[Cu totii pe TikTok] Cristian Florea: Nu contează că sunt răcit, plec în vacanță sau vine Crăciunul, eu mă asigur mereu că am destul conținut filmat încât să-l pot publica

[Cu totii pe TikTok] Cristian Florea: Nu contează că sunt răcit, plec în vacanță sau vine Crăciunul, eu mă asigur mereu că am destul conținut filmat încât să-l pot publica

Ce se mai întâmplă pe TikTok în România? Ohoo, păi foarte multe lucruri, dacă înveți să îți faci drum printre video-uri. Pe TikTok se dansează și se râde mult, se învață engleză și matematică, se vorbește despre tehnologie și artă, se gătesc rețete neobișnuite, iar lista de subiecte și preocupări este lungăăăă, din ce în ce mai lungă. Așa că am pornit pe urma TikTokerilor de la noi să vedem cum au ajuns pe această platformă, cum și-au făcut loc în atenția oamenilor și cât de complicat e să păstrezi echilibrul între presiunea traficului și nevoia unui conținut relevant.

Începem această temă nouă cu Cristian Florea, care are un cont foarte urmărit despre tehnologie: de la trucuri pe whatsapp la AI, de la laptopuri performante la tot felul de ghiduri scurte despre cum să supraviețuiești în era digitală.

”Așa-numita „generație TikTok”, deși poate are un attention span mai mic, găsește rezolvări mai rapid sau acumulează skill-uri noi foarte repede. Poate nu au răbdare să adune ani de experiență într-un singur domeniu, dar știu să facă 10 lucruri diferite destul de bine încât să fie, din anumite puncte de vedere, mai buni decât cei care pot face un singur lucru și îl fac la fel de 10 ani încoace”, spune Cristian.

Cristian a început cu un blog, în clasa a IX-a, a lucrat șapte ani într-o agenție de marketing digital, unde a învățat cum funcționează algoritmii în social media și apoi s-a hotărât să testeze pe cont propriu aceste învățături. În 2019 și-a făcut cont pe YouTube și apoi a vrut să experimenteze și viața pe TikTok. Și-a făcut cont aici dintr-o provocare: să vadă dacă poate transmite în 60 de secunde o idee care să-i ajute pe urmăritori să descopere funcții noi ale smartphone-urilor lor.

Povestim în continuare cu Cristian Florea despre aventurile lui în online, cum a devenit popular pe TikTok și ce se întâmplă în culisele realizării unui video de 60 de secunde. 

 

Momente importante 

Am fost curios și pasionat de tehnologie dintotdeauna, iar într-o vacanță de vară, chiar înainte să intru în clasa a IX-a, mi-am făcut un blog. Inițial am luat-o ca pe-o provocare și am vrut să înțeleg cum se face din punct de vedere tehnic, apoi am început să și scriu pe el și mi-am dat seama că-mi place din ce în ce mai mult ideea de a mă întreține din activitatea asta când termin liceul.

N-am reușit să mă întrețin din asta atât de repede, dar am reușit să obțin un prim job într-o agenție de marketing digital, unde am petrecut 7 ani de zile. Agenția m-a încurajat să învăț cum funcționează algoritmii rețelelor sociale și să continui să fiu activ în social media pentru a putea testa pe cont propriu trucurile despre care citeam sau funcțiile noi de pe rețelele sociale.

Recunosc, am fost norocos din acest punct de vedere, pentru că am putut dedica timp ca să-mi perfecționez tehnicile de scris, dar și ca să construiesc un brand personal și o comunitate în jurul conturilor mele sociale, cu care să discut și cu care să pot face schimb de idei.

În 2019 am decis să încerc să ajung și la publicul care preferă conținutul video în locul celui scris, așa că am început să creez clipuri video pe care să le public pe YouTube. Și aici am luat totul ca pe-o provocare personală și mi-am propus să public cel puțin un clip video pe săptămână, timp de 6 luni de zile, iar apoi să analizez rezultatele și să văd dacă merită să continui. Am decis ca acele clipuri să fie legate de tehnologie, pentru că mă pasiona domeniul și îmi era ușor să vorbesc despre asta.

În cele 6 luni de zile am avut o șansă neașteptată, în sensul că după primele patru luni, unul dintre clipurile urcate pe canal a primit un boost de vizibilitate din partea algoritmului YouTube și așa am reușit să strâng o comunitate de peste 10.000 de abonați înainte să se încheie experimentul meu. Iar rezultatul ăsta a fost destul de motivant cât să continui să creez conținut video.

Iar acum avem un studio din care filmăm tot conținutul, avem o echipă de editori video și un Project Manager care se ocupă de relația cu colaboratorii, iar dacă aș aduna abonații de pe toate rețelele sociale pe care sunt prezent, ar fi peste 850.000. A, iar din ianuarie 2019 n-a trecut nicio săptămână în care să nu public cel puțin un video, așa cum îmi propusesem în experimentul meu.

 

Prima dată pe TikTok

Cred că prima dată am intrat pe TikTok în 2019. Citisem multe despre platformă înainte (ce să-i faci? defect profesional), așa că așteptarea mea era aceea de a găsi conținut amuzant, ușor de urmărit. În acele vremuri pe TikTok găseai doar entertainment, sub toate formele lui (glume, sketch-uri, dansuri, meme-uri etc.).

Știu că în primul moment am zis că nu pare genul de rețea pe care s-o consum constant, dar pe măsură ce a înțeles algoritmul ce-mi place să urmăresc, a devenit din ce în ce mai interesantă. Culmea, deși intrasem acolo pentru a găsi conținut amuzant, eram mai degrabă fascinat de tranzițiile folosite de creatori în clipurile de pe platformă.

Era totul mult mai dinamic față de ce găseam pe YouTube și încercam să-mi dau seama cum fac ei acele clipuri și ce pot învăța din ele ca să-mi perfecționez și eu skill-urile de creator de conținut video.

 

Cum te-ai hotărât să îți faci cont

Am luat-o ca pe-o provocare, așa cum a fost și în cazul canalului de YouTube. Provocarea principală (și personală) era să văd dacă pot transmite în doar 60 de secunde o idee care să-i ajute pe urmăritori să descopere funcții noi ale smartphone-urilor lor.

Provocarea secundară era aceea de a vedea dacă pe TikTok funcționează conținutul educativ, într-un ocean de conținut bazat pe entertainment.

Partea faină la provocările astea pe care mi le dau din când în când este că le privesc mereu dintr-o perspectivă pragmatică. Încerc să nu mă atașez emoțional de ideile de acest gen, ci îmi spun din start că sunt șanse să nu iasă.

Pornind tot procesul astfel, nu pot spune că aveam emoții sau așteptări, pentru că scopul meu era să creez săptămânal, timp de 6 luni de zile, câte-un video care să respecte formatul TikTok și să încerc să fiu mai bun cu fiecare clip nou.

 

Provocări de început

De departe cea mai mare provocare a fost să mă încadrez în cele 60 de secunde pe care le aveam la dispoziție pentru fiecare video. La început filmam clipurile și de câte 3 - 4 ori, în așa fel încât să spun cât mai puține lucruri, dar în același timp să păstrez esența și să se înțeleagă ce vreau să transmit.

Dacă la clipurile de pe YouTube foloseam o cameră video semi-profesionistă ca să mă înregistrez, pe TikTok am decis să folosesc telefonul mobil, pentru că era mai la îndemână. Iar pentru că nu învățasem ce fac zecile de funcții de editare din aplicația TikTok, mă străduiam să înregistrez în așa fel încât să-mi iasă vorbele bine din prima, ca să nu fiu nevoit să editez.

În timp mi-am dat seama că nu e productiv așa, pentru că pierd mult timp repetând același lucru. Mai mult, nici vocea mea nu se auzea atât de clar pentru că filmam cu telefonul mobil, așa că am făcut trecerea către filmarea cu camera video, microfon și tot ce presupune asta.

 

Ce a urmat

Țin minte că unul dintre primele clipuri a adunat vreo 100.000 de vizualizări și eram uimit de faptul că pot obține atât de multă expunere, cu un efort mai mic față de efortul depus în realizarea clipurilor lungi pe care le publicam pe YouTube. Mai mult, pe YouTube mi-a luat câțiva ani buni să am un video cu peste 100.000 de vizualizări, iar pe TikTok s-a întâmplat în doar câteva săptămâni.

Următorul șoc a fost când mi-am dat seama că TikTok-ul meu începe să depășească, ca număr de urmăritori, celelalte conturi pe care le am pe rețelele sociale, iar asta într-un timp extrem de scurt.

În decurs de câteva luni de zile aveam deja peste 30.000 de followers și peste 200.000 de aprecieri ale conținutului publicat pe TikTok.

Asta m-a motivat să continui să fac asta. Dar motivant a fost și faptul că începusem să produc din ce în ce mai rapid clipurile pentru TikTok, deci era un task săptămânal pe care-l încheiam mai rapid. A, plus faptul că și celelalte rețele sociale pe care eram activ introduceau posibilitatea de a publica conținut de tip TikTok (filmat vertical, de maximum 60 de secunde).

Așa că am decis să includ acest gen de conținut în strategia mea pe termen lung și să produc cel puțin 3 clipuri de 60 de secunde pe săptămână. Aveam foarte multe idei de conținut din clipurile lungi pe care le publicasem deja pe YouTube și știu că decizia asta cu 3 clipuri / săptămână era luată și în contextul în care voiam să spun și celor de pe TikTok cam tot ce-am zis în clipurile lungi de pe YouTube.

Mi-am zis că o s-o țin așa, cu 3 clipuri pe săptămână, pentru câteva luni de zile, iar după ce mi se termină ideile, revin la 1 clip scurt pe săptămână.

Planul n-a funcționat cum m-am gândit, pentru că sunt deja doi ani de zile de când înregistrez 3 clipuri scurte pe săptămână și mai am peste 100 de idei de clipuri video pe care nu le-am filmat încă și care nici n-au apărut pe YouTube înainte.

De fapt, mi-am dat seama că există atâtea mii de idei bune de conținut din sfera tehnologiei, încât sunt slabe șansele să rămân prea curând în pană de idei.

 

Încercări, experimente

Încă de la început am încercat să înțeleg ce preferă publicul să urmărească, așa că am analizat reacțiile primite la fiecare clip și am încercat să înțeleg de ce unele funcționează mai bine, iar altele mai puțin bine.

N-am găsit secretul algoritmului, în caz că era cineva curios, dar am înțeles mai degrabă ce apreciază publicul la stilul meu de a face conținut video și m-am perfecționat în acest sens.

Iar sistemul trial & error funcționează și aici, ca în orice alt domeniu, așa că am abordat și subiecte noi și am încercat mereu să creez clipuri mai bune, dar păstrându-mi stilul cu care publicul s-a obișnuit deja.

 

Presiunea traficului

Cred că presiunea pentru numărul de vizualizări e atât de mare cât o lași tu să fie. Dacă ai un conținut educativ și reușești să transmiți idei complicate într-un mod simplu, o să ai și rezultate.

Ce mi-am propus eu încă de la început a fost să nu fug după vizualizări și să nu-mi creez un scop din a avea succes pe TikTok.

Mai mult, mi se pare greșit să-ți bazezi toată prezența online pe o singură rețea socială, mai ales că succesul clipurilor tale depinde, de cele mai multe ori, de un algoritm pe care tu nu-l poți controla.

Da, contează și ce skill-uri ai și cât de bune sunt materialele pe care le faci, dar cât de rapid ajunge un video pe „For You Page” e total în afara controlului tău. Așa că de ce să pui presiune aiurea pe tine, când poți să-ți schimbi puțin perspectiva și să încerci să devii mai bun cu fiecare video?

 

Cum te faci remarcat 

Cred că există mai multe metode de a te face remarcat și a atrage atenția pe TikTok, dar eu am ales-o pe cea care mi-a fost mie mai la îndemână și cea în care m-am regăsit cel mai mult.

Spre exemplu, am stabilit de la început că nu vreau să pierd timp urmărind cele mai noi challenge-uri sau glume, nu vreau să căut piese celebre care îmi pot propulsa conținutul și nici nu vreau să petrec ore în șir în live-uri doar ca să-mi scoată ele contul în față.

Tot pe ideea de a face mai degrabă ce ține de mine și nu de algoritm, am ținut tare mult la a publica conținut constant. Nu contează că sunt răcit, plec în vacanță sau vine Crăciunul, eu mă asigur mereu că am destul conținut filmat încât să-l pot publica și să nu se simtă lipsa mea.

În ceea ce privește păstrarea atenției publicului, am învățat, în timp, câteva tips & tricks care ajută. Spre exemplu:

- mereu încep clipul prin a le spune oamenilor ce urmează să vizioneze, ca să setez așteptările de la început;

- nu-i îndemn să-mi dea follow decât la final, după ce au primit ce le-am promis în intro;

- încerc să schimb dinamica videoului adăugând ilustrații dese, schimbând cadrul o dată la două-trei fraze și folosind subtitrări mari, care atrag atenția.

Când vine vorba de conținutul educativ, mi se pare important să nu-i dai impresia omului că-și pierde timpul urmărind clipul tău, mai ales acum, că poți urca pe TikTok și clipuri lungi de 10 minute.

Eu încerc în continuare să-mi păstrez clipurile video sub 60 de secunde și să primești de la ele exact ce te aștepți, fără să-ți pierd timpul aiurea.

 

TikTokuri populare

E interesant, că de obicei cele mai populare clipuri sunt cele care nu te aștepți să fie atât de populare.

Spre exemplu, unul dintre cele mai populare clipuri ale mele de pe TikTok este acesta, în care arăt un truc pentru iPhone ca atunci când îi împrumuți telefonul cuiva, să nu poată ieși din aplicația în care îl lași să stea. Ce nu mi-am dat eu seama când am filmat acest clip este că setarea respectivă le este foarte utilă părinților, care dau telefonul copiilor, dar nu vor ca aceștia să poată ieși din aplicația de desene, spre exemplu.

Alt clip popular este acesta, în care le arăt celor care dețin telefoane Samsung cum să acceseze un meniu ascuns, care le poate oferi o serie de teste și informații utile despre telefonul lor.

Sau, un clip mai recent, este cel de aici, în care povestim despre cum poți ascunde anumite conversații de pe WhatsApp.

 

Cum te-a influențat experiența pe TikTok

Ce s-a schimbat de când creez conținut pe TikTok este faptul că acum pot să-mi structurez ideile mai ușor și să le spun într-un timp mai scurt. Știi că ziceam mai devreme că la început filmam și de 3 - 4 ori un video, ca să mă încadrez în 60 de secunde? Ei bine, acum mi se întâmplă rar să înregistrez de două ori vreo idee dintr-un clip, pentru că reușesc aproape mereu să mă încadrez în timp, dar și pentru că am început să simt când mă apropii de cele 60 de secunde.

Iar skill-ul ăsta e util și la celelalte tipuri de conținut pe care le creez, pentru că-l pot folosi și în clipurile lungi ca să transmit informații mai rapid, dar ajută și când fac story-uri, spre exemplu, pentru că într-un story de un minut pot spune cam tot ce am de zis și nu e nevoie de un calup întreg de story-uri ca să transmit o singură idee.

Mai mult, pentru că pe TikTok trebuie să fie conținutul mai dinamic, faptul că sunt activ constant mă motivează să încerc frecvent metode noi de a păstra atenția audienței.

 

Se fac bani pe TikTok? Cum? :)

Există mai multe metode de a face bani pe TikTok în România.

Spre exemplu, cei care te urmăresc îți pot dona așa-numitele Gifts, care sunt sub formă de monede digitale sau emoji-uri plătite, pe care le cumpără la rândul lor de la TikTok și pe care ți le pot trimite ție în cadrul clipurilor pe care le faci, dacă le place conținutul tău. Iar ulterior poți transforma monedele respective în bani reali.

Tot în ideea asta, poți să-ți faci în cadrul contului tău și o secțiune plătită, unde comunitatea ta poate contribui cu o anumită sumă lunară, iar în schimbul acelei sume să primească de la tine conținut exclusiv, doar pentru abonații premium.

Dar nu m-aș baza prea mult pe metodele astea, dacă vrei să ai venituri constante din prezența ta pe TikTok. La genul de conținut pe care-l fac eu, oamenii nu prea donează din proprie inițiativă și nici nu-mi vine să le cer eu să facă asta, că nu e stilul meu.

O altă metodă de a face bani pe TikTok este să colaborezi cu anumite branduri pentru a prezenta produsele lor către comunitatea ta. Cred că aceasta este principala sursă de venit în special pentru cei care au comunități mature pe TikTok, pentru că ai acces la un public cu putere de cumpărare, iar companiile vor să discute cu publicul respectiv.

 

Colaborarea cu brandurile

Da, realizez clipuri publicitare, dar îmi aleg foarte atent colaboratorii. Nu vreau să le recomand oamenilor produse sau servicii pe care eu nu le-aș folosi sau care vin la pachet cu vreun risc.

Iar în cadrul clipurilor publicitare cred că e important să înțelegi ce obiective are brandul respectiv în urma colaborării cu tine, dar și ce așteptări ar avea cei din comunitate în legătură cu conținutul tău. Și să încerci să găsești o cale de mijloc.

Eu, spre exemplu, vreau ca în toate clipurile de pe TikTok să ofer o informație pe care n-o știai. Sau să înveți ceva din clipul respectiv. Și aplic metoda asta și în cazul clipurilor publicitare, pe care le gândesc în așa fel încât să rămâi cu ceva util după, chiar dacă vei folosi produsul / serviciul respectiv sau nu.

 

TikTokul în România, cu bune și rele

Așa cum alte rețele sociale au împrumutat de la TikTok acest stil de conținut filmat vertical și cu o lungime de maximum 60 de secunde, TikTok a copiat la rândul lui alte lucruri de la celelalte rețele, cum ar fi posibilitatea de a publica și clipuri mai lungi sau chiar posibilitatea de a încărca și clipuri filmate orizontal, nu doar vertical.

Dar dincolo de asta, cred că a venit și cu o suită de funcții noi, cum e secțiunea de abonamente plătite în cadrul contului tău, despre care povesteam mai devreme. Una peste alta, mi se pare că se adaugă lucruri noi constant, iar asta păstrează publicul interesat de platformă, dar motivează și creatorii să încerce funcții noi, iar asta e bine.

Ce nu prea îmi place la TikTok așa cum e el acum este faptul că atunci când îți recomandă conținut se bazează prea mult pe acel For You Page și mult prea puțin pe lista conturilor pe care le urmărești. Practic, indiferent de numărul de abonați pe care-l ai, majoritatea vizualizărilor pe care le obții sunt de la oameni care nu te cunosc, nu de la cei care te urmăresc și ar putea fi direct interesați de conținutul tău.

 

Generația TikTok. Critici & prejudecăți

Cred că superficialitatea generației actuale n-are legătură cu TikTok-ul. Ei ar fi fost la fel și fără TikTok, pentru că și-ar fi găsit modele de urmat care sunt apropiate de felul în care sunt ei, așadar, dacă găsesc acele modele pe TikTok sau le-ar fi găsit pe YouTube, Twitch sau în orice altă parte, rezultatul ar fi fost același.

E normal ca generațiile noi să aibă alte afinități față de cele de dinaintea lor și nu cred că e ceva greșit în asta. Pur și simplu fiecare generație nouă face lucrurile diferit. Nu greșit, ci diferit. Așa-numita „generație TikTok”, deși poate are un attention span mai mic, găsește rezolvări mai rapid sau acumulează skill-uri noi foarte repede. Poate nu au răbdare să adune ani de experiență într-un singur domeniu, dar știu să facă 10 lucruri diferite destul de bine încât să fie, din anumite puncte de vedere, mai buni decât cei care pot face un singur lucru și îl fac la fel de 10 ani încoace.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related