Principalele tendințe în comunicarea B2B la care să fim atenți în următoarea perioadă

Principalele tendințe în comunicarea B2B la care să fim atenți în următoarea perioadă
Ana Maria Gardiner, Managing Partner Lighthouse PR

Încă există semne de întrebare și nedumeriri cu privire la principalele zone de interes din sfera comunicării B2B (business to business).

Nu este o surpriză faptul că inteligența artificială reprezintă o arie care cuprinde mare parte din tendințele din interiorul companiilor - însă sunt și excepții.

Iată, mai jos, câteva dintre subiectele care se află și vor mai continua să fie o bună perioadă pe masa discuțiilor din companiile care vor să „facă lucrurile ca la carte”, așa cum a reieșit în urma colectării de informații de la clienții companiilor de consultanță, membre ale Eurocom Worldwide, din care face parte și Lighthouse PR.

 

ESG, critică pentru cei care au nevoie de finanțare

Componenta ESG pare a fi în topul priorităților majorității companiilor din Europa și a multora din România (mai ales cele mari sau cele care se află în căutare de finanțare). ESG este un set de politici, proceduri și strategii pe care companiile trebuie să le documenteze și să le implementeze pentru a limita impactul negativ asupra mediului și asupra societății.

Începând cu anul 2024, companiile care operează pe teritoriul Europei vor fi obligate să raporteze măsurile adoptate în cadrul componentei ESG. Această raportare implică încredere, care construiește siguranța în rândul partenerilor de business și a băncilor sau investitorilor. Toate aceste atribute îmbunătățesc imaginea unei companii și contribuie la consolidarea practicilor sustenabile și responsabile.

 

Comunicarea internă, suport cheie pentru ESG

Al doilea aspect important este comunicarea internă. Vorbim, totuși, despre o categorie care este, de fapt, una strâns legată de ESG. De ce? Pentru că o companie trebuie să-și implice echipa în efortul de a pune în aplicare programele ESG, pentru a crește nivelul diversității și al incluziunii. De altfel, angajații mai tineri deja se așteaptă la astfel de inițiative de la angajatorii lor.

Se va pune un accent din ce în ce mai mare pe suportul de comunicare internă pentru inițiativele DEIB (Diversitate, Echitate, Incluziune, Apartenență/ Diversity, Equity, Inclusion, Belonging) și pe programele de employer branding în organizații.

 

Inteligența artificială crește exponențial eficiența

Următorul subiect deloc de ignorat este inteligența artificială, un teritoriu ce continuă să se dezvolte și să se îmbunătățească extrem de rapid. Întreg progresul inteligenței artificiale va influența major procesele de lucru din companii. Să nu ne mire când vom fi martori, anul acesta, la dezvăluirea a cel puțin unui salt masiv în ceea ce privește capabilitatea AI.

Poate părea surprinzător - sau nu -, însă integrarea inteligenței artificiale în planurile de comunicare strategică atât pentru construirea reputației, cât și pentru serviciile sau produsele oferite vor fi în „vitrina” anului 2024.

 

Resursa umană, filtrul rațiunii în fața AI

Echipa este una dintre cele mai importante resurse ale unei companii. Inteligența artificială ajută mult în editare și cercetare /research, însă este nevoie de resursă umană pentru a selecta ce este important, relevant și corect și ce nu. De aceea, cel puțin în comunicarea pentru companiile de tehnologie, atragerea de talente va continua și anul acesta să fie o provocare.

 

Digitalizarea marketingului, pentru a nu rămâne în urmă

Pentru marketingul B2B, digitalizarea înseamnă mult mai mult decât simpla plasare de articole SEO pe diverse site-uri. Profesioniștii din domeniul comunicării trebuie să dezvolte și să implementeze noi instrumente digitale care să profite de toate capacitățile digitalizării. Încă o dată, nu e bine să ne uităm în urmă. Cei care o fac vor rămâne în urmă.

 

Vizibilitatea mediatică conferă credibilitate

Acoperirea editorială și astfel validarea unei companii de către un terț (media) cu credibilitate va continua să fie importantă. Vizibilitatea mediatică este în continuare mai credibilă decât orice formă de publicitate și reprezintă o modalitate rentabilă de a spori gradul de conștientizare a unui brand de companie. Facilitarea muncii jurnalistului prin furnizarea de perspective ale persoanelor intervievate, imagini, infografice și informații de fond va rămâne o parte foarte importantă a mixului de comunicare.

 

Paid media – un factor cheie în consolidarea imaginii

Dacă acceptăm că mass-media tradițională încă mai contează, tot mai multe companii sunt pregătite să plătească pentru a părea mai importante decât concurenții lor. În trecut, companiile de consultanță în comunicarea B2B se fereau de media plătite ca fiind nepotrivite și nedemne. Această atitudine, astăzi, este pretențioasă și nu foarte practică. Nu spun că este ori una, ori alta, ci doar că încă mai este loc pentru ambele.

În 2024, vom asista la o consolidare continuă a mass-mediei și la o nouă extindere a oportunităților de a plăti pentru proiecte media. Acest lucru va extinde și mai mult nevoia agențiilor de a fi capabile să furnizeze oferte integrate de PR și marketing care să se concentreze pe obținerea de rezultate de concrete de business dincolo de simpla asigurare a acoperirii mediatice organice. Din ce în ce mai multe redacții introduc abonamentul și văd oportunitatea de a vinde plasarea de articole, mai degrabă decât de a crea conținut pe baza materialelor de PR.

 

Construirea de comunități, pentru a combate informațiile false

Odată cu erodarea încrederii în general și creșterea numărului de informații false care se propaga în social media de 6 ori mai rapid decât informațiile adevărate, brandurile vor investi și mai mult în propriile canale de comunicare și în construirea de relații și canale directe cu clienții lor – inclusiv social media.

 

Influenceri sau angajați?

Pentru comunicarea B2B, influencerii nu pot avea performanțe la fel de bune ca în comunicarea B2C, dar vor deveni totuși din ce în ce mai importanți în perioada următoare. Impactul influencerilor crește pe măsură ce companiile își dau seama că mulți dintre ei sunt angajații lor.

 _______________________
Ana Maria Gardiner, Managing Partner în cadrul Lighthouse PR

Lighthouse PR este o companie românească de comunicare strategică de business specializată în comunicare corporate, comunicare B2B și B2C, managementul reputației, managementul și pregătirea pentru situații de criză, employer branding, comunicare digitală și social media și training. Compania activează în finanțe, tehnologie, energie, farma, retail & FMCG, industrie/producție, imobiliare, construcții și servicii. Lighthouse PR este singurul reprezentant pentru România și Republica Moldova în cadrul Crisis Communication Network Europe (CCNE), un grup de 13 agenții de PR din Europa specializate în comunicarea, prevenirea și gestionarea crizelor pentru companii. În 2024, compania s-a alăturat Eurocom Worldwide, o rețea globală de companii specializate în comunicare B2B și tehnologie, pentru care este, de asemenea, singurul reprezentant pentru România și Republica Moldova. Compania deține certificarea ISO 9001 pentru managementul calității și ISO 27001 pentru securitatea informațiilor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related