Dorian Ilie: Companiile și brandurile au înțeles că oamenii se schimbă, că vremurile se schimbă, că efectiv nu contează cât de minunat e un produs sau serviciu, dacă valorile nu sunt unde trebuie

Dorian Ilie: Companiile și brandurile au înțeles că oamenii se schimbă, că vremurile se schimbă, că efectiv nu contează cât de minunat e un produs sau serviciu, dacă valorile nu sunt unde trebuie

Cu 15 ani de experiență în comunicare și după opt ani la Rogalski Damaschin, unde a fost Communication Director, Dorian Ilie s-a hotărât să meargă pe cont propriu. Avea nevoie de o schimbare: să își asume riscuri și să nu mai trăiască călduț. Așa că și-a fondat propria agenție, Forever Summer, o agenție de comunicare integrată, care oferă servicii de comunicare din toate zonele (PR, creație, digital, media). Forever Summer, pentru că Dorian își propune o filosofie de muncă în care să facă proiecte după care să sărbătorească cu un prosecco, nu să numere zilele până scapă de ele. 

A început în PR la 24 de ani, ca asistent de comunicare și marketing la World Wide Fund for Nature, după o experiență de client service în telecom pe timpul facultății. Industria s-a schimbat mult de atunci.

Mi se pare că e mai puțin bullshit acum. Și industria asta se schimbă odată cu societatea. Dacă acum 10-15 ani femeile frecau podele de zor, gay-ii nu existau, și totul era un zâmbet perfect, acum lucrurile s-au mai schimbat un pic, spune Dorian.

În rândurile de mai jos, Dorian povestește despre începuturile sale în PR, aventurile care au urmat și planurile cu noua agenție. Îi urăm cât mai mult prosecco și cât mai puțină iarnă :)

 

Începutul în PR

Cred că asta se întâmpla acum vreo 15 ani, terminasem facultatea cu doi ani înainte. După ce am lucrat în client service în telecom pe timpul facultății, ca de altfel 90% dintre tinerii de la vremea aia, și fiind sătul de înjurăturile pe care mi le luam de la clienți pentru că nu le mergea rețeaua sau că le-a căzut telefonul în ciorbă și ce să facă ei?, am zis să fac și eu treaba aia pentru care m-am pregătit cu ardoare și sudoare.

Sudoarea fiind pe băncile Făcultății de Jurnalism și Științele Comunicării sau pe scurt cum era atunci, etajul 6 de la Electronică. La vremea aia aveam 24 de ani, și nu prea știu cum era vibe-ul în industrie, căci eram un biet asistent de comunicare și marketing la World Wide Fund for Nature, scriam articole, făceam newlesttere și tot ce speram, era sa nu mă dea afară oamenii aia simpatici. Spoiler alert: nu m-au dat.

 

Ce ai învățat între timp

Am învățat că PR-ul, publicitatea, marketing-ul, comunicarea în general, cum vrei tu să-i zici, nu sunt chiar rocket science. Nu facem nici vapoare, nu inventăm nici medicamente, nu ajungem pe Lună. Cu o minte ascuțită, cu ceva talent la scris, niște creativitate și o limba descurcăreață, poți face o treabă absolut decentă. Simplicity is the ultimate sophistication, cum zicea dragul de el Leonardo da Vinci. Și asta zic și eu. Keep it simple, keep it short, keep it sweet. În tot ce faci. Acasă, pe masă, la Control sau la client. Ah, și have some fun. Pe bune. Multă lume încrâncenată, stresată, anxiată, cu nervii pe bigudiuri am văzut în anii ăștia. Ce să mai zic după pandemie? Nu zic că n-ar fi motive, dar cu ce te ajută să aduci toată tensiunea asta la muncă sau în relația cu oamenii, mai ales clienți? Eu mizez mult pe taking things easy, pe relaxare, pe fun, pe cât mai puțină încrâncenare și stres. Asta nu înseamnă că nu-mi fac treaba, din contra, mi-o mai fac mai bine atunci când știu că lucrurile sunt clare, că merg smooth, că suntem parteneri.

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra industriei

Mi se pare că e mai puțin bullshit acum. Și industria asta se schimbă odată cu societatea. Dacă acum 10-15 ani femeile frecau podele de zor, gay-ii nu existau, și totul era un zâmbet perfect, acum lucrurile s-au mai schimbat un pic. Sigur, încă vedem shiny, happy families prin reclame, fără riduri, care mănâncă doar salațele, dar parcă lucrurile sunt un pic mai autentice acum, așa mi se pare, desi încă e un drum lung până în Oz.

Companiile și brandurile au înțeles că oamenii se schimbă, că vremurile se schimbă, că efectiv nu contează cât de minunat e un produs sau serviciu, dacă valorile nu sunt unde trebuie. Când am intrat eu în industrie, prin 2008 – 2009, nici măcar nu aveam smartphone, aveam un Nokia din ala albastru și mic, era primul an când aveam Facebook. Și acum mă uit cu jena la ce prostii debitam pe statusurile de Facebook. Noroc că le am pe privat. Lumea s-a schimbat. Acum e totul mult mai rapid și toată lumea are o opinie. Facebook de aia a avut success, căci a exploatat asta cu Whats on your mind? A creat o lume a părerilor, un OpinionWorld. Facem un test, 9 din 10 oameni pe care îi întrebi ceva random, au o opinie, chit că sunt informați sau nu. Aproape niciodată nu auzi, nu știu, nu am citit suficient.E atât de irezibistil să-ți zici opinia. E seducător de-a dreptul. 

În rest mă bucur totuși că nu am prins vremurile când se trimiteau comunicate pe fax. Doamne ferește! Comunicarea nu se mai rezumă deloc la relația cu mass-media, acum ai influenceri, social media, digital, o tonă de content și de canale. Trebuie să știi să le folosești pe toate, să știi ce merge, ce nu merge. Mie îmi place maxim Tik Tok, sunt hooked de când a apărut. E entertainment pe mobil. Unul dintre marile secrete ale umanității este că plictiseala și dorința de distracție e cel mai mare motivator de a face ceva, în special de a cumpăra. Tik Tok e fun, Facebook e o cârciumă cu gura mare, Instagram e un album foto frumos, LinkedIn e un Facebook cu poll-uri (musai!) si limbaj corporatist de lemn.

 

Pe cont propriu

Gândurile astea mi-au încolțit acum mai mulți ani. La Rogalski Damaschin unde am lucrat în ultimii opt ani, Eliza și Alina au cultivat mult spiritul ăsta antreprenorial. Ziceau așa: ai resursele, banii, oamenii, te descurci mai departe. Și mi-a plăcut la nebunie asta. Nu îmi place să am șefi in sensul ală nașpa, de să-mi sufle în ceafă, să-mi verifice virgule, să ma urmăreasca la orice pas. Nu cred că îi place nimănui asta. Și la Rogalski Damaschin am avut parte de această libertate și încredere, pentru care voi fi întotdeauna recunoscător. Așa am învățat să mă descurc, să iau decizii, să cântăresc lucrurile, să prioritizez. Într-un final, după pandemie și după cel mai negru moment din viața mea personală, am decis că am nevoie de o schimbare, să-mi construiesc viitorul așă cum cred eu, că e timpul să-mi iau zborul, să-mi asum riscuri și să nu mai trăiesc confortabil și călduț. Căci asta e o iluzie. Vă promit.

 

Cum a luat contur Forever Summer

Țin minte că eram pe plajă la Krapetz în Bulgaria anul trecut. Era o noapte caldă de vară, sub un cer absolut superb de înstelat. Dacă aș fi putut să trăiesc pentru vecie în momentul ală, nu aș fi ezitat. Îmi doream să fie vară pentru totdeauna, să fie așa pe relax, fun, enjoying life. Fix această filosofie vreau să aduc și cu agenția. Se poate face muncă bună, creativă, cu rezultate, și într-un mod de Forever Summer, nu doar Always Winter, de parcă nu se mai termină odată. Vreau să fac proiecte după care să sărbătorim cu un prosecco, nu să număr zilele până scap de ele. 

Greutăți foarte mari nu am avut. Când am o viziune, fac un plan, îl urmăresc și îl pun în aplicare. Simplu, fără complicăciuni prea multe. Partea bună e că știu ce vreau și cum vreau.

 

Greutăți pentru o agenție de PR la început

Păi în primul mizeriile astea de schimbări recente la Codul Fiscal. Dăm mai mulți la stat, dar primim servicii mai multe sau mai bune? Nu. Primim babuini, aia primim. Și măcar de-ar fi simpatici. În rest, cât va fi lumea asta mare, va fi nevoie de comunicare, de promovare, să audă lumea de tine. Chiar și de va veni Apocalipsa, cineva va trebui să le zica oamenilor cum să se pregătească pentru ea.

 

Echipa, clienții, planurile

Am gândit agenția astfel încât să ofere viteză de reacție, agilitate, flexibilitate, la modul concret, dincolo de filosofia mea. Am o rețea de colaboratori seniori, pe care îi știu de ani de zile, în care am încredere. Eu fac strategia, conceptele creative, project management și client service, iar executia o fac cu ei, în funcție de campanie și proiect. În momentul de față lucrez la proiecte din zona FMCG, media, entertainment, cultură, travel și tech. Sunt deschis la orice proiecte și clienți care împărtășesc aceleași valori cu mine și suntem pe aceeași lungime de undă.

 

Servicii

Ofer toată gama de servicii de comunicare, de la PR la creatie, la media, digital și content marketing. În cei 15 ani de carieră, le-am făcut pe toate, am trecut prin toate proiectele posibile și imposibile, așă că am experința necesară. Știu cum să le gândesc și știu ce să cer de la clienți și de la oamenii cu care lucrez.

 

Piața de PR acum

Sunt mari probleme în piață cu oamenii buni. Trăim o epocă de aur a angajatului. Sunt multe joburi pe piață și nu sunt suficienți oameni pentru ele. Mulți au plecat în afară și tot or să plece. Sunt frustrați de încetineala cu care evoluează țara asta și nu mai au răbdare. Îi înțeleg. Tocmai de aceea modelul meu de agenție se bazează pe flexibilitate. Eu pot să lucrez cu orice om bun de oriunde ar fi el. Nu am nevoie să vină la birou. Am lucrat cu oameni care erau la plaja in Bali sau care tocmai se mutaseră în Spania. Și au făcut o treabă excelentă. Asta vreau și pentru mine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related