[Face2face] Pukka, o agentie de online care nu vrea sa ajunga "a anului"

Interviu face2face cu Octavian Viorel (Creative, Pukka) si Dan Darie (Operator calculator, Pukka)

S-a vorbit mult dupa Internetics despre lipsa de competente de advertising a omenilor de online. Iata mai jos un interviu cu o agentie de online care are ca parteneri 2 agentii de publicitate: CAP si Headvertising. Unul dintre co-fondatori, Octavian, este Art la Headvertising de vreo 3 ani, cam de cand exista si Pukka, vedeti mai jos intreaga poveste. Pukka are vreo 3 ani de existenta si 4 angajati, iar in viitor nu vrea sa devina corporatie si nu vrea sa ajunga Agentia Anului la Internetics. Cei doi tipi vor doar sa faca ce le place. Iata mai jos impresiile lor despre piata de online si despre oamenii care lucreaza intr-insa.

Din program:

I. Un programator si un designer se dadeau pe gigel.org

II. Colaborarea cu agentiile de publicitate partenere

III. Oamenii veniti peste noapte in online, pentru ca e cool

IV. "E total falsa reteaua de followeri de pe Twitter"

V. Campania DamUnDodge.ro

VI. "Mitocaniile" de bannere

VII. Brief-urile de online

VIII. "Vrem niste flash-uri"

IX. Cum (nu)-si promoveaza ei agentia

I. Un programator si un designer se dadeau pe gigel.org

IQads: Aveti si niste functii complicate, sa trecem frumos in interviu?

Octavian Viorel: Da. Eu, de exemplu, sunt Creative si atat. Si cartile noastre de vizita sunt blank si de fiecare data scriem altceva, in functie de omul caruia ii dam cartea de vizita. Eu pentru unii sunt Tavi, pentru altii sunt Mande, pentru altii sunt Octavian Viorel, Creative @ Pukka.

IQads: Cum ati inceput agentia?

Octavian Viorel: Eu si Dan ne-am cunoscut pe gigel.org. El credea ca sunt Branea, ilustratorul, si mi-a zis sa-i fac un logo odata si"?

Dan Darie: "?si de acolo am ajuns sa ne facem firma. Eu n-aveam grafician, el n-avea programator.

IQads: Care a fost primul proiect la care ati lucrat impreuna?

Octavian Viorel: Primul material scos de ce avea sa se numeasca Pukka a fost viralul numit "Urbanul". Aia a fost hobby. Dpdv profesional a fost proiectul unui prieten, o firma de outsourcing care intre timp nu mai exista. Le-am facut identitatea, atunci descoperind cat de mult ne certam, mai ales pe mess "? unde iese cu tastaturi stricate. El are maniile programatorului, eu pe ale designerului. El zice ca sunt manierist, eu zic ca nu.

Dan Darie: E bine sa ne certam, ca daca nu, ne scapa multe chestii. La inceput faceam site-uri. Am lucrat cu prietenii nostri care apoi au avut niste prieteni mai mari.

IQads: Si ce faceati inainte sa va faceti firma?

Octavian Viorel: Eu eram in Marea Britanie si lucram ca webdesigner la o companie care dezvolta si un fel de Hi5, si un fel de Google, multe remake-uri. Atunci mi se parea o treaba desueta, dar acum imi dau seama ca ei aplicau niste principii cu care nu eram de acord atunci, dar care se predau la workshopurile de online in Romania 2009.

Dan Darie: Eu scriam aplicatii.

IQads: Cum ati ajuns sa lucrati cu CAP si Headvertising?

Octavian Viorel: Pai am facut amandoi site-uri un timp, eu fiind in Anglia. Eu eram conectat la piata din Romania dinainte sa plec, aveam prieteni care imi ziceau ca "se cauta webdesign ca la nebuni, intoarce-te". M-am intors. Doar ca am facut greseala sa ma intorc in mai, cand luasera toate companiile vacanta. 3 luni de zile nu ne-a deranjat telefonul si am intrat in depresie. Asa ca, citind un anunt de angajare pe IQads, am decis sa incerc la Headvertising. Am fost acolo, m-am vazut cu Serban o data, a doua oara si a zis "vino Art la noi". In prima luna am facut 2 site-uri si 3 campanii pe Pukka si eram fericit, in sfarsit. Cu timpul m-am cunoscut cu Pila si cu toata agentia CAP. Fosti colegi ai mei sunt acum acolo. Asa am ajuns sa luam proiecte si de la CAP.

IQads: Asa, si la un moment dat te-ai gandit sa pleci de la Head si sa-ti faci propria agentie.

Dan Darie: Nu, agentia Pukka functioneaza cu el angajat in continuare la Head.

Octavian Viorel: Mersi! Biroul a devenit casa mea dupa o vreme. Nu, casa mi-a devenit birou, ca Pukka se intampla doar in afara Head-ului. Ma rog. Si cand am avut mai multa munca, acum vreo 4 luni, ne-am luat un birou care n-a mai fost casa nimanui. Noi am vrut sa crestem organic. Nu ne-am promovat in nici un fel, nu avem om de vanzari, nu avem account. La un moment dat a mai trebuit sa angajam oameni. Am colaborat cu oameni in sistem de freelancing avand ca birou messengerul, dar stii cum e: te mai iei cu una, cu alta, parca ai manca ceva, nu e mancarea calda, trebuie sa-ti mai cumperi ceva de la piata si s-a dus ziua.

Dan Darie: Fiecare pleca la mare cand avea chef"?

II. Colaborarea cu agentiile de publicitate partenere

IQads: Si cum iti imparti timpul intre Pukka si Headvertising?

Octavian Viorel: Mai bine ma intrebi cate ore dorm pe noapte si iti raspund: 4. Nu fac diferenta ca sunt intr-un birou sau altul, ma simt natural in ambele. Advertisingul acum se duce pe noi canale. Unele dintre ele sunt fara robinet in agentiile traditionale, acolo intervin eu cu idei, solutii.

Dan Darie: Oamenii din publicitate habar n-au cum functioneaza un broswer. Ei fac print, outdoor, tv si vin la noi si ne zic: "eu vreau chestia asta in fereastra asta", dar fereastra aia poate avea 7 dimensiuni, in functie de ce calculatoare avem acasa. Dar asta nu e problema lor, asa ca vor face niste designuri absolut misto, dar care nu vor functiona. Si e misto ca lucram noi cu ei, ca vorba aia, le facem site-urile sa mearga. Si e misto pentru noi ca prindem niste proiecte mai destepte. Daca am lucra cu o fabrica de caciuli din astrahan, ne-am plictisi de moarte. Asa mai dam un Dodge, mai"? Marinela Nitu, DJ Boros...

Octavian Viorel: E o chestie fireasca: oamenii din advertising, printre care ma numar, gandesc vizual, mai putin in tabele, butoane sau alte chestii din spate. Pe de alta parte, oamenii din online, marea majoritate, sunt ingineri tripati pe cum incarca site-ul procesorul. E, nici una dintre partile astea nu functioneaza per se, ci doar impreuna ajung la un rezultat bun, dar si la multe compromisuri.

IQads: Avand in vedere ca nici clientii, nici agentiile de publicitate nu se pricep la online, dar macar agentiile sunt mai deschise la comunicare, preferati sa lucrati cu un client sau cu o agentie de publicitate?

Octavian Viorel: Prefer sa lucrez cu o agentie de publicitate pentru ca cel putin oamenii din publicitate au decenta sa spuna "asta nu e de competenta mea". Un brand manager n-o sa-ti zica niciodata ca nu se pricepe, vede in asta o slabiciune.

IQads: Si ce dificultati intampinati cand lucrati cu o agentie din publicitate? Ce nu pricep ei?

Dan Darie: De exemplu, la Dodge s-a pus problema "dar nu putem sa tinem camera la noi, pe internetul nostru, pe un server al nostru?" si am facut un calcul. Le trebuia conexiune gigabit. Nu prea exista tipul asta de conexiune in Romania. Solutia a fost sa mergem la un provider de asa ceva si am inchiriat un server. Probabil ca daca ar fi lucrat singuri, ar fi incercat sa se descurce pe cont propriu, caz in care le-ar fi picat serverul din prima zi.

Octavian Viorel: Pe de alta parte, am fost si de partea cealalta a "serverului". Eu am fost artdirectoru"? si am colaborat cu o firma de web. Nestiindu-mi backgroundul, incercau ei sa ma fraiereasca si veneau cu niste scuze rizibile. E un amestec de hoti si vardisti ce nu poarta uniforme. Nu stii pe cine ai pus mana, pe client sau pe agentie, daca e hot sau dimpotriva.

IQads: Care au fost cele mai aiurite chestii care vi s-au cerut?

Dan Darie: Modificat schema de culori cu 5% mai mult galben inainte de a preda proiectul. Era un site aproape terminat si inainte de final, clientul a vrut sa mai umblam la culori, neintelegand ca schimba de fapt o gramada de chestii, nu doar un jpg sau ce-or crede dumnealor ca le poposeste atasat in mail.

Alta chestie nasoala e cand ti se cere sa dai niste exemple, sa muncesti fara sa fii platit inainte. "Dar nu putem sa vedem si noi vreo 6 variante?". Pai nu, ca de-asta ne platesti.

Octavian Viorel: Asta se putea acum 7-8 ani.

Dan Darie: Dar nu era corect nici atunci. Adica de-asta lucrezi cu o agentie, pentru ca ai incredere in ea. Daca nu ai incredere, nu lucrezi, daca ai incredere, nu mai ceri 5-6 variante inainte, ca sa vezi daca poate.

Octavian Viorel: Avem un portofoliu, avem discutii care pot releva cunostintele noastre.

IQads: Participati la pitch-uri vreodata?

Octavian Viorel: In online nu prea se fac pitch-uri d-alea adevarate. Pitch-ul inseamna ca am 3 prieteni si le cer cate o cotatie, iar apoi o aleg eu pe cea mai buna, ca sa fie etic fata de ei. Online-ul e considerat asa...ca un apendice. Ma rog, pana cand o sa inteleaga si ei online-ul cu adevarat si n-o sa se limiteze la Twitter, Facebook.

III. Oamenii veniti peste noapte in online, pentru ca e cool

IQads: Ti se pare ca sunt clientii mai preocupati de aspectele astea superficiale, "ne facem cont pe Facebook si gata, ne pricepem la online?"

Octavian Viorel: Hai sa-ti spun cum functioneaza tot mecanismul asta: sunt niste oameni care acum un an sau doi faceau altceva: planning de exemplu. Vazand ei ca planningul e bine sa se nasca, dar e greu sa creasca, si-au facut si o agentie online. Si au intrat in online oameni care nu faceau online, care nu au o pasiune pentru online, ci il vad ca pe cel mai trendy lucru de facut, ca pe o palarie de hipster.

Si oamenii astia, intrand in piata de online, se comporta exact cum se comportau si cand erau in afara ei: "Cum facem noi ca lumea sa ne cunoasca? Facem un workshop despre Flash indexat de Google". Se suna, se twittuiesc toti intre ei si cheama acolo brand manageri, care vin ca la facultate si scriu caiete intregi dintr-o intalnire de nimicuri. Si apoi se intorc la birou si sunt intrebati ce au facut la workshop.

-"Bai, a fost marfa. In primul rand ne-au dat apa si in al doilea, uite ce ne-au zis: trebuie sa ne facem Twitter."

- "Cat costa sa ne facem Twitter?"

- "E moca".

- "Moca?". Suna secretara: "Te rog frumos, un cont de twitter pana la 5".

Si apoi twitterul ii intra secretarei in job description. I se cere: "Stii sa scrii corect gramatical?".

Dan Darie: Nu, nu i se cere asta.

(Radem.)

Octavian Viorel: Da, si oamenii astia acum fac online si polueaza si treaba asta care era independenta si anarhica, ca un tanar de 15 ani. Cel putin in viziunea mea. Acum totul trebuie sa se verse intr-un blog, ca trebuie sa tinem cont de Google. "Da, dar voi faceti o campanie care o sa moara in doua luni" "? "Nu conteaza." "? "Da, dar Google-ul nu va pune pe prima pagina in doua luni de zile.". Si toate bullshiturile astea se varsa in niste bani furati de catre unii, pierduti de catre altii, suferind cei care fac niste lucruri sa mearga.

IV. "E total falsa reteaua de followeri de pe Twitter"

IQads: Aveti conturi de Twitter/Facebook?

Dan Darie: Am cont de Twitter pentru ca trebuia sa facem o aplicatie si a trebuit sa testez, dar nu-l folosesc, am un singur mesaj acolo.

Octavian Viorel: Pe mine ma fascineaza Facebook, dar prefer sa ma uit peste umarul unui prieten care are, pentru ca, daca l-as avea eu, cunoscandu-ma, cred ca as pierde 1 ora-2 pe-acolo si apoi as mai dormi doar 2 ore pe noapte.

IQads: Dar ii ajuta sa obtina clienti Twitter-ul si Facebook-ul? Conteaza ca se imprietenesc cu brand mangerii pe Facebook?

Dan Darie: Mai faci o retea de cunoscuti, sa zicem. Daca nu vrei sa investesti in reclama, ci mergi pe o anumita nisa, mai functioneaza din cand in cand.

Octavian Viorel: Eu am observat ca trendsetterii, aia pe bune, branduri sau oameni, au pe twitter 20.000 de followeri, iar ei urmaresc 2 oameni. Inseamna ca astia si-au facut treaba pe bune si followerii aia au venit acolo pentru ei. Eu am facut un experiment pentru un site: mi-am facut cont de twitter. Intr-o zi am dat follow la 1000 de oameni, din care 600 mi-au dat follow inapoi. Din astia am avut 30 de vizite pe site. Asta inseamna ca oamenii mi-au dat accept in ideea ca "mi-am mai facut ceva retea". E total falsa reteaua asta. Pot sa fac un bot care sa-mi adauge cati vreau eu. Daca e vreun client interesat sa aiba 70.000 de followeri pe Twitter, ii facem noi asta. Dar de ce? N-o sa stie nici el. Eu cu siguranta nu i-o recomand.

Dan Darie: Apropo, in acelasi site am avut 5000 de vizite intr-o zi printr-un singur newsletter trimis de un site din Marea Britanie. Oamenii citeau site-ul ala pentru ca era interesant si normal ca au dat click in newsletter.

V. Campania DamUnDodge.ro

IQads: Hai sa vorbim despre cum generati trafic spre un site. DamunDodge.ro a trebuit viralizat, nu?

Octavian Viorel: Nu a trebuit, asta e foarte tare; nu se viralizeaza nimic, in general.

Dan Darie: A mers de la sine, pentru ca s-au apucat foarte multi oameni sa scrie pe blogul lor unde este strada respectiva. A venit pandutzu si a scris cu creta pe asfalt...

IQads: Pe pandutzu nu l-ati platit? Eu asa mi-am imaginat cand am vazut.

Octavian Viorel: Nu, nu l-am platit. Mare om Pandutzu, sa fie si platit?! Eu eram in birou la Headvertising cand a scris pe asfalt, am iesit cu portavocea la el "Panduztule, da-te prins!". Dup-aia am coborat si am vorbit cu el, l-am apreciat ca fiind un om care stie cum functioneaza treaba.

Dan Darie: Da, a fost misto in perioada aia, nu mai puteam lucra la nimic altceva, pentru ca in fiecare zi se mai intampla cate ceva.

Octavian Viorel: Am vazut ca exista si agentii de viral in Romania. Si daca oamenii aia au inventat un banc in viata lor atunci da, pot face viral, dar eu nu cred asta. Viralul il faci daca te faci de ras tu pe tine ca brand. Daca Romtelecom, sa zicem, face un material video care se termina in "cumpara cu doar 2 Euro pe minut!", ala nu e viral. Daca inregistreaza o convorbire pe care o are Customer Service-ul lor cu un consumator si daca de acolo iese ceva amuzant, dar care sa-i puna si pe ei intr-o lumina proasta, atunci se duce viral. Doar ca trebuie sa dai una proasta si doua bune daca vrei sa fie in avantajul tau. Dar aia proasta trebuie sa fie atat de proasta incat sa ajunga"?pana la Zoso.

IQads: Ce rezultate a avut campania?

Octavian Viorel: Sa zicem ca jumatate din bugetul de comunicare a fost bagat in online, jumatate in radio. Radioul se stie: e mort cand e legat de online. De pe radio nu ai cum sa dai click spre site. Bannerele au adus un procent de 5% din vizitatori, care au fost in total 70.000 in 13 zile. A contat mai mult ideea in sine, care s-a viralizat, decat toata campania de bannere. Aveam la un moment dat 300 de linkuri puse de oameni pe Twitter, din care am avut 725 de vizite. Au venit 5000 de vizite de la Zoso si 1200 de pe bannerele de pe Trilulilu. La tragerea la sorti au fost 3000 de oameni online pe server, sa vada cine castiga Dodge-ul.

IQads: Si din clipurile de pe YouTube a venit trafic pe site?

Dan Darie: Clipurile le-am pus mai tarziu, dupa ce incepuse deja campania. Noi am avut de la prima transmisie, cu stripperul pitic.

IQads: Deci care e reteta voastra de succes, cand vrea cineva sa viralizeze ceva?

Octavian Viorel: Pai, nu ziceam ca nu exista reteta? Trebuie ca acel cineva sa se faca de ras cu buna stiinta sau sa scoata o chestie ATAT de smechera. Eu ma mai gandesc unde sunt raspandacii. Astia sunt oameni care scriu multora si primesc mail-uri de la multi, therefore sunt in corporatie. Daca pleaca ceva din call center-ul de la Orange sau de la Vodafone ca fiind viral, atunci sunt sanse foarte mari sa devina. Marea majoritate sunt studenti si mai au 20 de prieteni in camin. Si cam asa pleaca viralul: dintr-un cuib. Oricum, nu cred ca un viral poate fi obligat sa fie viral.

VI. "Mitocaniile" de bannere

Octavian Viorel: Cand clientul ne cere o mitocanie de banner, ii explicam: "nu e bine sa ai mitocanii asociate cu brandul tau. Vrei sa ai un banner mare cat toata pagina? Ok, lumea nu o mai citeasca articolul pentru care a intrat si o sa te injure. O sa intre la tine pe site nervosi, pentru ca ei au intrat pe gsp.ro, nu pe toata enormitatea aia de banner pe care le-o servesti, ca sa dea click pe ea. Si asta nu inteleg nici publisherii, nici clientii care vor sa fie logo-ul mare. Dar ma rog, clientii vor si titluri cu CAPS, desi e demonstrat ca nu e bun pentru readability

IQads: Am vazut la voi pe site un banner pentru UniCredit cu o masinuta care iesea din banner si se plimba prin site.

Octavian Viorel: Uite, in campania aia am avut un banner din care masinuta iesea si impingea site-ul cu totul, intr-o parte. Dar publisherii au un junior flasher platit cu 400 Euro/luna, care cand vede ca trebuie sa mai puna si un Javascript, zice ca nu se poate. Ii spune asta unui account care, nestiind nici el, spune mai departe la agentie ca nu se poate. Si asa multe idei mor din cauza oamenilor care se duc de fapt la workshopurile alea de care ziceam mai devreme.

IQads: E chiar asa simplu? Cat de mult ii ia unui Flasher sa implementeze un sidekick banner?

Dan Darie: E un cod pe care i-l dam noi, nu e greu. Ii ia 5-6 ore, dar se poate.

IQads: Pai daca ii ia 5-6 ore, poate publisherul prefera sa-l puna sa lucreze la altceva decat sa-l tina blocat atata timp pentru sidekick banner.

Dan Darie: Depinde si de buget.

Octavian Viorel: Da, pot sa inteleg partea asta, dar ma gandesc ca ar trebui vorbita de la inceput.

IQads: Spuneti-mi despre bannerul cu masinuta pentru UniCredit "? cum ati colaborat cu Headvertising pentru realizarea lui?

Octavian Viorel: Asta e un brief venit de la Headvertising. Cand se face un banner in Headvertising, eu sunt chemat de multe ori cu o idee sau o parere. Acum nu mai stiu daca a fost a noastra sau a lor ideea, cred ca a plecat de la ei.

IQads: A fost munca de echipa. Deci tu esti chemat intotdeauna cand e vorba de online in Headvertising.

Octavian Viorel: De cele mai multe ori.

IQads: Deci esti in stransa legatura cu creatia, nu esti un simplu furnizor care implementeaza ce spun cei din agentie.

Octavian Viorel: Nu, eu sunt Art Director 8h/zi, full-time.

IQads: Cand e vorba sa lucrati cu CAP, cum se intampla?

Octavian Viorel: De la CAP vine creatia si noi implementam.

IQads: Bannere pentru ce ati mai facut?

Octavian Viorel: ING "? bannerul cu oameni care stropesc, prin CAP; bannerele de la "Cine are Nitro" "? in format tabloid, sa mearga in CanCan. Sunt de acord ca asa trebuia. Avem un banner pentru Nitro "? "Implant de ego": e un banner care include vreo 5-6, pentru ca mesajele se repeta tot timpul si animatia e diferita pentru fiecare cadru in parte. E un banner, dar in interiorul lui sunt 5.

IQads: Si de ce trebuia sa fie 5?

Octavian Viorel: Pentru ca daca bannerul e in headerul site-ului, vezi un mesaj. Daca bannerul e pus mai jos, pana dai tu scroll, el schimba niste mesaje si iti afiseaza altceva. Am avut un banner rosu pentru un client, nebranduit, care a functionat foarte bine. In el nu scria nimic, era doar un patratel rosu. A dat click lumea pe el ca la balamuc.

Am observat ca publisherul are o noua doleanta, mai nou: pentru bannerele cumparate la CPC, cer un frame pe care sa scrie "click aici". Ei cred ca daca scrie "click aici" lumea o sa dea click. E demonstrat printr-un banner facut de noi pentru ING Pensii cu "daca esti lenes, nu da click aici!" "? dadea lumea click ca turbata. Lumea are ceva de demonstrat si cand e singura.

IQads: Si ce rata de click a avut?

Octavian Viorel: Nu cred ca e importanta rata de click ca cifra. E ca si cum as sti cand a domnit Mihai Viteazul. Imi pasa doar ca ceea ce fac eu sa-si faca treaba.

Dan Darie: Click-ul nu vinde neaparat. Pentru ca poti sa dai click pe un banner si sa ajungi pe un site idiot.

VII. Brief-urile de online

IQads: Ce fel de brief-uri primiti?

Octavian Viorel: In general utilizabile. Se mai intampla sa primim si mailuri cu continutul: "dati-ne si noua un cost pentru un site" "? "ce contine?" "? "pai nu stim, ca acum bugetam". Inteleg tot procesul, doar ca se intampla sa se intepe ori ei, ori noi, niciodata nu e un pret corect. Eu ma gandesc cam la ce vor, dau un pret, apoi imi dau seama ori ca e mai putin de munca decat crezusem noi, ori ca muncim de ne sar ochii din cap.

IQads: Ar trebui sa vorbiti cu ei, sa stati la masa si sa vedeti cat va ia sa faceti fiecare componenta din site? Sa-i ajutati voi sa scrie brief-ul?

Dan Darie: Nu, de multe ori il scriem noi. De multe ori brieful de la ei vine sub forma unei comunicari verbale: "vrem si noi site-ul asta si pe el vrem sa punem astea". Si noi mergem si stam de vorba cu ei si a doua zi le dam un mail cu ce am discutat. Trimitem un rezumat frumos, la care ei schimba headerul si titlul si iaca brieful. E si normal pana la urma, pentru ca nu au cum sa vada totate etapele si tot ce se va intampla.

Octavian Viorel: De obicei suntem chemati sa facem un site in Flash.

VIII. "Vrem niste flash-uri"

IQads: Dar de ce insista ei sa le faca in Flash? Pentru ca arata bine, nu?

Dan Darie: In 80% din cazuri arata la fel cu html. Poti sa faci niste interactiuni in Javascript care fac tot ce face Flashul, cu singura exceptie ca daca vrei sa schimbi ceva in Flash trebuie sa chemi developerul de la masa, pe cand in CSS, Javascript, Html, poate sa scrie altul. Nu trebuie sa iei, sa resalvezi sursele si sa le pui din nou pe server.

IQads: Dar se incapataneaza pentru ca asa stiu ei, ca alea cu animatii se numesc ca sunt in Flash.

Dan Darie: Da, plus ca s-a incetatenit treaba ca daca vrei sa-ti faci un site misto si mai scump, il faci in Flash.

Octavian Viorel: Cum Google a devenit verb, Flash a devenit substantiv comun: "vrem niste flash-uri".

IX. Cum (nu)-si promoveaza ei agentia

IQads: Ce sansa au agentiile mici ca voi, la inceput de drum, in fata agentiilor mari, cu experienta, cu portofoliu plin de multinationale, dar care au cam obosit sa militeze anti-Flash si s-au resemnat sa le dea clientilor ce vor?

Octavian Viorel: Pai in online e ca in industria mai batrana, cea a advertisingului: Top 3 agentii de acum 3 ani nu sunt Top 3 de anul asta, pentru ca oamenii au lucrat in alea 3 de acum 3 ani au plecat si si-au facut agentiile lor. Ei fiind obisnuiti si tociti, au inceput sa respire alt aer in noile agenii. In general, companiile mari tind sa se sparga si sa se stranga in cooperative mai mici.

Dan Darie: Cand omul se plictiseste de mersul in costum la serviciu, isi face propria sandrama.

Octavian Viorel: Multe agentii de online au un brand prost croit. Vor sa para mari. Zici de noi ca suntem mici, dar crede-ma, suntem maricei, 40 cm diametru-n brand. Am vazut multe firme care au un logo si un site frumos, am vrut sa ma vad cu ei si ma asteptam sa ma primeasca in nu stiu ce mansion, dar aveau o garsoniera cu linoleum pe jos. Noi astia suntem si cartea de vizita asta spune. Suntem cinstiti.

IQads: Dar voi sunteti un caz fericit pentru ca tu esti in Headvertising, dar in general, agentiile mici se chinuie sa fie si tehnice, si creative si sa convinga clientul si le e greu, in timp ce voi aveti deja un portofoliu cu care va mandriti acum.

Octavian Viorel: Portofoliul nostru ni se parea mai frumos inainte. Aveam un portofoliu facut pentru noi sau pentru prietenii nostri sau proiecte la care nu luam foarte multi bani, dar eram lasati sa facem ce voiam noi si ieseau lucruri misto si pentru noi, si pentru ei. Acum trebuie sa aratam branduri mari, sa aratam ca nu suntem asa mici incat sa lucram pentru saloane cosmetice.

IQads: Deci nu aveti de gand sa va promovati.

Octavian Viorel: Eu nu sunt impotriva promovarii, doar ca uite cum o facem noi. Cand Headvertising a sarbatorit 10 ani, le-am facut cadou logo-ul din scroll bar-uri. Programarea serioasa. Cand am facut asta, am avut si comment-uri, si view-uri si am obtinut awareness. Publicitate din asta imi tot doresc, dar publicitate in care eu sa spun ca "am agentie interactiva si Viral e my middle name", nu.

IQads: Dar nu e prea greu sa faceti ceva misto si sa astepti asa sa se viralizeze?

Octavian Viorel: Conteaza ce vrei sa faci. Noi in momentul de fata avem contracte ferme care ne asigura stabilitatea financiara si peste. Cu asta suntem deja multumiti. Ce vine pe langa, consideram castig. Unde vrem sa ajungem in 5 ani? Sub nici o forma nu vrem sa mai cumparam 3 apartamente in blocul asta. Vrem sa fim 6 (acum suntem 4), sa ne crestem lista de abilitati si competente. Asa va creste si profitul nostru, si PIB-ul Romaniei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Campanii

Festivaluri

Pozitii

Sectiune



Related