelatie” simultan: we are going global. 

Consecința e că oferta e prea mare acum vs. timp efectiv disponibil iar, ghinion, ziua are tot 24 de ore pentru public, ca și înainte de pandemie. Nu e nicio diferență între un interviu online Bloomberg și un “eveniment online” pe aceeași temă difuzat pe Youtube sau Hopin. Ori între un asa-zis festival online si un curs Masterclass.com. Adică există, dar câștigă Masterclass.

Așadar eu, personal, nu susțin abordarea aceasta: îmi aduce aminte de începuturile mele în online când mă rugau colegii din industria print (ziare si reviste) să le fac e-papers și e-magazines în loc de site-uri, ca și cum consumatorilor le-ar păsa că “pot să dea foaia” online. Nu le pasă, asa cum nu le pasă nici de omuleți sau standuri desenate online. 

E un proces, cred că se va lămuri toată lumea foarte curând că nu există “evenimente online”. Vor reapărea evenimentele pe bune, iar componenta lor digitală va fi mult mai bună și mai vizibilă ca până acum. Asta, da. 

 

Provocarile tehnice pentru event-urile din 2020

Avantajul nostru e că dincolo de organizarea unui festival despre digital, grupul de companii din care fac parte face digital, inclusiv partea tehnică, așadar nu am avut probleme serioase.

Am testat mai toate noile tool-uri de pe piață. Nu am fost impresionat de niciunul, încă. De fapt am fost impresionat de românii de la Streams.live - pentru că e un tool comparabil cu Hopin (evaluat la peste 2 miliarde de dolari…), dar care nu are imaginea inflată a norocosilor care au lansat din țara potrivită și la momentul potrivit un tool, altminteri, destul de banal.

 

Audienta in online

Entuziasm limitat la început și plictiseală accelerată ulterior. Cu mici excepții. Plus o conversie foarte slabă încriși-participanți efectiv. Dacă într-un event offline ai un 10-15% care nu apar chiar dacă plătesc biletul, în online procentele sunt de peste 30-40%. Ca regulă. Exceptiile se numesc exceptii pentru că sunt excepții.

 

Mixul pentru un event digital bun

1. Know how ul tehnic 2. Investiția în producție 3. Conținutul 4. Interactivitatea 5. Durata.

 

Previziuni pentru 2021

Viitorul va fi cu siguranță hibrid: e ca și cum o bună parte din public a descoperit în perioada asta plata cu cardul vs cash. Sau shoppingul online.

Partea de digital / interactive e aici să rămână. Restul, depinde de fiecare player cum va avea noroc, inspirație și mai ales resurse. Evenimentele, fie ele on sau ofline, sunt foarte scumpe. Si complicate.

Mă tem că va fi mai greu decât 2020 pentru industria de foste evenimente. Dar sper foarte tare să recitesc asta în ianuarie 2022 și să spun “Băi, da’ prost de pesimist am mai fost…”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related