[SoMe Update] Alexandru Tănase: Suntem hahaha, hihihi toată ziua. Glumițe, filmări, postări prăjite, dar ce faci când trebuie să fii și creativ, și strateg, și project manager pe campanii cu zeci de livrabile în social media? Plângi

[SoMe Update] Alexandru Tănase: Suntem hahaha, hihihi toată ziua. Glumițe, filmări, postări prăjite, dar ce faci când trebuie să fii și creativ, și strateg, și project manager pe campanii cu zeci de livrabile în social media? Plângi
Credit foto: Ovidiu Oni

Conectează-te, șterge toate barierele imaginare pe care ți le pui singur, ia-te mai puțin în serios, ia-ți un telefon cu minim 512gb memorie internă și învață să faci baie în cafea. Așa începe ghidul de supraviețuire al unui om de social media, din experiența lui Alexandru Tănase, Head of Social Media la The Geeks.

Alexandru a luat-o cu socialele ușor, de la un blog din liceu, până la a lucra cu un start-up de gaming din Estonia. E de părere că prea mulți angajatori se așteaptă de la un Social Media Manager să facă de toate și… ce să vezi, chiar trebuie să știe să facă de toate. Altfel, e mult despre curaj și a merge pe mâna creativilor, nu doar pe variantele stiff și safe, într-o eră în care, în sfârșit, clienții au ajuns să ceară cât mai mult social media.

"Descoperirea a fost că lucrurile se fac după ureche, chiar și la cel mai înalt nivel. Surpriza este că... parcă-mi place asta. There are no rules. Ești tu, postarea și omul care o citește. E fix ca-n întrebarea „Cine a fost primul? Oul sau găina?”. Nimeni nu știe sigur, dar toată lumea își dă cu părerea", spune Alexandru.

Cum s-a specializat în feeds, like-uri și dansul rafinat al algoritmilor, povestește el după cum urmează: 

 

O prezentare și momente definitorii

Haha, asta e întrebarea care mă sperie la fiecare meeting – „Haideți să ne prezentăm”. Ce zic? Fac o glumă? Răspund serios cu nume și prenume? Ce e sigur e că nu pot să nu răspund la întrebarea asta fără să zic că am ajuns aici... „tâgâdâm, pâș, pâș”. Dar n-o să zic asta. Nu! O să fiu serios și o să zic că am ajuns aici după aproximativ 13-14 ani de social media și digital marketing.

Am început fără să-mi dau seama că fac asta. Mi-am deschis un blog când încă eram în liceu și am început să mă joc cu postări pe Facebook și ad-uri cu banii de alocație. Ce vremuri... :). 40 lei alocația = 40 lei într-o campanie cu obiectiv de trafic. Dacă stau să mă gândesc, mi-am investit alocația în viitor. Și-n Pepsi la doză.

 

Când și cum ai început să lucrezi pe social media

Am început să lucrez, „oficial” (a se citi plătit), acum aproximativ 7-8 ani, când am preluat întreaga comunicare digitală a unui start-up de gaming din Estonia. A fost un început destul de funny, că a plecat dintr-un rant. Mă jucam jocul respectiv și n-am putut să mă abțin fără să le trimit un mail imens în care le ziceam de ce fac o treabă foarte rea. Și a fost un moment de „Aa, da? Nu mai bine faci tu?”. Atât le-a trebuit, că a doua zi deja începea nebunia.

Contextul nu era chiar atât de diferit. Da, se comunica diferit și da, nu exista TikTok care să schimbe regulile jocului, dar social media se baza pe aceleași principii pe care se bazează și astăzi – era nevoie de o comunicare care să plece de la nevoile publicului. Nevoile mele, ale tale, ale tuturor. Cu toții ne doream să vedem ceva diferit, așa că tu, ca Social Media Marketer, trebuia să-ți alegi foarte bine target-ul și să comunici pe limba lui – pe limba noastră. Mereu am simțit că ar trebui să scriu și să comunic, așa cum aș vrea să citesc.

 

Surprize și descoperi în domeniu

Descoperirea a fost că lucrurile se fac după ureche, chiar și la cel mai înalt nivel. Surpriza este că... parcă-mi place asta. There are no rules. Ești tu, postarea și omul care o citește. E fix ca-n întrebarea „Cine a fost primul? Oul sau găina?”. Nimeni nu știe sigur, dar toată lumea își dă cu părerea.

 

Cum înveți și te pregătești în acest domeniu

Trebuie să fii conectat (sau să-ți iei Gen-Z’s în echipă). Foarte conectat. Și nu mă refer la o conexiune de genul „Plimbă-te cu trenul și ascultă oamenii”, mă refer la o conexiune mult mai profundă. Scrie captions, citește captions, fă TikTok-uri, uită-te la TikTok-uri. Trebuie să fii atât user obișnuit, cât și Social Media Manager – indiferent de nivelul la care te afli în carieră. Știu că mulți Social Media Manageri cu experiență fug de creație. Li s-a luat și-i înțeleg. Prea mulți angajatori se așteaptă că un Social Media Manager trebuie să facă de toate, dar simt că uneori trebuie să faci... de toate. Măcar o dată la ceva timp. Pune mâna și scrie un copy. Deschide Canva sau PS și fă un vizual. Deschide telefonul și fă un TikTok. Postează-l pe canalul tău. Vezi cum merge.

Theory can only take you so far. (Și dacă nu v-ați uitat la Oppenheimer, uitați-vă.)

 

Cum ții pasul în social media cu tot ce se întâmplă

Ce m-a ajutat pe mine întotdeauna a fost să vorbesc cu oameni și să nu-mi fie rușine să caut. Glumița de mai sus cu angajatul Gen-Z’s în echipă... it’s funny because it’s true. Ai nevoie de oameni în jurul tău. De oameni conectați. Algoritmul formează echo chambers. Știm asta și este un lucru pe care nu-l putem schimba. Așa că hai să ne folosim de asta. Fiecare coleg din echipă te poate ajuta să rămâi la curent cu toată nebunia din social media. Vouă vă apar clipurile cu „Send him 2-3 years in Dagestan and forget”? Dacă răspunsul e nu... aia zic. Știu că sună cheesy, dar doar împreună putem ține ritmul și nu doar că e bine să fii la curent – e mandatory. E ca și cum ai încerca să vorbești o limbă pe care nu o stăpânești foarte bine. Te înțelege lumea, dar tot se mai uită câte unul urât la tine.

 

Ce nu știe lumea despre oamenii de social media

Că și oamenii din social media plâng câteodată. Suntem hahaha, hihihi toată ziua. Glumițe, filmări, postări prăjite, dar ce faci când trebuie să fii și creativ, și strateg, și project manager pe campanii cu zeci de livrabile în social media? Plângi. Sau dacă nu plângi, dai silent repost la postările colegilor de la feedback_renascentist de pe Instagram. Sau ascunzi ceva într-un KV. Știți voi ce.

 

Cele mai importante schimbări din ultimii ani

Păi cred că au fost două momente mari, foarte mari, care au venit la o distanță mult prea mică de timp unul față de celălalt – pandemia de COVID-19 și epidemia de clipuri și texte făcute cu AI.

2020 a schimbat total regulile jocului când oamenii s-au trezit închiși în case, cu un TikTok care le promitea că nu se vor mai plictisi vreodată. Și... nu prea a mințit. Un user obișnuit ajunge și la 4h de screen-time pe social, cu cele mai multe ore petrecute pe TikTok. Noi, cei care lucrăm în domeniu, avem și câte 7-8h.

Pe de cealaltă parte, avem anul 2023 (care se simte de parcă a fost acum 10 ani), când A.I.-ul a schimbat peste noapte regulile. Acum aveai o grămadă de Social Media Managers, care nu doar că puteau face content (basic, lame și cu limbaj de lemn), dar care funcționa destul de bine într-o nouă eră a volumului. 10 postări pe lună? Hold my beer. I can do 100 now.

Probabil ar fi nevoie de 3 articole care să acopere doar aceste două schimbări. Mă bucur că au existat. Poți găsi oportunități în orice.

 

Cum s-au schimbat briefurile

La fel de fără informații. Glumesc, chiar glumesc. Mi se pare că trăim într-o perioadă chiar frumoasă când vine vorba de clienți și de nevoile lor. Finally, după ani și ani, nu trebuie să le mai zicem noi că „Hei, social media e un mediu foarte important” – ne zic ei asta. Iar asta mi se pare cu adevărat fulfilling ca social media marketer. Pentru că asta înseamnă filmări cu focus pe social media, campanii care pleacă din social – o nevoie constantă și continuă de content mișto. Câteodată, ce-i drept, încercăm să vindem prăjeli în loc de avioane, dar vai ce mă bucur când există și avioane. Hai să plecăm pe Marte și să filmăm acolo zic.

 

Învățăturile acestei perioade

Că vremurile se schimbă într-un ritm accelerat, iar tot ce contează este să mergem pe val, nu împotriva lui. Și zic asta chiar dacă n-am pus piciorul vreodată pe o placă de surf. Rigiditatea, stiffness-ul corporatist și regulile nu ajută și nu vor ajuta în perioade de genul ăsta. E nevoie de curaj, care știu că vine greu. Curajul de a lăsa „Haideți să mergem pe varianta safe” și a alege „Ia hai mă să încercăm așa. Dacă Ryanair poate, putem și noi”.

 

Ce își dorește publicul din partea brandurilor în 2025

Cred că ce-și doreau și acum 5, 10, 15 ani - sinceritate, vulnerabilitate și umanitate. Publicul nu vrea să vadă un brand ca fiind un gigant care nu te vede și nu te aude. Maxim poate să calce pe tine. Publicul își dorește un partener de comunicare la același nivel – cu probleme, cu glumițe, cu nevoi. Când vom înțelege asta, chiar și noi, ca social media marketeri, vom putea comunica altfel cu publicul. Una este să-ți zică the CEO of CEOs „Telefonul nostru este cel mai bun. Promit și jur pe degețel că nu mint” și alta este să-ți zică Costel, colegul tău de bancă „Da man, chiar și eu mi-am luat telefonul ăsta și e șmecher rău. Face poze, sună, se aprinde. N-ai nevoie de altceva”.

 

Bulele online ale lui 2025

Mă sperie lupii care-i apar doar unei colege în feed. Dar pe lângă asta, dacă mergem într-o zonă mai serioasă, văd o legătură clară între alienarea societății și bulele din social media. Algoritmul, pe cât ne ajută, pe atât de mult ne face să nu mai vedem lucrurile care ne apropie. Vedem doar ce ne dorim și interacționăm doar cu cei care ne seamănă. Ceilalți? Răi, nu vrem să avem de-a face cu ei.

Ca să sumarizez, mă bucur că poți comunica super targetat către o bulă, către o mână de oameni cu interese comune, dar nu pot să nu recunosc că este extrem de periculos atunci când nu există un echilibru. E nevoie de un flux constant în orice bulă. Informația nu ar trebui să se învârtă doar în interiorul unei bule. Ar trebui să aibă și niște guri de ventilație. Fără oxigen, mori. Cum era aia? Apă, hrană, energie, oxigen și postări făcute cu AI pe grupuri de Facebook. Sau nu era așa? Nu mai știu.

 

Canalele de comunicare

E posibil să fiu într-o bulă, dar din ce în ce mai mulți clienți își doresc să comunice mai mișto și mai targetat pe fiecare canal în parte. E mai puțin vorba despre „Hai să punem aceeași postare pe toate canalele” și mai mult despre „Dar nu ar merge mai bine postarea asta pe Insta și nu pe Facebook?”, iar asta chiar e tare.

La nivel de frecvență... e mult, e greu – lucru cu care sunt parțial de acord. E bine să comunici. Trebuie să comunici! Dar ce faci când comunici mai mult decât poți susține la nivel de mesaj? Cred în continuare că uneori mai mult nu înseamnă mai bine. You need to be inside, not on top of it.

 

Canale pe val 

Dacă ne luăm după ploile din ultimul timp, cam orice canal din Berceni. Dar serios, simt că LinkedIn-ul își face simțită prezența în România din ce în ce mai mult pentru un public mainstream. Dacă până acum era locul în care te uitai de joburi, acum parcă mai scrollezi puțin să mai afli niște chestii. Cred că o să fie și mai mult de atât în 2026, alături de Facebook. Cel din urmă chiar cred că o să aibă un comeback chiar și în rândul generațiilor mai tinere (mai tinere decât mine cel puțin – eu l-am prins through and through).

 

Trendurile lui 2025

Orice poate să fie repostat. Dacă ar fi să pun mâna pe ceva anume, este contentul cu ușoare tente de ironie și care face haz de necaz. De ce? Necaz avem cu toții, ne lipsește hazul. Iar aici simt că social media face deja mult, foarte mult și e loc de și mai mult. Te duci la cumpărături și te enervezi pe prețuri? O să dai repost la primul TikTok care-ți apare și zice „Ieri eram tânăr, azi mă cert cu o mamaie pe făină la reducere”. Asta a funcționat și anul acesta și o să tot funcționeze. Mi se pare important să înțelegi contextul socio-economic în care ne aflăm. Să înțelegi nevoile oamenilor și să-i ajuți să treacă peste. Nu poți să schimbi tu salariile prea mici sau prețurile prea mari, dar măcar poți face mișto de ele. Ori te enervezi, ori râzi. Ori râzi și după te enervezi, iar mai apoi râzi din nou că-ți dai seama că te-ai enervat după ce ai văzut un clip pe TikTok.

 

Cât de mult a schimbat AI-ul regulile jocului în Social Media

Cred că aș fi ipocrit să zic că nu va duce la o împuținare a joburilor. O va face cu siguranță. Important e să știi să te faci de neînlocuit. O mare parte din contentul mediocru va fi înlocuit, odată cu oamenii din spatele lui, de AI – un AI care în acest moment este la un nivel înalt, foarte înalt. Oamenii care învață să-l folosească și îi înțeleg valoarea, nu vor fi înlocuiți, din contră – vor crește. Un Social Media Manager e tare, dar un Social Media Manager care mai are și un asistent virtual (un agent) care-l ajută la task-urile zilnice? A social media God.

 

Cele mai sensibile teme de conversație anul acesta

Subiectele sensibile sunt, în general, evitate de branduri și e total de înțeles. Prefer să creez o criză sau s-o evit? Mai bine o evit. Într-o lume plină de subiecte polarizante, ultimul lucru pe care vrei să-l faci este să iei și tu o parte. N-ai nimic de câștigat ca brand. Este drept că sunt și multe branduri care abordează subiecte sensibile într-o zonă de edutainment – o zonă care te ajută să-ți dezvolți gândirea critică. Iar ăsta e spațiul pe care cred că ar trebui să-l ocupe brandurile. Nu vrem să știm cu cine vor vota angajații, dar ar fi tare să ne învețe cineva cum să gândim alegerea din diferite perspective.

 

Hate speech. Cum stau românii la capitolul asta în 2025

Hate speech-ul există în continuare și va exista întotdeauna. Nu văd o lume în care hate speech-ul nu ar exista. Cred că face parte din proces cumva. Mă bucur mult că e mai limitat și mai puțin wild decât era acum 10-15 ani. Se simte evoluția aici, dar tot există. Sunt campanii, branduri, content creatori, care sunt forțați să-și închidă secțiunea de comentarii pentru a evita valul de comentarii de hate. Nici măcar nu este vorba de comentarii negative – acolo poți răspunde rațional și cu un community management făcut smart poți schimba și niște percepții. Dar când comentariile sunt de full hate, este mai bine să te dai un pas în spate și să oprești cu totul valul. Emoțiile sunt puternice în fiecare dintre noi și e important să știm ce lupte să ne alegem – atât ca profesioniști în domeniu, cât și ca branduri.

 

Limbajul din social media în 2025

E mai wild, dar nu e foarte departe de limbajul obișnuit. Argumentul e unul destul de clar – tastatura îți oferă un 10% în plus de curaj (așa zic cercetătorii britanici – sursa? Trust me bro). Totuși, nu e atât de departe de ce ar zice o persoană în realitate. Cred că, uneori, încurcăm limbajul obișnuit cu limbajul cu care oamenii cred că vorbesc.

Eu, spre exemplu, nu mă pot uita la multe filme românești. E ceva ce mă „scoate din film” întotdeauna – dialogul. Oamenii vorbesc mult prea corect, cu „toate cuvintele”, lucru care nu s-ar întâmpla niciodată în viața reală. Mai arunci un „bă”, un „da mă, da”, ceva mic, dar care schimbă tot. Dacă stai în grupuri de content creatori, o să observi că cei mai buni dintre ei vorbesc așa cum scriu. Treaba asta îți permite să citești un copy de pe un vizual din SM cu vocea celui care a scris-o. Rezultatul? Content relatable. Mesajul e scris de un om, nu e doar o postare.

 

Memele anului

Le uit în fiecare lună, dar încă se mai aude prin birou „Tâgâdâm, pâș, pâș” și jur că parcă vreau un porcușor de 7 milioane. Sper să nu-l supăr pe Fulgy până mi-l iau.

 

Un fel de ghid de supraviețuire al omului de social media 

Pasul 1: Conectează-te.
Pasul 2: Șterge toate filtrele pe care le ai. Tot ce crezi că ți-ar zice clientul negativ. Go big or go home cum ar zice americanii.
Pasul 3: Ia-te mai puțin în serios. Postarea ta nu va salva o viață, dar poate va face pe cineva să zâmbească.
Pasul 4: Ia-ți un telefon cu minim 512gb memorie internă. Și cafele. Multe cafele. Fă baie în cafea.

 

Cum a schimbat social media fața industriei creative

Social first nu mai e doar un vis frumos al social media marketerilor, e un nou mod de a gândi o campanie. Nevoia de content de social media din agențiile creative e într-o continuă creștere, iar mixul de creativi în echipele de social e din ce în ce mai mare. Un Social Media Manager de agenție nu mai este doar un project manager care știe și el două trenduri și cum să intri în Meta Business Suite. E mai mult de atât. E un om care înțelege creație și creează. Chiar dacă de cele mai multe ori gândim în „postări”, mi se pare din ce în ce mai important să gândim în campanii, în amplificări, și nu doar în „ce contextuale facem de Crăciun?”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


The Geeks Bucharest

The Geeks este parte din Saatchi Creative Hub Bucharest, impreuna cu Saatchi & Saatchi Romania. Agentia se pozitioneza ca un partener de business cu focus pe solutii creative multidisciplinare de comunicare si... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related