Cum imbini ideea de traditie cu cea de progres? Gasind curajul de a ne vedea asa cum suntem, crede Roxana Padure. Echilibrul acesta fragil, intre simplitate, materiale naturale si croiuri clasice, pe de o parte, creativitate si inovatie, pe de alta, il cauta si in creatiile ei. Roxana a lucrat 10 ani in publicitate si, dupa mai multe aventuri in agentii si start up-uri, a creat Little forest, un mic brand local artizanal. Reorientarea nu a fost usoara, din contra. Dar cu optimism si rezilienta, a gasit resursele pentru a-si contura propriul drum.
"Little forest a pornit in prima faza din dorinta de a transforma in realitate, imaginatia. Apoi din interesul pentru panzele naturale. Atat hainele, cat si zonele de home&deco si homewear vin ca o intentie complementara la piata actuala, cu o idee clara despre confort, naturalete si simplitate. Si pana la urma, frumusete", spune Roxana.
Povestim cu Roxana in continuare despre inceputul in noua etapa de antreprenor-artizan, dupa 10 ani de publicitate si digital, cum se impaca inspiratia cu planurile de business si strategia, care au fost elementele de la care a pornit in conturarea brandului ei, primii clienti, primele invataturi din acest nou capitol creativ.
Cele mai importante capitole
Capitolul din fata capitolului, care pare sa ma fi adus pana aici a fost cel legat de una dintre cele mai importante perioade de tranzitie din viata mea, aceea fiind legata de partea profesionala. Astfel fiind vorba de cariera mea, se poate spune ca a fost cel mai important capitol (atunci).
Mental si sufleteste poate fi mai complicat, insa functional si administrativ a fost mai usor decat ma asteptam. Treptat, lucrurile s-au asezat si pe celelalte paliere, in sensul ca odata ce te vezi si vezi din exterior, lucrurile nu sunt atat de grave precum par (cel putin, asa a fost la mine), chiar si atunci cand faci o schimbare profesionala, insa eu asa simteam, atunci cand m-am hotarat sa iau o pauza.
Si spun din fata capitolului, pentru ca in spate exista un capitol (fragment* adaugat la sfarsit), dar si cu scopul de a conecta intamplari din copilarie, cu cele din prezent.
Insa pe axa timpului, contextul a fost cel din perioada 2022-2024, care practic m-a adus aici, dupa 10 ani in industria de advertising / digital media, in 2022 am facut tranzitia spre un nou capitol ce urma mai tarziu sa ia o forma mai mult sau mai putin asteptata.
Cu experienta in strategie si planning in digital media, am fost cooptata pentru rolul de director de marketing, pentru Romania, pentru un Start up strain, cu owneri romani, (urmand sa preiau conducerea departamentului de marketing pentru Cehia si Germania, pe scurt, urma sa coordonez departamentul de marketing pentru o aplicatie de livrare ultrarapida (pe zona de groceries / food).
Am apucat oficial sa lucrez sase luni, in aceasta pozitie, incepusem sa adaug oameni in echipa, lucru care-mi placea la fel de mult, ca partea creativa, componenta pe care o descopeream si eu.
De asemenea, coroborat cu partea de business / cifre, pentru mine era mai mult decat mi-as fi dorit. Intotdeauna am fost atrasa de ideea de a combina stiintele exacte, cu cele creative si totodata de materializarea unei idei, in produs, in cazul nostru un serviciu, iar in final de a gandi si o strategie de vanzare.
Deci cumva, ajunsesem intr-un loc, in care aveam oportunitatea sa gandesc si sa particip la un proces complet. Cifrele s-au ridicat din primele 2 luni, insa fiind o situatie socio-politico-economico instabila, in acea perioada (q1| 2022), cumva dupa iesirea din pandemie, antreprenorii au fost nevoiti sa-si retraga activitatea din Romania si Cehia, din cauza faptului ca investitorii au decis sa se retraga din piata din Romania. Astfel, s-a produs un foarte mare dezechilibru economic, in companie, urmand sa se inchida definitiv.
Motiv pentru care, in iulie 2022 eram in situatia in care puteam sa ma intorc in agentia in care lucrasem 6 ani si de unde am plecat pentru o schimbare / evolutie profesionala sau sa raman in “vacanta de vara” (cine-si permite un astfel de lux?!) sa opresc motoarele, care pareau incinse si poate sa incerc sa fiu pe cont propriu (consulant media / marketing), ceea ce s-a si intamplat. Mai putin cu partea de consultanta (doar mi-am ajutat prieteni, familie cu consultanta pentru nevoi in business) si nici toate cartile nu le-am citit. Doar cateva. Si alea usoare. Mintea mea nu s-a putut relaxa in totalitate si cred ca inconstient cautam solutii, idei poate mai vechi de pus in practica, pana ma decid daca repornesc de unde m-am oprit sau daca o iau pe un alt drum.
Ca sa scurtez filozofia, vacanta de vara s-a terminat rapid, iar dupa 5 luni de (pauza completa: sept22 - ian23), intr-o seara am vrut sa fac o comanda, de o rochita, pentru nepoata mea, cadou de ziua ei.
Chiar am fost targetata (algoritmul poate schimba perceptii / realitati – deci atentie la neatentie), de o rochita, de materialul careia m-am indragostit instant. Am lasat in cos rochita. Am intrat in alt browser, am cautat materialul, l-am gasit si l-am comandat a doua zi, cand deja aveam modelul desenat pentru rochita si dupa ce m-am asigurat ca acel material se va aseza, ca in desenul meu (nu cunosteam tesatura).
Momente declansatoare
Tin minte doar un anumit tip de emotie, sentiment, mai degraba, decat momentele in sine, care pareau sa-mi influenteze parcursul (influenteze in sensul de a continua, a progresa, a imbunatatii).
Am simtit o incredere constanta, mai degraba, am avut o gandire in perspectiva si un plan despre unde vreau sa duc produsul / micul brand local artizanal, cel putin pe termen scurt-mediu.
First Lf’s Item | Walk through Paris - Campaign
- Mara Dress – ready to impress -
Asadar, o emotie, in principiu, cred ca as putea spune ca m-a impis tot timpul, imediat dupa ce am inceput sa fac haine de copii urmand imediat cu cele de adulti. Au mai fost alte cateva momente care par sa-mi fi influentat parcursul - cele legate de feedback-ul primit (pe articol in sine - functionalitate & estetica). De asemenea, nu a intarziat sa apara si un feedback referitor la o perceptie pe care am creat-o despre brand, overall (branding / imagine, mesaj, produs, emotie, estetica) si anume, aceea fiind ca brandul transmite: uniune, integrare, asezare, coerenta, lucru bine facut.
Un alt feedback a fost legat de faptul, ca ma asociez si integrez destul de natural cu micul brand local, cu tot ceea ce presupune Little forest, atat ca articole, cat si imagine brand si expunere in online (photos / music / context) – s-a discutat deci, ca ar fi vorba de autenticitate si iesire din tipar. Ceea ce in mod evident, ca nu m-am asteptat, dar m-a bucurat.
*Chapter I – INCEPUTUL – primul item Lf.
- Rochita Mara (cadoul nepoatei) -
Prin urmare, feedback-ul atat solicitat (prin scurte sondaje in social), cat si cel nesolicitat, atat de la prieteni, amici, cunostine, familie, partener au contribuit destul de mult, pentru ca lucrurile sa se intample in continuare.
In paralel, in mod constant, am incercat sa-mi imbunatatesc abilitatile de crafts si sa inteleg industria textila, simtind o provocare destul de mare in zona celei mai complicate si frumoase parti ale ei… partea de croi unde am aprofundat bazele, atat in mod autodidact, cat si de la colaboratoarea mea / croitor, la baza. La baza croiului, abordarea fiind una stiintifica | geometrie, lucru care m-a provocat si mai mult si care cred ca a influentat parcursul Lf.
Pentru etapa de cusut ai nevoie de foarte multa rabdare si tact si n-as fi putut sa comprim cunostine, experienta intr-un timp scurt. Parte care a fost preluata de croitoreasa, de la un punct, pentru a putea demara si accelera vanzarea articolelor.
Cu experienta de peste 20 de ani, croitorul cu care colaborez reprezinta un pilon si stalp de rezistenta, la fel si pilonul de marketing / digital media / comunicare. Daca combini experientele, poti avea un start bun – asa cum s-a si-ntamplat, deci plecand din start cu 2 piloni stabili, drumul pana aici a fost influentat si de acest aspect.
W24 | last items
(Poesia Shirt & Snow Shirt)
- Mother & Daughter Pair -
De asemenea, partea de croi si cusut raman in focus pentru mine, ca parte complementara la experienta mea advertising / marketing si ca backup pentru colaboratoarea mea si pentru asta, constant, intru si croiesc si cos pentru a-mi rafina aceste abilitati, dar si pentru ca-mi place.
Colaboratoarea mea ma incurajeaza si spune ca ma descurc, eu spun ca mai am mult de lucru, dar ii multumesc adesea pentru incurajari. Sunt importante.
Experienta in industria creativa
Inca descoper. Inteleg ca exista multa competitivitate in industria fashion. Banuiesc ca si in slow fashion se practica. Nu spun ca nu trebuie sa existe competitivitate, ba dimpotriva si consider ca are rolul ei in lume, acela fiind de a te provoca / a-ti starni interese, insa comparatia, cred ca trebuie facuta cu tine in primul rand, iar cu adevarat benefica, consider ca este atunci cand nu inhiba simtul creativ al oamenilor, nu distruge cooperarea dintre oameni, nu blocheaza procesele functionale si in special nu blocheaza comunicarea si crearea acesti frumoase zone – piata de slow fashion.
Din punctul meu de vedere, cei care suntem in aceasta zona, cred ca ar trebui sa gandim foarte limpede treaba asta, ca fara o piata in crestere, nu putem “accelera” business-urile noastre, fiind foarte importante cooperarea, mintea si inima deschise.
Altfel, m-am simtit si ma simt inspirata, si de acest domeniu, o data (cred) pentru ca-ti permite sa creezi ceea ce-ti imaginezi si in al doilea rand pentru ca are aceasta latura artistica, cu care te poti juca, dar si parte exacta.
Eu am retineri cand spun arta / artist sau cand vorbesc despre arta, in general, (nu prea vorbesc, ca nu ma pricep), dar pot sa simt anumite lucruri, altfel, am multe lacune.
In plus, de la a te simti / a fi creativ pana la a simti arta este un drum lung.
Si cred ca ar trebui sa fim constienti si de acest aspect si sa facem o separare, din decenta si bun simt, pentru adevaratii geniali, in general.
Fall24 | items
- SHE – Chapter II -
(Falling Dress, Earth Dress & She Dress)
Motiv pentru care, eu simt ca avem mai degraba forma unor artizani moderni, cu un continut mai creativ si mai liber / si cei care ne-am apucat intr-o zi sa taiem si sa coasem, niste materiale, avand ca background cu totul alte meserii / cariere sau nu, care stiu putin cu tehnologia, putin cu marketingul, care sunt mai deschisi / adaptabili, care se simt creativi si care au avut si inca au contexul care le ofera oportunitatea de a fi creativi, si a caror munca se asteapta sa fie remunerata. Eu, onest, asa simt si cred. Pana la artist…sau pana la cifre, sa ramanem realisti :)
Asta nu ma impiedica sa fiu onesta si sa spun ca imi place sa cred despre mine ca sunt creativa. Si ca-mi doresc sa-mi recladesc un salariu decent. Iar legat de creativitate, cred ca este o chestiune de generatie, de mediul social actual in care a fost si inca este destul de mult amplificata ideea aceasta care spune sa te lasi sa fii creativ, sa te remarci etc. Si este intr-adevar o zona unde oamenii, cred ca se simt bine, pentru ca te simti liber. Insa nu putem sa fim cu totii creativi si sa ne lasam astfel. Unii dintre noi trebuie sa fim si medici, arhitecti, avocati, etc.
Motiv pentru care, cred pe jumatate in aceasta teorie promovata destul de des (“fa ce simti, fii creativ” etc. – idee care se propaga din ce in ce mai insistent). Zona in care, si eu intr-adevar ma simt cel mai bine, insa si in zona, care tine de organizare, tasks, prioritizare, planificare - strategie etc.
Mergand inca putin pe firul intrebarii, eu cred ca noi, oamenii obisnuiti din industria creativa, dar in special din aceasta piata, facem iteratii in majoritatea timpului, care contin adn-ul genialilor artisti din acest domeniu / creatorii. Sustin aceasta idee si chiar simt asta.
Prin urmare, cred ca exista cativa geniali in lume, care au avut timpul, oportunitatea si talentul sa devina geniali. De aceea, extrem de rar (si nici atunci nu sunt sigura), simt sa fi creat eu ceva cap coada, astfel, cred mai degraba ca noi avem creierul precum un ChatGPT, care face overlapping cu ce imagini a inregistrat / cu ce informatii a adunat, care triaza, selecteaza, exclude.
Este important sa facem research, sa ne documentam in aceasta industrie si in general (cred). Eu sunt interesata sa aflu despre toti cei care suntem in aceasta piata, mai noi, mai vechi (sa-mi cunosc “competitia”), despre produse, insa ca procesul creativ sa fie unul autentic, parerea mea este ca e nevoie sa stii cand sa te opresti din a face research.
Aunci cand am construit primele* item-uri, in prima faza, nu am vrut sa caut imagini, referinte de modele / culori etc. Drept dovada, nici nu a iesit ceva, cu care ma pot lauda. Prin urmare, research-ul la mine functioneaza, insa cred ca, pauza de la el este bine-venita, atunci cand vrei sa ai si un articol (aproape de creatie-proprie), pentru ca in pauza, informatia se sedimenteaza. Si indiferent cum iese este al tau si de acolo pot sa ajustezi / imbunatatesti constant. Esentiala fiind, intelegerea croiului / tesaturii (cel mai probabil, de acolo pleaca totul).
*Chapter I – inceputul (primele creatii)
- Fall in skirt Campaign | autumn23 items -
Eu recunosc, asa cum spuneam, ca fac foarte mult research si ma las inspirata de tot ce vad, zilnic. De asemenea, prima rochita (cadoul nepoatei mele), pe care am desenat-o si pe care am croit-o singura dintr-un cearceaf, cu rigla, pix si m, a fost inspirata din online / produse de care m-am simtit inspirata. Si ma bucur ca pentru primul item m-am lasat inspirata, dupa aceasta asa cum spuneam, am facut pauza si am conceput dupa ureche.
Prin urmare, suntem “multe fete care cos”, observ, cu toate ca vad destul de putine item-uri foarte creative sau cu un design care sa te intrige.
Insa tocmai, consider ca aceasta situatie este una foarte provocatoare si cred ca piata este deschisa pentru oricine si-ar dori sa traiasca sentimentul unui proces creativ, unde poate sa vina cu input original mai devreme sau mai tarziu sau de asemenea, sa se exprime artistic.
“Pauza publicitara” :)
Xmas24 Campaign | Poesia Shirt*
“Cati dintre noi avem curajul sa ne vedem asa cum suntem?
Si la ce ne ajuta sa o facem?”
*Camasa Poesia, ultimul item Lf, din anul dec2024 isi propune sa faca o paralela la ideea centrala pe care Lf se bazeaza. Si anume, cu faptul, ca nu putem face un salt “remarcabil” (un salt remarcabil, insemnand pentru fiecare diferit), pana cand nu ne vedem defectele si neputintele. Este foarte important. Pana cand nu stim cine suntem si ce ne dorim. Macar sa tindem spre asta.
Acest proces, poate parea unul temporar, insa eu cred ca este unul permanent odata ce incepe. Cred foarte mult in asta. Intarzie intr-adevar sa apara, inceputul acestui proces, insa pentru cei care conteaza adevarul, dincolo de perceptii, mai devreme sau mai tarziu va aparea.
Pentru asta, important este ca fiecare dintre noi sa exprimam ce simtim. Si sa spunem ce simtim, fara sa-i ranim pe ceilalti.
Paralela aceasta este una dintre cele mai importante idei pe care Lf vrea sa le transmita, prin intermediul camasii Poesia, ca orice disimulare, ca orice falsa judecata, orice lipsa de transparenta, orice atitudine scelerata sau lipsa dorintei de a fi adanc in simtire si traire, te indeparteaza foarte mult de autenticitate (acest cuvant abuzat), dar cu o reala substanta. Oamenii cu adevarati pierduti sunt cei carora le-a fost frica candva sa fie asa cum sunt ei. Asta simt si cred.
Domeniul creativ este cel mai apropiat de substanta, de oameni cu substanta, in perceptia mea. In aceeasi masura, putand fi chiar un instrument de dezvoltare personala. Te poate rafina, pana cand ajungi, asa cum spuneam mai sus, sa te vezi asa cum esti. Industria creativa, depinde cum dozezi, te poate aduce din fericire la un self-awareness mare si o centrare pe propria persoana mai mica, sau invers, din pacate.
Si acest lucru ma atrage, pentru ca m-ndeparteaza de mine, dar imi creeaza un self-awareness mai mare, iar eu asta “caut”. Economic nu stiu cat ma ajuta, insa onest, mi-as dori sa am cat mai multe ore platite,
Poesia Shirt este un item pe care consider ca ar trebui sa-l aiba toata lumea in dulap.
A plecat de la o baza foarte simpla. Este articolul top 3 preferat – un articol simplist, cu linii ferme, dar in acelasi timp fluid. Cu un volum natural si un vibe cool. O estetica boema, care ofera incredere in cea care o poarta.
Revenind, din pauza publicitara, consider deci, ca potential si piata exista in aceasta mica industrie de textile / slow fashion, pe care o vad in crestere in urmatorii 10 ani. Nu sunt sigura in urmatorii 4 ani, cum va fi.
Lucruri bune si mai putin bune
Nu cred ca am facut aceasta departajare pana acum.
Daca stau sa ma gandesc, nu sunt foarte multe lucruri de care sa ma plang. Poate cele care se refera, la partea economica. Din punct de vedere business, nu am avut o abordare economica cu obiectiv clar pe termen lung, bazata pe profit, pentru ca stiam ca nici nu am cum sa generez revenue, inca, si nici actiunile mele nu au fost spre directia de business, pana acum. Iar tot ce a fost “profit” pe termen scurt a fost investit in materiale si promovare.
Toata strategia mea a fost si este acum legata de partea de awareness / notorietate si imbunatatire / calitate produs. Poate acesta este aspectul negativ, stric din punct de vedere economic, plus lipsa scalare spre business.
Insa, pentru 2025 exista si un plan economic, care chiar ar duce toata aceasta preocupare, pasiune spre business si doresc sa muncesc pe obiective clare.
Emotional, daca ar fi sa ma gandesc la un aspect pozitiv, lucrul cel mai bun (cred) este faptul ca “nu m-a parasit” nicio clipa gandul ca nu o sa fie ok, ca nu o sa fie mai bine intr-o zi si ca mai rau decat e sau a fost nu are cum sa fie.
Intr-adevar este un consum mai mare - iti trebuie o tarie sa ai incredere, decat sa cauti dovezi despre jobul tau, ca este bine ce faci si unde esti, motiv pentru care tuturor oamenilor curiosi care m-au intrebat cum se simte o demisie si practic o perioada sabatica + o reorientare, am raspuns ca nu e usor pentru cineva care are intoleranta scazuta la instabilitate financiara sau pentru cineva care nu are suficiente resurse interioare, astfel incat sa-si cladeasca un scop si un sens si cel mai greu o directie, iar pana atunci sa fii in deriva si sa te lasi in deruta.
Deci fara rezilienta emotionala este destul de complicat, sa iesi cat se poate de sanatos la cap, daca pentru tine, partea profesionala a fost pilonul principal, in viata, neindetificandu-te neaparat cu ceea ce faci, ci cu ideea ca locul tau si gandul tau si toata energia ta trebuie sa fie doar la munca, ca pentru asta traim. Fals. Este complet idioata ideea. Pasiunea pentru ideea asta a distrus masura pe care candva o aveam.
Asadar, nu m-am identificat niciodata cu o pozitie, cu un rol, m-am indentificat mai degraba cu un stil de munca, cu o specializare si cu niste piloni / principii. Am lucrat intr-un stil destul de pasional, cu o implicare emotionala mult peste ceea ar fi trebuit (cred acum). Privesc cu detasare acum si spun daca m-as intoarce in timp, as considera doar un loc de munca, unde nu as mai aloca toate resursele, insa nu sunt “precisa” :). Dar balanta oricum s-a mai echilibrat. Nu m-am considerat niciodata un om echilibrat – lucru care, cred ca intra in categoria de “mai putin bun”, pe orice palier: personal, business, profesional, brand, insa se lucreaza continuu (zic eu).
Un lucru mai putin bun, poate a mai fost si faptul ca nu am fost pregatita financiar, pentru mai mult de sase luni, astfel incat sa pot sa investesc si mai mult in Lf. Insa nu aveam de unde sa stiu, ca incep o astfel de activitate. Niciodata nu m-am gandit ca o sa reusesc sa produc ceva (eu lucrand intotdeauna in servicii). Si as indrazni sa sper, pe plan personal, dar si profesional, sa ridic nivelul productiei la nivelul prestarii serviciilor din trecut si sa ma stabilesc la acelasi nivel, atat ca nivel de livrabile, cat si de income financiar.
Cele mai importante invataturi din experienta in publicitate
Daca ma gandesc cronologic, poate ca am invatat asa:
- ca nu e de ajuns sa fii un bun profesionist daca nu lucrezi si cu / la calitatile umane
- cel mai important aspect, care ma ajuta si acum, l-am invatat in ultima agentie in care am lucrat, Havas Media, inspirata fiind de omul din varf, ca e important sa combini cunostintele din zona ta, ca specialist cu informatii / cunostinte despre business. Asta cred ca presupune de fapt o intelegere complexa a ta si a lumii, care te poate sustine pe mai departe in viata si care te tine cu picioarele pe pamant. Astfel, coroborat cu educatia de acasa (ca e foarte bine sa exersezi mereu si sa-ti antrenezi creierul), cu informatia venita din mediul de lucru (ca ar fi benefica si o dezvoltare socio-emotionala, cat mai devreme), plus ca e important sa ramai cu mintea deschisa si sa incerci sa intelegi mecanismele business-ului la care tu practic lucrezi, pe mine, ma ajuta si acum.
On top, in ultima agentie unde am lucrat, am simtit latura umana, latura care ar trebui sa existe la fiecare loc de munca, ceea ce nu se intampla, dar si locul care mi-a oglindit toate fricile, angoasele, unele abilitati, si unde in final, m-am simtit apreciata, recompensata si dorita.
Asadar, in prezent, incerc sa aplic tot ce am invatat din industria de publicitate, cea care m-a adus aici, care m-a format si din care nu regret ca am intrat si nici ca am iesit.
Un singur mic regret am din trecut, si anume, faptul ca din teama de a nu fi buna in ceea ce fac, mi-am pus multe limitari si nu am avut mai multa incredere in mine, uneori in munca de zi cu zi si daca m-as intoarce in timp, limitarile pe care mi le puneam, le-as pune altfel :).
Ideea Little Forest
Asa cum povesteam mai devreme, Little forest a pornit in prima faza din dorinta de a transforma in realitate, imaginatia. Apoi din interesul pentru panzele naturale, pe care le-am descoperit si eu recent, in aceasta varianta inovatoare. Aceste panze, aproape arhitecturale, unele dintre ele, cu un aspect ferm, despre care ai impresia ca-si dau forma singure, materialele naturale fiind mai putin manipulative decat cele sintetice.
Prin urmare, Little forest wear a fost creat din si pentru momente autentice. Iar accentul se pune in primul rand pe contextele / momentele in care hainele Little forest sunt purtate, materialele fiind cu totul deosebite.
Fall24 Campaign / SHE Dress alaturi de vesta strastrabunicii (130 ani)
“*Traditie + progres, pentru o rata mai mare de succes”
*scurta paralela la ce simt ca se intampla in Romania… sau o invitatie la o analiza simpla:
(Recunosc, ma tendeaza ideea: traditie + progres. Suna a slogan politic. Dar nu e. Si mai mult, cred ca are multa substanta aceasta alaturare de cuvinte.
Cred ca este o naivitate sa crezi ca romanii nu vor tine de traditii, cel putin, in realitatea contemporana. Suntem un popor traditionalist si nostalgic / melancolic, cu rezistenta la schimbare, cu multi dintre noi inconstienti si pe pilot automat, care nu stim de ce facem ceea ce facem si ce ne mai place. La mine in familie nu a existat aproape niciodata conceptul de traditii, poate doar cel de Sarbatori / Craciun in special. In schimb, de ideea de schimbare / optimizare, autodepasire limite + lucru bine facut si masura lucrurilor, am fost marcata.
Motiv pentru care am un interes de mica, in a combina ce e vechi, cu ce e nou, palpabil, practic. Dar si conceptual. Poate chiar si in modul de viata.
Iar la nivel de stare, pentru a nu pica in melancolia trecutului foarte mult sau in anxietatea viitorului, o solutie pentru mine, cand doream / doresc sa ma pozitionez central, ma exprimam / exprim creativ.
Nu e greu. Cred doar ca noi, romanii, nu stim ca se poate trai si asa, inca: O societate impacata si cu traditia si cu progresul.
Ceea ce, in viziunea si misiunea conceptului Lf. se regasesc destul de multe elemente ce au legatura cu o astfel de abordare – contopire a vechiului cu nou / a traditionalului cu o realitate cosmopolita.
Little forest a pornit dintr-o curiozitate pentru tesaturi, transformate apoi in rochite pentru copii…
… a continuat din placere, ca in cele din urma sa doreasca sa creeze continuu, de la haine, pana la mici obiecte de home&deco si homewear.
Atat hainele, cat si zonele de home&deco si homewear vin ca o intentie complementara, la piata actuala, cu o idee clara despre confort, naturalete si simplitate. Si pana la urma, frumusete.
Viziunea Little forest wear, ar fi sa duca mai departe povestea (de la gand, la creatie), in vietile cotidiene a cat mai multora dintre noi, ca elemente de baza, dar si ca piese statement, pentru momente autentice.
30 ani de prietenie & intalnire in orasul natal
Fall24 | items – activare Social Media.
Campulung-Muscel & Cafenea Coloniale | a friendship beyond words
- unele lucruri nu se schimba niciodata -
Misiunea Little forest se sustine pe doi piloni principali (educatie + creatie) si porneste cu doua directii clare.
Prima directie este dedicata clientului final, intentia fiind transmiterea valoriilor de la o generatie la alta (o contopire a traditionalului cu o realitate contemporana, a sensibilitatii si a cosmopolitului, din ce in ce mai prezente in Romania, prin prisma tesaturii / panzelor naturale aduse in prezent intr-o varianta inovatoare) si practic de a alege elemente speciale.
Intentia celei de-a 2-a directie este una inspirationala, dar si emotionala care prezinta o foarte mica bucatica din sufletului omului din spatele Little forest wear, un gand si o emotie din perioada in care Little forest se materializa...si anume “am simtit, dar acum stiu, ca a sta intr-un plan creativ suficient de mult, poate insemna de fapt a fi mai bun… un om mai bun.
Drumul de la idee la implementare
In seara in care am decis sa nu comand rochita pentru nepoata mea, ci sa comand materialul si sa-i fac eu un cadou inedit pentru varsta de 6 ani, dupa ce am stabilit ce material imi doresc si l-am gasit, am lasat de o parte partea de cadou, mi-am luat o agenda si un pix si m-am apucat sa-mi scriu in mod ipotetic un scenariu, pe capitole (schita unui eventual brand de haine handmade pentru copii).
In seara aceea pusesem pe foaie, totul de la “research” pana la tehnici de comunicare, inclusiv idei de package. Aveam cumva arhitectura pentru crearea unui brand online, urmand sa primesc panzele in zilele urmatoare pentru a le testa.
Odata cu prima comanda / interactiune cu producatorul de panze / naturale si cu livrarea acestora, am spus ca vreau sa continui, avand deja un plan pentru urmatorul pas. Si fac o paranteza aici. Eu sunt pro originalitate, autenticitate, naturalete, atat cat reusim fiecare. Insa, exista o nuanta, aceea fiind ca multe dintre lucrurile importante in lume, nu se intampla natural, iar munca / actiunea (cred si stiu) este parghia spre orice ne dorim sa ducem la implinire. Cred foarte mult in stari care vin natural, in emotii si in sentimente si ganduri. Nu cred in planuri, obiective, scopuri, actiuni care vin natural – aici cred ca este vorba de o abordare cognitiva, de un mindset clar, pentru ca lucrurile sa se intample.
Asadar, acum ca stau sa ma gandesc, cred mi-am dorit sa pun ideile pe foaie, sub forma unui plan, poate din dorinta de a transforma un impuls de moment (+ de a confirma mai ales, ca nu este doar un impuls, ci mai degraba o dorinta de implinit), in realitate. Acel pus pe foaie, a fost parghia mea spre a porni, a ma apuca, a da startul a ceva ce dupa foarte mult timp astepta sa ia forma.
De aceea, iubesc atat de mult Little forest wear pentru ca a luat forma starii mele, a pornit usor si cu handicap si cu un plan despre cum ar arata el, ca brand, ca a luat din personalitatea mea si dintr-o stare a mea - a shiopatat mult timp intr-adevar, insa a existat sprijinit potrivit de la prieteni, familie, amici, cunostinte, fosti colegi si mai ales de la mine.
Provocarile de inceput
Provocarea cea mai mare de la inceput a fost legata de partea financiara, Desi existau resurse si surse financiare, mi-am propus cumva, sa incerc sa-i dau forma unui hobby recreativ, la inceput, care functiona intr-adevar dupa un plan si care-si propusese sa nu consume resursele financiare ale casei, tinand cont ca provocasem o destabilizare in buget, ci daca se putea sa si genereze venit, ar fi fost ideal. Oricum, ca obiectiv pe termen scurt-mediu a fost sa incerc sa tin costurile la 0, sa nu fiu pe minus si sa investesc totul in produse (calitatea materialelor, accesoriilor) si in partea de promovare (awareness / online), ceea ce s-a si intamplat.
Ce au special produsele Little Forest
In general, tot ce nu mi se datoreaza mie. In primul rand materialele / tesaturile. Sunt panze topite, dar si alte materiale de la deFlorian.ro, bumbac, matase, vascoza, (o echipa cu totul deosebita, in abordare si comunicare si bun simt in business. De calitatea panzelor nici nu mai incape discutie, fiind o afacere de familie cu traditie, care duce mai departe panza topita traditionala, intr-o varianta inovatoare contemporana, datorita tehnologiei pe care o folosesc in fabricarea / teserea panzelor.
In al doilea rand, lucrez cu o croitoreasa / designer implicata 100%, in procesul de “productie”. Motivatia fiind, sa facem, sa iasa bine. Adica se munceste strasnic. On top, lucreaza cu mintea deschisa si ca un bonus pentru mine, ea reuseste sa vina si cu input atat in ceea ce priveste partea creativa / design al produselor, cat si din punct de vedere produs. E o sansa, sa lucrez cu astfel de oameni. Adesea, ne facem aprecieri reciproce, ceea ce ma amuza si ma bucura faptul, ca ne entuziasmam de orice lucru minor sau mai putin minor, care ne iese bine.
In al treilea rand, constructiile, iteratiile, creatiile poarta un vibe, care e dat tot de cum se aseaza materialele, datorita faptului ca sunt naturale dar si a-l cut-ului. Inteleg ca stilul unora dintre articole pare a fi usor brutal, prin prisma tesaturii, dar destul de fluid totodata.
Deci, ma gandesc ca varianta finala a produselor Lf sunt si in functie de cut / materiale folosite. De gandit, desenat imi ia destul de mult timp, deci nu stiu cand ajung sa fie speciale sau daca sunt, esential este ca la final, simt intotdeauna ca sunt aproape cum mi-am dorit. Unele dintre ele chiar exact cum mi-am dorit.
Elementele care definesc brandul
Elementele care definesc brandul meu sunt simple: concept unic de haine, care incerca sa acopere o nevoie individuala (item statement / contextual in garderobe, dar si de zi cu zi), cat si una sociala (sustenabilitate, ideea de traditie + progress), dar care nu abuzeaza foarte mult in comunicare de trendurile (bine-venite), pe zona de slow fashion.
Intentia, impulsul, planul meu, in mod onest spun, ca au plecat si se bazeaza pe un fond ce are legatura mai mult cu partea creativa / estetica si care isi propune sa transmita ideea de traditie si progress + sa perpetueze frumosul.
Imi doresc, ca cine imbraca hainele Little forest, sa simta in primul rand ca poarta o stare de spirit. Frumusetea pleaca din cum oamenii se lasa purtati de hainele Lf. Deci clientul este cel care defineste in final, tot procesul creativ. Prin urmare, cine alege articolele Little forest simte in primul rand elementele Lf si intelege conceptul in ansamblu.
Pe scurt, daca ar fi enumar cateva elemente, acestea ar fi: creativitate, naturalete, uniune, emotie, simplitate, coerenta vizuala, sustenabilitate, detalii aspect messy controlate.
Logistica, materiale, procesul creativ
In ceea ce priveste partea logistica, eu sunt singura care se ocupa. Dupa ce desenez si stabilesc tiparul, practic devin un intermediar intre producatorul de panze si croitor. Croitor care duce articolul spre etapa finala, pe baza tiparului stabilit si lucrat impreuna. Se intampla sa croim si impreuna, sau doar eu sau doar croitorul. Insa in principiu, mare parte din croi si cusut este la croitor. Iar la final ajunge la mine, pentru final touches, si nu ma refer neaparat doar la rafinarea produslui final, ci si la activitati de genul: pus nasturi, cusut eticheta, calcat / igenizat, impachetat, etc.
S-a-ntamplat sa ma ocup si eu de intregul proces, atunci cand exista incarcare mare sau oboseala la croitor – partea de cusut, insa (la a carei marja de eroare, lucrez), fiind cea mai provocatoare.
Ca materiale / tesaturi am ramas constanta in colaborarea cu deFlorian.ro, cei cu care am inceput. De altfel, aprofundez inca tipul de tesaturi si testez pe modele simple, arhitecturale, diafane pentru a incerca sa descopar unde e zona, unde ma simt cel mai bine si unde brandul se regaseste cel mai mult.
De partea creativa ma ocup eu. Research modele & materiale este partea care de obicei dureaza cel mai mult, peste care, vin cu partea de desenat care de asemenea, se concretizeaza pe o perioada mai lunga de timp. Pentru fiecare serie, in functie de anotimp de obicei, incerc sa aduc cel putin un articol aproape de a fi unic.
Item-urile Lf sunt destul simple, incepe sa se simta o abordare mai structurata, cu elemente mai elaborate, care odata stapanite, mi-as dori sa o duc spre o directie si mai clara, simplista. Spre asta tind si cred in proces, pentru ca este unul natural, care vine prin imbunatatirea abilitatii de cut / cusut, cunoasterea tesaturilor si astfel am curaj sa creez de la foarte simplu, asa cum a inceput totul si am mers destul de mult, la o abordare, asa cum spuneam - usor structurata spre una elaborata, in final dorindu-mi haine simpliste, dar cu linii ferme si clare, totodata fluide si ludice, care ofera volum si care nu par a fi facute la intamplare.
Clientii Little Forest
Relatia client-brand se bazeaza pe un fond de reciprocitate, in sensul in care, clientul si brandul au o dinamica continua, transformandu-se unul pe celalalt.
Insa, inainte de a descrie punctual cum este persona Lf, pentru ca-mi place sa romantizez fiecare gest, moment de suport si sustinere, as vrea sa adaug aici cateva multumiri (ca si cum as fi un mic brand local de super succes) :), insa asa cum am spus ca, eu ma bucur de fiecare pas minuscul, sunt recunoscatoare pentru atitudinea pozitiva tuturor oamenilor din primul capitol al povestii Lf si pentru implicare. Partenerulului de viata pentru credit si pentru primele instrumente de care am avut nevoie si in general pentru toata sustinerea din toate punctele de vedere (a fost si este stalpul de rezistenta, in povestea mea, impreuna cu croitorul/ designerul cu care colaborez), mamei pentru entuziasmul cu care m-a tinut sus, ca sa pot crede ca pot face asta, pentru incurajarea din partea surorilor, ca in general eu pot si stiu si pentru prima comanda ferma care a fost din partea familiei; pentru prima comanda din exterior, ca prima comanda ferma din partea fostului coleg / head-ul departamentului de digital, de la Havas, urmand sprijin neconditionat, din partea fostilor colegi (din cele 2 agentii in care am lucrat in ultimii 10 ani, colegi de facultate, chiar si de liceu, in ceea ce priveste partea de promovare / poze cu hainele Lf in concediile lor, word of mouth, dar si comenzi).
Revenind la clientii Lf / personas, pentru ca Lf are un concept unic ce si-a propus sa acopere nevoile consumatorilor dar sa si educe (cu toate ca este un challenge foarte mare, tinand cont ca este o nisa si mai este si destul de granulata), dorinta si planul Lf ar fi sa creeze haine pentru intreaga familie. Asadar audienta Lf este impartita in 3 mari categori: Women, Male & Kids, pe 3 directii, handmade clothes, home&deco & homewear, urmand ca audienta de femei sa fie rafinata si sa creez 3 segmente de audienta (urmeaza sa se concretizeze in 2025).
Am avut recent, ca o retrospectiva, o activare in social, plecand de la pilonul de comunicare sub umbrela caruia, construiesc copy-uri ce tin de imagine, branding, pe directia inspirationala, un subiect referitor la “what’s cool about Little forest?” Si spuneam, ca printre panze, colaboratori…clientii Lf sunt cei care definesc din ce in ce mai mult brandul, care simt si inteleg conceptul brandului, care vor sa faca parte din poveste atat pentru produsele utile, dar si care le schimba putin monotonia din dulap, cat si pentru valorile pe care Little forest incearca sa le transmita.
Femeia Lf este autentica, naturala, relaxata, boema, cu stil estetic definit dar deschisa la nou, nu foarte rezistenta la schimbare, preocupata de frumos, cunoscatoare de tesaturi si materiale, cu un gust fin in ceea ce priveste cut-ul, empatica, curioasa, matura.
Barbatul Lf este maleabil, inteligent, pragmatic care iubeste confortul si tesatura de calitate, termoreglanta.
Copilul Lf este diafan si vesel, sociabil si preocupat de fashion, inca de mic. Care apreciaza hainele, nu dupa niste template-uri (fetele poarta roz, iar baietii albastru). Copilul Lf poate purta o camasa neagra cu jeans, simtindu-se foarte special.
Strategia de dezvoltare si promovare
Pentru strategia de dezvoltare exista deja un plan, pentru 2025, care ar include colaborarea cu un product manager, dar si cu un research manager cu care sa ma consult pe partea de research / nevoi in zona de slow fashion, produsele cele mai cautate, etc. Prin urmare, imi doresc in 2025, sa scalez si sa duc totul in directia de business, pentru ca de la creativitate, la cifre este doar un salt, insa un pas foarte mare.
Si daca voi vedea potential in zona de textile / slow fashion, atunci voi avea si obiective economice, ce tin strict de sale si-mi voi dori sa fac si cifre.
Pentru strategia de promovare ma ajuta background-ul in advertising / marketing.
Ramane in focus, ca pentru promovare sa ma folosesc de tactici de marketing, iar comunicarea continua pe cei doi piloni: functionalitate (produs / creatie) / aspirational – inspirational (branding / imagine).
De asemenea, urmeaza, din ianuarie sa fac un curs de antreprenoriat, care vine on top si care sper sa ma ajute in strategia de dezvoltare a business-ului / produsului / logisticii.
Pentru partea de shop online, urmeaza strategia de activare, la nivel de channels, cu obiective clare de sales, dar si awareness si implementare campanii de digitial media.
Adaptarea la antreprenoriat
Inca nu simt ca sunt in zona de antreprenoriat. Sper sa simt incepand cu 2025. Altfel, eu simt ca antreprenoriatul este o “mostenire” de familie. Pe linia genetica, vin dintr-o clasa sociala de burghezi unde se lucra mult cu mintea, iar acum, dintr-o perspectiva mai poetica, spun ca poate se sedimenteaza lucruri si dorinta asta de a combina partea asta creativa cu antreprenoriatul, poate fi din bagajul genetic + mediul actual. :)
Asadar, exista o posibilitate, sa fie destul de naturala adaptarea, din punct de vedere emotional, iar functional, sper sa reusesc sa imbim armonios creatia cu cifrele.
Primele lectii
Ca atunci cand eram mica, atunci cand eram la scoala, ca atunci cand eram la job, credeam ca toti oamenii sunt ca mine, iar acum cred la fel :)).
Prima lectie a fost ca in orice domeniu / industrie exista competitivitate. Eu caut, cu toate ca simt ca odata cu pauza, am incetat cautarea, dar ca sa faca sens, spun ca eu caut zona unde competitivitatea nu distruge creativitatea si progresul. Si sper ca aceasta zona sa fie o sursa de creativitate, iar ca rezultat sa fie partea financiara care in acest moment este foarte importanta pentru mine, pentru a stabiliza din nou, bugetul casei. Insa nu este un scop primordial. Scopul primordial, fiind acela da a face improvement constant pe partea de articol / item final, dar si de a avea o strategie de business. Si de a incerca sa fiu mai putin idealista (cum sunt din fire) si mai mult realista.
Ca lectie, in termeni generali, daca ar fi sa merg pe firul: tranzitie de la viata de birou 09:00-18:00, la viata “boema”, as spune, ca presupune o disciplina si o responsabilitate in ceea ce priveste libertatea versus program (teoretic stabil, pentru ca in agentie, se lucreaza mult si uneori si peste program), deci una dintre lectii a fost ca: daca decizi sa iei o astfel de directie, dar in acelasi sens (spun si eu ca sunt pe acelasi rau, dar pe un alt mal), ar trebui sa ai o cunoastere de sine minima cel putin, ca sa te asiguri ca poti face fata cat de cat la o “gestionare” a timpului corecta, care nu te duce si mai mult in deriva, ci te tine pe o linie cat de cat dreapta.
De aceea, fara sa para ca o duc intr-o directie motivationala, fara sa insist, spun ca e un consum mai mare sa tragi frana de mana si sa-ti schimbi directia de pe un drum “clar” pe un drum nebatatorit.
In plus, e nevoie de o doza de inconstienta si de toleranta la incertitudine – cand dai ceva sigur, pe ceva nesigur este destul de complicat de gestionat mental si emotional. Si ai o frica imensa. Pe mine m-au ajutat un program oarecum stabil, cu rutine legate de sport, research, citit, procese creative. Cred ca sunt elementele principale, pentru o viata boema, pentru a ramane boema, si nu in extrema sau mai rau, haotica.
Primele 3 reguli dintr-un ghid de supravietuire la inceput in antreprenoriat
Cred ca prima regula ar fi de preferat sa incerci sa gandesti structurat si logic si sa nu amesteci starea de flux pe care ti-o da procesul creativ, ca fiind o stare generala prin care tu conduci acel business, acea pasiune sau hobby. Cred ca pentru a conduce un business, cu un proces creativ in spate ar trebui sa separi lucrurile de la inceput si sa incerci sa le faci in paralel, fiecare funtionand pe piloni diferiti: business, pe un plan, organizare, prioritizare cat se poate, iar procesul creativ pe o stare de spirit. Ramane de vazut, cum o sa ma descurc si pe partea de business.
O alta regula ar fi, cred, sa ai un self-management cat se poate de coerent si productiv, in fond, cat se poate de disciplinat, iar pentru ca lucrurile sa se intample astfel, am aplicat si acum principiile pe care le aplicam cand eram la birou (cu deadline-uri puse de mine, cum zic eu, ca nu e nevoie sa puna presiune pe mine cineva, ca o fac singura :), sa incerc sa duc la capat ce-mi propun sa fac in ziua respectiva. Incerc de asemenea, sa ma las intr-un flux, atunci cand fac research, pentru ca atunci cand ma apuc sa desenez, sa-mi permit sa ma las inspirata, dar sa si stiu exact ce detalii voi avea.
Prin urmare, daca ar fi sa raspund punctual, niste reguli realiste, la mine ar putea fi legate de mindset si comportament, iar acestea ar fi:
- abordare structurata (plan, organizare, prioritizare) - gandire pragmatica
- self-management, pentru un comportament natural constructiv: activitati extra munca (in mod consecvent, in cazul meu, merg la inot si asta ma face sa fiu mai putin nefericita, iar inotul este un sport complex unde e nevoie sa imbini armonios tehnica, forta cu relaxarea si flow-ul.
- stare de flux in procesul creativ
Niciodata nu m-am prins daca sunt om de structura sau de creatie, de vocatie sau sa invat eu pe altii ceva… si nici daca in fond sunt un om bun. Insa la ce aspir eu, cu acest mic brand local, strict personal si profesional, ar fi sa reusesc sa combin armonios partea exacta cu latura creativa atat in itemuri, cat si in brand si business. In plus, sa reusesc sa transmit ideea de traditie+progress, astfel, si cea in care spuneam ca e important sa avem curajul sa ne vedem asa cum suntem.
*Fragment din Chapter II – capitolul din spatele capitolelor care m-au adus