Ionut Munteanu (WebDigital) despre segmentarea audientei in marketingul online

Ionut Munteanu (WebDigital) despre segmentarea audientei in marketingul online

"Cum ar fi sa intrati pe un site si sa gasiti fix lucrul ala de care aveti nevoie si pe care il cautati?", asa si-a inceput Ionut Munteanu prezentarea despre segmentarea audientei in marketingul online, sustinuta la IQads Kadett.

Ionut e specialist in marketing online de aproape 10 ani, a lucrat in agentii precum Republika Interactive si Adobe iar acum, la WebDigital, gestioneaza unul dintre cele mai mari portofolii de clienti pe zona de PPC Marketing.
Prezentarea lui Ionut a plecat de la cateva informatii despre utilizatori, pe care, odata ce le clarificam, va fi mult mai usor sa cream campanii de marketing mai bune.

- Ce vor oamenii sa gaseasca, adica segmentarea pornind de la intentie: Pornind de la cautarile pe care utilizatorii le fac, putem sa facem cateva supozitii despre ei. De exemplu, in momentul in care cineva foloseste un limbaj specific unei categorii profesionale intelegem ca acel consumator are cunostinte specializate intr-un domeniu. Pe langa analiza semantica a termenului cautat, cantitatea de continut pe care il are acel termen ne spune cat mai multe despre el.

Astfel, daca cineva ar cauta "service Peugeot 206 Ploiesti" am sti mult mai multe despre consumatorul acela decat despre unul care ar cauta "sternocleidomastoidian". Daca avem un termen mai generic inseamna ca un consumator se afla intr-un stadiu de informare sau de comparare.
Exista o metoda de a ajunge la consumatori in momentul in care fac o cautare si isi exprima o intentie de achizitie: metoda se numeste Pay per Click Marketing si poate fi implementata prin zona platita (Google AdWords) sau prin tehnicile aplicate pentru optimizarea site-urilor astfel incat ele sa fie pozitionate mai bine in motorul de cautare pe anumiti termeni-cheie (SEO).

Concluzionand, Ionut ne-a spus si despre formula Search Engine Marketing (SEM) = SEO + PPC pentru cautare

- Contextul in care se afla utilizatorii este un alt criteriu important care ne ajuta la segmentare. De exemplu, daca vrem sa promovam un candidat politic, putem face mai mult decat sa includem bannere in sectiunea Politic a unei publicatii si sa ne folosim de remarketing. Atunci cand e vorba de ceva mult mai specific si mai nisat, de exemplu "pompe submersibile de inalta adancime" putem sa plasam ad-uri pe paginile care contin astfel de termeni ca sa fim siguri ca acolo e audienta interesata de asa ceva.
Un exemplu interesant de campanie despre care ne-a povestit Ionut a pornit de la identificare cuvantului cheie "sarmale" in cadrul email-urilor trimise prin Gmail din Canada catre Romania. Pornind de la ipoteza ca acei oameni au legaturi in Romania, li s-au livrat mesaje de promovare a serviciilor de telefonie mobila internationale.

- Comportamentul oamenilor pe internet, nu doar pe anumite pagini, ne ajuta sa facem o segmentare globala vizavi de site-urile pe care crezi ca se afla consumatorii nostri.
Similar audiences este un produs Google, deocamdata in varianta beta, prin care Google pune la dispozitie o audienta ce are un comportament similar cu o anumita categorie de utilizatori predefinita intr-o lista de remarketing, pentru a putea intampina cu mesaje relevante si alte categorii pe diverse alte site-uri decat cel pe care ne intreseaza sa il promovam.

- Grupurile de interese din care fac parte oamenii sunt importante in segmentare pentru ca un grup de interes identifica un anumit tip de audienta pentru care putem sa servim un anumit tip de reclama. Un mediu in care grupurile de interes sunt clar stabilite este Facebook, care ofera foarte multe optiuni pe aceasta zona. De exemplu, pagina unui constructor de masini si cea a unui importator de piese auto pentru acel constructor s-ar putea parteneria pentru a face fusion marketing. Pe Facebook dinamica este foarte mare, iar utilizatorii sunt prezenti activ sau pasiv in mai multe grupuri de interese, de unde si dificultatea de a identifica unde si cand sunt cei activi.
Dar daca stim cu siguranta ca ei sunt interesati de un anumit produs/serviciu, putem sa le promovam si altceva pentru ca stim ce sa scoatem in evidenta de la concurenta.

- Daca am avea o retea de peste 5 milioane de oameni si am sti despre ei sexul, statutul marital, gradul de educatie, locul de munca, cand au ziua de nastere, cu siguranta am face o campanie de marketing mai buna. Din nou, Facebook e raspunsul pentru o astfel de segmentare pentru ca acolo putem construi micro-segmente de audienta cat de nisate sau ample vrem si sa le livram mesaje.

- E important si sa stim ce fac oamenii pe site-ul nostru si pe alte site-uri. De exemplu, daca un utilizator al unei librarii online a adaugat o carte in wishlist ii putem livra mesaje pe celelalte site-uri partenere Google in care ii reamintim ca are o carte in wishlist si poate folosi un voucher pentru a o cumpara chiar acum. Sau daca a introdus cartile in cosul de cumparaturi, dar a renuntat in final la achizitie, il putem intreba pe utilizator de ce nu a mai finalizat comanda. Multi specialisti si-au dat seama ca utilizatorii se simt ciudat daca li se spune ca business-urile stiu exact ce au facut ei online si ce ii intereseaza, asa ca au renuntat la a le mai spune "stim ca ai facut asta si asta", ci pur si simplu le livreaza mesaje "absolut intamplator" despre lucrurile care stiu ca ii intereseaza. Folosind informatii matematice luate din web analytics, cum ar fi timpul petrecut pe site, produsele vizualizate, modul in care au ajuns acolo etc., putem sa le livram mesajele potrivite fara sa fim intruzivi.

- Cunoscand grupurile si relatiile pe care oamenii le au, ne putem folosi de cercul de influenta al utilizatorilor pentru a le livra mesaje. Un astfel de exemplu este Sponsored Post Like Stories sau Sponsored Page Like Stories prin care anuntam utilizatorii ca prietenii lor au dat Like unei anumite pagini sau status, in ideea ca vor face si ei asta mai usor. Mai nou, Sponsored Post Like Stories pot fi facute si pentru a targeta audiente din afara paginii noastre.

Toate criteriile de segmentare discutate duc intr-un final la o cunoastere mai buna consumatorului si sansa acestuia sa iasa fara sa cumpere sa fie mai mica.

In final Ionut le-a recomandat cadetilor sa citeasca mai multe si in articolul scris de catre el despre modelele de atribuire pentru a intelege mai bine mix-ul de lucruri care ajuta in final la o vanzare.

Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului - www.IQadsKadett.ro.

Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Republika

Republika este o agentie romaneasca lansata in anul 2008, initial pozitionata ca agentie de social media intr-o perioada in care comunicarea brandurilor romanesti pe Facebook era abia la inceput. Odata cu extinderea... vezi detalii »

WebDigital

WebDigital este agenția de marketing online specializată în Pay Per Click Marketing, ce are ca scop protejarea investiției clienților săi. Canalele folosite de agenție sunt: Google, Facebook, Instagram, YouTube... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related