O criză pe scena politică poate influența până și domeniul PR-ului? Total. Timpii mai scurți de lucru datorați noilor schimbări tehnologice și ceruți de clienți își pun și ei amprenta. Cum fac față agențiile de relații publice presiunii în 2025? Am stat de vorbă cu Sabina T. Gealatu despre trenduri, crize și cuvinte de nesuportat. Cum vă sună “autentic”?
"Oamenii nu mai au răbdare și / sau spațiu mintal pentru orice vor brandurile să comunice, pentru că au probleme mai importante și subiecte mai urgente de discutat. Și asta nu se traduce în nu mai e loc de comunicare pentru branduri, ci doar în faptul că brandurile trebuie să comunice mai ancorat în realitate", spune Sabina.
Sabina aplică în PR regulile din viața reală - fără minciuni, glume de prost gust, dar și facerea treburilor până la capăt. O exista oare bad publicity sau orice derapaj ajută dacă e viral? Fără să fie clickbait, afli doar dacă te duci cu privirea până la final de articol.
Ce provocări au adus ultimii ani în domeniul relațiilor publice?
Bugetele reduse, așteptările de a face minuni fără resurse (fie ele financiare sau de altă natură), lipsa de înțelegere a schimbării contextului în care trăim și ne desfășurăm nu activitatea, ci viața. Indiferent de ce cred unii oameni, relațiile publice trebuie să fie ancorate în realitate pentru a fi relevante, și mi se pare că uneori aspectul ăsta e băgat sub preș de dragul unor KPIs setați de HQ-ul din altă țară sau de oameni care trăiesc în bula business-ului pentru care lucrează.
Factorii care influențează domeniul
Din punctul meu de vedere, cele mai mari influențe vin din două mari direcții: tehnologie și societate. Mai exact, AI și shitshow-ul politic al ultimului an.
AI-ul începe să creeze așteptări de timpi scurți de lucru (în scriitură) și crearea de content vizual numai din tastatură. Ambele mi se par periculoase pentru că, oricât poate ne place să credem că am înțeles ce și cum funcționează, realitatea este că nu avem nici cea mai vagă idee despre posibile repercusiuni pe termen mediu sau lung. De exemplu, impactul la nivel de mediu, unde începem să vedem rapoarte, pare să fie cel puțin îngrijorător. That being said, nici nu cred că trebuie să ne dezicem, ci doar să avem un pic mai multă răbdare în a aplica orice nouă tehnologie ne pică pe mână.
Cât despre climatul politic în care trăim, cu consecințe directe asupra stării de spirit a întregului popor, o doamne! Oamenii nu mai au răbdare și/sau spațiu mintal pentru orice vor brandurile să comunice, pentru că au probleme mai importante și subiecte mai urgente de discutat. Și asta nu se traduce în nu mai e loc de comunicare pentru branduri, ci doar în faptul că brandurile trebuie să comunice mai ancorat în realitate.
Iar legat de adaptare, eu încă nu văd un template aici – cred că este despre o combinație între ascultare (dar chiar ascultare, pe bune) a oamenilor către care vrei să comunici, înțelegerea contextului în care comunici și deschiderea spre a testa și cerceta noi tehnologii.
Cum s-a schimbat percepția asupra industriei
Fiind chiar în bula industriei, cred că e greu să avem un overview despre cum e percepută din exterior. Și din interior, nu văd un narativ coeziv. E și multă oboseală, e și mult entuziasm. Pentru că navigăm vremurile pe care le navigăm, am văzut branduri de la care nu mă așteptam, din industrii de la care nu mă așteptam, care au înțeles de ce au nevoie și de PR, nu doar de sales. Și branduri care nu mai au răbdare și au ales să renunțe. All in all, cred că se resimte cam aceeași tendință de polarizare ca și în restul societății.
Iar toate aceste lucruri înseamnă că managementul așteptărilor devine a core skill pentru un PR bun.
Tipuri de crize de imagine cu care v-ați confruntat în ultimii ani
Din fericire, n-am prea avut situații de genul ăsta în ultimii ani (Univers, nu o lua ca pe un challenge, e bine așa). Ceea ce mi-a dat destul de mult timp să mă uit în stânga și în dreapta la ce s-a mai întâmplat și, sinceră să fiu, mi se pare că lipsește din ce în ce mai mult partea de asumare dintr-o criză. Și o pun pe seama faptului că oamenii nu mai au timp, chef, memorie să se gândească la lucrurile astea și uită că brandul x a făcut treaba y. E și normal, la câtă informație avem de procesat. Dar tot aș pune această lipsă de asumare la așa nu. Și când e cu asumare, la așa da.
Trenduri
În zilele bune, schimbările tehnologice și de societate de care aminteam mai sus. În zilele mai puțin bune, toate trendurile influențează industria de PR. Ceea ce se poate citi ca lipsă de viziune pe termen măcar mediu.
Ai un cod etic personal?
Doar codul etic după care mă desfășor în general, în viață. Care cred că e destul de basic: nu mint, fără glume de prost gust, încerc mereu să-mi fac treaba pe cât se poate de bine și față de clienți, și față de agenție, și față de mine. Și cred că astea sunt și lucrurile pe care le văd din ce în ce mai des în industrie, dar nu mi se pare că e încă o chestie generalizată – sunt mai mulți oameni care taxează derapajele brandurilor, influencerilor etc. și asta mi se pare bine.
Dar n-aș zice că oamenii sunt mai sensibili la „ce ar trebui” și „ce nu ar trebui.” Poate e doar despre faptul că unii încearcă să facă mai bine și au grijă să tragă un semnal de alarmă când alții refuză să evolueze.
Cum îți faci loc prin "zgomot" în 2025
Dacă ceea ce comunici este relevant și modul în care comunici este relevant pentru cine trebuie să audă, nu mi se pare că trebuie să te chinui prea tare să îți faci loc.
Ce cuvânt nu mai suporți în PR? :)
Mai vedem la anul.
Canalele media propice în 2025
Canalele pe care le consumă audiența ta, întotdeauna.
“There is no such thing as bad publicity” Adevărat sau fals?
Fals.
























