[PR Playbook] Raluca Zamfir: Atenţia nu poate fi cumpărată, ci mai întâi trebuie obţinută printr-un conținut valoros și relevant

[PR Playbook] Raluca Zamfir: Atenţia nu poate fi cumpărată, ci mai întâi trebuie obţinută printr-un conținut valoros și relevant

Timpul - hai să-l oprim în loc pentru a putea să ne rezolvăm și noi treburile în ritmul potrivit, ce ziceți? Cel puțin, așa vede Raluca Zamfir, Managing Partner  RAN Communication Agency, rezolvarea unei probleme din ce în ce mai spinoase din PR. Tocmai de aceea, cuvântul ACUM nu-i sună bine, această urgență cu care trebuie rezolvat totul.

"În ultimii ani instrumentele, canalele și metodele de comunicare s-au schimbat, iar segmentarea publicului și personalizarea mesajelor sunt esențiale pentru a obține rezultate dorite", spune Raluca.

Este o presiune constantă, provenită din micșorarea nivelului de atenție cu care suntem învățați, prin diversele platforme care apar de la an la an. Raluca crede că nu există Bad Publicity - atât timp cât ai ajuns în memoria colectivă cumva, nu mai contează cum ai făcut-o.

 

Ce provocări au adus ultimii ani în domeniul relațiilor publice

Industria de PR din România s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani de zile, fiind una competitivă,  într-o continuă adaptare și transformare. Este o industrie efervescentă care continuă să absoarbă transformările și inovațiile cu cea mai mare viteză,   care atrage multe talente, mai ales talente multivalente, acestea  jonglând cu cele mai cerute servicii  - digital, social media, content development, influencer marketing, evenimente, proiecte speciale, etc. În ultimii ani instrumentele, canalele și metodele de comunicare s-au schimbat,  iar segmentarea publicului și personalizarea mesajelor sunt esențiale pentru a obține rezultate dorite.

O provocare importantă în domeniul nostru este atragerea oamenilor valoroși și păstrarea acestora. De cele mai multe ori  lipsa resursei umane limitează activitatea agențiilor, acestea concentrandu-se mai mult pe execuție decât pe strategie.

O altă provocare este integrarea noilor tehnologii și folosirea lor responsabil și eficient. Și aici mă refer mai ales la tool-urile de AI, care ne-au dat lumea peste cap în ultimii doi ani mai ales și care astăzi sunt un must în orice agenție de comunicare si PR.

Să lucrezi în PR  în epoca tehnologiei nu este simplu, așteptările sunt tot mai ridicate, toate task-urile de pe lista de azi trebuiau, de fapt, rezolvate ieri.

 

Factorii care influențează domeniul în această perioadă

Trăim vremuri interesante și ăsta nu e un eufemism. Ultimul an a fost unul turbulent, iar temele politice au acaparat și bruiat spațiul media și nu numai, având efecte adânci în toate domeniile cheie. Astfel, incertitudinile economice și geopolitice s-au resimțit în toate domeniile economiei și am încercat să găsim soluțiile cele mai bune în acest context ciudat, atât pentru clienți și parteneri, cât și pentru echipa noastră.

Vorbim de un context imprevizibil în care am reușit să obținem rezultate bune, rezultate care au însemnat un efort de echipă, adaptabilitate, reziliență și o fundație solidă construită pe un set de principii corecte. Și numai noi știm cu ce preț si câte seri prelungite am petrecut la birou și câte nopți nedormite avem la activ.

 

Cum vă adaptați la schimbări

Schimbările sunt constante și necesare și, deși, uneori nu par bune, ele ne forțează sa ieșim din zona de confort și să găsim soluții creative la probleme pe care nu le aveam ieri. La RAN Communication  ne concentrăm pe implementarea tehnologiilor digitale și pe  identificarea celor mai bune soluții de comunicare personalizate  pentru clienții noștri.

Viteza extraordinară cu care putem comunica, publicul la care putem ajunge, canalele și mij­loacele de comunicare pe care le folosim, targetarea tot mai precisă a audienței, toate sunt schimbări profunde pe care le-am învățat rapid  din mers să le gestionăm. Și cei care vor reuși să se mențină pe piață, să crească pe termen lung, sunt cei care respectă valorile fundamentale ale comunicării: corectitudine, onestitate, competență, consecvență, loialitate și responsabilitate.

Și în acest an ne propunem să explorăm noi modalități de comunicare prin tehnologie și inovație de a ne conecta cu publicurile țintă ale clienților noștrii și de a aduce valoare pentru ei.

 

Percepția asupra industriei în ultimii ani

Dacă acum câțiva ani media tradițională erau cheia comunicării cu publicul țintă, acum trebuie să fim eficienți și conciși  pe platformele sociale în 10 secunde. Atenţia nu poate fi cumpărată, ci mai întâi trebuie obţinută printr-un conținut valoros și relevant. Și minusul mare pentru industria noastră este că atenția e din ce în mai redusă, oamenii sunt pe grabă și nu mai au răbdarea de acum câțiva ani. Vor acum, rapid, pe scurt, eficient.

Strategiile de PR se revizuiesc periodic și se adaptează contextului, iar focusul este pe realizarea conținutului autentic și onest pentru publicul țintă plus pe obținerea rezultatelor estimate. Studiile recente arată că avem de-a face cu consumatori mult mai dornici de experiențe autentice, de emoții pozitive și de conectare cu brandul.

 

Învățăturile din ultimii ani

Totul, absolut totul, este despre cifre. Și despre vizibilitate. Rezultatele contează la finalul zilei pentru noi și client. Suntem  în era Algoritm Feed și navigăm zilnic spre găsirea celor mai bune soluții de conținut care să capteze publicul țintă. De multe ori avem senzația că operăm din ce în ce mai des în condiții de criză, trebuie sa răspundem repede, acum, sa fim prezenți, să nu cumva să ratăm momentul, contextul. Deci iată o nouă sursă de presiune pe care nu o aveam acum câțiva ani.

Dacă vrei un brand care să crească sănătos, să fie vizibil și relevant, atunci concluzia e simplă: investești constant în comunicare.

 

Tipuri de crize de imagine 

Dacă acum câțiva ani crizele de PR se gestionau prin intermediul mediei tradiționale, acum timpul de reacție este extrem de limitat pentru că totul se întâmplă rapid și se amplifică instant peste tot în  social media. Iar în online informațiile sensibile rămân.

Fraza „Nouă nu ni se întâmplă” nu ar trebui spusă cu convingere de niciun manager.  Oricât de pregătit crezi că ești, se întâmplă lucruri pe care nu le poți controla și pe care nu le poți anticipa. Din păcate nicio companie nu are imunitate în fața unei crize de imagine, așa că avem un set de reguli pe care le aplicăm în activitatea noastră și pentru clienții noștri. Au fost mai multe situații cu care ne-am confruntat în ultimii doi ani, mai ales în cazul unor clienți care sunt activi în industria HoReCa și retail, domenii lovite de instabilitatea din viață politică și economică și, mai ales, fiscală.

 

Trenduri

Consumatorul din prezent nu se mai comportă la fel ca acum trei sau patru ani, și-a schimbat preferințele și aceste schimbări se reflectă și în alegerile pe care le face, vrea să aibă totul instant. Iar această schimbare a pus ceva presiune pe business-uri, schimbând raportul de forțe: consumatorul este vocal și are opinii, presează și în final alege și sunt șanse mari să nu te aleagă pe tine, ci să meargă la concurență.

Dacă acum câțiva ani televiziunea era un canal important în mixul de comunicare, acum activitățile neconvenționale și social media sunt  un must în  campaniile derulate de companii. TikTok a fost iniţial un canal pentru GEN Z şi Y, dar a spart  barierele generaţionale şi livrează conţinut pentru toate categoriile de public. Cine și-ar fi închipuit acum câțiva ani că produsele financiare se vor promova  pe platforma TikTok?

Iar răspândirea AI-ului pe scară largă, soluțiile accesibile oricui și folosirea lor de către toate categoriile de public rescrie regulile jocului pentru multe industrii, inclusiv a noastră.

 

Ai un cod etic personal după care te conduci în profesie?

Onestitatea, respectul, corectitudinea și empatia mă ghidează în ceea ce fac și mă definesc ca om. Fiecare zi vine cu lecții valoroase care mă modelează atât profesional, cât și personal. Am învățat că succesul este un  proces construit cu răbdare, perseverență și muncă susținută.

 

Cum se schimbă granițele etice in PR

Granițele se schimbă odată cu noile tehnologii care sunt din ce în ce mai prezente și mai folosite și aduc cu ele nu numai eficiență sporită, ci și riscuri și probleme pe care nu le aveam înainte. Mă refer desigur la AI, la deep fake-uri și la tot ce e neetic în folosirea lui. Am remarcat, în ultimii doi ani, că oamenii cer sa fii onest și transparent cu folosirea AI-ului, să le fie clar ce e human-made și ce e AI-made și să nu substitui prea mult din ceea ce faci transferând responsabilitatea către AI.

AI-ul nu poate fi tras la răspundere, nu dă socoteală, agenții și asistenții AI, după cum arată studii recente, mint fără sa știe că mint. Așadar observ o sensibilitate ridicată în ceea ce privește transparența legată de folosirea soluțiilor de AI.

 

Cum îți faci loc prin "zgomot" în 2025

Foarte bună întrebarea. Tuturor ne plac scurtăturile, toți ne dorim rezultate rapide însă nu s-a descoperit rețeta magică prin care să fim top of mind în mintea publicului țintă.

Multe branduri, multe produse, multe mesaje și un public saturat. În acest context, brandul trebuie să fie și mai prezent, și mai creativ în locurile unde publicul său este și să identifice metodele potrivite pentru a-i atrage atenția și a crea conexiuni autentice și puternice,  indiferent de canalul de comunicare folosit.

 

Ce cuvânt nu mai suporți în PR? :)

“Acum”. Cerințe care necesită timp și pe care ești solicitat să le rezolvi imediat. Uneori vrei să oprești timpul în loc pentru a putea să rezolvi task-urile în ritmul potrivit.

 

​​Canalele media cele mai propice pentru PR în 2025

Ideal este să avem o abordare de tip multi-channel, fiecare canal având un rol clar, iar succesul vine din crearea unei experiențe integrate, coerente și personalizate, care să rezoneze cu nevoile consumatorilor. Însă bugetele sunt limitate și atunci alegi canalele unde poți să amplifici mesajul cel mai bine cu resursele date.

Ne place sau nu, trăim în era digitală, în care totul se întâmplă acum. Iar  social media este cel mai ofertant canal de comunicare pentru branduri. Comunicarea este necesară și atunci de ce un brand nu ar vrea să fie unde este și publicul său și să interacționeze cu aceștia? Generațiile Alpha, Z, Millennials și X folosesc platformele sociale, aleg tipurile de conținut preferate și „consumă” zilnic social media.

Obligatoriu pentru un brand este să fie găsit ușor pe platformele sociale, fie că vorbim de youtube, Linkedin, Facebook, Tik Tok sau Instagram. Canalele devin relevante în funcţie de publicul căruia vrei să te adresezi – ex. TikTok a fost iniţial un canal pentru GEN Z şi Y, dar deja sparge barierele generaţionale şi livrează conţinut pentru toate categoriile.

Social media este utilă pentru a construi brand awareness, oferă expunere și informații, însă un brand nu se poate construi eminamente prin social media, trebuie adus în viața reală unde să interacționeze cu clienții săi. Trăim în economia de brand experience, iar rețeta succesului în comunicare nu este una clară, ci pleacă de la încercarea brandului de a ajunge cât mai țintit la publicul său.

Din fericire suntem specialiști în comunicare, nu numai în social media și jonglăm profesionist și eficient cu toate canalele existente, ne adaptăm bugetelor existente și suntem orientați spre găsirea celor mai creative soluții.

 

“There is no such thing as bad publicity”. Adevărat sau fals?

Adevărat. Atâta vreme cât ai atras atenția asupra ta, e foarte adevărat, uneori nici nu mai contează cum ai făcut-o, important e să rămâi în memoria colectivă cumva.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


RAN Communication

RAN Communication este o agentie independenta de comunicare, cu o istorie de 12 ani si cu o experienta ampla in zona de consumer experience.Viziunea RAN Communication este sa creeze plus-valoare pentru clientii sai,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related