[Creativitatea de zi cu zi] Roxana Andrei: Uneori creativitatea nu este suficientă, dacă nu există oameni care s-o și execute, iar alteori, este învinsă de cifrele din buget

[Creativitatea de zi cu zi] Roxana Andrei: Uneori creativitatea nu este suficientă, dacă nu există oameni care s-o și execute, iar alteori, este învinsă de cifrele din buget
Roxana Andrei. Credit foto: Ioana Dodan

Roxana Andrei, Managing Partner Sector 7 HUB, a renunțat la ASE, s-a mutat la Jurnalism, a studiat regie de film și lucrează în publicitate. De la 17 ani îmbină jobul cu școala și viața și a învățat că determinarea e la fel de importantă ca inspirația și creativitatea. A trecut prin multe roluri pe platourile de filmare, de la asistent de producție, la catering, script supervisor. În 2015 a produs prima reclamă la Sector 7.

"La Sector7 HUB nu am un rol 100% creativ, ci de management. Accesez creativa din mine când lucrez ca regizoare. E mai greu să fiu creativă cu multe task-uri pe to do, un copil de 4 ani jumate și o viață pe care simt uneori c-o ratez… însă îmi place partea asta din mine și încerc să mă agăț de ea, pentru că mă inspiră și mă echilibrează", spune Roxana.

Povestim cu Roxana în continuare despre creativitate și responsabilitate, deadline-uri imposibile, perioade de blocaj și cum se antrenează mintea în căutarea ideilor bune. 

 

Etape importante

Ah, când mă apuc să povestesc, simt că am trăit mai multe vieți, unele chiar în paralel.

Cred că unul dintre momente a fost când am renunțat la ASE în primul semestru și m-am mutat la Facultatea de Jurnalism, iar apoi am studiat Regie de Film la UNATC. Am știut că nu voi avea ‘o carieră’ așa cum era ea definită în viziunea alor mei, dar viață m-a și izbit când am realizat că nu se poate trăi decent doar din artă, asta dacă nu ești moștenitoare.

Am lucrat de la 17 ani și am reușit mereu să împac multe joburi cu școală și viață. Dar am și dat mult din coate. Mi-a zis cineva în tinerețe că sunt genul pe care-l dai afară pe ușa și apoi vine pe geam. Tot ce-mi pun în cap îmi iese, mai devreme sau mai târziu.

Așa că, în 2013, am dat un mail la adresa redacției Sector 7 și am fost surprinsă să mi se și răspundă. Am început să lucrez că om responsabil, iar în 2025, iată-mă tot aici, dar într-o altă formulă și cu alte task-uri pe to do.

 

De ce ai ales publicitatea

Nu am ales eu, am fost aleasă. Mi-a plăcut să mă uit la reclame, am mers la toate evenimentele ‘Noaptea Devoratorilor de Publicitate’ și mă intriga domeniul. Dar, după ce termini film, intri pe ușa din dos în industria video. Așa că am zis că lucrez la reclame, în timp ce mă pregătesc pentru cariera de regizoare de film. Little did I know…

Am început oficial prin 2010, cu SPIDER și apoi cu DIUD. Am acoperit multe roluri pe platoul de filmare, de la asistent de producție, la catering, script supervisor. Iar, în 2015, am produs prima reclamă la Sector 7.

 

Începutul în industrie

Inițial am început cu partea de producție de sketch-uri la Sector 7. Intenția era să facem branded content și serii online, dar în 2014 brandurile nu era încă pregătite pentru genul asta de abordare. Ulterior, am lucrat la o campanie digitală pentru o platforma de călătorii și atunci am auzit pentru prima dată de brief, strategie, insight, concept de creație, CTA și nu le putem lega într-o formă. Plus că era totul contratimp. Din 2017 am îmbinat advertising cu sketch-uri, până azi, când am rămas doar agenție de creație (ATL) și producție video, dar care știe să facă și content și serii digitale :)

 

Definiția personală a creativității

Creativitatea este un mușchi cu care unii se nasc și alții nu, și dacă nu îl antrenezi, se atrofiază.

 

Cum s-a schimbat perspectiva 

Uneori creativitatea nu este suficientă, dacă nu există oameni care s-o și execute, iar alteori, este învinsă de cifrele din buget. Și că poate fi o iluzie, dacă se îmbracă în superficialitate și trends.

 

Ce a intervenit odată cu experiență

Mie îmi place gâlceava interioară atunci când sunt în proces creativ. Doar că acum e pe fast forward. 

La Sector7 HUB nu am un rol 100% creativ, ci de management. Accesez creativa din mine când lucrez ca regizoare. E mai greu să fiu creativă cu multe task-uri pe to do, un copil de 4 ani jumate și o viață pe care simt uneori c-o ratez… însă îmi place partea asta din mine și încerc să mă agăț de ea, pentru că mă inspiră și mă echilibrează.

 

De ce depinde creativitatea

Cred că îți poți cultiva creativitatea atât prin artă, cât și prin conversații, starea de prezență și conectarea la natură. Pentru mine, e important să fie un proiect clar, să pot purta dialog cu omul responsabil de proiect (brainstorming, dezbatere, pitch-uit idei), dar, înainte de idei, am nevoie de cel puțin o noapte să ‘mestec’ informația și să îi dau voie să se așeze.

 

Ai tabieturi, shortcut-uri, rețete?

Am. Dacă nu mă inspiră când citesc scenariile, atunci încep să sap în referințele salvate (foto și video). De obicei, caut să văd unde sunt tensiunea și emoția și apoi încep să mă gândesc și la forma vizuală.

 

Cum îți antrenezi creativitatea

Mă inspiră colegii de la Sector7 HUB și mă îndrăgostesc iremediabil de unele proiecte. Am avut o campanie denumită Goana după Chirie pentru Imobiliare.ro și de când am citit propunerea de creație, am știut că vreau să fac eu de regia. Am militat la client să aleagă ruta asta, deși era cel mai dificil de produs, dar s-a ocupat colega să rezolve (mulțuuu). Avem talentul ăsta să alegem greul pentru că știm că vine și cu cea mai mișto recompensă.

La fel și pentru E-Jobs. Am făcut click imediat cu conceptul și apoi am dezbătut mult cu Raul Gheba (CD și creație) despre abordarea vizuală. Ne antrenăm creierul în echipă și dezbatem proiectele, abordările vizuale, căutăm referințe, uneori ne și certăm din atâta pasiune :)) Dar ne și împăcăm repede.

 

Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire

Nu știu să existe evenimente pe film - advertising la noi :) Și, sincer, ar fi dificil să ajung. În online, am clasicul YouTube și multe site-uri salvate în bookmarks. Mă inspiră The White Lotus, prin felul în care reușește să construiască niște personaje complexe și reale folosind dialog și tăcere și o imagine excelentă. Și am mai terminat o carte, se numește Martyr de Kaveh Akhbar, care este despre un wannabe artist în căutarea sensului existenței.

 

Obstacole

Lipsa de timp.

 

Ce se întâmplă când ai momente de blocaj

Mă roade pe interior. E ca un blip în peliculă, vezi același frame în loop și tu ești în cinema, și până la urmă te duci în cabină să vezi ce e acolo. Cam așa e și la mine. Pe drumul spre cabină, am un ahaaaaa și, de obicei, înmugurește o micro idee. Începe o dezbatere internă. Apoi, cu creația: ori construiesc pe ea, dacă e într-adevăr puternică, ori o arunc la gunoi. Dar măcar se deblochează sistemul.

 

Creativitatea e pe buzele tuturor. Ce s-a pierdut, ce s-a câștigat

Cred că avem oameni mai curajoși din punct de vedere creativ. Însă, fără răbdarea de a șlefui acest talent, de a scormoni până ajungi la miezul ăla aproape perfect, rămâne multă formă și foarte puțin fond. Pare o perioada confuză, cu oameni cam superficiali, care nu mai știu să valorifice o minte creativă, dar sper să fie doar un hop.

 

Presiunea de a fi nonstop creativă

Purtând mai multe pălării la Sector7 HUB, mă ajută să nu fiu 100% în proces creativ și, sincer, nu cred că aș putea. Aș face implozie.

 

Cum influențează creativitatea AI & Social Media

Eu sunt din categoria optimistă. Cred că, dacă avem răbdare să învățăm să folosim tool-urile și să le accesăm ca să ne ușurăm anumite procese - research, aranjare în pagină, corectare sau căutare de sinonime :))) e super!

Dacă ajungem să ne bazăm doar pe AI pentru orice, înseamnă că nu ne antrenăm gândirea și, la fel ca orice mușchi, se atrofiază. E ca atunci când folosim mult Google maps și, din reflex, ajungem să punem harta și pentru drumul până la pâine.

Nu aș ignora AI, dar nici nu mi-aș baza toată viața pe el (sau ea?)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related