Cum se schimbă marketingul digital pentru companiile tech&software din România?

Cum se schimbă marketingul digital pentru companiile tech&software din România?

Marketingul digital se schimbă într-un ritm foarte rapid, mai ales având în vedere contextul actual. Companiile au nevoie să se adapteze, să răspundă unor probleme noi, să își schimbe discursul și modul în care își abordează potențialii clienți și să se reinventeze într-un mod sustenabil.

La Stoica, am discutat cu 12 specialiști în digital marketing din companii românești cunoscute local și internațional pentru a afla ce se schimbă pentru ei, ce funcționează pe viitor, ce canale de comunicare performează cel mai bine și ce priorități au. Am publicat insight-urile lor într-un ebook pe care îl punem la dispoziție gratuit, aici.

"Perioada pe care o traversăm a dus la o reaşezare de priorităţi şi a accelerat anumite tendinţe. Ne-am dorit să aflăm punctul de vedere al câtorva specialişti cheie din zona de tech & software din România şi să înţelegem cum stau lucrurile în practică pentru unele dintre cele mai dinamice companii de tehnologie româneşti.", Elena Iordache-Stoica (Digital Marketing Strategist)

 

Tactici şi strategii de digital marketing care funcţionează în noul context

O nouă realitate aduce și un nou mod de a aborda marketing-ul digital. Ce am observat este o importanță crescută a conținutului de calitate, adaptat astfel încât să vină în întâmpinarea nevoilor publicului țintă, într-o manieră empatică și relevantă pentru ei.

Aceasta este una dintre principalele strategii care pot contribui la creșterea încrederii din partea audienței și la o poziționare cât mai bună, aliniată cu misiunea organizației în mintea publicului. Modul în care sunt comunicate beneficiile produsului/serviciului oferite de companie se schimbă, abordarea pe care o vedem fiind mult mai apropiată de cea de tip inbound.

De asemenea, un rol important continuă să îl joace și optimizările pentru motoarele de căutare, precum și SEM (search engine marketing), instrumentele de tracking și automatizare, precum și soluțiile care permit o mai bună integrare a tuturor activităţilor de marketing şi comunicare.

 

Iată ce au spus specialiștii consultați de noi:

"Ne-am adaptat stilul de comunicare situaţiei, acolo unde înainte discutam despre creştere, acum discutăm despre rezistenţă, despre supravieţuire. Am devenit mult mai atenţi la nevoile tuturor antreprenorilor şi ne-am adaptat şi din punct de vedere al strategiei de conţinut", Miruna Ursache (SmartBill).

 

"Pentru noi, Content Marketing îmbinat cu SEO a funcţionat bine de la început. Audienţa caută tot timpul conţinut nou şi apreciază valoare adăugată.", Miruna Dragomir (Planable).

 

"Din punctul meu de vedere, criza a amplificat regula numărul 1 în marketing, dacă vrei să fii relevant, “content is king”.", Daniel Ionescu (DRUID).

 

"Ce ne-a mai ajutat în bucătăria internă, a fost să ne punem la punct infrastructura de date şi de tracking. Să ne asigurăm că formularele de pe site comunică cu CRM-ul şi tool-urile de automatizare.", Erika Kramarik (Tapptitude).

 

Tactici şi strategii de digital marketing care nu mai funcţionează

Unele tactici de marketing digital nu mai funcționau încă de dinainte de pandemie - tot ce însemna o abordare neintegrată, în care departamentele de marketing, vânzări și client service nu se coordonează, comunicarea funcționalităților produsului și nu a nevoilor pe care le rezolvă, formulările generaliste și rigide, toate acestea devin ineficiente foarte repede.

Mai degrabă decât să aducă tendințe noi, noul context le accelerează și accentuează pe cele care chiar funcționează, mai ales având în vedere cât este de aglomerat acum mediul online.

Pandemia a anulat tot ce însemna evenimente offline și a pus în dificultate marketingul tradițional. Specialiștii cu care am discutat ne-au confirmat nevoia de claritate, empatie, relevanță și de aliniere a proceselor interne.

"Poţi genera şi 1.000 de lead-uri cu o campanie mai agresivă, cu un volum mare de contacte targetate. Dar dacă procesele interne nu sunt aliniate corect, conversia poate fi foarte mică şi, mai mult, poţi crea premisa unui impact negativ pe conversiile unor campanii viitoare, integrate, personalizate şi mai “deştepte”.", Ioana Șerban (FintechOS).

 

"Ce nu va mai funcţiona cu siguranţă în digital marketing este content-ul generalist. Consumatorii vor să obţină valoare imediată din conţinutul pe care îl consumă, aşa că atenţia noastră ar trebui să se îndrepte mult mai mult către conţinut personalizat, uman, către newsletters şi webinarii cu adevărat utile." Lorand Minyo (Blugento Romania).

 

"Este posibil ca efectul pandemiei sa fie benefic pentru zone de nişă în marketingul digital: influencer marketing, relationship marketing. Cred că firmele de software & tech vor fi mai deschise la explorare şi vor încerca să creeze pipeline prin toate canalele disponibile." Vlad Ionescu (CMO Tokinomo, ex Head of Growth UiPath).

 

Prioritățile pentru 2020

În 2020 și pe viitor, specialiștii în digital marketing se concentreză pe:

  • Content
  • SEO
  • Social Media
  • Inbound
  • Automatizare
  • Account Based Marketing
  • Lead Generation
  • Parteneriate
  • Nurturing
  • Campanii educaționale
  • Alinierea departamentelor
  • Reputation Marketing

"Priorităţile noastre sunt lead generation & user acquisition, brand awareness prin crearea de conţinut (blog, vlog, etc).", Ilinca Drăgănescu (Jobful)

 

"Dezvoltăm profile target personas pentru a integra site-ul web, platforma de inbound marketing automation (folosim Hubspot-ul) şi CRM-ul pentru trasabilitate mai bună între campaniile de marketing, leadurile generate şi impactul în vânzări." Daniel Ionescu (DRUID)

 

"Sunt 3 arii pe care vrem să insistăm mai mult în 2020: content, SEO şi parteneriate.", Bogdan Pol (Moqups)

 

"Pentru noi, prioritatea numărul 1 rămâne în continuare creare de conținut (tect, video) și optimizarea pentru motoarele de căutare", Andrei Țiț & Laurențiu Bancu (Paymo)

 

Cele mai performante canale de comunicare

În rândul experților consultați de noi, blogul și website-ul rămân canalele de comunicare cele mai performante. Vedem tot mai mult conținut video și webinarii, dar și mult mai mult conținut scris. Rolul principal îl joacă formularea cât mai umană, conținutul personalizat, sinceritatea și targetarea specifică folosind mesaje relevante, utile, adaptate etapei în care se află un potențial client.

"Pe partea de digital aş spune că sesiunile live, dezbaterile de tip fireside chats sau webinariile relevante au avut rezultate încurajatoare.", Ioana Șerban (FintechOS).

 

"Avem în general 3 tipuri de conţinut ce performeaza bine: cel scris de tipul white paper-uri, cel video, şi calculatoarele de eficienta. White papers şi calculatoarele sunt excelente pentru generare de lead-uri, iar video pentru awareness.", Monica Dumitriu (DocProcess).

 

"Am împrumutat din tehnicile de cercetare din UX (în mare parte interviuri, empathy mapping, journey mapping) şi împreună cu o cercetare pe cuvinte cheie, poţi genera foarte multe idei de conţinut care sunt de interes pentru audienţa ta.", Erika Kramarik (Tapptitude).

 

În final, am rugat fiecare dintre specialiștii care s-a implicat în realizarea acestui ebook să ne dea exemplu de o campanie de digital marketing recent și să ne povestească despre lecțiile pe care le-au învățat. Poți citi mai multe despre aceste campanii descărcând eBook-ul gratuit, în limba română, de aici.

Nu în ultimul rând, vrem să le mulțumim celor 12 profesioniști care s-au implicat în dezvoltarea acestui ebook: Erika Kramarik ( Full-stack Marketer Tapptitude), Ilinca Drăgănescu (Chief Marketing Officer Jobful); Monica Dumitriu (Marketing Director DocProcess); Daniel Ionescu, (Marketing Director DRUID), Ioana Șerban (Growth & Digital Marketing Director FintechOS), Miruna Dragomir (Head of Marketing Planable), Miruna Ursache (Content Manager SmartBill), Andrei Țiț (Product Marketing Manager Paymo) & Laurențiu Bancu (Chief Marketing Manager Paymo), Bogdan Pol (Growth Marketer Moqups), Lorand Minyo (Head of Marketing Blugento România), Vlad Ionescu (CMO Tokinomo, ex Head of Growth UiPath).

-------

Elena Iordache-Stoica este Digital Marketing Strategist @STOICA.

Stoica.co este o agenţie de growth marketing care ajută companiile B2B să îşi crească impactul în mediul online şi să atragă mai mulţi clienţi prin intermediul website-ului. În peste 7 ani de activitate, am lucrat cu startup-uri, corporaţii şi companii mici din România şi din Belgia, UK şi Olanda. Lucrăm alături de echipele de marketing sau managerii de marketing ai clienţilor noştri şi îi ajutăm cu soluţii personalizate de: strategie şi implementare de campanii de inbound marketing, UX, Web Development, automatizarea proceselor de marketing, design şi promovare. Punem în centrul activităţilor noastre oamenii şi ne concentrăm atât pe o dezvoltare continuă a colegilor noştri, cât şi construirea de relaţii pe termen lung, bazate pe încredere cu clienţii noştri. Din decembrie 2019 suntem parteneri Hubspot în România.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related