APG, motorasul care invarte planning-ul din Romania

Account Planning Group e prima asociatie profesionala a oamenilor care fac strategie in Romania. Presedintele ei, Razvan Matasel (Deputy Managing Director& Head of Planning, Leo Burnett), si responsabilul de proiecte, Bogdana Butnar (Senior Strategic Planner, McCann Erickson), alesi in boardul organizatiei pe o perioada de sase luni, au explicat pentru IQads care va fi rolul acestei asociatii, care sunt obiectivele crearii APG, si ce beneficii va aduce industriei.

IQads: Stiu ca mai multi planneri din Bucuresti se intalneau regulat intr-o cafenea bucuresteana, cand v-a venit ideeea infiintarii APG?
Razvan Matasel: Eu am ramas putin mirat ca am fost ales ca si presedinte interimar, pentru ca eu nu prea am fost la aceste intalniri. Bogdana e cea care a preluat modelul lui Russell Davies, "coffee mornings", ea a calatorit in Marea Britanie, unde se intalnesc oameni din mai multe domenii, bere, cafea, ea a facut chestia asta in Romania. In afara de Dan Petre, Stefan Liute si Bogdana Butnar, s-au intalnit foarte multi juniori la un moment dat, atrasi de planning. Acolo s-a conturat ideea APG-ului, s-a mulat foarte bine pe ce voiam si eu, eu chiar inregistrasem mai demult domeniul, dar nu am avut timp sa ma ocup.
Bogdana Butnar: Cred ca ne-a venit ideea la cateva luni dupa prima intalnire (planners' meeting) de la Cafe Amsterdam, adica prin primavara. Am dat sfoara in tara si la prima intalnire cu subiect "infiintarea APG" am avut prezenta neasteptat de mare. De atunci lucrurile s-au mai linistit, din motive de vacante probabil.

IQads: Au ajutat blogurile romanesti dedicate planning-ului infiintarea APG?
Razvan Matasel: Categoric, cea mai mare parte din geneza acestei entitati a capatat forma pe blog si cred ca tot prin bloguri o sa capete si marime. Practic noi suntem pusi aici in pozitii interimare, ca sa construim masa critica, sa spunem asa. Vrem sa aducem oameni care cocheteaza cu ideea de planning, care iubesc strategia. Daca te uiti acum si in comitetul asta, toti suntem bloggeri. O sa avem si site in viitor, care va fi construit dupa modelul de afara.
Bogdana Butnar: Ca sa dam Cezarului ce e al Cezarului, unul dintre primele bloguri de profil a fost al colegei mele Diana Ceausu. Eu asa am descoperit ca mai exista cel putin un alt planner pe vremea cand eram inca la Londra. Ulterior prin planning.ro l-am gasit pe Costin Radu. Si in final prin aceste trei bloguri am reusit sa strangem mana de oameni care au reprezentat sufletul planner meetings timp de cateva luni bune. Oamenii acestia sunt practic parintii morali ai APG RO. Prin bloguri am ajuns si in legatura cu parintii de facto ai APG, adica plannerii din UK, Russell Davies, John Griffiths, Richard Huntington etc. O buna bucata de vreme blogurile au fost singurul nostru instrument de comunicare, de informare, de schimb de idei etc. Suntem practic o comunitate nascuta online.

IQads: Ce face fiecare din voi in APG?
Razvan Matasel: Momentan, am functie de reprezentare. Trebuie sa conturam pachetele de membership, sa vedem ce putem oferi celor care se vor inscrie, ce fel de seri tematice putem organiza, ce traineri sa aducem, la ce carti putem oferi reduceri. Am hotarat care va fi taxa, urmatorul pas va fi o reprezentare in cadrul UAPR-ului si IAA-ului. In organizatia asta vor intra indivizi, nu companii. Ne gandim si la o strategie pentru studenti, sa intre si ei in APG. Multa lume intreaba de ce mai era nevoie de o astfel de organizatie. Vrem sa fim mai mult un motoras pentru planning, aceasta organizatie nu e o confirmare a faptului ca suntem foarte multi planneri. Nu s-a ajuns inca la o masa critica, sa justifice o astfel de organizatie.
Bogdana Butnar: Eu impreuna cu Stefan, si el responsabil de proiecte, si ceilalti membrii ai boardului genereaza idei si le pune in practica. De fapt, noi suntem un board interimar care avem ca obiective principale finalizarea tuturor formalitatilor legate de infiintare si atragerea unui numar cat mai mare de membri. In plus, cred ca ne-am mai propus macar sa incepem sa colectam resurse de know how pentru organizatie si sa lansam unul dintre proiectele APG UK, battle of big thinking, si in Romania. Deocamdata, cum sta bine unei democratii incipiente, si eu si colegii mei ne impartim echitabil sarcinile in urma unor discutii.

IQads: Are vreun specific local APG Romania?
Razvan Matasel: Da, poate faptul ca nu sunt implicati foarte multi oameni de cercetare, in Romania fiind ruptura asta intre cercetare si advertising. In Londra cercetarea e mult mai bine reprezentata.

IQads: Unul e la Leo Burnett, celalalt la McCann, n-o sa va vina greu sa va abtineti cu privire la proiectele fiecarei agentii in parte, care trebuie sa ramana secrete pana aproape de finalizare?
Razvan Matasel: Ai cum sa te abtii, vorbesti mai mult la modul general, dar eu sunt adeptul transferului de know how.
Bogdana Butnar: In boardul APG nu suntem reprezentantii McCann sau Leo. Suntem planneri cu obiective legate de planning in genere. In plus fiecare dintre noi stim pana unde se intind barierele confidentialitatii la diferitele proiecte pe care lucram. Vom impartasi cat e util si nu afecteaza treaba agentiilor noastre. Ideea e sa ne ajutam, nu sa ne punem bete in roate.

IQads: Aveti vreo strategie de recrutare a membrilor APG?
Razvan Matasel: Cred ca va veni de la sine, prin intermediul blogurilor si interesul pe care l-a capatat disciplina asta in ultima perioada. Orice om din Romania poate sa intre in aceasta organizatie, pentru taxa de 100 de euro pe an.
Bogdana Butnar: Orice potential membru trebuie sa demonstreze ca in atributiile sale intra si planificarea strategica de comunicare. Nu e oblogatoriu sa fie "planner" pe cartea de vizita pentru ca termenul e inca in adoptie in multe organizatii.

IQads: De ce ar trebui sa se inscrie lumea in APG?
Razvan Matasel: Cred ca mult timp planning-ul a fost o meserie de om singuratic, si cred ca plannerii au nevoie de dialog. S-a pus problema si ce ar putea invata oamenii din agentiile mari de la APG, iar eu cred ca oricine poate invata. O sa fie si o piata de recrutare foarte buna.

IQads: Ce evenimente ati vrea sa organizati anul acesta?
Razvan Matasel: Vrem sa facem o conferinta, legata de tema "research si cum ar putea el sa ajute omul de planning". Exact ce spuneam si mai devreme, pentru a reusi sa apropiem cele doua lumi, aparent distantate si departate acum. Vrem sa aducem niste planneri tari de afara sa vorbeasca.

IQads: Nu v-ati gandit la o scoala de planning?
Razvan Matasel: Am vrea sa avem niste cursuri pentru studenti, sau pentru cei care sunt la inceputul carierei de planning. In momentul de fata sunt vreo trei module de planning in cadrul facultatilor. Colegul meu de la iLeo va avea si un curs de strategie online la Jurnalism. E posibil sa lansam ceva pe web, in stilul lui Russell Davies.
Bogdana Butnar: Eu nu m-am gandit inca la asa ceva, dar stiu ca IAA organizeaza deja cursuri de planning si daca nu ma insel si Razvan preda macar basics of planning. Daca APG se impune ca o organizatie cu input valoros pentru comunitatea de planning cred ca ne putem gandi si la asta.

IQads: Crezi ca multe agentii isi fac depatament de planning doar pentru a da bine in fata clientului?
Razvan Matasel: Clar. Si in State a fost la fel, faptul ca aveai un om pe a carui carte de vizita scria "planner", era un tool de business foarte bun. Calitatea vine cu cantitatea, pana n-o sa fie multi n-o sa fie calitate.

IQads: In momentul asta, reusiti sa va dati seama atunci cand vedeti o campanie in presa, daca a avut sau nu o strategie in spate?
Razvan Matasel: Da, vad strategii dragute cateodata. Totusi vad o scadere a nivelului advertising-ului in Romania, desi am luat Cannes, a scazut media pietei. Daca acum cativa ani vedeam cateva ganduri strategice dragute, acum…
Bogdana Butnar: Eu cred ca in foarte putine e evident. In majoritatea nu, iar unele sunt geniale si fara planning. Planningul nu trebuie sa fie evident la TV, el trebuie sa isi faca efectul inainte de scrierea primului line.

IQads: Razvan, ce asteptari ai de la campania Leo Burnett nominalizata la APG Awards?
Razvan Matasel: E a opta editie, e primul an in care se deschide pentru campanii in afara UK. Ne batem cu o campanie care a castigat versiunea americana a APG Awards si o campanie din Australia. Shortlistul la APG inseamna premiu sigur, iar premiul cel mare e de 10 000 de lire sterline. E mare lucru ca am ajuns acolo si pentru noi si pentru industrie.

IQads: Bogdana, cand auzim si de prima nominalizare McCann la APG Awards?
Bogdana Butnar: Nu fac promisiuni, dar nu cred ca va mai trece mult. Suntem inca putini la McCann si uneori coplesiti de day to day tasks pentru a mai avea timp de entry-uri. Din punctul meu de vedere McCann mai are de lucru pentru a organiza intern procesul de planning ca sa acopere multumitor nevoile de strategie ale tuturor clientilor existenti. Cand clientii vor fi fericiti 100% din punct de vedere strategic, ne-om gandi si la premii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Branduri

Sectiune

Dictionar


Comentarii

Codruta Pirvuletu
acum 16 ani
"oricine plateste cei 100 de eur pe an poate deveni membru APG". Ok! Si ce face in APG un astfel de membru? E folositor? Poate ca simte ce se poate apropia de domensiul asta insa nu cunoaste mai nimic. Cu ce il ajuta APG? Ce are el de impartasit APG-ului?


Branded


Related