Mașina e puternică, omul e slab. Viteza e neiertătoare, omul neajutorat. Mesaje de bun-simț pe care șoferii le tot aud în spațiul media de ani de zile. Sute de campanii și avertismente care le reamintesc iar și iar să fie responsabili la volan și să conștientizeze riscul la care expun pietonii atunci când gonesc în viteză în zona trecerilor de pietoni.
Oare, în timp, i-au desensibilizat aceste semnale de alarmă? Statisticile continuă să fie sumbre: din păcate, România conduce topurile europene la numărul de accidente în care au fost implicați pietoni, produse pe trecere și nu numai. În 2018 au fost 895 de victime, dintre care 761 de persoane au fost grav rănite, iar 134 au decedat.
Prin campania “Traume Ireparabile”, agenția Mercury360 și Poliția Română și-au propus să testeze gradul de empatie pe care îl avem nu doar în relația dintre șofer și pieton, ci și în cea a omului față de om. Și nu oricând, ci într-un moment foarte important: la achiziția unei mașini. A unei mașini care vine cu o poveste dureroasă la bord.
Premisa testului: o mașină expusă la vânzare.
Unde? Pe cea mai mare platformă de vânzare online, Autovit.ro, și cu ajutorul unui dealer auto.
Pe scurt, totul a început cu un anunț pentru o mașină la mâna a doua în stare foarte bună, la un preț foarte atractiv.
Zeci de șoferi s-au înscris la vizionare și au venit să vadă mașina. Așa cum era de așteptat, mulți dintre ei au întrebat vânzătorul dacă mașina a fost implicată în accidente, dacă a avut reparații ale caroseriei sau dacă a suferit diverse daune. Știm cu toții cât de interesați sunt șoferii români de starea unei mașini, de istoricul său și de eventualele probleme ascunse.
Cum ar fi să le dezvăluim o poveste pe care nimeni nu și-o dorește?
Din aproape în aproape, vânzătorul le-a dezvăluit că mașina e în stare foarte bună, deși a fost reparată. Dar… nu și pietonul pe care l-a lovit. Oare pot trece cu vederea șoferii realitatea dureroasă pe care o ascunde o mică problemă rezolvată a mașinii? Reacțiile sunt împărțite, de la empatie până la pragmatism. Dar “un pieton accidentat” pare a fi o poveste din trecut… până în momentul în care acesta apare în fața lor.
Povestea experimentului social aici:
O victimă reală, ce poartă încă traumele unui accident și care exprimă un mesaj simplu și tragic: mașinile se repară, oamenii nu.
Când pietonul despre care doar ai auzit vine în fața ta și îți spune prin ce traumă trece zi de zi după un accident de circulație, e greu să uiți de el data următoare când vei urca la volan.
Liviu Țurcanu, Director de Creație, Mercury360:
“Traume ireparabile” e o campanie ce are în centrul său victimele accidentelor rutiere și care transmite un mesaj de neimaginat: o victimă a unui accident rutier va suferi ani de zile în urma unui moment de neatenție la volan. În timp ce mașinile se vor repara și vor merge mai departe, traumele acestor victime, din păcate, nu se vor repara niciodată. Suferința fizică și psihică va continua toată viața.
E un proces ireversibil, pe care nu ni-l putem imagina ușor, proces ce îl dezvăluim în cadrul unui experiment social unde arătăm consecințele brutale ale accidentelor în care sunt implicați pietonii. Ne pune pe gânduri și ne îndeamnă să fim atenți. Și responsabili. Conducerea unei mașini este în primul rând un act de RESPONSABILITATE socială.”
Cătălin Codescu, Președinte ASOCIAŢIA VICTIMELOR ACCIDENTELOR DE CIRCULAŢIE (AVAC România):
„Prin participarea la aceasta inițiativă, AVAC solicită totodată sprijin pentru creșterea responsabilității în trafic și a respectului față de cea mai importantă valoare și anume ființa umană. Conducătorii auto, pietonii, dar și alți participanți la trafic trebuie sa conștientizeze ca o trauma suferită într-un accident rutier poate crea un dezechilibru sever fizic și psihic și plasează victima într-o stare de inferioritate pentru o lunga perioadă de timp.”
Campania va conține și o serie de testimoniale emoționante, în care victime ale accidentelor de circulație vor descrie propriile traume care din păcate nu pot fi reparate niciodată: de la coșmarurile și frica permanentă, oportunitățile și pasiunile pierdute, până la obstacolele mici, dar epuizante, din viața de zi cu zi.
Campania de conștientizare „Traume Ireparabile” a fost lansată în cadrul unei conferințe de presă a Poliției Române și se va desfășura la nivel național cu ajutorul partenerilor Autovit.ro și AVAC (Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație).
Au participat la realizarea campaniei, din partea echipei Mercury360: Liviu Țurcanu (Creative Director), Victor Trifan (Senior Art Director), Camelia Grad (Group Creative Director), Irina Gandă (Art Director), Mihaela Bourceanu (Client Service Director), Loredana Hatingher (Account Director), Raluca Blană (Account Manager).
Din partea Poliției Române: George Grigore (Comisar Șef de Poliţie, director adjunct a Direcţiei Rutiere din cadrul IGPR), Bogdan Oproiu (Comisar Șef de Poliţie, Șef serviciu Coordonare ȋn Domeniul Rutier din cadrul Directiei Rutiere din cadrul IGPR), Gabriel Popper (Subcomisar de Poliţie, ofiţer specialist la Directia Rutieră din cadrul IGPR).
Din partea Autovit.ro: Andrei Dumuţa (Business Manager Auto), Andreea Pușcoci (Brand Manager Autovit.ro & OLX Cars).
Din partea AVAC: Cătălin Radu CODESCU (Președinte).