[Noul context] Claudia Chirilescu: Vor aparea servicii noi, clienti noi, nevoi noi, la care noi ca industrie ne vom raporta

[Noul context] Claudia Chirilescu: Vor aparea servicii noi, clienti noi, nevoi noi, la care noi ca industrie ne vom raporta

Criza actuala va aduce schimbari legislative si comportamentale, iar secretul este sa te uiti la cei care iti vor plati facturile in viitor, nu la cei care au facut-o pana acum, spune Claudia Chirilescu, Director General Spoon. Ce a fost pana in februarie 2020 este de domeniul trecutului, adauga ea, un trecut caruia trebuie sa-i multumim pentru ce a fost si sa-l lasam in spate. 

Efecte vor fi, intr-o prima faza se vor resimti ca si scaderi financiare pentru fiecare dintre noi si o usoara teama de interactiunile cu ceilalti, apoi se vor metamorfoza intr-un nou mod de viata la care ne vom adapta si pe care sper sa-l si apreciem.

Cu prudenta despre situatia prezenta si optimism fata de cea care va urma, Claudia vorbeste in interviul de fata despre adaptare, schimbarea perspectivei si nevoia de reinventare. 

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

 

Impactul in business 

Am simtit impactul negativ in business inca de la primele masuri luate de autoritati privitor la restrangerea activitatii in locurile cu peste 1,000 de persoane. Noi avem un client care a fost afectat de aceasta decizie si a oprit complet comunicarea.

 

Primele masuri

Au fost o serie de masuri: luni, pe 9 martie, am demarat intern un brainstorming in care am generat idei si propuneri pentru fiecare client in parte pentru a se plia pe contextul care incepea sa se configureze. Ne-am revizuit planurile aflate in desfasurare cu fiecare client, am trimis fiecaruia un status si recomandarile noastre pe termen scurt.

Pe data de 12 martie am decis intern sa lucram de acasa si am setat impreuna cateva proceduri care sa ne ajuta sa functionam eficient. Noi avem deja implementat work from home asa ca am extins procedurile si am analizat ce functionase in trecut si ce am putea imbunatati.

Pe termen mediu am accelerat procesul de automatizare si digitalizare a fluxului de lucru intrucat consider ca aceasta situatie va mai dura si oricum, cred ca vom experimenta si cateva aspecte positive pe care vom vrea sa le pastram si dupa ce vom fi in siguranta fata de acest virus. Dar, situatia actuala ne-a aratat ca oricand poate aparea o provocare noua, pentru care nu suntem pregatiti si ca cel mai intelept este sa incerci sa te adaptezi rapid, sa iti relaxezi rezistentele fata de aspecte pe care acum le etichetezi drept negative si sa vezi unde te duc, cu dechidere si curiozitate.

 

Cum au reactionat clientii 

Clientii au reactionat diferit. Unii s-au adaptat extrem de repede si impreuna am ajustat planurile in concordanta cu momentul, fara sa profitam de situatie si fara sa intrerupem comunicarea. Unii au pus pe hold comunicarea, dar astazi, spre exemplu, un astfel de proiect s-a reactivat, si altii au decis sa continue pe planul (bugetul) aprobat pentru ca fluxul decizional este complicat si am adaptat doar partea de mesaje.

 

Proiectele in desfasurare

Personal cred ca aceasta situatie va determina schimbari profunde si pe termen lung, poate chiar definitive in modul in care lucram, comunicam, ne relaxam si ne raportam la familie, casa si prieteni. Prin urmare, efecte vor fi, intr-o prima faza se vor resimti ca si scaderi financiare pentru fiecare dintre noi si o usoara teama de interactiunile cu ceilalti, apoi se vor metamorfoza intr-un nou mod de viata la care ne vom adapta si pe care sper sa-l si apreciem.

Vor aparea servicii noi, clienti noi, nevoi noi, la care noi ca industrie ne vom raporta. Similar cu criza din 2008, pe termen mediu scaderea vine din faptul ca ne uitam acum la o realitate care nu mai exista. Criza actuala va aduce schimbari legislative si comportamentale iar secretul este sa te uiti la cei care iti vor plati facturile in viitor, nu la cei care au facut-o pana acum. Ce a fost pana in februarie 2020 este de domeniul trecutului, un trecut caruia trebuie sa-i multumim pentru ce a fost si sa-l lasam in spate.

 

Comunicarea brandurilor

Brandurile trebuie sa arate responsbilitate si respect fata de client. Sa nu profite de situatie dar nici sa nu-si ignore publicul. Si pentru ele publicul care i-a cumparat s-ar putea schimba, pot aparea segmente noi de consumatori si vom asista la permutari intre branduri ca si loialitate si preferinta.

Brandurile trebuie sa isi arate empatia fata de clienti, caci nimeni nu are raspunsuri, nimeni nu este protejat de ce se intampla si toti trecem prin aceasta incercare impreuna.

Si nu in ultimul rand sa se faca utile. Sa se adapteze la context si sa-i ajute pe oameni cu informatii, cu recomandari si cu produse si servicii de care au nevoie.

Eu sunt fana Paprika. Si peste 50% dintre brandurile care comunica pe acest canal si-au pastrat comunicarea cu spoturi care portretizeaza situatii din trecut, oameni care se imbratiseaza, prieteni care stau impreuna etc.

Sunt si cateva exemple bune (ex: Netflix care a facut o campanie OOH in care dezvaluie finalul unei serii ca sa-i determine pe oameni sa stea in casa), dar cred ca este prea devreme sa dam exemple pozitive caci mai dureaza pana cand ideile bune sunt puse in practica.

Criza aceasta este diferita pentru ca te restrictioneaza la a lucra remote/ izolat si de acasa. Deci, partea de productie audio-video trebuie facuta mai simplu, fara echipamente profesionale si nu multe branduri sunt comfortabile cu acest mod de lucru, asa ca in bugetele de media se reflecta si acest vid de continut potrivit comunicarii in aceasta perioada.

Influencerii sunt activi pe promovarea produselor ce pot fi achizitionate din supermarket-uri, farmacii sau online. Dar, si pentru ei s-a restrains mult zona de branduri cu care colaboreaza. Situatia se va imbunatatii de la zi la zi, se cumpara echipamente online si se vor “profesionaliza” lucrand de acasa cu sprijinul celor cu care stau in izolare.

 

Ce urmeaza 

In aceasta perioada, din punctul de vedere al oportunitatilor de comunicare este un moment perfect pentru TV si online. Cine are continutul potrivit poate sa castige share of voice mare. Brandurile care nu vor sa-si piarda din market share versus competitorii lor (branduri din categoria alimente si bauturi & bunuri de stricta necesitate) trebuie sa vina cu mesaje responsabile si executii realizate mai simplu.

Treptat, pe masura ce industria se adapteaza dpdv tehnic la lucru de acasa si fara echipe de suport, multe proiecte vor fi activate. Cred ca proiectele vechi, cele care s-au pus deoparte asa vor ramane. Se vor gandi proiecte noi, bazate pe insight-uri relevante contextului, cu mix de canale regandit si pe canale de distributie disponibile.

 

Primele campanii din izolare

Cred ca vor fi sincere, cu executii mai putin elaborate, cu mesaje care sa exprime empatie fata de situatia pe care o traversam toti si care sa respecte individul pe care il consideram de multe ori un “consumator”.

 

Efectele crizei in business-ul de marcom

Niciodata nu m-am bucurat mai mult ca am ramas membra in IAA si UAPR. Aceste doua organizatii si-au demonstrate inca o data utilitatea pentru membri si pentru industrie si ne-au ajutat cu multe informatii, masuri legislative etc. Le multumesc pe aceasta cale.

Sper sa fim mai aproape unii de altii, sa intelegem ca daca ne este greu, ne este greu tuturor. Intr-o aconomie redusa, toti suferim si doar impreuna o putem creste, cu eforturi idei si inteligenta.

 

Adaptarea

Eu vad la playerii s-au miscat foarte bine. Toate agentiile vad ca se ägita”, incearca sa se adapteze, sa tina aproape de clienti. Furnizorii sunt foarte activi si asta ma bucura mult. S-au adaptat extrem de repede, comparativ cu 2008 cand imi amintesc ca in martie 2009 inca mai aveau politici de vanzari cu crestere de costuri. Felicitati GroupM*/ pentru raportul pe care l-au trimis in piata acum 2 saptamani. Ne-a ajutat pe toti, chiar daca multi nu o recunosc caci sunt “competitori”.

 

Initiative comune la nivel de industrie

Sunt multe workshop-uri, webinare pe tema adaptarii si impactului in industrie. Inca de acum 2,5 saptamani am completat un chestionar in care am estimat impactul asupra indicatorilor financiari si resurselorlor umane. Acest demers s-a dus mai departe catre Autoritatile Guvernamentale pentru a li se solicita sprijinul pentru companiilor din industrie. Cum spuneam, cei de la IAA si UAPR nu pare ca au dormit prea multe ore de 3 saptamani.

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


GroupM

WE ARE SHAPING THE NEXT ERA OF MEDIA. EVERY DAY. MINDSHARE, MEDIACOM, WAVEMAKER, ESSENCE, AND M/SIX—OUR AGENCIES ARE THE FRONT LINE TO A NEW ERA OF MEDIA STRATEGY AND INNOVATION. And because we have three of... vezi detalii »

Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Spoon Media

Spoon a inceput in 2003 ca o agentie de strategie de media dar a evoluat diversificandu-si serviciile catre o agentie de comunicare digitala si media. Obiectivul Spoon este sa combine experienta de analisti de date... vezi detalii »

Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related