kort, o interpretare modernă la ceva basic. ”Ne mutăm kortul acolo unde este nevoie, îl cărăm cu noi, în spate, peste tot”

kort, o interpretare modernă la ceva basic. ”Ne mutăm kortul acolo unde este nevoie, îl cărăm cu noi, în spate, peste tot”

Oana Korda, design facilitator & content designer @ kort, face istoria acestui studio pornit alaturi de Andrei Carcea (co-founder & chief designer), unde o echipă de consultanți de business au o abordare strategică de design. Focusul sunt companiile medii românești, stabilite de câțiva ani pe piață.

La Premiile FIBRA, kort au fost prezenți cu 3 proiecte: redesignul ambalajelor Minus22, care a primit un Bronze FIBRA la categoria PRINT/ Packaging; identitatea realizată pentru Alina Petrișan, prezent pe shortlist-urile categoriei PRINT/ Brand Identity; apoi, designul si strategia din spatele proiectului Young Minds pentru Universitatea Bucuresti - ANDCO/ Analysis Network Diagrams from Communism, careia i-a fost acordat un premiu Special FIBRA. Despre acestea și altele ne vorbesc mai jos.

Printre provocările pieței, Oana enumeră reticența clienților de a investi în etapa de research, confuzia între zona de consultanță în design versus servicii de publicitate, dar și faptul că termenul ”design” este foarte mult asociat cu zona estetică, și aproape deloc cu zona funcțională, strategică și contextuală.

 

Despre kort

Înainte de a co-fonda Studio kort am lucrat în echipa Oana și Andrei încă din 2013 când clienții ne contractau în cea mai mare parte pentru proiecte de branding.

Experiența lui Andrei s-a extins după un număr de ani petrecuți în advertising și către această disciplină - construcția strategică de platforme, fiind partener în agenția branding Firestarter din Brașov.

În peste 10 ani de lucru cu business-urile românești am identificat o problemă ce viza asumarea a ceea ce se crea și definea pentru compania/brandul acestora.

Simțeam că branding-ul nu avea un impact suficient, dacă nu era condus spre exterior de motorul intern: echipa. A început să ne preocupe acest subiect și am făcut din acest topic întâlniri săptămânale în care încercam să găsim soluții analizând de la cazuri concrete - clienții noștri, la articole și studii de caz ieșite din research-ul online.

Andrei: Exista în companii o provocare în a înțelege intern de unde și de ce se schimbau niște lucruri, iar asta se vedea din tipul de solicitări ulterioare, din felul în care dădeau feedback sau cum platformele construite corect pe hârtie se diluau pe măsură ce timpul trecea.

Am observat un fel de pattern de-a lungul vremii: clienții nu reușeau să-și identifice și să-și formuleze problemele, foloseau ineficient resursele din dotare, nu aveau o imagine clară a modelului de business și nici în ce fel și de unde să apuce inovarea acestuia.

Oana: Am înțeles atunci că nu este despre branding, ci despre schimbare și asumare în general, acolo aveau nevoie de suport echipele. Așa că am păstrat ce făceam bine și am adăugat un layer un plus în care dedicam mai multă energie în a implica echipele clientului în proces. Și-atunci nu mai contează dacă este branding sau altceva, ci este un mindset general de a îmbunătăți lucrurile.

 

Etape de evoluție

Lucrurile au început să ia o formă cât mai clară pe măsură ce testam și implementam la clienții noștri acestă nouă abordare în care ei nu ne mai cereau să facem ceva, ci făceam împreună. Am început să citim tot mai mult despre design thinking și metode de design pe care le implementam, deși nu ni se cerea asta.

Empatia cu care vine disciplina designului ne ajută în două direcții: asupra înțelegerii companiei cu care lucrăm și crearea parteneriatelor solide pe termen lung, dar și asupra targetului vizat și deci a soluțiilor pe care le propunem clienților pentru a performa.

Un moment important în evoluția noastră ca designeri a fost momentul în care am găsit spațiul kortului. Căutam de 8 luni un open space luminos în care să putem primi echipele clienților, cu pereți albi peste care să ne lipim insight-urile și ideile ce apar de-a lungul procesului.

Imediat după mutarea în noul spațiu am plecat la Bruxelles la Design for Europe, un eveniment unde am avut onoarea să-i cunoaștem personal pe cei de la Design Council sau la Danish Design Center, cărora le urmăream activitatea și modelul.

Am primit atunci o confirmare că abordarea noastră este încurajată la nivel european de niște oameni super deștepți care studiază designul la nivel strategic de zeci de ani. It was bliss.

Un alt moment cheie pentru noi a fost când au început să apară rezultatele primului client cu care am implementat un proces de business design - serviciul nostru principal din studio.

În primul an după redesignul companiei își dublaseră cifra de afaceri, iar echipa de sales ne povestea cum vorbesc și câte o oră cu clienții despre conceptul brandului, până să ajungă în punctul de vânzare.

Pentru noi, acest lucru a fost o a doua validare că ce-am ales să facem a fost potrivit, iar că felul în care am ales să o facem dă rezultate.

A treia și cea mai recentă validare a venit în mod surprinzător în cadrul festivalului FIBRA unde craft-ul și creativitatea au fost premiate de către probabil cel mai aprig juriu internațional.

 

Numele

kort este o interpretare modernă la ceva foarte basic, căci designul te întoarce cumva la bază, la nevoile primare, la lucrurile esențiale, la "de ce?". kort exprimă și mobilitate și flexibilitate, aspecte care ne definesc felul în care încercăm să ne mulăm procesele, metodele și experiența din jurul proiectelor de design.

Ne place să zicem că ne mutăm kortul acolo unde este nevoie, dar și că îl cărăm cu noi, în spate, peste tot. Ne-am dezvoltat un obicei în a fi observatori și intevievatori activi, căutând insight-uri și făcând research chiar și în timpul nostru liber.  

 

Ce vă definește

kort este o echipă de consultanți de business cu o abordare strategică de design. În kort ne dorim să îmbunătățim experiența din jurul produselor și a serviciilor. Generally speaking, we strive for a better life, încercând să intervenim concret în lucrurile care există deja și care sunt motorul generării de produse și servicii care ne înconjoară.

Oferim și servicii de communication design, însă focusul nu este pe advertising. În kort găsim idei inovatoare prin metode de design, căutând insight-uri valoroase alături de echipe relevante și implicate în procesul de îmbunătățire.

Iar față de restul abordărilor din piață, ”noi nu facem lucruri pentru compania ta, ci cu compania ta”, abordând mindset-uri de designer ca #empathy #discover #prototype #iterate #creativeconfidence - transpuse în business.

 

Clienți

Focusul principal al studioului sunt companiile medii românești, stabilite de câțiva ani pe piață, cu impact și cunoștințe despre clienții lor și lucrurile pe care le fac pentru aceștia.

În general, antreprenorii ajung la noi cu diverse probleme: imaginea actuală nu îi reprezintă, simt că pot face mai mult cu ceea ce au deja și nu știu cum să ”o apuce”, vor să-și crească compania strategic sau vor să dea un suflu nou în echipele interne.

Clienții care au ridicat cele mai mari provocări au fost companiile în care antreprenorul principal s-a implicat mai puțin sau deloc, delegând echipa de marketing să se ocupe de un proces care are o componentă strategică, mai degrabă antreprenorială decât creativă.

Post definire și reglementare însă, departamentelor de marketing le revine o sarcină mai simplă, clară și valabilă pe termen lung. Cei mai mulți dintre clienții noștri au continuat să acceseze ore de consultanță din kort pentru a urmări implementarea strategiilor interne și externe.

Ce căutăm în kort sunt companii cu antreprenori deschiși să înțeleagă conceptele strategice de design pe care le propunem, antreprenori care să devină ambasadorii schimbării și care să fie pregătiți să investească resurse umane și de timp într-un proces de îmbunătățire care rămâne în ADN-ul companiei și după proces.

 

Proiecte

WindSoft - o companie de software românească care dezvoltă ERP-uri pentru industria de transport, a intrat în kort printr-un proces de business design în care s-a urmărit: conștientizarea valorilor și a resurselor companiei, definirea și implementarea unei culturii organizaționale, întărirea brandului, definirea portofoliului de produse, îmbunătățirea discursului și creșterea încrederii echipei de vânzări. Studiul de caz aici.

Minus22 - o companie de import și distribuție produse congelate din Brașov, a intrat în kort cu miza unei reglementări a procesului de business care să permită în câțiva ani posibila retragere a patronului. Transformarea s-a produs la nivel de brand, cultură organizațională și portofoliu de produse printr-un proces care a durat 10 luni și care a responsabilizat și inspirat oamenii cheie din companie.

SoNoRo - festivalul de muzică de cameră în care, de 8 ani, ne aducem aportul creativ în campania de comunicare prin spoturile video și audio. Avem ocazia să lucrăm în fiecare an cu echipe multidisciplinare care ajung să contribuie la un experiment vizual și auditiv care să transmită farmecul pe care acest festival îl aduce orașului prin concertele sale și pasiunea celor care îl construiesc.

 

Provocări

Cea mai mare dintre provocări este faptul că, în general, clienții nu sunt pregătiți să investească timp și bani pentru etapa de research care de fapt face diferența între soluții durabile care le crește business-ul și o problemă punctuală rezolvată doar printr-o idee creativă și un craft bun.

Un alt lucru pe care l-am observat constant este faptul că termenul ”design” este foarte mult asociat cu zona estetică, și aproape deloc cu zona funcțională, strategică și contextuală. Suntem parte activă a unui grup de inițiativă ce-și dorește crearea unui Design Council în România care să aducă o schimbare și în această percepție.

Unde mai există confuzii este în zona de consultanță în design vs. servicii de publicitate. În kort facem creative management și communication design, însă mulți caută să obțină asta fără să treacă înainte printr-un proces de definire a ceea ce sunt și ceea ce trebuie să comunice.

Avem și clienți care au venit la noi cu ”temele făcute”, cu un brand bine definit, cu reglementări clare. Am intervenit atunci pe zone ale business-ului care aveau nevoie de îmbunătățiri, și vorbim aici despre soluții ca service sau product design.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Related