Cum să rămâi relevant în social media în 2024

Cum să rămâi relevant în social media în 2024

De la campanii-capcană pentru devoalarea practicilor nesănătoase de influencer marketing, până la cuvinte aruncate fără filtrul bunei cuviințe pe pereții din online, tacticile de câștigare a atenției în social media par trase cu putere de la ambele capete ale unui imaginar elastic creativ. Ca utilizatori obișnuiți, ne întrebăm ce ar mai putea urma. Dar înainte de a ne arunca în vâltoarea trendurilor din social media, să aruncăm o privire asupra cifrelor care guvernează peisajul online românesc. Pentru că de la statistici plecăm.

Social media și matematica: deși poate părea surprinzător, cele două merg mână în mână mai mult decât s-ar crede. Pentru a-ți face loc în universul rețelelor sociale și a obține beneficii de invidiat pentru brandurile din portofoliu, trebuie să ne împrietenim cu cifrele, bugetele și calculele. Kudos to Excel. :)

La nivel global, potrivit Statista.com, în iulie 2023, numărul utilizatorilor de social media a atins impresionanta cifră de 4,88 miliarde. Adică peste jumătate din numărul locuitorilor planetei. Conform Raportului de Marketing pe Social Media din 2023 al HubSpot, platformele sociale cu cea mai mare așteptare de creștere în 2023 sunt Instagram, TikTok și Facebook. Dacă ne întoarcem privirea spre România, în prima parte a anului 2023, număram peste 13.5 milioane de utilizatori de social media.

Desigur, cifrele au continuat să crească pe parcursul anului. Chiar dacă Generația Z nu mai petrece atât de mult timp pe Facebook, migrând spre TikTok sau dedicând mai mult timp pe Instagram, au apărut ale conturi active ale persoanele de peste 50 de ani, de exemplu. Așadar, toate indiciile arată că numărul utilizatorilor este, cu siguranță, mai mare acum.

Aceste cifre nu sunt doar niște numere pe o foaie, ci reprezintă oportunități masive pentru branduri de a se conecta cu audiențele lor într-un mod mai personalizat și direct. Conform Statista.com, în aprilie 2023, peste șase din zece persoane care au folosit LinkedIn în România aveau între 25 și 34 de ani. Persoanele din grupa de vârstă 20-24 de ani reprezentau 19,9% din utilizatorii LinkedIn, în timp ce persoanele de peste 55 de ani contau pentru 2,4% din conturile de LinkedIn.

În aprilie 2023, majoritatea utilizatorilor de Facebook din România se încadrau în grupa de vârstă 25-34 de ani, reprezentând 20,9%. Totodată, adolescenții și tinerii din grupa de vârstă 20-24 de ani constituiau peste o cincime din totalul utilizatorilor de Facebook din țară. În plus, aplicația social media era populară și în rândul utilizatorilor de peste 65 de ani, aceștia contribuind cu 8,1% la audiența totală.

În aprilie 2023, persoanele între 18 și 24 de ani formau 33,5% din totalul utilizatorilor de Instagram din România, mai mult decât orice altă grupă de vârstă. Ponderea utilizatorilor de Instagram din țară între 25 și 34 de ani era la 27,8%.

 

Autenticitatea ca nucleu al strategiei

În 2024, autenticitatea nu o să (mai) fie doar un cuvânt la modă folosit excesiv prin ppt-uri și pitchuri; va fi esența conexiunii cu audiența.

Utilizatorii caută branduri care vorbesc pe limba lor. Utilizatorii se conectează cu acele branduri care reușesc să arate empatie, nu să le vorbească în copy-uri de vânzări, menite să atingă țintele de business. Utilizatorii, din ce în ce mai pretențioși pe măsură ce aria de opțiuni se tot lărgește, se îndreaptă către acele companii care sunt transparente și care își arată umanitatea. Căci în spatele unui logo atractiv sunt oameni. Și ei creează brandul. 

În 2024, peisajul social media se anunță a fi mai diversificat și complex decât oricând. Fiecare platformă socială are propriul său limbaj, propria categorie de public, care vine cu un set de așteptări individuale. A înțelege și a adapta conținutul pentru fiecare platformă nu este doar o recomandare - este o necesitate strategică.

Canalele social media au devenit locuri unde oamenii caută activ informații, produse și servicii, similar cu motoarele de căutare tradiționale precum Google. Acest proces implică crearea de conținut nu doar atractiv, ci și ușor de găsit prin funcțiile de căutare ale platformelor sociale.

 

Community over followers

Crearea și menținerea unei comunități active este mai valoroasă decât simpla acumulare de urmăritori. Nu te ajută cu nimic să ai zeci de mii de oamenii care îți urmăresc paginile dacă ei nu interacționează cu ce conținut este publicat pe paginile în cauză, măcar din când în când. Comunitatea devine un pilon central în strategiile de social media, cu focus pe construirea unei relații de durată și pe creșterea loialității față de brand.

Mai mult decât atât, mesageria privată devine noul epicentru al interacțiunilor sociale. De la WhatsApp până la grupurile private de pe Facebook sau Linkedin, utilizatorii preferă să împărtășească și să se angajeze în grupuri mai intime. Broadcasting channels de la Instagram e, de asemenea, o variantă recentă a grupurilor private. Deși comunicarea e uni direcțională, fără posibilitatea ca userii să împărătășească cuvinte sau fișiere, ci doar să reacționeze, utilizatorii aderă la din ce în ce mai multe astfel de canale ale influencerilor pentru natura conținutului mai intim și exclusiv.  Brandurile vor fi nevoite să exploreze mai în profunzime aceste noi canale pentru a se conecta cu audiența lor.

Nu este niciun secret că videoclipurile scurte exceleză în materie de ROI, profitând de formatul lor dinamic și imediat pentru a capta atenția audienței. Totuși, în peisajul digital al anului 2024, ne așteptăm la o revenire surprinzătoare a videoclipurilor mai lungi. Se pare că și vechile postări text încă au greutatea lor, mai ales pe Facebook, atrăgând like-uri și, mai important, comentarii și distribuiri.

Pe scurt, diversificarea conținutului este cheia pentru a satisface o gamă largă de preferințe ale utilizatorilor.

Conținutul efemer, cum ar fi Stories de pe Instagram și Facebook, continuă să se bucure de un interes în creștere. Aceste tipuri de postări, care sunt vizibile pentru o perioadă limitată de timp, generează un sentiment de urgență și un engagement în timp real, sunt foarte apreciate de utilizatori. Nu numai că userii consumă acest gen de conținut, dar sunt mai înclinați și să creeze Stories.

Pe partea de video, mai este un aspect de luat în considerare: numărul utilizatorilor care urmăresc videoclipuri fără sunet este într-o creștere constantă. Așadar, adăugarea subtitrărilor la videoclipuri, indiferent de platformă, devine nu doar o recomandare, ci o tendință dominantă în social media.

 

Unele tendințe rămân și în 2024

În 2024, ne așteptăm ca brandurile să se implice și mai activ conversațiile ”de pe net”. Fie că este vorba despre un eveniment major, un trend viral pe social media sau o temă de discuție fierbinte, capacitatea unui brand de a răspunde printr-un conținut relevant și la timp poate avea un impact semnificativ asupra modului în care este perceput de public.

Adoptarea unei strategii de conținut reactiv permite brandurilor să demonstreze că sunt la curent cu evenimentele actuale și că înțeleg interesele și preocupările audienței lor. Mai mult, le oferă oportunitatea de a se poziționa ca entități active și implicate, construind astfel o legătură mai puternică cu comunitatea.

Și oricât de fun și implicate ar fi brandurile, reclamele paid vor rămâne necesare pentru maximizarea vizibilității. O strategie câștigătoare ar putea include un mix între autenticitatea postărilor organice și amplificarea targetată a reclamelor.

Conștientizarea impactului rețelelor sociale asupra sănătății mintale nu este doar un subiect fierbinte, ci o realitate cu care se confruntă atât utilizatorii, cât și brandurile. În 2024, brandurile nu doar că sunt așteptate să fie conștiente de acest impact, dar și să acționeze ca un forță pozitivă. Crearea de conținut care susține sănătatea mintală, promovează dialoguri constructive și oferă o oază de pozitivitate ar putea fi o tactică interesantă.

Un alt instrument care va fi cel puțin la fel de folosit este influencer marketing. Doar că, acum, puterea influencerilor nu se mai măsoară (doar) în numărul de urmăritori, ci în calitatea și profunzimea impactului pe care îl au asupra comunităților. Micro și nano-influencerii se dovedesc a fi adevărați titani în acest sens, având audiențe mai mici, dar extrem de dedicate și implicate. Parteneriatele cu acești influenceri oferă brandurilor o cale de a atinge comunități de nișă, unde mesajele personalizate au un ecou mai puternic și mai sincer.

Atenție sporită și documentare amănunțită în legătură cu persoanele cu care asociezi brandul! Nu se știe niciodată când persoana x sau y scoate perle pe gură sau e prinsă la volan sub influența anumitor substanțe. Sau, de ce nu, alte boacăne din viața personală care e, de fapt, mai puțin personală și mai mult... publică. ^-^

 

Un plan de criză pentru social media, crucial

Rețelele sociale sunt un teren fertil pentru difuzarea rapidă a informațiilor. Online-ul e un loc unde crizele pot izbucni și se pot răspândi cu viteza luminii. Prin urmare, pentru orice brand sau companie, a avea un plan de criză pentru social media nu este doar recomandabil, ci esențial.

Acesta înseamnă un set de proceduri și linii directoare pregătite pentru a gestiona situațiile neașteptate sau sensibile care pot apărea online. Ele pot fi de la erori neintenționate de comunicare la scandaluri majore care pot afecta reputația brandului. Un plan de criză ajută brandurile să controleze narativul înainte ca situația să devină necontrolabilă.

Peisajul social media a fost, este și va continua să fie extrem de dinamic. Pentru oamenii de social media și brandurile pe care le reprezintă, cheia succesului constă în adaptabilitate, autenticitate și o înțelegere profundă a tendințelor și tehnologiilor emergente. Creând strategii care răspund acestor tendințe, brandurile pot construi conexiuni semnificative cu audiențele lor, valorificând la maximum potențialul incredibil al social media.

_______________________
Mădălina Cătălin -  PR & MarCom Consultant în cadrul LIGHTHOUSE PR

Lighthouse PR este o companie românească de comunicare strategică de business, axată pe comunicare corporate, comunicare B2B și B2C, managementul reputației, employer branding, comunicare digitală și social media, organizare de evenimente, comunicare cu investitorii, management și pregătire pentru situații de criză, și traininguri. Compania activează în domeniile financiar, tehnologie, energie, farma, retail & FMCG, industrie/producție, imobiliare, construcții și servicii. În 2022, Lighthouse PR a aderat la Crisis Communication Network Europe (CCNE), devenind singurul membru român al grupului și primul din Europa Centrală și de Est.  Lighthouse PR deține certificat ISO 9001:2015 pentru sistemul de management al calității.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related