Noul val de reglementări ce vor afecta Marcomul – Directiva Europeană asupra Copyright-ului

Noul val de reglementări ce vor afecta Marcomul – Directiva Europeană asupra Copyright-ului

[UPDATE] Parlamentul European a respins pe 5 iulie propunerea de modificare a legilor Copyright cu 318 de voturi împotrivă, 278 de voturi pro și 31 abțineri. Propunerea va fi rediscutată și supusă din nou votului în luna septembrie.

 

Textul original

În ultimele câteva luni, GDPR-ul a fost subiectul principal de conversaţie pe Internet. A creat panică, dezbatere, analize şi o mobilizare generală în Marcom, în încercarea de aliniere ultrarapidă la noile cerinţe. Însă, într-o ţară în care pirateria este o practicã la ordinea zilei și în care publicaţiile media încă folosesc conţinut online citând Google ca sursă, nimeni nu vorbeşte despre o a doua mare reformă pe care UE o pregăteşte: modificarea legilor copyright-ului.

 

Ce presupune schimbarea legii copyrightului în UE?

Pe scurt, înseamnă că folosirea conţinului online nu va mai fi atât de liberă ca până acum.

Într-adevăr, legea copyright-ului a existat mereu, însa riscurile companiilor care lucrau cu conținut nelicențiat erau minime din cauza reglementărilor locale difuze si greu de aplicat. În fapt, creatorii de conţinut aveau puține opțiuni pentru a-şi proteja conţinutul creat.

Şi aici intervine noua directivă UE: toate platformele sau companiile care folosesc conţinut protejat de legea copyright-ului ar putea fi obligate să ia măsuri de protecţie pentru prevenirea procedurilor de copyright infringement.

În plus, publicațiile online ar putea fi obligate să plătească redevențe pentru conținutul editorial redistribuit.

 

Ce înseamnă asta mai exact?

► Producătorii de conținut (fotografi, videografi și muzicieni) vor avea pârghii extinse prin care își vor putea proteja proprietatea intelectuală.

► Platformele mari de content precum Google sau Facebook vor deveni responsabile pentru conținutul găzduit. În practică, ele vor fi obligate să filtreze conţinutul distribuit de branduri și utilizatori, și să cenzureze cazurile de copyright infringement.

► Publicaţiile online nu vor mai putea redistribui conținut editorial nici cu menţionarea sursei. Ele vor fi obligate să obţină o licenţe de redistribuire, valabile pe 20 de ani.

 

Cum va fi afectată industria Marcom?

► Riscurile utilizării de conținut third-party nelicențiat sau licențiat incorect vor deveni cu mult mai ridicate. În practică, astfel de utilizări vor putea fi cenzurate de platforme precum Facebook Ads sau Google AdWords, precum și atacate de către creatorii originali de conținut.

► Brandurile și agențiile de publicitate vor fi nevoite să se asigure că respectă în totalitale legile copyrightului. Ele vor deveni responsabile de licențierea atât conținutului produs in-house cât si cel preluat de la partenerii lor.

 

Forma finală a legii a fost stabilită și aprobată prin vot de către Comisia pentru Afaceri Juridice (JURI), care a si dat aviz pozitiv schimbărilor asupra Legilor Europene Copyright săptămâna trecută. Noua Directivă a Drepturilor de Autor urmează să fie votată în plenul Parlamentului European, însă data votului nu a fost incă stabilită. Detalii despre procesul de validare disponibile aici.

Directiva, în forma propusă de Comisia Europeană, este disponibilă aici.

 _____________

Augustin Lădar este reprezentantul legal al Shutterstock în România, Bulgaria și Modova, specialist în licențiere și Copyright Jedi Knight.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related