[De la IQads] Alina Galeriu: Jonglam cu rolul de studenta care se ducea la seminarul de dimineata, ca apoi sa alerge la o conferinta de presa si sa ia in primire rolul de la jurnalist

[De la IQads] Alina Galeriu: Jonglam cu rolul de studenta care se ducea la seminarul de dimineata, ca apoi sa alerge la o conferinta de presa si sa ia in primire rolul de la jurnalist

Avea 21 de ani cand s-a angajat la IQads. Alina Galeriu era in anul trei de facultate, trecuse deja prin tot felul de joburi mici si un intership la Administratia Prezidentiala si privea viitorul cu multa nerabdare. Era o perioada efervescenta in industria de comunicare, cand parea ca se intampla totul.

Am multe amintiri din acea perioada. De la conferintele de presa si evenimentele la care mergeam ca delegat IQads si ma simteam foarte importanta, la serile lungi cand transcriam interviuri inregistrate pe reportofon si pana la micile sicane cotidiene cu colegii.

Acum, Alina e Managing Partner at Galeriu & Partners Public Relations. A plecat de la IQads dupa trei ani,  cand a primit o oferta de angajare intr-o agentie de PR dintr-un grup mare de comunicare. Asa a inceput un periplu prin mai multe agentii, mai mici si mai mari, pana s-a gasit cu adevarat locul in antreprenoriat.

Am avut de trecut si peste socul trecerii din tabara jurnalistilor in cea a PR-istilor, la pachet cu schimbarea radicala a atitudinii colegilor de presa cu care pana deunazi ma intalneam la conferintele de presa cand eram colegi de breasla. Au fost niste ani de experimentari, de cautari si regasiri.

 Vorbim cu Alina despre presa, PR, schimbarile care au avut loc in industria de comunicare, lucrurile bune care se intampla acum, enervarile din 2020 si ce intrezareste pentru viitor. 

 

La IQads

M-am angajat la IQads in septembrie 2008, la 21 de ani, cand eram in anul al treilea de facultate. Pana atunci mai lucrasem part-time tot felul de job-uri micute, de la hostessa, la operator sondaje sau redactor la o revista, plus ca ma mandream cu un internship la Administratia Prezidentiala, asadar aveam un CV ca un puzzle cu mici si diverse experiente, dar cand am primit vestea ca am fost acceptata in echipa IQads am simtit ca este o sansa uriasa, mult mai mare decat tot ce experimentasem pana atunci. Si asa a si fost.

Domeniul era foarte efervescent la vremea aceea. Campaniile publicitare se axau foarte mult pe creativitate si acea doza de inedit care sa te tina lipit de ecran ca si cum urmaresti un scurtmetraj. Aveau intriga si umor, aveau personaje bine conturate si erau captivante. Si nu spun asta numai pentru ca eu, studenta fiind la facultatea de comunicare le urmaream cu un ochi foarte atent, dar chiar erau atat de bine lucrate incat deveneau parte din conversatia cotidiana pentru toate categoriile sociale. Sintagme precum “Zboara puiule, zboara” sau “Halatul, unde e halatul?” sunt doar cateva exemple cu astfel de referinte ce au intrat deja in mentalul colectiv si cred ca mai trezesc amintiri chiar si astazi.

 

Cât ai lucrat, ce ai făcut aici

Am ramas 2 ani si jumatate in echipa, incepand cu perioada din mansarda de langa Foisorul de Foc, urmand anii de la Casa Presei si apoi perioada din mansarda de pe Aleea Alexandru…  

Au fost ani plini de proiecte ambitioase si cumva nu stiu cum faceam sa incapa intr-o zi atat de multe lucruri… Jonglam cu rolul de studenta care se ducea la seminarul de dimineata, ca apoi sa alerge la o conferinta de presa cu o lansare de produs si sa ia in primire rolul de la jurnalist. Se faceau multe conferinte de presa pe vremea aceea si erau o buna ocazie sa poti lua o declaratie exclusiva marketerilor si creativilor din industrie, daca stiai sa pui intrebari destepte, plus ca primeam mapa de presa cu CD-ul cu poze si comunicatul de presa (da, CD-ul! Memory stick-ul a inceput sa devina mainstream putin mai tarziu), apoi veneam in redactie si apoi fuga iar la facultate, la cursul de seara…. si uneori la un concert sau o iesire cu prietenii dupa aceea.

A devenit destul de repede o regula sa fiu eu omul care merge pe teren la conferinte de presa, evenimente ale industriei pentru care faceam live reporting si diverse interviuri face-to-face. Asa mi-am gasit locul in echipa cel mai usor. Asa cum zicea Ana Militaru: “tu esti sociabila si iti place sa vorbesti cu lumea”. Si asa e, mi-a placut mult partea asta care a adaugat un extra strat de dinamism jobului.

Oricum, analizele de reclama erau apanajul Anei si nimeni nu o intrecea pe partea asta. Am incercat si eu de cateva ori si mi-au iesit cateva texte simpatice, dar nici pe departe atat de spumoase precum erau cele semnate de Ana Militaru. Iar cealalta Ana, Ana Tomescu, era foarte atenta si riguroasa si sintetiza foarte bine informatiile, asa ca era in charge cu rubrica de news. Mai departe, extrem de analitica si coerenta in argumentare era Mira, asa ca era maestra in spotlight-uri. Mie imi ramanea putin din toate intr-un mix in care mereu era vorba de interactiune cu oamenii. A vazut bine in mine asta Ana Militaru si ii multumesc cu ocazia asta ca m-a incurajat sa ma dezvolt pe partea asta. Da, imi placea sa descopar perspective diferite! De altfel, preferatele mele erau analizele de piata in care compilam declaratii de la competitori si puneam cumva in oglinda raspunsurile lor. Desi munceam cel mai mult la ele, imi placea ca aveam ocazia sa vorbesc cu mai multi oameni din acelasi domeniu si sa aflu parerile lor diferite despre acelasi subiect.  

Asa am ajuns sa iau interviuri face-to-face unor speakeri internationali invitati la conferinte la care eram invitata sa reprezint echipa IQads si despre care citisem in manuale la facultate:

Dennis Wilcox
James Grunig
Wally Olins

Cand ma gandesc la asta inca imi vine sa ma ciupesc si sa ma asigur ca nu visez. Au fost niste experiente extraordinare!

Apoi, desigur, toate evenimentele noastre pe care le organizau colegii de la evenimente (Marin, Miruna, Vlad, Adriana) si la care mergeam tot pentru a acoperi editorial temele, insa si cu bucuria ca familia IQads a mai pus semnatura pe un eveniment important pentru industrie: conferintele SMARK, atelierele IQads Kadett si desigur… inconfundabilul ADfel, festivalul de publicitate neconventionala care insemna ca ne mutam redactia La Motoare pentru o saptamana.     

Ne pregateam cu revista festivalului (da, revista tiparita, dar am gasit niste pdf-uri cu varianta digitala, daca sunteti dornici sa va amintiti), expozitia ADfel Galleries cu printuri neconventionale si o multime de activari simpatice.

Suplimentul ADfel 2010
Suplimentul ADfel 2009

La editia din 2010 am filmat, editat si gandit filme de making-of pentru toti sponsorii festivalului, impreuna cu Bogdan Condurache. Doamne, cate ore de editare si cut-uri pana sa iasa asa cum ne-am dorit, adica superbe :) Ah si apropo de filmari, mai faceam echipa uneori si cu Marin Preda si Andrei Retegan, cand mergeam pe strada si intervievam oamenii obisnuiti ca sa aflam parerea lor despre reclame. Un exemplu aici de vox populi din 2008: 

si altul din 2009: 

 (cu Bogdan Condurache si Ioana Piscociu) 

(cu Adriana Lungu)

 

Cum a fost experiența, cu bune și cu rele 

A fost o perioada de acumulari …. Cel mai frumos inceput posibil pentru formarea mea!

 

Amintiri

Am multe amintiri din acea perioada. De la conferintele de presa si evenimentele la care mergeam ca delegat IQads si ma simteam foarte importanta, la serile lungi cand transcriam interviuri inregistrate pe reportofon si pana la micile sicane cotidiene cu colegii. Imi aduc aminte ca ma certam pe intensitatea si temperatura aerului conditionat cu baietii de la F5 Realitatea Catavencu, asa cum se numea divizia de digital din trustul e presa din care faceam si noi parte la vremea aceea.

Dar tot ei mi-au facut o super surpriza de ziua mea in 2010, hitul “De ziua ta, Alina” de pe albumul “Manele eminente”. Aveti mai jos o mostra a creativitatii colegilor si a vibe-ului misto care ne caracteriza ca echipa, atat in formula restransa, cat si extinsa, ca divizie de digital din trustul Realitatea Catavencu.

De altfel, tot in anul acela am primit o alta surpriza foarte emotionanta in cadrul unei campanii pentru pufuletii Gusto, o costumatie de High IQ Princess: fusta din tulle, tricou cu un twist creativ si, bineinteles, o tiara. Agentia care s-a ocupat de campanie, The Practice se numea atunci si-a facut temele foarte bine si, prin complicitatea colegei Ana Tomescu s-a ajuns la deconspirarea acestui secret. Imi amintesc ca eram in teambuilding si vizitam Pelesul cand ma tot descosea Ana cu dorintele mele din copilarie si nu stiu, poate a fost decorul sau cine stie… dar i-am spus ca atunci cand eram mica visam sa ma fac printesa cand o sa fiu mare. Campania MegaSurprize by Gusto a fost super emotionanta si a fost si motivul pentru care mi-am zis: intr-o zi o sa lucrez si eu la The Practice sa fac astfel de campanii misto. Si s-a si intamplat asta, cativa ani mai tarziu. Ba chiar, am stat birou langa birou langa Ruxi, cea care s-a ocupat de costumul meu de printesa reinterpretata. In plus, in 2012, cand eram angajata The Practice am purtat o parte din acel costum de printesa la petrecerea de Halloween a agentiei. Viata are un mod interesant de a ne implini dorintele si a ne interconecta drumurile! 

 

Învățături

Pentru mine IQads a fost mai mult decat un job, a fost umarul pe care m-am sprijinit in momentele importante din viata mea. Panica din sesiune sau o despartire dureroasa, scrierea licentei la foc automat, intr-un concediu de o saptamana sau ziua in care a sunat telefonul si am aflat ca a murit tata si m-au tinut in brate Adriana Lungu si Ioana Piscociu pe holurile din Casa Presei, le-am trecut pe toate fiind angajata IQads.

Tot la IQads lucram si cand l-am cunoscut pe Radu, care era art director intr-o agentie si cu care m-am conversat pe Yahoo messenger de cateva ori si in timpul programului de lucru, pana s-a prins Antonia ca zambesc intruna la ecran cand tastez, deci nu scriu vreo analiza complicata pentru Spotlight. Ani mai tarziu, avea sa devina sotul meu. Si exemplele ar putea continua.

Spiritul asta de echipa ca o familie este lucrul cel mai pregnant cu care am ramas si dupa ani si ani, si este ceea ce incerc si eu sa replic si sa insuflu astazi echipei mele. Este categoric meritul lui Marius ca a stiut sa uneasca atatia oameni, atat de diferiti si atat de orgoliosi (am avut si noi in echipa de redactie niste infruntari de orgolii in cateva randuri, de nu va imaginati), astfel incat sa lucram bine si eficient impreuna si sa ne aducem aminte peste ani unii de altii cu atata drag!

Teambuilding Busteni 2010

Secret Santa party 2010 

Lasertag echipa 2011

 

Cum te-ai hotărât să pleci de la IQads

A fost un context de viata care m-a facut sa iau aceasta decizie. Am primit o oferta de angajare intr-o agentie de PR dintr-un grup mare de comunicare si mi-am dat seama ca era sansa mea de a experimenta cu adevarat tot ceea ce invatasem in facultate. Era carierea pentru care ma pregatisem, pana la urma. Asa ca, am zis da si asa a inceput un periplu prin mai multe agentii, mai mici si mai mari, pana mi-am gasit cu adevarat locul, mai ales ca am avut de trecut si peste socul trecerii din tabara jurnalistilor in cea a PR-istilor, la pachet cu schimbarea radicala a atitudinii colegilor de presa cu care pana deunazi ma intalneam la conferintele de presa cand eram colegi de breasla. Au fost niste ani de experimentari, de cautari si regasiri.

(Ultima zi la IQads)

 

Ce faci acum

Acum sunt antreprenor la Galeriu & Partners PR. Cea mai misto parte a muncii mele este faptul ca nicio zi nu este la fel. Lucram pentru clienti din piete diferite, ceea ce ne obliga sa ne comutam rapid mintea spre probleme si provocari diverse. De la comunicarea pentru branduri de health & wellness (CASA JAD, Himalaya, BARZA), la cea pentru retaileri sau magazine de bricolaj (Leroy Merlin), la evenimente cu presa cu degustare de vinuri pentru Aurelia Visinescu Wines, la actiuni de zi cu zi  de media & influencers relations sau campanii speciale si caravane prin tara pentru branduri de beauty (SEPHORA, LONCOLOR) si pana la consumer activations pentru iconic fashion brands ca VICTORIA’S SECRET, ultimii ani au fost condimentati cu proiecte pline de culoare, creativitate si dinamism.

Desi e greu si in unele zile coplesitor de greu, nu imi pare rau de nimic. Ma uit in urma si imi dau seama ca asta trebuia sa fie drumul si ca am fost pregatita mereu pentru el, chiar si cand nu aveam destula incredere in mine sa recunosc asta. 

 

Cum s-a schimbat perspectiva ta asupra industriei de comunicare 

Cred ca eram ceva mai idealista la inceputuri… asa cum trebuie sa fim, de altfel, cand pornim la drum. Pe parcurs, s-a mai tocit entuziasmul si s-a mai domolit avantul, insa am ramas la fel de indragostita de acel “aha moment” in care te viziteaza o idee misto sau o descoperi intr-un brainstorming la colegi. E adrenalina aceea a inspiratiei creative care m-a fermecat mereu si care cred ca e esenta muncii noastre.

 

Schimbări importante

Pana nu demult, teoriile comunicarii plasau in expectativa receptorul mesajului transmis prin diferite canale media, fie ca era vorba de un cititor, privitor sau ascultator, in functie de specificul transmisiunii media. Jurnalistul avea rolul ”cainelui de paza” pentru setarea subiectelor relevante pentru agenda publica, iar publicul consuma aceste produse media, fie ca aveau rol informativ sau de divertisment cu pasivitatea celui ce nu poate influenta cu nimic procesul. Aceasta balanta a puterii a fost schimbata fundamental de ascensiunea noului canal media: Internetul. 

Traim o epoca in care consumatorii s-au castigat o voce si nu le este teama sa o foloseasca. Platformele sociale sau platformele de social media le-au dat o forta nebanuita oamenilor obisnuiti, iar acest aspect are ecouri atat la nivel individual, in procesul de cristalizare a identitatii fiecaruia, cat si la nivel macro, influentand si catalizand fenomene sociale inedite. Cred ca asistam la o schimbare de paradigma ce va influenta inclusiv modul in care comunica brandurile. De altfel, studiul comportamentului online in social media si tipologiile consumatorului vor fi tema mea de cercetare in urmatorii trei ani la doctorat, in cadrul Faucltatii de Comunicare si Relatii Publice de la SNSPA.

 

Peisajul industriei de comunicare în Ro

Imi place efervescenta industriei noastre de comunicare. Ma enerveaza goana contra cronometru care nu te lasa deloc sa savurezi tot procesul.

Cred ca lipseste inca, desi s-au facut multi pasi in directia asta in ultimii ani, o abordare strategica de profesionalizare a industriei si mai ales o reglementare in interesul agentiilor si creatorilor de continut in raport cu cei ce solicita serviciile noastre. Cred ca este nevoie de mai multa educatie pe partea de briefing si intelegere a flow-ului client – agentie, in special atunci cand vorbim de mici business-uri antreprenoriale. Organizatiile mai mari au deja seturi de bune practici si stiu cum sa gestioneze o astfel de relatie, insa micii antreprenori vin la agentii de cele mai mule ori fara sa isi faca temele, fara sa inteleaga pe deplin cu ce ne ocupam si ajung sa rateze sansa de a profita din plin de tot ceea ce avem de oferit, tocmai pentru ca nu stiu exact ce sa ne ceara. Si cred ca toate cursurile de formare care au tot aparut in ultima vreme sunt un bun punct de plecare in acest demers de a educa piata emergenta sa ceara raspicat si coerent ajutorul agentiilor de comunicare, pentru a scurta procesul pana la gasirea solutiilor optime.

 

Efectele pandemiei

Pandemia a fost o frana pentru noi. Clientii au amanat pe o perioada nedefinita sau in unele cazuri chiar au anulat total multe proiecte. Mai ales zona de BTL, consumer activations si asa mai departe, care era chiar zona noastra de focus la inceputul anului, a ajuns sa fie amortita total, fireste, din pricina restrictiilor in vigoare. Si chiar si dupa momentul in care s-au mai relaxat masurile, vorbim in continuare de reticenta posibililor participanti de a se expune uneori riscuri, ceea ce face ca acest tip de actiuni sa nu se mai bucure de popularitatea pe care o aveau alta data. Inainte de pandemie un eveniment de succes era cel in care te calcai in picioare si era buluc de lume. Acum, un astfel de eveniment ar fi in afara legii.

Asa ca, ne reinventam standardele si ne repliem. Cautam modalitati noi de a intra in dialog cu publicul tinta al clientilor nostri. Fireste, online-ul este in top datorita accesibilitatii si interactivitatii pe care le ofera, la pachet cu risc de contaminare zero. Asa ca, ne-am reorientat inca din perioada de lockdown catre campanii creative cu o componenta de digital puternica. Suntem content creators pentru clientii nostri, de la sedinte foto pe concept, la animatii video sau cuvinte potrivite cu talc, iar canalul numarul unu este Instagramul, urmat de Facebook. Creionam povesti despre branduri in cheie digitala si punem in prim plan dialogul direct cu fiecare consumator. Ramanem aproape de media traditionale prin comunicate de presa sau press kit-uri ingenioase pentru testarea de produse, acolo unde subiectul sau brandul se preteaza pentru acest tip de comunicare. Iar evenimentele si activarile offline raman in sfera unui nice to have pentru anul viitor, in speranta ca vom trai un context favorabil reluarii acestor activitati.

 

Un scenariu de viitor

Cred ca invatam cu totii sa gestionam cu mult mai multa rabdare si intelepciune imprevizibilul si cred ca lectia asta este un mare plus din toata experienta asta care, de altfel, este extrem de inconfortabila si plina de incertitudini si ne testeaza zilnic forta de a merge inainte. Faptul ca reusim totusi, sa o facem chiar cu fruntea sus si zambetul pe buze de mai bine de jumatate de an este o dovada ca avem capacitatea de a ne reinventa. Si nu cred ca e nimic mai valoros in acest moment decat asta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related