Ce aduc businessul și ONG-urile la aceeași masă?

Ce aduc businessul și ONG-urile la aceeași masă?
Diana Bjoza, Marketing Manager Cartier Coresi & Laura Cireașă, Director de Program în cadrul Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile

Ești un ONG. Cauți sponsorizări, voluntari sau servicii pro bono, dar ușile către companii nu ți se deschid. Ești o companie. Ai vrea mai mult impact în comunitate, dar nu găsești organizația sau cauza care să vorbească aceeași limbă cu tine.

La întâlnirea de toamnă Civic Unicorns, organizată de Fundația Friends For Friends, am vrut să vedem ce și cum se întâmplă când mediul de afaceri își dă mâna cu sectorul non-profit pentru binele comunităților locale. Și, foarte important, cum se construiește chimia dintre doi parteneri în proiecte pe termen lung.

Au vorbit despre intersecția binelui, cum se adaptează limbajele celor două lumi - ONG-uri și business - la o cauză comună și cât de important este acest ecosistem pentru ajunge la schimbările pe care le dorim, Diana Bjoza, Marketing Manager Cartier Coresi și Laura Cireașă, Director de Program în cadrul Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.

”Unul dintre lucrurile pe care a trebuit să le învățăm noi, ca fundație, este faptul că fără să investim în componente de comunicare cât mai actuale, e destul de greu să te faci văzut sau auzit, indiferent cât de mult bine faci”, spune Laura. 

Laura Cireașă coordonează În Stare de Bine – un parteneriat între Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC) și Kaufland România, sprijinit în totalitate de Kaufland România. „Diana de la Coresi”, cum este cunoscută în Brașov, este implicată din 2018 în susținerea și organizarea Brașov Heroes, un eveniment-fanion de strângere de fonduri al Fundației Comunitare Brașov.

”Suntem în permanentă căutare și valorificare a resurselor Brașovului și de promovare a inițiativelor și a oamenilor care sunt motoare ale schimbării. Brașov Heroes este evenimentul comunitar cu care rezonăm foarte mult”, spune Diana. 

Povestim în continuare cu Diana și Laura despre nevoia unui parteneriat cât mai puternic dintre ONG-uri și companii și conexiunile care ajută să se dezvolte comunitățile din România. 

 

Background profesional

Laura: Activez în domeniul ONG de optsprezece ani, iar în FDSC sunt din 2010. Prima experiență cu sectorul neguvernamental am avut-o în cadrul unei organizații studențești, de unde am și prins „microbul ONGistului”. În FDSC am avut ocazia de a trece prin mai multe roluri, de la asistență și management de proiecte ce activau în domeniul educației adulților la monitorizare de proiecte și, mai târziu, coordonare de programe de finanțare. Sunt interesată de teme precum egalitatea socială și echitatea. Sunt parte din echipa În Stare de Bine încă de la începutul programului și mă ocup de coordonarea lui din anul 2020.

Diana: Parcursul meu profesional include etape din zona de ONG, de mass-media, iar din 2016 mi-am consolidat misiunea de om de marketing și comunicare în proiectul din Brașov dezvoltat de Ceetrus și administrat de Nhood România – Cartier Coresi –un loc de întâlnire între inovație, curaj antreprenorial și atitudine comunitară în sprijinul oamenilor.

 

În ce constă colaborarea dintre ONG/Companie?

Laura: Cred că am venit în acest parteneriat cu multă responsabilitate și grijă, și am dezvoltat odată cu programul mai multă încredere.

Diana: Viziunea de ansamblu, capacitatea de analiză și orientarea spre soluții win-win.

 

Cât de dificil a fost să găsiți un limbaj comun între Business și ONG?

Laura: La începutul colaborării noastre aveam limbaje ușor diferite. Noi eram o fundație care gestiona de 24 ani programe publice de finanțare și foloseam termeni precum „implementare”, „creșterea capacității”, „rezultate vs indicatori”. Și nu cred că era vorba atât de mult despre limbaj diferit, cât despre ce înțelegeam fiecare din termenii respectivi. Consider însă un câștig al colaborării noastre faptul că aud mai des termenul de dezvoltare organizațională și că atribuim aceluiași concept semnificații similare, și anume analiză, consultanță și mentorat, și sprijin financiar pentru organizațiile cu care lucrăm.

De asemenea, unul dintre lucrurile pe care a trebuit să le învățăm noi, ca fundație, este faptul că fără să investim în componente de comunicare cât mai actuale, e destul de greu să te faci văzut sau auzit, indiferent cât de mult bine faci. Așa că anul acesta am testat ce înseamnă să lucrezi cu oameni de presă și persoane publice pentru a transmite realizările organizațiilor în cadrul proiectelor. Și ne-am dat seama că lucrul cu ei ne-a ajutat și să traducem limbajul ONGistic în termeni uzuali publicului larg.

Diana: Colaborarea dintre Coresi și Fundația Comunitară Brașov are din acest punct de vedere un context favorabil – ea fiind aliniată foarte facil, de la început, datorită expertizei multi-disciplinare a ambelor echipe. Probabil că background-ul ONG-ist venit din partea echipei noastre s-a suprapus perfect peste experiența de business a echipei de management a fundației. Am reușit astfel, împreună să ne construim un ecosistem de valori comune, dar și un limbaj profesional, cu așteptări clare, realiste, cu obiective care să aibă focus pe micro-comunitățile cărora ne adresăm.

 

Care sunt componentele din proiect în care Businessul și ONG-ul lucrează împreună?

Laura: Am lucrat împreună cu Kaufland încă de la începutul parteneriatului nostru. Construcția conceptului programului și planificarea primului an de activitate a fost poate cea mai intensă perioadă de colaborare.

Un aspect semnificativ al colaborării noastre este procesul de luare a deciziilor legate de finanțarea proiectelor din cadrul programului. Aici, echipa noastră și Comitetul de CSR Kaufland lucrează împreună pentru a selecta proiectele care vor primi sprijin financiar, fie că discutăm cu comitetul CSR lista scurtă a proiectelor propuse spre finanțare, fie că organizăm sesiuni de pitch.

În plus, deciziile strategice importante care au adus componente noi în program, cum ar fi introducerea componentei Creștem ONG-uri sau dezvoltarea platformei online de dezvoltare organizațională la care lucrăm în prezent, au fost luate în urma discuțiilor cu departamentul de CSR Kaufland. De obicei, propunerile pleacă de la noi și le îmbunătățim împreună.

De asemenea, colaborarea noastră se extinde și la aspecte de comunicare și promovare a programului. Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland, este implicată activ în contexte mai largi de comunicare ale programului, cum ar fi vizitele la organizații pentru filmări incluse în materialele de promovare sau organizarea de press trip-uri. Un exemplu recent a fost organizarea unui press trip în Valea Jiului pentru a evidenția un proiect cu activități în acea zonă.

Diana: Pentru noi și pentru succesul acestui parteneriat strategic elementele care contribuie decisiv sunt scopurile comune stabilite de la început, valorile pe care vrem să consolidăm proiectele în care ne implicăm, dar și predictibilitatea programelor dezvoltate de către fundație și capacitatea de implementare a ONG-ului. 

În Cartier Coresi credem cu tărie în puterea comunității și în magicul „împreună”. Sunt mai bine de opt ani de zile  de când clădim legături strânse cu comunitatea locală, alături de care construim proiecte relevante. Suntem în permanentă căutare și valorificare a resurselor Brașovului și de promovare a inițiativelor și a oamenilor care sunt motoare ale schimbării. Brașov Heroes este evenimentul comunitar cu care rezonăm foarte mult și care ne-a determinat în 2018 să devenim, din simplu partener – finanțator, co-organizator preluând, la acel moment, costurile logistice de organizare. 

Ne-am consolidat astfel, împreună,  misiunea care definește cel mai bine identitatea colaborării: parteneri de încredere ai comunității. Obiectivul nostru este simplu: oameni bucuroși și mândri de locul în care trăiesc!

 

Cum a evoluat relația de colaborare până în prezent?

Laura: După șase ani cu siguranță suntem mai relaxați și mai sinceri. Iar faptul că lucrăm împreună a impus pentru noi un standard în comunicare. Chiar dacă nu suntem acolo unde ne-am dori să fim în materie de comunicare, acest parteneriat ne-a forțat să ieșim puțin din bula de confort și să investim și noi mai strategic în comunicare. Și cred că lucrul acesta nu ar fi fost posibil fără sinceritate și curiozitate de partea ambelor părți.

Un alt lucru pe care eu îl consider încurajator este faptul că am găsit destulă deschidere la nou, încât în fiecare an am programul a adăugat o componentă nouă. De exemplu anul acesta am transformat intervenția noastră de urgență – În Stare să Ajut – într-un apel de sine stătător care abordează probleme sociale actuale ale României și care e o componentă dinamică, ce se modifică în fiecare an în funcție de prioritățile sau urgențele anuale la nivelul țării.

Obișnuită fiind cu sistemul rigid al finanțatorilor publici, flexibilitatea este lucrul care m-a uimit cel mai mult în colaborarea noastră – modalitatea în care putem să adaptăm și să îmbunătățim planul inițial în funcție de situațiile care pot apărea. Un exemplu: rapiditatea cu care am direcționat parte din fondurile pe care le aveam pentru apelul În Stare să Ajut, dedicat situațiilor de criză, cum a fost pandemia Covid în 2020 sau războiul din Ucraina în 2022.  Această deschidere ne-a sprijinit și pe noi să fim mai flexibili în gândire, să începem să experimentăm și să propunem lucruri mai îndrăznețe.

Diana: Cu siguranță consolidarea colaborării s-a realizat în timp, natural, cu efort și armonizare de ambele părți. Cel mai important aspect în evoluția relației are la bază poziționarea împreună vizavi de provocările și soluțiile pe care ne dorim să le oferim comunității. Faptul că am convenit că dincolo de orice formă de parteneriat contractual avem la bază un parteneriat moral a setat un cadru de încredere și transparență.

 

Cum și când vă întâlniți?

Laura: Nu ne întâlnim fizic foarte des, pentru că, deși lucrează cu zeci de ONG-uri anual și sute de proiecte, echipa de CSR de la Kaufland e formată doar din două persoane. Însă comunicăm destul de des pe grupul de WhatsApp pe care îl avem destinat acestui program, sau ne întâlnim la evenimentele sau activitățile pe care le organizăm în cadrul programului. Stabilim cel puțin două întâlniri anuale în cadrul cărora discutăm despre direcțiile de acțiune pentru perioada următoare.

Diana: În preajma evenimentelor, proiectelor, programelor în care lucrăm împreună avem setat un cadru general de lucru cu o anumită frecvență în funcție de disponibilitatea ambilor parteneri, dar, în funcție de dinamică, de situațiile care apar – evident suntem flexibili și ne adaptăm pentru a ne asigura că suntem pregătiți și avem toate răspunsurile și soluțiile. 

 

Care este cea mai importantă victorie comună?

Laura: În cadrul colaborării noastre, nu avem obiceiul să sărbătorim victoriile într-un mod tradițional, cu festivități sau evenimente speciale. Cu toate acestea, este adevărat că ne bucurăm de fiecare realizare și recunoaștere a eforturilor noastre. Cea mai recentă recunoaștere a programului a fost obținerea locului II la categoria Programe în cadrul Galei Societății Civile.

Diana: După un istoric de colaborare cu Fundația Comunitară Brașov de peste șapte ani, fiecare victorie reprezintă, în primul rând, conectarea cauzelor pe care le susținem în programul Brașov Heroes cu donatorii individuali, cu companiile finanțatoare.  Victoriile sunt în acest caz formulate de transferul de încredere pe care reușim să îl realizăm între nevoile orașului și comunitate. Cum le sărbătorim? Simplu, cu planuri și mai bune, și mai mărețe pentru următorul proiect împreună!

 

Cum învățăm din eșecuri?

Laura: Când lucrurile nu merg conform planului, stăm de vorbă, adaptăm și mai încercăm o dată. Și stabilim noi direcții de acțiuni sau ne uităm la alte target-uri, în funcție de motivul „eșecului”. Un exemplu concret a fost în primul apel al programului În Stare de Bine când am încercat o abordare de înregistrare a proiectelor cu un număr limitat de locuri disponibile. Estimăm inițial că vom atinge acel număr într-o săptămână, dar am ajuns la numărul maxim în doar 45 de minute de la deschiderea platformei de aplicare. Această situație ne-a determinat să ne adaptăm rapid și să renunțăm la limitarea numărului de proiecte, necesitând o revizuire a tuturor celorlalte apeluri programate în acel an. De fapt, în toate situațiile în care lucrurile nu mergeau conform planului inițial și am fost nevoiți să facem modificări, am găsit mare deschidere din partea partenerilor noștri.

Diana: E simplu, ne organizăm, ne adaptăm, analizăm factorii care au perturbat planurile noastre și găsim soluții.  Dintr-un eșec învățăm cum să nu facem lucrurile la fel a doua oară, cum să ne recalibrăm, să comunicăm mai bine, să ne oferim timp și să avem curajul de a schimba, atunci când este cazul, regulile în timpul jocului. Învățăm să nu ne cramponăm în orgolii. Totul se poate adapta și schimba, cât timp interesul și reușita finală sunt cele care primează.

 

Background

Întâlnirile Unicorns Society aduc la firul ierbii profesioniști din business, ONG-uri și actori ai schimbării. Evenimentele fac parte din programul Policlinica de Marketing pentru ONG-uri, un program de sprijin pentru organizații neguvernamentale început în octombrie 2015. Dezvoltat de către Fundația Friends For Friends în parteneriat cu Romanian-American Foundation (RAF), programul a oferit ateliere, mentorat, dar și dezvoltare de campanii, pentru zeci de ONG-uri din întreaga țară susținute de către RAF. Este cel mai longeviv și consistent program din domeniu, iar modelul de său lucru a fost preluat de către alte inițiative și proiecte din sectorul non-profit.

Despre Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile

Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC) este o organizație neguvernamentală, independentă, înființată în anul 1994, cu experiență în promovarea unei societăți civile puternice și sustenabile. Cu o istorie de peste două decenii în gestionarea programelor de finanțare și sprijinirea organizațiilor non-profit, FDSC oferă consultanță, mentorat și resurse financiare pentru a sprijini proiectele și inițiativele care aduc schimbări pozitive în comunitate și contribuie la dezvoltarea durabilă a societății. Misiunea noastră este să facilităm creșterea și reziliența organizațiilor non-profit, promovând în același timp parteneriate fructuoase între sectorul neguvernamental și celelalte sectoare pentru a aduce valoare adăugată societății.

Despre Cartier Coresi

Cartier Coresi este un proiect de tipul mixed-use, articulat în jurul a 4 funcțiuni: Coresi Shopping Resort, Coresi Avantgarden (dezvoltat alături de Kasper Development) Coresi Business Campus (alături de Ascenta) și Hotel Qosmo. Coresi, dezvoltat pe 120 de hectare, reunește zilnic, într-un ecosistem integrat, peste 10.000 de oameni care lucrează sau locuiesc în Cartier Coresi. Proiectul a fost realizat atât prin revitalizarea vechilor clădiri industriale, cât și prin crearea de noi repere, fiind primul proiect multifuncțional de o asemenea anvergură, aducând împreună, într-un interval de 10 ani, funcțiuni comerciale, rezidențiale, birouri, divertisment, spații comunitare și spații publice, care valorifică și amplifică oportunitățile locale.

Despre Nhood

Nhood este o companie de servicii de consultanță imobiliară cu o expertiză ce acoperă domenii precum: animarea comunităților, operarea și comercializarea proiectelor de tipul mixed-use, gestionarea activelor și dezvoltarea de proiecte durabile, cu o gamă largă de funcțiuni și servicii (centre comerciale, locuințe, birouri, hoteluri, community hub-uri). Nhood vizează proiecte de regenerare urbană care au un triplu impact pozitiv: social, de mediu și economic – Oameni, Planetă, Profit. În România, Nhood este mandatată să administreze portofoliul de 20 de centre comerciale Auchan la nivel național, precum și să continue dezvoltarea celui mai amplu proiect de regenerare urbană din România – Cartier Coresi, în beneficiul comunităților și al tuturor partenerilor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Subiecte

Sectiune



Branded


Related