Atelierele ADfel: de la "Ba nu!" la "Fa-o!"

IQads a inceput anul trecut seria Atelierelor ADfel, "o scoala de publicitate pe bune", dupa spusele unui participant. Atelierele ADfel s-au lansat, cu sprijinul Coca-Cola Zero, la editia din 2008 a festivalului de publicitate neconventionala ADfel, fiind la a doua editie anul acesta.

Cei 25 de participanti, impartiti in echipe de cate 5 au trecut prin training-uri si coaching-uri intensive saptamana trecuta. Joi, la sustinerea oficiala a rezolvarii brief-ului oferit de Coca-Cola Zero, participantii si-au sustinut prezentarile care mai de care mai dornici sa impresioneze juratii. Aveau si de ce, daca ne gandim ca premiul promis era un internship in una din agentiile: Scala JWT, DDB, Rusu+Bortun Brand Growers, iLeo si Propaganda.

Dupa prezentari, le-am luat "declaratii la cald" dar o sa va convingeti din ce mi-au zis ca intr-adevar au stofa de publicitari pentru ca au fost putine raspunsurile scortoase si inhibate. Dimpotriva, au fost sinceri, proaspeti si mai ales increzatori in munca lor. Si daca e sa facem o lista cu ce ai nevoie cand intri intr-un mediu in care fiecare zi e o lupta, cred ca entuziasmul trebuie sa fie in top.

Negociere la sange in echipa
Pe scurt, e de la sine inteles ca a existat o mare competitie intre echipe, atat de mare incat, la sfarsit au recunoscut ca nu prea au socializat intre echipe si ca acum le pare rau ca nu s-au cunoscut mai bine, dar dincolo de timpul scurt in care aveau de rezolvat brief-ul, mai era si presiunea ca "totusi suntem rivali". Insa, la fel de firesc a fost si ca au intampinat o gramada de probleme in interiorul echipei, pentru ca fiind repartizati aleator nu se cunoasteau. Ei au avut de ars etape astfel incat sa fie uniti pentru un scop comun, focusati pe rezultat si sa rezolve o sarcina deloc usoara intr-un timp scurt. Asa ca a fost nevoie de negocieri, au avut cu totii momente de cadere dar cel mai important e ca au reusit sa treaca peste ele. Practic, "ne-am dat palme dar ne-am si pupat dupa", a sintetizat foarte bine cineva din echipa 1.

Prea multa creativitate te da pe spate
Si incercarile nu s-au oprit aici. La Atelierele ADfel ca in basmele cu Feti-Frumosi, participantii au fost supusi unor probe de foc. Asa ca, dupa un maraton de training-uri si coaching-uri cu strategi si creativi, participantii s-au declarat greu incercati pentru ca, pe de o parte era o volum mare de informatie, pe de alta parte, creativii se cam contraziceau. Asa ca, lectia cea mai importanta pe care au invatat-o a fost, probabil, aceea ca "e greu sa multumesti pe toata lumea si sa nu te dai dupa cum bate vantul". Concluzia echipei 3 e totusi cu o nuanta mai trista decat impresia generala. De exemplu, membrii echipei 5 s-au bucurat ca, pe parcurs le-au fost demontate ideile de catre coach-eri, pentru ca "ne-au motivat sa incercam sa venim cu ceva mai bun".

Chiar si Alexandru Dumitrescu - Tzugu - (Associate Creative Director, McCann Erickson) isi da seama ca n-a fost deloc usor sa te consulti cu mintile creative care vedeau, adesea, diametral opus problema.: "Cred ca toti copiii de acolo merita laude pentru ca au rezistat eroic la 5 (cred) feed-back-uri consecutive de la directori de creatie nu tocmai binevoitori. Multi au avut executii haioase, chiar daca unii nu si-au dat seama exact de ideea din spatele lor, dar asta se intampla la inceput. Simtul strategic nu apare fara o oarecare experienta; probabil tocmai de aceea cele mai bune prezentari au fost de la echipe care si-au clarificat repede strategia (chiar daca era una ras-vazuta) si au stat mai mult pe executii."

Strategia te scoate la mal
Si daca tot a mentionat Tzugu simtul strategic, sa vorbim un pic de asta. Partea buna in toata aceasta lupta pentru a gasi cea mai buna idee creativa a fost faptul ca, de fiecare data cand ameteau de atata creativitate, se puteau intoarce la principiile strategice. De exemplu, echipa 2 isi aminteste ca a ramas cu o disociere foarte clara intre ideea strategica, ideea creativa si cea executionala, dupa prezentarea Elenei Ionita (Planning Director, Leo Burnett). Si "copiii" i-au lasat Elenei o impresie buna: "Audienta a fost departe de cliseul elevilor educati in comunism sa si tina gura si sa invete lectia pe de rost. Am primit intrebari destepte, s-au ridicat probleme dintre cele spinoase, s-a ras si toate astea m-au facut sa uit ca era totusi sambata prea de dimineata."

De altfel, si creativii au remarcat o gandire mai structurata, dovada ca training-urile de strategie din weekend si-au pus amprenta asupra participantilor: "Am putut remarca o mai buna insusire a abordarii strategice, ceea ce i-a ajutat sa aiba un discurs mai degraba profesional (chiar daca inca vadit la varsta junioratului) decat unul de amator.", a declarat Razvan Capanescu (Creative Director, Publicis).

Absolventii Atelierelor cam "au cu ce"
Si daca tot am ajuns la capitolul impresii ale tutorilor despre participantii la Atelierele ADfel, sa punem punctul pe i: se pare ca participantii "au cu ce". "Candidatii au fost si ei adfel... adica mai receptivi, mai entuziasti si cu mai multa prospetime in idei.", a punctat Razvan Capanescu. Si tot el a mai adaugat: "De asemenea, mi-a placut si curajul de a veni cu idei... chiar daca unele de-a dreptul ireverentioase. Acum e momentul sa nu isi auto-impuna prea devreme limite. Cred ca au aratat ca ar fi un aluat bun. Asta cred ca era si ideea. Tot ce le mai trebuie este sa dospeasca un pic de mai multa invatatura si sa incapa pe mainile care trebuie."

Si ca un semn ca totusi e un punct in care creativii nu se contrazic, Serban Alexandrescu (Co-Fondator, Headvertising) are numai cuvinte de lauda, chiar daca, din ce mi-au zis participantii, i-a cam chinuit la coaching: "(...) instinctul imi spune ca vreo 3 din ei vor ateriza pe la concurenta destul de curand. OK, i-am vazut doar o jumatate de ora, dar - dupa atata vreme - cam stii rapid cine are deja si cine n-are inca."

Si daca si ochiul de strateg tot asta vede, e clar: "Da, am vazut niste oameni care au potential si pe care ii vad lucrand in industrie. Doamne ajuta sa isi pastreze pasiunea si motivatia pe care am vazut-o la ei in aceasta saptamana. Nu as putea evalua ce au retinut si inteles din toate intalnirile cu noi, dar sunt convins ca fiecare din ei este mai bun si mai destept decat acum o saptamana. Iar asta nu poate fi decat un semn bun.", dupa cum a declarat Laurentiu Semeniuc (Head Of Planning, 23 Communication Ideas)

Atelierele ADfel - o scoala de publicitate pe bune
La capitolul "cu ce au ramas participantii la Atelierele ADfel" trebuie sa mai trecem si faptul ca au capatat mai multa incredere in ei si au inteles ca entuziasmul celorlalte echipe nu trebuie sa fie un factor intimimdant, pentru ca pana la urma, rezultatele finale conteaza, dupa cum mi-au marturisit membrii echipei 4. Si cu siguranta si-au facut o idee despre ce e publicitatea si cu ce se mananca si au avut ocazia sa experimenteze pe viu cum e sa faci publicitate. Asa ca, da, e foarte plauzibil ceea ce a declarat Costin Radu (Managing Partner IQads si SMARK): "cred ca pe unii i-a ajutat foarte mult sa-si cristalizeze optiunile cu privire la cariera lor viitoare. Atelierele au o finalitate fericita daca ii ajuta intr-un fel sau altul pe participanti fie sa inceapa o cariera in advertising, fie sa renunte la una, daca nu li se potrivea. In orice caz, imi place sa cred ca, pentru participantii care isi doresc o cariera in advertising, Atelierele reprezinta un sprinin si o sursa de inspiratie".

Pe scurt, incantati ca e o scoala de publicitate pe bune au fost toti, cu ganduri ca totusi publicitatea nu-i de ei, au fost putini, iar si mai convinsi ca "publicitatea e misto" au fost cei mai multi. Si asa s-au incheiat 5 zile de Ateliere in care participantii au parcurs drumul de la "Ba nu!"-ul lui Serban Alexandrescu la indemnul ultimului coacher, Bogdan Moraru (Art Director, Propaganda): "Fa-o!", dupa cum isi aminteste Adrian Oprea, un membru al echipei 2. Asa ca nu e de mirare ca Bogdan ne-a marturisit ca "Mi-a placut ca dupa discutiile pe care le-am avut au plecat foarte zambareti si motivati."

Top 3 echipe Ateliere ADfel
Echipa 2, formata din Adrian Oprea, Ana Ciobotaru, Dana Donoiu, Daniel Moisa, Irina Ciortan, a fost si cea care a fost punctata drept cea mai buna, cei 5 participanti castigand internship-urile puse in joc. Dar si echipa 4, formata din Ana Udrea, Anca Muscalu, Andreea Stanciu, Sabin Staicu, Vlad Petcu, echipa clasata pe locul al doilea, a impresionat juriului, mai cu seama pe Bogdan Gheorghiu (Creative Director Scala JWT) care le-a oferit sansa de a merge la interviuri la Scala JWT. Top 3 a fost completat de echipa 5, ai carei participanti - Alex Petrescu, Claudiu Popescu, Corina Ciubotaru, Corneliu Radu, Laura Hanganu - au primit si ei un premiu surpriza: inscrierea gratuita intr-un proiect pentru studentii care vor sa lucreze in marcomm pe care IQads il va lansa in scurt timp. Totusi, "e ciudat sa fii pe locul trei: e o combinatie intre satisfactie si dezamagire. Suntem inca bulversati, dar suntem foarte incantati de premiul surpriza.", ne-a declarat Claudiu Popescu.

Dar, pana la urma, ca in orice concurs, trebuie sa existe si castigatori si perdanti. "Apreciez curajul si teamwork-ul unora si am taxat ezitarile normale ale altora.", ne-a declarat Catalin Rusu (Creative Director & Managing Partner Rusu+Bortun Brand Growers™). Si poate cel mai important trebuie sa ramana faptul ca experienta in sine este un castig, chiar daca pentru castigatori "e placut sentimentul ca, ok, am fost selectati sa participam, deci e ca si cum ne-am fi calificat la europene, dar acum descoperim ca am trecut si de grupe" a punctat Vlad Petcu, membru al echipei 4, clasata pe locul doi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Rusu+Bortun Brand Growers

Rusu+Bortun Brand Growers este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Din 2008,  integreaza servicii de branding, advertising si digital (prin Rusu+Bortun Cyber Growers) pentru a sustine... vezi detalii »

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Sectiune



Related