Marin Apostol, Kooperativa 2.0: E rândul ca web3-ul să intre în prim-plan, iar aici Coinbase, Binance și OpenSea sunt în pole-position

Marin Apostol, Kooperativa 2.0: E rândul ca web3-ul să intre în prim-plan, iar aici Coinbase, Binance și OpenSea sunt în pole-position

Dacă ești la curent cu ultimele tendințe în online, e imposibil să nu fi observat cum termenul web3 își face tot mai des prezența în conversații. Mulți spun că web-ul 2.0 a ajuns la maturitate și chiar și-a atins limitele. Google, Facebook, Spotify și, mai nou, TikTok au învins. E rândul ca web3-ul să intre în prim-plan, iar aici Coinbase, Binance și OpenSea sunt în pole-position.

2.0 este definit prin interactivitate, prin ceea ce se chema „democratizarea internetului”, prin faptul că a dat posibilitatea oricui de a publica orice și oricând fără a necesita prea multe cunoștințe tehnice. Web3 e despre descentralizare, inteligență artificială, criptomonede și NFT-uri.

Din perspectiva utilizatorului și a creatorului de conținut, principala diferență dintre web 2.0 și web3 e că în web-ul 2.0 s-a ajuns ca utilizatorul (sau datele lui) să fie o monedă de schimb, în vreme ce în web3 se prevede că utilizatorul va fi proprietarul propriului conținut fără nicio restricție.

În prezent, însă, dacă vei întreba 10 oameni ce este web3-ul, cel mai probabil că vei primi tot atâtea variante de răspuns. Dar toate vor avea legătură cu o nemulțumire generală legată de influența tot mai mare pe care au început să o aibă marile companii precum Facebook sau Google.

Web3-ul este un concept care abia se cristalizează, tehnologia care ar trebui să-l susțină este abia la început, dacă se va dovedi și practic, rămâne de văzut. Însă una dintre principalele probleme pe care încearcă să le rezolve - proprietatea și controlul asupra propriului conținut și asupra datelor personale - își găsește soluția în resursele pe care le avem deja la dispoziție. Nu trebuie decât să ne întoarcem la începuturile Web-ului 2.0.

Înapoi la începuturi

După aproape 20 de ani de 2.0, paradoxal, pare că internetul se micșorează. Majoritatea celor care se informează sau publică online o fac prin intermediul marilor rețele sociale. Deși, teoretic, acestea oferă șansa la vizibilitate imediată și posibilitatea de a ajunge la milioane de utilizatori fără costuri, în realitate nimic nu e gratis. Datele utilizatorilor sunt folosite ca monedă de schimb, informațiile sunt prezentate conform unui algoritm pe care utilizatorii nu-l pot controla, iar conținutul celor ce postează se pierde destul de rapid în mulțimea de informații adăugate de ceilalți participanți în rețea.

Practic, Facebook sau Google decid ce anume să citești și dacă conținutul tău merită vizibilitate sau nu. Dar n-a fost întotdeauna așa.

Înainte ca rețelele sociale să aibă influența de azi, cei care aveau ceva de spus o făceau (și unii dintre ei încă o mai fac) într-un spațiu propriu, care-i definește și pe care-l pot controla în totalitate: pe blog.

Blogul a fost unul dintre primele instrumente care a facilitat interacțiunea în online, iar apariția unor platforme gratuite - precum LiveJournal, Blogger sau, mai târziu, Wordpress.com - l-a făcut accesibil oricui avea o conexiune la internet.

Ulterior, aplicațiile open-source - precum Movable Type sau Wordpress - au permis tuturor celor care voiau un blog să aibă control absolut asupra propriului conținut.

De ce ai nevoie de un website

Avantajele de a avea un spațiu al tău pe internet sunt multiple.

- În primul rând te ajută să-ți construiești un brand personal. Fie că acel spațiu este un simplu jurnal online sau un site de prezentare/portofoliu, cine ajunge la el te va cunoaște un pic mai bine.
- Cu investiții minime, poți avea un domeniu cu numele tău și o adresă de email personalizată cu numele tău. Acestea te vor face mai ușor de găsit.
- Conținutul pe care-l creezi nu se va pierde în mulțime. Tot ce creezi va rămâne într-un singur loc, va putea fi împărțit destul de simplu pe categorii și cei interesați vor putea face rapid o căutare.
- Faptul că ai propriul spațiu în online înseamnă că-ți poți stabili și propriile reguli. Tu vei decide dacă și pentru cât timp permiți utilizatorilor să comenteze la postările tale și pentru cât timp va fi conținutul public.
- Nu vei fi îngrădit(ă) de formatul în care trebuie să fie publicată o postare. Posibilitățile în privința formatului sunt nenumărate. Depind doar de creativitatea și abilitățile tale.
- Nu depinzi de existența unei anumite platforme. Vei putea să-ți promovezi conținutul în orice mediu, iar cine va dori să ajungă la tine va ști unde să te găsească.
- Când te plictisești de cum arată, îi poți schimba complet înfățișarea.

Trăim într-o perioadă în care tot mai multe persoane încearcă să-și spună părerea pe diverse platforme, tot mai multe persoane creează conținut; contează mai puțin dacă acest conținut este bun sau prost, dar atâta vreme cât este al tău, ai dreptul să-l administrezi după cum dorești, fără intermediari.

 _______________________
Marin Apostol - Senior Web Developer în cadrul Kooperativa 2.0 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related