2023 REVIEW: Mihai Mija, Founder & Creative Director Colorcodes: Cum arată scena locală a evenimentelor din România?

2023 REVIEW: Mihai Mija, Founder & Creative Director Colorcodes: Cum arată scena locală a evenimentelor din România?
Mihai Mija, Founder & Creative Director @ Colorcodes

2023 în review: cum arată revenirea la “normal” a categoriei de evenimente din România

De la mic la mare, la local, la internațional, normalul încearcă să-și găsească propria definiție, sensul și rostul în fiecare comunitate. De la evenimentele live organizate pe ecranul de mobil și activările de brand demarate cu ajutorul creatorilor de conținut în social media, perioada post-pandemică a adus un val de entuziasm pe o scenă locală care se află în creștere și dezvoltare. Un lucru e sigur: nu am fost pregătiți pentru explozia de energie cu care am fost întâmpinați. Piese de teatru în aer liber, concerte de cameră, meet-upuri de comunitate și festivaluri care și-au reluat agenda anuală, revenirea la normal a fost pentru foarte mulți dintre noi o agendă de marketing nepregătită sau nebugetată sau neașteptată. 

În anul precedent, fondurile de BTL au fost printre primele care au dispărut din calendarul anual de activități, pe alocuri, aceste departamente au dispărut sau și-au reconfigurat poziția și traseul, iar bugetele au fost puse on hold sau și-au găsit alte priorități. Întorși în lumea obișnuită a hoinăritului pe afară și cu chef de aventură și joacă, departamentele de marketing au fost nevoite să își reia cursul firesc al implementărilor integrate, iar proiectele, campaniile și inițiativele de zi cu zi să devină parte dintr-o viziune mai mare.

Pasionații de scenă, și aici mă refer la industria organizării de evenimente, fie ele mici sau mari, nișate sau #mainstream, au revenit în forță, pregătiți nu doar să își reia rapid agenda de activități, dar să și inoveze, să se reconfigureze și să regândească modul în care pot reprezenta (mai bine) interesele și căutările participanților.

Dintr-o dată,  un întreg ecosistem a fost pus în valoare, agenții de: PR, de producție, artiști vizuali, artiști plastici, designeri, arhitecți, ingineri de sunet, actori și muzicieni, ce să mai, creatori de tot felul, și-au schimbat atitudinea și și-au dorit parcă să facă lucrurile un pic altfel față de cum obișnuiau poate înainte de pandemie atunci când piața și viața pare că mergea deja pe pilot automat.

Acest #reset nu a fost doar un punct și de la capăt, scena evenimentelor creative și culturale din România a trecut, poate, prin cel mai bun an al său. A dat ce-i mai bun pentru că abia aștepta să revină sau să devină.

Fac trimitere la Timișoara, capitala cultural europeană și celebrele evenimente dedicate lui Victor Brauner și Constantin Brâncuși, dar și la scena emergentă și alternativă din București unde tehnologia și inovația au reprezentat locomotiva, cărbunele și lemnul de pe foc pentru orice organizator.

Pentru noi, 2023, a fost cel mai bun an. Am fost #fullybooked la Colorcodes și am implementat cele mai sofisticate, complicate și interesante activări de brand, atât pentru festivalurile de top pe care le reprezentăm, cât și pentru companiile de top care ne-au ales să le devenim parteneri.

 

2023 în top hashtaguri

Încep cu lista de hashtaguri și de dragul algoritmului de Instagram, voi alege doar nouă pe care le consider un fel de top reprezentativ pentru insight-uri pe care le-am remarcat și care descriu cel mai bine și proiectele pe care noi le-am implementat: #popculture #hip #fun #surprise #digital #IGfilters #tech #onthebudget #limitededitions.

Nu-i nicio surpriză că hasthagul #onthebudget este întotdeauna plasat pe ultimul rând într-un brief. Dar de cele mai multe ori, acesta este aspectul cel mai important care ne ghidează în procesul de implementare. De exemplu, dacă în digital, un editor te mai poate ajuta cu o serie de exporturi, ei bine, în BTL, orice bucată de material costă, chiar și un forex aparent neimportant dar care nu a fost estimat. Aici, furnizorii lucrează aproape toți cu plăți parțiale în avans sau imediat după livrare. BTL-ul e viața reală și oricât de mult o manageruim noi din inbox și pare digital, totul se întâmplă în atelierele producătorilor noștri. Măsurăm, proiectăm, montăm, analizăm, cărăm, proiectele simple nu-s deloc simple.

Dar hai să vorbim de ceva mai #fun. Pot spune că aproape toate briefurile au căutat acel element surpriză care să distreze, să relaxeze, sau să ridice un semn de întrebare. Pentru că reprezentăm festivaluri de muzică, artă, cultură și tehnologie, brandurile își doresc să fie memorabile, și prin urmare activările lor să fie #fun

Acum haide să ne îndreptăm atenția asupra culturii locale. Aceasta reprezintă un alt aspect important căruia îi acordăm prioritate în comunicare. Aici ne uităm la lucruri mărunte precum producția unei plăsuțe de bumbac cu un mesaj haios “puternic dezvoltat” (cum spune Dragoș Neacșa, creator de conținut) sau creara unui filtru de Instagram care te ajută să te ferești de bazaconii, așa cum am făcut-o pentru cei de la Fennec pentru brandul FRUFRU. Cred că este important ca mesajele să trezească acel “Aha! Asta face parte din cultura mea!”, sau altfel spus: activările să facă parte din identitatea unei comunități, iar brandurile să nu devină prea publicitărești și comerciale. Nimănui nu-i place să i se vândă ceva, cu atât mai puțin celor care au ieșit afară din casă pentru a se distra, relaxa și bucura de experiențe memorabile.

Simt nevoie să subliniez că activările  nu sunt spații țipătoare de reclamă. Nimănui nu-i pasă că ai lansat un telefon, însă tuturor ne-ar face plăcere să ne jucăm cu el și să vedem ce poate face. Ai prins ideea?

Brainstormingurile noastre de la birou încep întotdeauna cu întrebările: de ce mi-ar plăcea să mă opresc aici? Cum aș putea observa acest corner în drumul meu către scenă? Memorabilitatea, vizibilitatea, plasarea corectă și atentă într-un spațiu, accesibilitatea și detaliile implementărilor sunt cele pentru care noi ne luptăm cel mai mult. Spre deosebire de o agenție de BTL care trăiește și coordonează proiectele din laptop, aș putea spune că echipa noastră coordonează proiectele din teren. Prin urmare, agențiile de BTL vin la noi. Aici mai adaug și faptul că noi facem parte din echipa organizatorilor de festivaluri unde activăm în boardurile de decizie. Acest lucru ne face să fim mai conectați la viața reală și la nevoile consumatorilor. Asistăm și sprijinim decizii pentru diferite plasări, nu doar pentru proiectele pe care le semnăm. Suntem în fața scenei, dar și în spatele ei. Asta ne oferă un avantaj în viteza de reacție, propuneri și implementare.

 

Ce facem la Colorcodes

Colorcodes este echipa ta din teren. Știm tot ce mișcă și ce te mișcă. Dacă ești agenție, vrei să lucrezi cu noi pentru că putem duce împreună mai departe o singură idee în mult mai multe direcții decât ai putea să o faci singur. Spre exemplu, reprezinți un brand pentru care urmează să demarezi o serie de activări toată vara. Imaginează-ți cât de greu ți-ar fi să contactezi organizatorii a mai multor evenimente din orașul tău sau chiar din țară și să urmeze apoi o perioadă de cunoaștere, ofertare, investigare și calibrare cu fiecare dintre organizatori. Unii sunt pe teren și văd mailul în câteva zile, alții sunt pur și simplu mult prea aglomerat ca să facă față. La Colorcodes, toate informațiile de care ai nevoie le poți afla într-o singură sesiune de lucru, iar lunile de planificare sunt accelerate și trecem direct la negociere și implementare.

Dacă ești organizator de evenimente, probabil știi cât de e greu este să susții salariile pe o perioadă de un an când ai un proiect sezonier. Încerci să faci de toate, oricât de mare sau bine pregătită ar fi echipa ta. În plus, flowul agențiilor sau al echipelor de marketing este unul cu totul aparte și se întâmplă la o viteză copleșitoare. Ar fi greu să fii mereu disponibil la ce oră dorește și poate partenerul echipa de brand și să trimiți spre aprobare fiecare detaliu. Aici intervine tot Colorcodes.

Colorcodes nu este doar un intermediar între părți sau accelerator de viteză și bune practici. La Colorcodes dezvoltăm concepte de creație cu implementare potrivită identității tale de brand și potrivită comunității pe care încerci să o reprezinți. De aceea, mai sus vorbeam de pop culture și memorabilitate. Dacă nu trăiești chiar tu viața acestor evenimente, sunt unele lucruri pe care chiar nu ai cum să le afli. Noi înțelegem identitatea, valorile și stilul de viață al acestor comunități. Pur și simplu, oamenii care merg la Festivalul de Jazz de la Gărâna au alte nevoi și sunt diferiți față de cei care merg la Electric Castle, chiar dacă cele două sunt festivaluri de muzică care au jazz-ul ca o componentă muzicală.

Flowul de lucru este ușor diferit pentru fiecare dintre clienții noștri pentru că fiecare echipă este diferită, însă aș putea să deschid trei sertare diferite: echipa de brand management de la client, agenția și organizatorul de eveniment. Cu toți lucrăm în mod direct și uneori trecem direct la implementare atunci când primim lead de la o agenție sau trecem la dezvoltare atunci când un brand își dorește să lucreze direct cu noi.

În același timp, legăm și conexiuni, recomandăm brandurilor să lucreze pe proiecte creative potrivite obiectivelor lor de comunicare, dar și invers. Nu cred în competiție, ci în colaborare și partenerii care lucrează alături și împreună cu mine, m-ar descrie ca pe un networker / matchmaker. Pun roțile în mișcare, iar lucrurile se întâmplă.

 

Impactul nostru pentru evenimentele reprezentate

Dragostea dintre Orange și Gărâna Jazz Festival: pentru adevărații cunoscători și exploratori, dragostea moare atunci când nu există conexiune, adică semnal. Fiind o zonă aflată în mijlocul naturii, înconjurată de munții și păduri, semnalul era o mare problemă pentru festival. De la plățile cu POS până la urcarea unei poze pe Instagram participanții și organizatorii se luptau cu liniuțele de semnal. Împreună cu Orange am reușit să creăm o plajă mai bună de acoperire pentru 18.000 de participanți. Imaginează-ți bucuria celui care s-a rătăcit de gașcă atunci când a văzut liniuțele pe ecran. Ce simplu pare! În realitate e o super mapare, tehnologie, infrastructură și nenumărate departamente care au lucrat împreună pentru ca o mică implementare care aduce de fapt o mare schimbare nu doar la festival, ci și în regiune.

Asta-i puterea brandurilor adevărate. Cei de la Orange n-au venit să ofere cartele gratis dacă învârți roata norocului și nici n-au defilat cu baloane zburătoare pentru a-și marca prezența și vizibilitatea. Au investit în comunitatea locală în urma unui insight descoperit. Iar dragostea față de brand și loialitatea clienților a devenit #deneprețuit, cum ar spune cei de la Mastercard.

Desigur, nu toate activările ar trebui să schimbe sau să îmbunătățească viața unei comunități. Unele ar trebui pur și simplu să distreze. Si asta e la fel de valoros. Am facilitat un parteneriat cu brandul Fanta care s-a mulat foarte bine pe campania lor de Halloween. Împreună cu festivalul RADAR, am realizat o expoziție de realitate augmentată (AR) unde am prezentat 5 cinci creaturi mistice din folclorul românesc, chiar la intrarea Magazinului București. Această inițiativă a generat o expunere remarcabilă, atingând un public de peste 667.000 de utilizatori în social media și o interacțiune de peste 12.000 de participanți în mediul offline.

 

2024: Cum va arată scena evenimentelor Colorcodes

În primele noastre zile din Ianuarie trasăm agenda evenimentelor care deschid primăvară noului 2024, iar contractele se semnează deja pentru vară și toamnă. Sunt echipe care își cunosc prioritățile și care înțeleg că BTL-urile au nevoie de timp.

Începem cu Sunwaves la 1 Mai, continuăm cu Bonheur, un festival gastronomic, mergem mai departe la Beach, Please — un festival de trap dedicat younsterilor sau gen Z așa cum le-am spune pe un slide de PPT, continuăm cu Street Delivery, cel mai așteptat și îndrăgit festival stradal din București, mergem și pe la Bazar de Cotroceni, și pe la Gărâna, Rocanotherworld, Astra Film Festival, SISAF, Electric, Radar și multe altele! Sunt zeci de evenimente pe care le reprezentăm și cred că acest subiect ar putea deschide o nouă conversație, așa că hai să ne bucurăm de aceste rânduri și să povestim pe îndelete într-un nou material. Mulțumesc celor care au ajuns până la ultimul rând. Și pe curând!

 _______________________

Mihai Mija este fondator și Creative Director al agenției Colorcodes.
Cu o experiență de 15 de ani în domeniul evenimentelor, Mihai este curator și facilitator de experiențe creative și parteneriate pentru branduri și partenerii lor sau altfel spus face matchmaking între companii, evenimente și proiecte ale industriilor creative.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related