Gata, Gen Z e aici să pună lucrurile în mișcare și să schimbe lumea în bine chiar acum, spune unul din membrii ei, Alexandra Mihaela Antofi (Ada), Visual Content Creator Web Ventures. Colegul ei milenial, Cristian Vintilă, Senior Digital Creator Web Ventures, mai domolește puțin situația, adaugând contextul digital. Da, Gen Z nu se teme să își ducă luptele, atâta timp cât acestea se dau virtual.
Generația Z este cu și despre digital. Sunt mult mai conectați decât noi, la curent cu absolut orice trend mișcă pe net și capabili să facă schimbări de 180 de grade atunci când este nevoie. Născuți în plin mediu digital, cu telefoanele, tabletele sau controllerele în mână, le este mult mai ușor să dicteze trendurile sau să se ralieze în spatele unei cauze comune, spune Cristian
Pentru Gen Z, lucrurile sunt albe sau negre, nu prea mai există zone gri, adaugă Cristian. Ada ii spune pragmatism.
Tinerii sunt mult mai pragmatici și mult mai conștienți de ce se află în jurul lor. Putem vedea un shift de la consumerism către thrifting, upcycling sau do it yourself tocmai din perspectiva dorinței de a fi diferit față de ceilalți, explică Ada
Mai multe despre planurile de schimbare a lumii ale Generației Z, din perspectiva unui Gen Z și a unui milenial, în rândurile de mai jos:
Ce spun studiile despre Gen Z
Ada: As a fellow Gen Z, pot spune că generația Z este aici să pună lucrurile în mișcare. Suntem destul de pragmatici, vrem răspunsuri și soluții cât mai rapid, dar știm să echilibrăm toate acestea cu un optimism convins. Dacă ar fi să rezum studiile, acestea vorbesc despre faptul că suntem pragmatici, multitaskers și că “ne-am născut cu tehnologia în brațe”. Contrar studiilor care vorbesc despre faptul că gen Z este caracterizată prin mișcare și rapiditate, noi de fapt avem capacitatea de a rezuma și de a analiza informația înainte de a acționa. These are the perks of being a gen Z!
Cristian: Dacă e s-o luăm teoretic, generația Z îi cuprinde pe cei născuți între finalul anilor ‘90 și 2010. Dacă e s-o luăm practic, este, cred eu, una dintre generațiile care vor lăsa o amprentă puternică asupra lumii.
În ceea ce privește caracteristicile, generația Z este definită de ADN-ul digital, de diversitate, de preocuparea pentru mediul înconjurător, dar și pentru probleme de ordin social. O altă trăsătură definitorie pentru ei este caracterul decisiv al opiniilor lor, în special în materie de trenduri dar și branduri și abordări creative.
O altă caracteristică interesantă a acestei generații este dată, zic eu, de fragilitatea și sensibilitatea în fața situațiilor reale, din viața de zi cu zi, do or die. Născută și crescută în peisajul digital, îi este mai ușor să ducă luptele acolo – pusă în fața unei dileme reale, are probleme în a-și face vocea auzită.
Generația Z în România
Ada: Din experiența mea de doi ani din Amsterdam, pot spune că sunt câteva diferențe majore. Eu m-am mutat în 2017 în Olanda pentru a studia, și m-am lovit de: tineri environmentally conscious, tineri asumați ce vorbeau deschis despre mental health, tineri dispuși să-și arate adevăratele culori. Toată această experiență m-a ajutat să devin pe plan profesional și personal un mix de Vest și Est, care încă încearcă să se adapteze condițiilor plaiului mioritic. Când vine vorba despre gen Z în țară, lucrurile se situează diferit. Mediul socio-cultural din România încă suferă după căderea comunismului, fiindcă simt că nu putem doborî anumite percepții ale oamenilor, nu ne putem elibera de stigme și dogme, deși încercăm din greu. Diferența dintre generații își spune cuvântul în ceea ce privește încrederea de a putea “to speak up”. Privind lucrurile dintr-o perspectivă mai luminoasă, mă bucură faptul că generația devine ușor dar sigur conștientă de faptul că are o voce și că trebuie să o folosească.
Cristian: Generația Z din România se deosebește în special prin deschiderea sa către Occident, către Vest, către capitalism. S-a născut într-o democrație tânără, într-un proces accelerat de modernizare, a crescut într-un mediu digital și nu a cunoscut sau poate auzit de provocările din trecut. Se simte aproape de branduri și este foarte analitică în ceea ce le privește.
Totodată, atenția acordată asupra provocărilor momentului și curajul pentru a încerca lucruri noi sunt, cred eu, capitole la care a noastră generație Z mai are de lucrat.
Gen Z versus mileniali
Ada: Lucrând cu millenialii, am ajuns la concluzia că avem atât puncte comune, cât și diferențe. Pot spune că dorința de libertate și setea de cunoaștere sunt două dintre lucrurile care ne apropie. Însă ce contează cel mai mult este comunicarea la același nivel care ne permite o relaționare bună și asigură un mediu propice dezvoltării. Ce ne deosebește, din ce am observat, este felul în care gândim: gen Z este mai pragmatică și mai focusată pe rezultatul final, pe când millennialii sunt mult mai calculați și atenți la fiecare pas. Cumva, aceste diferențe își au rădăcina și în felul în care am fost crescuți - millenialii au prins o parte din comunism, sau urmările directe ale acestuia; iar gen Z s-au născut direct într-o lume democratică și liberă.
Cristian: Curajul pentru a spune lucrurilor pe nume și foamea lor pentru educație și informare on their own terms sunt, în opinia mea, lucrurile cele mai importante care îi deosebesc de mileniali. Sunt mult mai vocali, mai pasionali, mai determinați să-și facă vocea auzită și să producă o schimbare palpabilă.
Chiar și așa, în unele cazuri, ceea ce îi deosebește îi și unește. Problemele de ordin social, de exemplu, îi aduc la un loc și le permit să își unească vocile în ceva foarte puternic. Chiar dacă milenialii poate nu sunt la fel de determinați sau de pasionali, scânteia este acolo și e mai mult decât suficientă pentru a-i asemui cu generația Z.
Ce definește în mod special Generația Z
Ada: Cred că fiecare persoană ce se regăsește în această generație are idealuri mărețe personalizate, însă suntem atât de diferiți unul față de celălalt, încât mi-ar fi greu să reduc totul în câteva cuvinte. Gen Z este condusă de dorința de cunoaștere și de capacitatea de a avea o voce pe care vrea să și-o facă auzită.
Cristian: După mine, generația Z este cu și despre digital. Sunt mult mai conectați decât noi, la curent cu absolut orice trend mișcă pe net și capabili să facă schimbări de 180 de grade atunci când este nevoie. Născuți în plin mediu digital, cu telefoanele, tabletele sau controllerele în mână, le este mult mai ușor să dicteze trendurile sau să se ralieze în spatele unei cauze comune.
Spre deosebire de mileniali, acordă o atenție mult mai mare asupra jobului și a culturii organizaționale, nu sunt dispuși să lucreze într-un domeniu în care nu se simt stăpâni sau confortabili și sunt gata să facă sacrificii pentru a atinge acest obiectiv.
Cum se pregătește piața de comunicare pentru noua generație
Ada: Deși multă lume crede că este greu să comunici cu gen Z, eu nu sunt de acord. Ce este mai dificil într-adevăr, este captarea atenției. Având un attention span mic și fiind și multitaskeri, avem nevoie de un conținut succint, atrăgător care să livreze informația în 15 secunde. Social media este “la modă” în rândul tinerilor fiindcă bifează criteriile acestea. Trebuie subliniat faptul că gen Z vrea modele umane, modele în care să se regăsească și în care să creadă. Comunitatea influencerilor, a content creatorilor, sau a oamenilor “populari pe internet” nu face decât să demonstreze setea de socializare a acestei generații. Iar dacă vrei o scurtătură către gen Z, make it a meme și îl vom face viral.
Cristian: Contextul și conectarea la tot ce mișcă în social media sunt esențiale pentru a înțelege pe deplin această generație și pentru a te plia pe stilul ei. Trebuie să-i urmărești pe rețelele sociale în care se simt în largul lor, să faci mult research, să nu-ți fie teamă să riști în procesul ăsta. În același timp, mă bucură să văd multe branduri dispuse să abordeze acest target și să facă eforturi în a ajunge la el.
Obstacole & provocări în comunicarea cu Gen Z
Cristian: Spre deosebire de generațiile anterioare, generația Z este mult mai decisivă în opiniile și acțiunile ei. Un singur pas greșit e suficient pentru a crea o adevărată criză. Cancel culture-ul este viu și, din păcate, greu de controlat. De multe ori fără surse viabile și fără argumente convingătoare, această cultură are puterea de a schimba fundamental percepția asupra unui brand/unei organizații/unei instituții/unei entități.
Este vorba de mult alb și negru, fără zone gri – fie ești ceea ce trebuie, fie nu.
Ada: Ca să clarificăm puțin lucrurile în ceea ce privește comunicarea cu noi, trebuie să avem:
- O informație succintă și atrăgătoare
- Un mesaj clar
- Ceva nou, aesthetically pleasing
Le punem pe toate la un loc, adăugăm puțin ‘fun’ și le împachetezi frumos.
Proiecte în care i-ați targetat
Ada: Am avut oportunitatea de a fi voluntară în cadrul unui ONG studențesc, unde am putut experimenta diverse campanii. Această experiență m-a învățat cât de diferiți sunt oamenii și cât de dificil este să formulezi mesajul corect pentru a livra informația dorită. Totul se bazează pe trial and error. Toată această implicare m-a format pentru a putea duce la bun final viitoare campanii.
Interesul brandurilor
Ada: Până acum n-am avut oportunitatea de a dezvolta alături de un client pârghii de comunicare cu Gen Z, dar mi-ar face mare plăcere pe viitor. Când vorbim despre branduri care targetează generația Z, ne putem referi la cele de beauty, food și fashion. Comunicarea cu tinerii se realizează prin intermediul canalelor de social media în special Tik Tok și Instagram.
Cristian: După cum spuneam, mă bucur să văd multe branduri curajoase, dispuse să intre în dialog și să abordeze un target atât de volatil. Branduri dispuse să intre cu prezențe pe TikTok, pe Clubhouse, gata să pornească orice fel de conversații. Brandurile care îi targetează sunt și cele mai apropiate de inimile lor: cele de fashion, food, beauty și streaming.
Ce funcționează & ce nu funcționează
Ada: Așa cum am povestit și până acum, tinerii sunt mult mai pragmatici și mult mai conștienți de ce se află în jurul lor. Putem vedea un shift de la consumerism către thrifting, upcycling sau do it yourself tocmai din perspectiva dorinței de a fi diferit față de ceilalți. Așadar, brandurile ce mizează pe conceptul de personalizare au numai de câștigat.
Cristian: După cum spuneam, mă bucur să văd multe branduri curajoase, dispuse să intre în dialog și să abordeze un target atât de volatil. Branduri dispuse să intre cu prezențe pe TikTok, pe Clubhouse, gata să pornească orice fel de conversații. Brandurile care îi targetează sunt și cele mai apropiate de inimile lor: cele de fashion, food, beauty și streaming.
Cum va schimba lumea Generația Z
Ada: În acest moment nu mai este vorba doar de un simplu exercițiu de imaginație. Tinerii din ziua de azi sunt deja puși pe treabă din dorința de a schimba lumea la nivel politic, social, cultural și economic. Din experiențele mele alături de această generație, am cunoscut tineri care deja pregătesc demersuri pe plan politic, social, care să pună noile baze pentru generațiile următoare, tineri asumați care își doresc o lume și o societate prielnică dezvoltării. Pot spune despre această generație că este pregătită de a face schimbările necesare, dornică de a-și susține punctul de vedere și de a schimba lumea.
Cristian: După mine, generația Z o să fie responsabilă de cele mai mari schimbări din următorii ani: mediu înconjurător, administrație, mediu privat, educație, societate, activism. Aleg să fiu optimist și să cred că vor fi schimbări bune :)
























