Mihaela Gîdei [Lighthouse PR]: Crizele în comunicare sunt inevitabile și în 2024. Cum poate o companie să aterizeze în picioare după ce trece de tsunami?

Mihaela Gîdei [Lighthouse PR]: Crizele în comunicare sunt inevitabile și în 2024. Cum poate o companie să aterizeze în picioare după ce trece de tsunami?

Ne place să credem că gestionăm eficient o situație de criză, că rezolvăm problemele fără să ezităm și că acceptăm criticile așa cum procedează profesioniștii. Din păcate, acestea sunt deziderate care, în multe companii, nu sunt atinse nici astăzi.

Finalul acestui an (care s-a dovedit a fi unul dificil din perspectiva crizelor și a comunicării) ne poate oferi și o imagine privind provocările pe care le aduce 2024, ceea ce ne permite să anticipăm amenințările și să aterizăm în picioare atunci când în compania noastră apare un tsunami. Totodată, previziunile indică faptul că, anul viitor, companiile se vor confrunta cu o serie de riscuri, între care pot fi amintite polarizarea socială, creșterea fenomenului fake news, pierderea încrederii în autoritate, dar și atacurile cibernetice – cele din urmă reprezintă, de altfel, cea mai mare amenințare pentru organizații. În paralel, 2024 este anul care aduce în România și patru sesiuni de alegeri electorale și cel puțin tot atâtea provocări.

O strategie de management al crizei este crucială pentru fiecare companie, care trebuie să se asigure că va supraviețui după o furtună. Totuși, ce înseamnă, de fapt, managementul unei crize? În linii mari, teoria spune că reprezintă un plan pe care o companie sau o instituție îl urmează atunci când se confruntă cu o criză. Iar în lumea de business, din păcate, crizele sunt o realitate.

În astfel de situații, emoțiile cresc exponențial, panica se instalează, problema este augmentată, iar soluțiile (sau măcar propunerile) nu apar, pentru că echipa nu știe ce are de făcut. Pe scurt: atunci când nu există un plan de gestionare a unei furtuni, se vede.

 

Vrem să comunicăm bine în exterior, dar uităm de interior

De asemenea, o altă greșeală pe care o fac organizațiile este plasarea comunicării interne pe un plan secundar. De fapt, această chestiune ar trebui să reprezinte o prioritate în strategia de comunicare, deoarece o echipă bine pregătită știe deja cum să gestioneze episoadele tensionate, iar beneficiile sunt majore: narativul este controlat chiar din interior, iar episodul ajunge să fie puțin cunoscut – sau deloc – de public.

În gestionarea eficientă a unei crize, s-au dovedit a fi eficiente câteva practici generale.

 

1. Dezvoltați un plan de criză exhaustiv și pe înțelesul tuturor celor implicați

„Când suntem în dubiu, mergem la manual” – este o zicală pe care profesioniștii din multe domenii o adoptă pentru a evita erorile în practică. De ce nu ar exista și un manual intern pentru răspunsul la eventualele crize? Aici pot fi incluse toate elementele: de la FAQ și date de contact, până la lideri responsabili, atribuțiile tuturor, workflow șamd.

 

2. Stabiliți o singură persoană responsabilă de relația cu publicul sau cu presa

Consistența, unitatea și claritatea mesajelor lansate în exterior sunt cruciale pentru imaginea unei organizații. „More minds, more ideas” este un concept care, de data aceasta, nu ar trebui aplicat. Este nevoie de o singură persoană care să asigure comunicare cu exteriorul (presa, publicul), cu condiția ca mesajele transmise să fie aprobate și să reflecte în mod eficient viziunea echipei.

 

3. Exersați, exersați și învățați

Poate părea surprinzător, dar o bună gestionare a unei crize are în spate exerciții, repetiții, scenarii la care au participat membrii companiei. O pregătire efectuată atunci când apele sunt limpezi poate asigura o eficiență atunci când vine furtuna. Exercițiile și scenariile de criză pregătesc echipa și din perspectiva emoțională.

Cel mai probabil, anul viitor nu va fi mai ușor decât cel care se încheie în câteva săptămâni, dar este bine de știut că cei care aterizează în picioare după ce au trecut prin tsunami au profitat de o șansă prea subestimată: s-au pregătit.

 

_____________
Mihaela Gîdei - PR Specilist în cadrul LIGHTHOUSE PR 

 Lighthouse PR este o companie românească de comunicare strategică de business, axată pe comunicare corporate, comunicare B2B și B2C, managementul reputației, employer branding, comunicare digitală și social media, organizare de evenimente, comunicare cu investitorii, management și pregătire pentru situații de criză, și traininguri. Compania activează în domeniile financiar, tehnologie, energie, farma, retail & FMCG, industrie/producție, imobiliare, construcții și servicii. În 2022, Lighthouse PR a aderat la Crisis Communication Network Europe (CCNE), devenind singurul membru român al grupului și primul din Europa Centrală și de Est. LIGHTHOUSE PR deține certificat ISO 9001:2015 pentru sistemul de management al calității.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related