Matei Psatta: Creativitatea are sens doar cand e aplicata intr-un mod sanatos intr-un business si nu doar ca exercitiu de laborator

Matei Psatta: Creativitatea are sens doar cand e aplicata intr-un mod sanatos intr-un business si nu doar ca exercitiu de laborator

Mai pragmatic, mai cinic, dar cat se poate de optimist. Asa s-ar descrie Matei Psatta, Co-founder Blindspot, dupa ce a avut ocazia sa inteleaga publicitatea din perspectiva agentiei,  marketing-ul din perspectiva clientului si creativitatea din perspectiva businessului. Matei face parte din juriul Internetics, festival organizat de The Institute, care reuneste 28 de agentii si companii participante care au inscris 150 proiecte in acest an. Castigatorii vor fi anuntati pe 25 noiembrie, in cadrul Galei de Premiere Internetics 2024. 

"Oricate nemultumiri as avea legate de starea industriei, aproape in fiecare an vad cel putin 2-3 campanii la Internetics care imi redau speranta. Pare ca industria de digital, cel putin, se afla intr-o tranzitie catre zona de performance", spune Matei. 

Vorbim cu Matei Psatta in continuare despre schimbarile din industrie, influenta tehnologiei, roboti, creativitate si performanta. 

 

Cum e sa lucrezi in industria creativa in 2024

Mi se pare din ce in ce mai usor, dar, din pacate, din ce in ce mai putin creativ, daca ne referim la industria publicitatii. Partea grea e ca trebuie sa fii creativ intr-un mod mai limitat ca niciodata. Partea frumoasa e ca e mai usor ca niciodata sa incepi in industrie si poate fi o rampa de lansare catre alte industrii foarte utila pentru tineri. 

 

Cum s-a schimbat perspectiva

Daca in primii 7 ani de cariera am avut ocazia sa inteleg publicitatea din perspectiva agentiei si marketing-ul din perspectiva clientului, la Vola.ro, ultimii 7 ani mi-au dat mult mai mult context despre cum creativitatea are sens doar cand e aplicata intr-un mod sanatos intr-un business si nu doar ca exercitiu de laborator. 

Cred (si sper) ca am devenit mult mai pragmatic. Un pic mai cinic, dar am auzit ca asta-i normal cu varsta. Sunt mai optimist ca niciodata pentru viitor, insa, ceea ce nu vad foarte des in industrie. 

 

Lectii creative din ultimii ani

De la un punct incolo: do more, read less. Majoritatea lucrurilor care ne entuziasmeaza pe noi, oamenii din industrie, sunt de fapt advertising for advertisers si marketing for marketers. 

In realitate, lucrurile care functioneaza sunt mult mai putin exciting si mult mai tehnice. Aproape tot ce am facut la Blindspot si a avut un impact 10x a fost complex strategic, dar simplu creativ. 

 

Cum s-a schimbat procesul creativ 

Ce spuneam la inceput: s-au pus din ce in ce mai multe obstacole, bariere si reguli ale jocului. Nu cred ca as fi la fel de bucuros sa-mi incep cariera in industrie astazi fata de cum a fost in 2010. 

 

Influenta tehnologiei

Tehnologia a avut o contributie pozitiva, insa majoritatea marketerilor n-au tinut pasul cu ea decat la nivel declarativ. Am cunoscut mult mai putin programatori sau oameni “tehnici” care au invatat marketing decat oameni de marketing care au facut un deep dive real pe zona de tech. 

 

Ce cuvant nu mai suporti sa auzi in publicitate

Publicitatea integrata a devenit in majoritatea cazurilor o scuza ca sa faci de toate si sa speri ca va functiona ceva. M-as intoarce la a face lucruri cu intentia de a genera niste rezultate clare, nu doar cu scopul de a capta cat mai mult din buget. 

 

Experienta in juriul Internetics

Oricate nemultumiri as avea legate de starea industriei, aproape in fiecare an vad cel putin 2-3 campanii la Internetics care imi redau speranta. 

S-a pus mult mai mult focus pe impactul campaniilor in business. Pare ca industria de digital, cel putin, se afla intr-o tranzitie catre zona de performance. 

 

Ce spun lucrarile inscrise despre industria din Romania

Toti romanii de pe internet iubesc publicitatea si folosesc aproape numai aplicatii de brand. Nimeni nu stie sa estimeze corect rezultatele, pentru ca genereaza 10x impact vs asteptari. 

Sunt multe campanii care incearca sa fie complicate tehnic, ceea ce imi spune ca exista o mica tendinta de a complica lucrurile de dragul unui case study. 

 

Schimbari & trenduri in digitalul din Romania in 2024

Mai mult focus pe nise, insight-uri mai valoroase, o incercare de a implica tehnologii noi ca si hook de comunicare catre consumatori. 

 

Cum performeaza brandurile in acest maraton al schimbarilor

In Romania, sunt destul de copycats. Inca nu vad trend-urile pe care le vad in SUA - Duolingo, Nutter Butter, McDonald’s US sunt cateva exemple grozave de companii care dau trendul de comunicare in social media. 

 

Presiunea de a tine pasul cu schimbarile tehnologice

Obisnuiam sa simt presiune, dar de cativa ani nu prea. Cred ca am ajuns in punctul in care fac diferenta intre hype si o tehnologie cu adevarat impresionanta, asa ca imi concentrez timpul acolo unde conteaza.

E usor, insa dureaza mult - la cate lucruri despre tech am citit in ultimii 10 ani, cred ca sunt in 0,1% consumatori de informatii legate de new tech. Challenge-ul e sa iti alegi sursele corect. 

 

Simbioza dintre creatori & tehnologie

Nu cred ca se va schimba fundamental - o sa ai early adopters, exact ce se intampla acum la AI, care vor construi “lopetile” pentru cei care cauta aur (adica valul de mijloc), iar apoi vor veni late adopterii cand tehnologia e stabila. 

 

Ce e important pentru a mentine un echilibru in aceasta relatie

Sa intelegem in ce stadiu de adoptie ne aflam, cat e hype, cat e valoare si care sunt de fapt beneficiile unei tehnologii. 

 

Daca viitorul ar apartine robotilor, ce altceva ai face?

Probabil as face marketing pentru roboti sau pentru o insula care apartine doar oamenilor. :) 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Oameni

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related