[Convinge Romania] Sorin Tranca: Trebuie motivati cei ce nu merg la vot, nu bucurati sau intristati cei ce deja vor merge

[Convinge Romania] Sorin Tranca: Trebuie motivati cei ce nu merg la vot, nu bucurati sau intristati cei ce deja vor merge

Odata cu prima runda de alegeri din an (cele europarlamentare, din 26 mai), tot mai aproape ni se muta si deadline-ul competitiei Convinge Romania ca Fiecare Vot Conteaza!. Pana pe 31 martie asteptam idei de impact in doua directii - atragerea alegatorilor la urne (1) si/sau a observatorilor in sectii (2) - care vor trece prin mainile unora dintre cei mai cunoscatori oameni din publicitate. 

Printre ei, Sorin Tranca (Managing Partner, Friends\TBWA), care din 1996 nu a pierdut nicio ocazie de vot si chiar si-a folosit masina (personala!) pentru a-i ajuta pe altii sa faca la fel ca el. Precizare: asta s-a intamplat independent de orice optiune politica. Exact cum ar trebui abordat si brieful competitiei

Si apropo de abordare, Sorin v-a pregatit mai jos o colectie de experiente personale, ganduri, rute si lucruri de luat in seama, numai buna de studiat si capsat langa brief. Highlighturi ar fi multe, zicem doar atat: urmeaza o campanie electorala intensa care va inunda acelasi public caruia va adresati - "so we gotta be visible". 

In rest, cititi si aplicati, TL;DR nu-i intelept aici.

 

Cand ai mers sa votezi, de ce ai mers? 

Prima data am votat in 1996. Si de atunci am tot mers. De ce merg eu la vot? Pentru ca nu-mi place sa merg la pacanele, si-atunci imi pierd banii si timpul cu jocul asta, cu aceasta extragere loto-prono, care se cheama vot. Glumesc... desi cu ceva substrat, fiindca uneori chiar asa te simti in raport cu votul tau, total insignifiant. Cu un zero-virgula-zero-zero-zero la suta actiuni la o firma care nici nu merge prea bine, deci cat sa conteze decizia ta? 

Destul de mult conteaza. Cine are voturi captive va face tot ce-i sta in puteri sa-i descurajeze pe ceilalti sa voteze pentru a-si mentine majoritatea procentuala, mereu, prin norma absenteismului.

Intr-o tara subdezvoltata, peste tot in lume, mereu decide o majoritate a unei minoritati unite. Paradoxul electoral post-comunist: 90% din cetateni sunt nemultumiti cu viata lor, dar nu intr-atat, totusi (!), incat sa decida ca ajunge cu deciziile luate, atatia ani, de doar 20% din populatie.

Mai apoi, daca nu votezi, nici nu poti avea pretentia ca niste "drepturi" minime sa ramana chestii curente: sa fii informat corect, sa ai in spitale medicamente, sa nu moara oameni in gari de frig, iar in tren, din cauza ca se fura cabluri... s-avem lumina pe strada si-un serviciu public care te ajuta, nu te incurca.

Deci nu spun ca odata cu votul ai rezolvat neaparat ceva, ci ca de facto renunti la dreptul de a avea un Bucuresti practicabil, de pilda, daca in ziua votului nu erai aici ca sa votezi, ci la un gratarel la munte.

Si mai intelegi odata cu stampila respectiva ca ce te supara pe tine nu e intotdeauna din vina altora, a tarii, a sistemului de educatie, a lui Veorica. Daca nu votezi, lasi sa se intample lucruri care nu ar trebui sa se intample, asa cum este #colectiv. Si matematic, neducandu-te la vot, multiplici votul celor cu care nu esti de acord, un vot in minus nu este egal cu un vot in plus. Impartirea puterii si accesul la resurse deriva din prezenta la vot, nu din absenta.

 

Cand ai lipsit de la vot, de ce ai lipsit?

Nu am lipsit si nici nu am sa lipsesc, desi sunt tot mai aproape de a ma izola de discutia politica, este epuizanta si plina de oameni blocati la cap. Dar cred in vot dincolo de optiunile mele, ca individ.

M-am oferit de mai multe ori in zile de vot sa duc cu masina oameni care n-aveau chef sa iasa din casa. Si guess what: o sa duc la vot un batran care vrea sa voteze si daca opteaza pentru ALDE sau PSD. Yes, I'm funny that way, dar e o chestie de principiu si tin la ea. Daca nu votezi, renunti la drepturile tale. Si, incet-incet, cineva ti le ia.

 

Ai fost pana acum observator la vot? 

Nu am fost, din pacate. Din lipsa de timp. 

 

Implicarea civica in Romania

Este deja foarte clar ca noile generatii sunt mult mai implicate civic decat cele 35+.  Intrebarea cea mai interesanta este cat din implicarea asta civica se consuma in directii in care statul ar avea mult mai bun randament. Se consuma foarte multa energie civica pentru a construi spitale... de ce? Pentru ca nu le construieste statul, care are in job descriptionul constitutional chiar construitul de spitale. Asa cum spunea un economist candva, daca desertul Sahara ar fi in administrarea unui guvern, in 6 luni am avea o criza de nisip.

Imaginati-va, totusi, ce s-ar putea face cu toata aceasta energie civica daca nu ar fi consumata inspre necesitati, precum sanatatea publica. Daca tinerii astia trebuie sa construiasca spitale, inseamna ca undeva nu se planteaza copaci - sau se defriseaza si fura in voie nisipul. Intr-o societate normala, un activist civic nu rezolva problemele primarului, ci ii monitorizeaza activitatea si il supune presiunii publice, pentru a aduce rezultate comunitatii si pentru a o feri de abuzuri.

Revenind, cred ca implicarea civica de impact depinde si de mijloacele ei de subzistenta, de modele de business valide in 2019, fiindca altfel nu apar institutii suficient de puternice pentru a genera schimbare reala. As retine ca binele este mult mai dificil de pus in practica decat raul. Si, prin urmare, binele atrage mai putini bani decat raul.

E bine sa mai si sustinem financiar ideile in care credem. Sa ne punem banii unde ne e gura, cum ar spune americanul. Iar daca suntem zgarciti, no problem: punem la dispozitia unui NGO contactele, influenta, timpul sau expertiza noastra. Ii facem un training. Ii cedam un loc pe masina, lipind un sticker. Sectorul NGO este nu subfinantat, este sub cota de avarie, general vorbind. Every little helps.

 

Cum poti potenta implicarea, ce anume o inhiba? 

Aici am un punct de vedere politic care ma si izoleaza un pic, si-anume ca prioritatea societatii romanesti este reconstructia dialogului. Punti de dialog, rabdare, efort si o preocupare reala in a asculta ce are celalalt de zis. Cred ca intr-o tara normala poti respecta parerea celuilalt si daca nu esti de acord cu ea. 

Si, prin urmare, cred ca solutia este sa intelegem mai bine ce il mana pe "dusman" in lupta sa. Din pacate, "sufletul romanesc" nu ajuta prea mult in sensul asta, fiindca noi suntem super-competitivi, ne aprindem una-doua, sa moara capra, sa ucidem pe bogat si sa-i luam oaia etc. 

Si mai cred, in ultima vreme, ceva: ca femeile ar putea salva Romania de la nenorocita asta de disolutie. In clipa asta mi se par mult mai pregatite sa colaboreze decat vanjosul barbat roman, care in general pare mult mai preocupat sa aiba dreptate, decat sa afle adevarul, sa accepte alteritatea. Deci raspunsul la intrebare este: noi, fetele, putem schimba tara asta in bine! wink-wink @Beatrice Weber 

 

Core target: millennialii cu drept de vot

FOMO e un lucru important de luat in considerare, missing out e unul din insighturile fundamentale. Millenniallii sunt in cautare de oportunitati, ii intereseaza sa se dezvolte, vor sa-si fructifice potentialul. Also give them a fair, functional user experience si, mai ales, fii pregatit sa oferi feedback. There is no feed, without a feedback.

 

Abordarea unei probleme sociale printr-o campanie creativa

Nici nu stiu de unde sa incep. Sunt cele mai grele campanii, de fapt. Vin in agentie in general fara sponsori sau cu mult prea putini, cu un proces decizional diferit de cel din viata comerciala (uneori isi da cu parerea foarte multa lume, lucru pe undeva normal, ca sunt... sociale, dar asta ingreuneaza enorm o campanie care, de pilda, isi propune sa schimbe o perceptie).

Cum schimbi ceva in capul oamenilor? Fiecare are cate-o parere, asa ca depinde de unde te uiti, ca sa zic asa. Ca om care conduce o agentie, eu ma uit intai daca exista vreo sansa ca organizatia respectiva sa isi lase produsul sa evolueze, daca are maturitatea de a lua decizii coerente. Nu zic bune sau rele, zic coerente.

Din punct de vedere creativ, sunt importante resursele si canalele pe care poti comunica - din nou, de cele mai multe ori, rezolvarea unei probleme sociale are bugete mult mai mici si canale de comunicare mult mai putine, deci o forta de schimbare sau transmitere a informatiilor mult diminuata in raport cu obiectivele propuse. Nimic nu e mai trist decat o idee buna implementata prost. Si, de multe ori, iti dai seama ca ideile foarte misto de la masa vor face furtuna doar intr-un pahar de apa, ca nu au sanse tehnice de a se propaga.

Cu alte cuvinte, e important la un asemenea brief sa stam mult pe insighturi, pe research, sa pandim contexte si sa fim foarte flexibili.

 

Ce ar trebui sa stie participantii inainte de formularea primei idei?

Change requires will and quick change requires guts.

 

Campanii sociale

Nu o sa vreau sa dau exemple aici, fiindca sunt campanii sociale care imi plac, dar care nu si-au atins obiectivele, si invers, cauze superbe, dar cu o comunicare mizera. In plus, cred ca un brief care vine de la inceput cu exemple de campanii e o idee proasta.

 

Ce iti doresti si ce nu-ti doresti sa apara printre propuneri

Imi doresc idei clare, in primul rand. Si un limbaj vizual care sa optimizeze ideea, nu s-o incurce. Design thinking. If it's social, it needs a flag. Don't want to see no ugly flags.

N-as vrea sa vad shaming, it does not work. Nu vreau sa vad mistouri de batrani pensionari, chiar daca ai o poanta buna. Nu vreau sa vad campanii facute pentru prietenii de acasa ai autorului, nu pentru publicul-tinta. Stay simple. Stay pleasant.

Cei care inscriu sa nu uite ca o campanie pro-vot este "incapsulata" de campania electorala, cu temele ei, cu mesaje multiple, cu multi candidati si multa signalectica, toate adresate aceluiasi public -- so we gotta be visible intr-o perioada in care "consumatorul" e bombardat de mesaje electorale.

Mergeti intr-o piata de vechituri, sau intr-o gara, priviti oamenii, si apoi cititi brieful. Cred ca cel mai bun loc in care am putea face debriefingul este in gara la Mizil.

 

Observatii ca punct de plecare: alegatori si observatori

Un vot de profesor universitar este egal cu un vot al unui betiv oarecare, deci mereu trebuie sa ne imaginam cifre cand alegem sa facem una sau cealalta dintre actiuni, ca parte a unei campanii.

As vrea sa vad campanii care inteleg sa tinteasca matematic catre atragerea de voturi, as vrea idei care sa aduca voturi, sa starneasca actiune, nu suspine intelectuale si-un like. Trebuie motivati cei ce nu merg la vot, nu bucurati sau intristati cei ce deja vor merge. Intelegerea publicului-tinta si al intregului context de campanie electorala e foarte importanta.

La atragerea observatorilor mi-ar placea sa vad campanii care ies din capcana unui singur mesaj relevant si se contextualizeaza. Aici nu trebuie sa uitam ca vorbim cu un public educat, urban, caruia ii cerem (poate) sa faca frigul si sa se confrunte cu situatii complexe, cum ar fi autobuze cu votanti, buletine de vot interpretabile, comisii de vot ostile prezentei externe samd.

Observatorii sunt niste mici eroi ai democratiei, este important in numele a ce le cerem sa se expuna la o experienta cu potential negativ. Dar, la fel de bine, si what's in it for them poate fi un unghi valoros.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Friends\TBWA

Why work with an agency like FRIENDS\TBWA Bucharest? DisruptionⓇAlmost everyone in the business world knows about disruption, talks about disruption or wants to try it, sooner or later. Well, it’s maybe time... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related