[De la IQads] Costin Radu: „Intens” este cuvântul care descrie cel mai bine experiența acelor ani. Am făcut multe lucruri bune în acea perioadă, am și greșit foarte mult

[De la IQads] Costin Radu: „Intens” este cuvântul care descrie cel mai bine experiența acelor ani. Am făcut multe lucruri bune în acea perioadă, am și greșit foarte mult

E vineri, haideți să ne dăm puțin pe panta nostalgiei. Orice zi e un pretext bun pentru asta, mai ales în pandemie, când dorința de evadare atinge cote maxime. Să ne întoarcem, deci, la niște vremuri mai bune, când era cald afară și timp de 7 zile, la Motoare, creativii se întâlneau, povesteau și se bucurau de un festival AdFel. Una din amintirile preferate de la IQads ale lui Costin Radu, Brand Strategist & Digital Marketing Consultant.

Costin a început să colaboreze cu IQads din facultate, din 2003, chiar de la începuturile platformei, și a continuat să facă asta până în 2007, când s-a angajat full time aici, a preluat rolul operațional de managing director și a devenit partener. La acea vreme, IQads făcea parte din F5, divizia online din grupul Realitatea.Cațavencu, condusă de Dragoș Stanca. 

 Sunt multe lucruri pe care nu le știam și pe care a trebuit să le învăț the hard way și pe care, cu mintea de acum, le-aș face altfel: de la decizii de business, la interacțiunea cu oamenii. Am rămas însă, în urma acelor ani, cu cel mai frumos lucru pe care îl puteam obține: o relație strânsă profesională și de prietenie cu un număr de oameni din echipa de atunci.

 

La IQads

Am ajuns să lucrez cu IQads la scurt timp după ce l-am cunoscut pe Marius Cristea, unul dintre fondatorii proiectului, în 2003. Aveam 21 de ani pe atunci. IQads se lansase de scurtă vreme și începuseră să apară articole pe site. Marius, pe atunci, căuta colaboratori pentru a dezvolta partea editorială. Eu tocmai ce intrasem în publicitate, fiind partener într-un proiect studențesc de agenție, Biblos, și – printre altele – făcusem primul grup de Yahoo al studenților de la comunicare.

Era perioada cu Olimpiadele Comunicării, ca să plasez în context. Astfel, într-o zi oarecare, am găsit un mail în Inbox la Yahoo de la Marius, care mă întreba dacă nu aș vrea să scriu pentru IQads. Mă recomandase cineva de pe grupul pe care tocmai îl creasem, deși nu cred că știa foarte multe despre mine. L-am invitat pe Marius la noi în agenție, într-un bloc pe Calea Victoriei, și, deși inițial voia să mă plătească pentru a scrie, pentru că știa că sunt student, aflând că „am agenție”, mi-a propus să mă ajute cu promovarea agenției, în schimb. Îmi amintesc și acum, încă amuzat, primul nostru meeting și conversația pe subiect. Ne-am împrietenit și am început să mă implic în proiectele IQads.

 

Cat ai lucrat la IQads

Am fost parte din proiectele IQads încă din 2003, după întâlnirea cu Marius, și nu am încetat să mă implic, în câte ceva, uneori mai mult, alteori mai puțin, până în 2010, când am înființat The Geeks. Am fost, deci, legat de proiect aproximativ 7 ani, între 2003 și 2010, în paralel cu job-ul meu de zi cu zi, care între timp devenise acela de strategic planner la Leo Burnett. Zi de zi, la birou, la IQads, am venit între martie 2007 și iunie 2010, în perioada în care am preluat rolul operațional de managing director și devenisem partener, iar IQads făcea parte din F5, divizia online din grupul Realitatea.Cațavencu, condusă de Dragoș Stanca. Puțin peste 3 ani.

Ce am făcut? Probabil, de toate. Dacă îmi amintesc bine, am început cu implicarea în lansarea evenimentelor AdBreak, care au presupus atunci mici părți din sales, organizare, campanii etc. Sunt convins că mulți colegi de industrie din acea perioadă sunt familiari cu AdBreak, ADfel – festivalul de publicitate neconvențională, Atelierele ADfel, Grand Spoof, IQads Kadett, SMARK, rapoartele de research SMARK Research, SMARK Events (primele evenimente despre market research sau comunități din România), Kinofest și, probabil, unele pe care și eu le-am uitat. Toate sunt din to do list-ul de atunci.

Pe scurt, paleta de activități era extrem de diversă: muncă editorială, vânzare de publicitate și servicii (ex. jobs), genereare de idei și implementarea lor pentru diverse brand-uri (online sau în events), campanii, evenimente, rapoarte de research, proiecte educaționale și chiar festival de film. Au fost trei ani foarte intenși, dar eram la vârsta potrivită și făceam totul cu plăcere.

 

Experiența cu bune și cu rele

Cred că fix „intens” este cuvântul care descrie cel mai bine experiența acelor ani. Cred că am făcut multe lucruri bune în acea perioadă și cred că am și greșit foarte mult, la multe capitole. Sunt multe lucruri pe care nu le știam și pe care a trebuit să le învăț the hard way și pe care, cu mintea de acum, le-aș face altfel: de la decizii de business, la interacțiunea cu oamenii. Am rămas însă, în urma acelor ani, cu cel mai frumos lucru pe care îl puteam obține: o relație strânsă profesională și de prietenie cu un număr de oameni din echipa de atunci. Au trecut pe la IQads, de-a lungul vremii, foarte mulți oameni capabili și valoroși, cu care și acum mă revăd cu plăcere. Mulți sunt prin agenții, mulți pe cont propriu și unii chiar la IQads.

 

Amintiri

Cele mai pregnante amintiri rămân cele asociate organizării evenimentelor ADfel de pe terasa La Motoare. Era foarte multă muncă pentru a le putea face. Iar echipa era în priză nu doar în timpul evenimentelor, ci cu mult timp înainte. Trebuia să generăm, încă de la începutul fiecărui an, prezentări cu idei neconvenționale, cu care apoi să ne plimbăm pe la clienți și pe la agenții și să obținem bugete. Practic, muncă de creație și de vânzare, însă pe proiecte nesolicitate de client, pentru care nu erau bugete alocate și trebuia să „le smulgem” prin entuziasmul pe care îl generau ideile respective. Serile din cele 7 zile de festival rămân top-of-mind.

 

Cum era publicitatea atunci

Dacă ne referim la industrie, cu totul, aș spune că publicitatea de atunci era mai fascinată de idei și concepte. Exista o plăcere și o adorație mai mare pentru valoarea unei idei și, poate e doar o impresie personală, dar cred că se petrecea ceva mai mult timp atunci pe șlefuirea ideilor, decât acum. Asta nu ar fi neapărat un lucru rău, dacă timpul luat de la idei ar fi folosit pentru crafting mai spectaculos sau mai de calitate. Din păcate, cred că presiunea adusă de dinamica social media și a produselor digitale, pur și simplu a scurtat și mai mult timpii de gândire și execuție. Acesta este doar unul dintre motivele pentru care ne ridicăm mai rar de pe scaun să aplaudăm la o campanie nouă.

 

Învățături

Pentru că am fost în mijlocul a foarte multe proiecte, unul dintre cele mai importante aspecte din experiența IQads a fost să învăț să mă uit la orice business sau proiect, indiferent de domeniu, din perspectiva modelului de monetizare pe care îl are. Am văzut că proiectele care nu fac bani și nu sunt gândite inițial cu această intenție și un model clar de a îi face, oricât de frumoase ar fi, rezistă doar dacă cineva are foarte multă energie de consumat și doar în perioada în care energia respectivă se consumă. Prin urmare, a pune, încă de la prima interacțiune cu un business/proiect idee întrebarea „cum face bani?” m-a ajutat ulterior să înțeleg mai repede și mai bine unde și cum trebuie să contribuie comunicarea pentru a ajuta cu adevărat. Și m-a ajutat ca atunci când interacționez cu proiecte care nu au modele clare, să contribui la clarificarea lor. În agenții, poate e și normal, se petrece mai mult timp discutând aspecte de marketing și comunicare, însă, arareori, cu privire la modelele de business / de monetizare.

 

Cum ai plecat de la IQads

Am plecat de la IQads într-un context de criză, legat de situația Realitatea.Cațavencu de atunci. Pe scurt, atunci IQads intrase pe un plan de investiție și avea o echipă dimensionată conform acelui plan. Investiția însă nu a mai avut loc conform planului inițial și asta punea, evident, probleme financiare. Am fi putut restrânge echipa și eu să rămân în continuare, însă am încercat, împreună cu Marius, să găsim soluții alternative. Ușor, ușor, eu am început să cochetez cu ideea de a face o agenție și așa am făcut primii pași pentru lansarea The Geeks. Cea mai mare parte a echipei a rămas atunci cu Marius, iar o altă parte, Mirabela Manea, Miruna Antonescu și Vlad Petre, au venit alături de mine în noul proiect.

 

Ce faci acum

Acum fac consultanță de strategie, în special în proiecte digitale și, de vreo 4 ani, mă implic foarte mult în proiecte de User Experience Design & Product Development. Având multe proiecte, din industrii diferite, partea frumoasă este că interacționez cu mulți oameni și că am ocazia și libertatea să îmi aleg proiectele care îmi plac.

 

Cum s-a schimbat perspectiva ta asupra industriei de comunicare 

Când am început puneam comunicarea pe primul loc. Cu timpul, am ajuns să înțeleg că sunt industrii în care comunicarea contează enorm și altele în care efectul său, oricât de bună ar fi, este marginal. Sunt însă recunoscător pentru a fi avut inspirația de a alege acest domeniu.

Văd o industrie mai experimentată. Îi includ aici și pe seniorii care au ieșit din companii și și-au făcut business-urile proprii, și pe cei care au rămas în companii/multinaționale. Se fac proiecte în ritm alert și cei care le fac acumulează experiență în tranșee. Din păcate, simt că infuzia de knowledge și teorie, deși avem din ce în ce mai multă informație disponibilă, este din ce în ce mai mică. Prin urmare, se reinventează roata de foarte multe ori.

 

Ce îți place, ce te enervează, ce lipsește

Nu este ceva local, însă în spatele fiecărui produs de comunicare pe care îl facem există o intenție de schimbare a unui comportament. Îmi place să văd, de fiecare dată, dacă am reușit sau nu.

De enervat, mă enervează că doar o parte mică a celor care cumpără servicii de comunicare înțeleg că, luând în calcul variabilele timp și bani, există un punct critic, sub care dacă scazi timpul și/sau banii, afectezi rezultatul final, în defavoarea ta, indiferent cu cine alegi să lucrezi. Cu alte cuvinte, că mare parte din rezultatele unui proiect de comunicare sunt date de procesul pe care îl setezi, nu doar de calitatea celor pe care i-ai ales să îți fie parteneri.

Ce lipsește? Greu de zis. Probabil dorința de a depune efort pentru a vedea punctele bune în ce fac alții.

 

Efectele pandemiei

Momentan, profesional, nu am resimțit efecte negative ale pandemiei. Clienții pentru care lucrez în prezent și-au intensificat activitatea în mediul digital și, în general, pe zona asta, au fost rezultate mai bune. Ce am simțit însă, și asta m-a bucurat, a fost că atenția acordată proiectelor digitale a crescut.

 

Un scenariu de viitor

Cu siguranță, dacă lucrurile vor reveni la normal post-pandemie, acest normal nu va mai fi, cel puțin o perioadă, identic cu cel de dinainte. Cel puțin în industria noastră. Vor fi transformări în modul de lucru, iar o parte le vedem deja. Se va lucra mai mult remote și se va lucra mai mult în echipe flexibile, intern & outsourcing. Business wise, cred că este și va fi în continuare foarte greu pentru agențiile medii. Ele au presiunea salariilor și venituri fluctuante. Cele mari și cele foarte mici mă aștept să fie ok, dacă revenim repede la un mediu cât de cât mai predictibil, fără COVID și mutațiile lui neașteptate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related