Fie că vorbim de crizele macro sau de cele de comunicare la nivel personal sau de brand, acestea au devenit o constantă. E un context care trebuie să convingă orice business să-și revizuiască manualul de criză și să facă traininguri și simulări în acest sens, spune Ana-Maria Diceanu, Managing Director Brain 4 Strategy.
În vremuri tulburi, Ana-Maria pledează pentru mai mult bine în comunicare și pentru strategii de PR care pun accentul pe cum pot fi rezolvate problemele consumatorilor. Există campanii care mizează pe factorul cool, de moment, fără a legătură cu obiectivele de business. Profesioniștii PR au rolul de a proteja reputația clienților și a consolida capitalul de încredere al publicului, și nu cel de a obține reach, amintește ea.
Anul acesta, trebuie să fim cu ochii și urechile pe video și podcasturi, să explorăm tool-urile AI și, mai presus de toate, să comunicăm clar, onest și transparent, crede Ana-Maria. Citiți în continuare pentru mai multe idei strategice, sfaturi din experiență și recomandări pentru reducerea stresului.
Provocări și realizări în 2022
Echipa este proiectul cu care mă mândresc cel mai mult. Echipa noastră brainy e ce s-a întâmplat frumos în agenție în 2022. Echipa a fost cea care m-a inspirat să lansăm studiul Mental Health pe 100 de oameni de HR, alături de partenerii de la Unlock Research, studiu pe care îl repetăm și în 2023.
Ce ți-ai propus pentru 2023
Dacă ne uităm la poveștile din presă de la început de an, regăsim un cuvânt cheie: criză. Sau mai nou, conceptul de "permacrisis". Și nu mă refer doar la inflație, ci la toate crizele de imagine ale unor persoane publice și ale unor brand-uri. Prin urmare, dacă nici începutul de an nu convinge companiile să își revizuiască manualul de criză, să facă training media și simulări de criză, atunci nu știu ce le-ar putea convinge.
Planul nostru este să creștem și să continuăm să ajutăm companiile să își rezolve problemele de comunicare.
În acest sens am completat serviciul de training-uri cu un parteneriat cu ATTACK Simulator, start-up cu care am dezvoltat un training de criză pe zona de cyber. Veriga slabă în astfel de situații e angajatul și nu mă refer la cel de la IT. Prin urmare, ATTACK Simulator vine cu o parte de training și testare angajați, iar noi venim cu partea de pregătire a celulei de criză în vederea gestionării comunicării cu stakeholderii în astfel de situații.
Piața de comunicare din România
Noi, ca oameni de comunicare, profesioniști care trebuie să avem grijă de reputația clienților și companiilor pentru care lucrăm am reușit în ultimii ani să dovedim valoarea adăugată pe care o aducem acestora. Așa că la întrebarea „Ce facem bine?” putem răspunde, fără dubii, că avem grijă de reputația companiilor și contribuim cel mai mult la capitalul de încredere în brand-uri.
Pe partea cu mai puțin bine. De multe ori vedem tactici, activări de PR care nu au legătură cu ceva strategie, care nu au un link direct în business, e doar o acțiune cool, creativă, în trend, cu influenceri la modă... și atât. Nu pentru reach ar trebui să se lupte PR-ul...
Provocarea anului
Cea mai mare provocare cred că este partea de resurse umane, găsirea și păstrarea de talente.
Predicție pentru 2023
Nu mai fac predicții de trei ani. Cred că am trecut de faza în care puteam face predicții. Ce pot spune este că o să fie un an greu pentru departamentele de PR. Companiile trebuie să se imunizeze împotriva crizelor de comunicare, o să li se ceară să facă mai mult bine, să comunice mai bine cu angajații, să măsoare mai bine și toate astea cu bugete mai mici.
Impactul aplicațiilor AI
Am testat și folosim deja aplicații pe bază de inteligență artificială în munca noastră – tome app, lumen5. O să ajungem în curând să vorbim despre etica acestor platforme, de reglementarea lor, dar până una-alta trebuie să înțelegem cu ce se mănâncă. Vedem Italia care deja anunță că interzice ChatGPT.
Ce trebuie noi, ca oameni de PR, să avem în vedere este transparența, să comunicăm și să informăm clar clientul dacă, de exemplu, folosim AI pentru a scrie texte pe social-media.
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
Când gândim strategii de PR și ne uităm la obiective ar trebui să vorbim despre ce impact au produsele/serviciile, ce problemă rezolvă. Într-o perioadă tulbure, agitată, cu multe știri negative, trebuie să aducem în comunicare binele.
Video și podcast, două canale care nu ar trebui să lipsească dintr-un plan de comunicare. Am auzit la începutul anului termenul lo-fi și l-am reținut pentru că mi se pare interesant trendul, în special pentru că nu mă mai simt vinovată când nu am timp să editez podcastul nostru Brain it forward, așa că pot să spun că sunt în trend :). Practic lo-fi include orice content neprelucrat, brut (video, audio, photo, etc.).
În plus în 2023 trebuie să fim curioși și să aflăm despre AI, să căutăm să testăm cât mai multe tool-uri AI în munca noastră de zi cu zi. Și să nu neglijăm media relations, să facem mai mult pitching one-on-one cu jurnaliștii.
Comunicare clară, onestă, transparentă - ăsta trebuie să fie drive-ul PR-ului în 2023. Să prioritizăm calitatea (nu cantitatea) și să ne dăm silința să măsurăm mai bine efortul de PR.
Ce citești? Ce asculți?
Citesc multă presă de afară, entrepreneur.com, prdaily.com, inc.com și bine înțeles HBR, bbc, cnn, Der Spiegel. Cât despre cărți, eu le ascult :) de principiu cărți care să îmi antreneze puțin creierul. Acum ascult trei cărți simultan: Winning Minds (Simon Lancaster), The courage to be disliked (Kishimi si Koga) și Essentialism: The disciplined pursuit of less (Greg McKeown)
Tool-uri de zi cu zi
O să spun doua aplicații care mă ajută să trec peste stresul zilnic. Brain Fm și Healthy Minds Program.
























