IQads lanseaza "Premiile FIBRA", festivalul local de creativitate, sustinut de IAA si UAPR

Intr-o industrie a comunicarii recunoscuta la nivel international, in care exportam creativi si aducem acasa cele mai pretioase metale din cadrul festivalurilor internationale, este cu atat mai necesara si recunoasterea la nivel local a eforturilor creative. Premiile FIBRA sunt pilonul pentru incurajarea lor. 

Premiile FIBRA reprezinta un demers necesar acestei piete pentru a seta nivelul profesionalismului si pentru a sustine dezvoltarea industriei de comunicare. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative.

Iar, pentru a asigura impartialitatea acestui demers, festivalul va beneficia de un juriu international, provenit din agentii independente puternice.

 

De ce FIBRA?

Creativitatea este esenta comunicarii, iar curajul este fibra creativitatii. Premiem acest curaj in cadrul Premiilor FIBRA. De aceea, el se regaseste si in formatul festivalului: criterii de jurizare, premii, taxe de inscriere foarte accesibile, companii sustinatoare ale industriei, premiu pentru cel mai curajos client.

 

Organizat de IQads. Sustinut de IAA si UAPR

Este momentul ca aceasta industrie sa se consolideze, sa devina o forta pozitiva.
Stim ca impreuna putem face lucrurile mai bine, agentiile, clientii, freelancerii, organizatiile profesionale.

Presedintele UAPR, Stefan Iordache priveste existenta unui festival de creativitate ca un semn de maturitate a industriei: 

Organizarea unui festival de creativitate local este un semn clar de maturitate a industriei de advertising din Romania. Sustinem IQads in acest demers si ne bucuram sa fim parteneri ai Premiilor FIBRA. Vedem in IQads un partener serios, cu experienta in organizarea de evenimente in industrie si ii felicitam pentru initiativa de a da un festival de creativitate industriei romanesti de publicitate.

 

Mihai Barsan (Presedinte IAA) adauga faptul ca, intr-un astfel de demers, este necesara sustinerea intregii industrii - clienti, agentii si organizatii media:

IAA are ca misiune excelenta in marketing si comunicare si nu se poate vorbi de excelenta in publicitate fara curaj si creativitate. 

In Romania se simte lipsa unui festival de creativitate care sa recunoasca cele mai curajoase campanii. De aceea IAA sustine conceptul FIBRA, ca un demers absolut esential pentru sanatatea industriei de comunicare romanesti. Avem deci nevoie de sustinerea intregii industrii: clienti, agentii si organizatii media pentru acest proiect de importanta pentru toti.

 

Despre demararea proiectului, Marius Cristea (Managing Director, IQads & SMARK, Blue Idea) precizeaza:

Pe parcusul acestui an, multi directori de creatie ne-au ridicat intrebarea – de ce nu organizam festivalul creativitatii romanesti?  Din cumulul acestor intrebari am realizat nevoia, iar dupa cateva mese rotunde cu ei in care am dezbatut ideea festivalului, am adunat puncte de vedere si dorinte.
Am dezvoltat un framework pe care l-am discutat cu IAA si UAPR.

Astfel s-a nascut FIBRA, festivalul de creativitate al industriei de comunicare cu obiectivul clar de a incuraja creativitatea locala. Un festival necesar pentru creativi, sustinut de organizatiile IAA si UAPR, organizat de IQads.

Urmarind cerintele creativilor, vom avea juriu international, din agentii mari, independente, astfel incat sa recunoastem curajul si creativitatea locala, asigurand in acelasi timp cu impartialitatea.

 

Zilele dedicate creativitatii, 3-6 mai 2016

Pentru a reprezenta nevoile industriei, festivalul va acoperi toate domeniile comunicarii, competitia fiind structurata pe 14 categorii, 37 sectiuni si 10 premii speciale si va include o sectiune dedicata tinerilor creativi, sub 25 ani.
De asemenea, freelancerii isi vor putea inscrie lucrarile la toate sectiunile festivalului alaturi de agentii.

Agentiile si freelancerii vor putea inscrie, intre 22 ianuarie si 8 aprilie 2016, campaniile realizate in perioada 1 ianuarie 2014 - 31 martie 2016.

 

Local. Inspirational. Curajos

Vrem sa readucem entuziasmul si stralucirea industriei de comunicare, iar acest festival este prilejul necesar de afirmare, atat pentru creativii, cat si pentru clientii care sustin creativitatea si aproba campanii curajoase pentru ca au incredere in eficienta lor.

"Vrem sa generam efervescenta si entuziasm. Vrem ca fiecare campanie locala sa fie gandita ‘de festival’. Vrem sa reaprindem dorinta de a da ce e mai bun si sa regeneram mandria de a face parte din aceasta comunitate profesionala.

Creativitatea vinde. O spun toate campaniile curajoase care si-au demonstrat rezultatele de-a lungul timpului. Vrem sa impamantenim acest credo, sa incurajam agentiile si clientii sa colaboreze pentru a imbunatati peisajul comunicarii", spune Ioana Dogaru (Director si cofondator al festivalului).

 

Despre nevoia unui festival local de creativitate

Mihai Fetcu, Creative Director, Geometry Global, precizeaza ca Premiile FIBRA ar trebui sa reprezinte momentul T0. Un moment de schimbare a mentalitatii, "pentru ca am mai avut festivaluri locale, dar le-am mancat pe paine":

Romania este una din vocile puternice in ceea ce priveste creativitatea pe plan mondial. Fara exagerare. Iata doua campanii recente care au facut diferenta si despre care au vorbit multe jurii internationale: "Why don't you come over?" si "Ghita the social shepherd". Si ele sunt doar doua exemple care demonstreaza ca Romania este o tara bogata creativ, cu un local flavour foarte apetisant.

Cel putin din punctul asta de vedere cred ca un festival local este mai mult decat necesar. El ar trebui sa mentina acest microclimat local creativ si, nu in ultimul rand, sa contagieze, sa incurajeze industria noastra.

Creativitatea romanilor a fost de-a lungul timpului apreciata mai mult peste hotare decat intern, in multe domenii, asa ca daca e nevoie de un juriu international pentru a ne deschide ochii, atunci bine.

Acest festival ar trebui sa fie momentul zero, butonul de reset. Ca am mai avut festivaluri locale, dar le-am "mancat pe paine".

Hai Romania!

 

De aceeasi parere este si Razvan Capanescu, Chief Creative Officer, Leo Burnett Group, care vede Romania ca pe un furnizor de creativitate in toate formele ei, cu o nevoie mare de intarire a statutului IDEII:

Eu cred cu putere ca este vital sa avem un festival local dedicat creativitatii. Pur creativitatii, pe langa deja consacratul Effie. Un festival local care sa creasca foarte puternic si care sa devina un reper regional in ceea ce priveste standardul inalt pentru industriile creative. Sustin asta pentru ca sunt atat de increzator in acest produs pe care Romania il poate oferi lumii – creativitatea. O intalnim zilnic, de la o piata publica la taraba cu lebar si caltabos (ati prins recent sloganurile surprinzatoare de acolo?) la solutii in evaziunea fiscala, la motivarea absentelor sau, pe bune, in software, publicitate sau design. Ar trebui sa fie cel mai bun produs romanesc pentru export. 

Dar mai intai trebuie sa intarim campionatul intern, daca vrem sa prindem Liga Campionilor (iertati-mi paralela cu fotbalul). Cred ca un festival local de creativitate este imperios necesar, nu doar pentru ca ajuta la cultivarea unui anume standard pentru creatia romaneasca de zi cu zi, dar si pentru ca ar determina cu fiecare editie reconsiderarea marfii pe care o vindem, in recalificarea locala a acestei marfi intre cele pretioase – un produs intelectual, numit idee. Care nu ar trebui sa fie cumparat la kilogram.

 

Referindu-se la varfurile pietei care cresc, castiga premii internationale si ajung sa lucreze in agentii din afara, pe masura ce media industriei ramane pe loc, neexistand competitivitate si un format de incurajare a initiativelor creative, Mihai Gongu, Director de creatie, GMP, spune de asemenea:

Agentiile romanesti au inceput sa se descurce binisor in regiune si in lume. Participa in pitchuri internationale si le castiga, sunt Agency of the Year la retele si independente la Golden Drum, castiga lei din diverse metale la Cannes, premii la Eurobest, exporta directori de creatie din UK si Dubai pana in Rusia si Vietnam. Varfurile cresc oricum si singure. Media pietei, nu prea.

Cred ca luptele de la Ad’Or si AdPrint au adus primii lei in Romania.

Avem nevoie de un festival local pentru a creste aceasta piata in intregul ei. Unul care sa consolideze aici in tara respectul pentru valoarea adaugata pe care o aduce excelenta creativa. Cu un juriu strain, cu seminarii tari, cu dezbateri inconfortabile, cu entertainment.

Ca in vremurile bune. Va ajuta sa avem mai multi tineri care aleg publicitatea ca “the cool career option”.
Va ajuta sa avem mai multi clienti care prind curaj.

 

Tot despre prapastia dintre campaniile "de festival" si cele "de zi cu zi" vorbeste si Costin Milu, Creative Director, DDB, care vede Premiile FIBRA ca o oportunitate de crestere a pietei:

Am fost de curand la o premiera cinematografica cu foarte multi publicitari in sala.

Inainte de film, normal, publicitate. A fost un moment interesant: stateam noi (creativi, accounti, manageri, oameni care fac si aproba campanii) si ne uitam la produsele noastre de zi cu zi. Nu varfurile, nu reclamele de festival, pe care le vedem (apoape) exclusiv la festival, ci campaniile obisnuite. Au fost 7 minute lungi. Poate cele mai lungi minute pe care le-am trait in publicitate. Ma uitam la ecran, apoi in jur, la noi, apoi la ecran. Nimeni nu zicea nimic, era parca un soi de tacere ciudata. Inceputul filmului a venit ca o usurare.

Daca privim cu sinceritate ce facem, ne dam seama ca publicitatea are doua fatete distincte: publicitatea de festival si publicitatea obisnuita, de zi cu zi. Orice lucru, fie el si un festival local de creatie, care diminueaza prapastia dintre cele doua lumi este binevenit!

Personal, am inceput sa apreciez mai mult ideile reale de nota 8 (muncite, vizibile, facute de bune) decat campaniile de nota 10, “editie speciala de festival”. Sper ca vedem cat mai multe campanii si idei din prima categorie premiate, pentru ca doar asa cred ca nivelul real al publicitatii va creste. Si, cu timpul, minutele de publicitate dinaintea filmului nu vor mai fi atat de lungi.

 

Claudiu Dobrita, Creative Director, FCB Bucharest, isi aminteste cu nostalgie de luptele creative locale de pe vremea Ad'Or-ului si subliniaza in acelasi timp faptul ca ele ar fi semnul ca industria a ajuns la o intelegere:

Nu cred ca mai sunt multe de zis despre necesitatea unui festival local, dar fie. Pentru ca cel mai misto era cand aveam unul, pentru ca a ajuns sa ne fie dor de Ad’Or, asa cum era el, pentru ca avem nevoie sa ne vedem mai des, altfel decat stransi cu japca de cate vreun client glumet, pentru ca insight-ul local are cel mai mare recul la el acasa, pentru ca niciodata nu vom fi premiat indeajuns creativitatea si pe creativi si, last but not least, pentru ca ar fi un semn ca ne-am inteles. Abia astept.

 

Vasile Alboiu, Chief Creative Officer, Lowe Group, continua subliniind faptul ca, pentru a juca bine la nivel international, echipele creative trebuie sa stie se desfasoare pe teren local si sa renunte la "romanismele" care ne-au consacrat:

Nu sunt fan fotbal, ma uit si eu ca tot omul cand joaca echipa nationala si poate uneori la ceva meciuri de pe alta planeta cand joaca echipe straine. N-am rabdare. Insa cred ca dintr-un anume punct de vedere lucrurile cu publicitatea romaneasca stau cam la fel… Nu poti "juca" bine cu altii de-afara daca nu te misti cu talent pe iarba autohtona. Un festival romanesc de creativitate trebuie sa ofere exact antrenamentul asta foarte aplicat ca sa putem merge si mai increzatori dincolo de granite la vanat lei, tobe sau creioane. Cu siguranta ca e oportun si foarte constructiv sa avem un astfel de festival insa, dincolo de asta, poate cel mai important e sa avem un festival credibil. Un festival care sa depaseasca granita "romanismului" inteles ca "lasa domne' ca merge si-asa" si sa ia creativitatea buna a romanilor, s-o masoare, verifice si la final sa-i dea un sut prolific in spate ca s-o propulseze acolo unde vedem ca ii e locul. Si poate cel mai complicat e sa ai un festival care sa schimbe mentalitatea. Sa transforme "datul la gioale" in critici constructive si "capra vecinului" in discutii cu sens.

Imi doresc un festival romanesc fara "romanisme" asa cum le intelegem acum. Un festival curat si in care sa intelegem cu totii ca avem de castigat daca ce iese de-acolo e de valoare.

 

Lipsa unui festival local de creativitate care sa sustina initiativele destepte, premiate de altfel de ani de zile la nivel international, dar nerecunoscute la adevarata valoare in Romania, este punctata si de Eugen Suman, Director de creatie, Kubis Interactive. Eugen precizeaza si valoarea adusa de juriul international, care poate stabili astfel premisele pentru campanii cu potential de castig la Cannes:

Ma bucur foarte mult ca, in sfarsit, o sa avem si noi un festival de publicitate in Romania, judecat de creativi internationali. Avem o industrie matura, extrem de creativa, cu premii la cele mai mari festivaluri internationale de profil si chiar nu avea sens sa nu ne putem "lupta" si local. Ma astept ca juriile sa fie obiective si ca Grand Prix-urile locale sa aiba sanse mari sa castige si la Cannes, de exemplu. In acelasi timp ma astept si ca lucrari cu flavor local, care poate n-ar avea nicio sansa in afara granitelor, sa fie recunoscute pentru rezultatele lor. Sper ca acest festival ne va face mai competitivi si mai sper ca si clientii isi vor dori mai mult sa faca advertising de calitate, care sa fie recunoscut de intreaga industrie. Succes.

 

Marius Rosu, Creative Partner, GAV, nu vede festivalul ca pe o sala de antrenament pentru "prinderea leilor", ci ca pe un festival curat, care sa educe clientii:

Avem nevoie de un festival de creatie, dar de unul ridicat pe un pamant curat, care sa creasca nivelul local al industrie si, nu in ultimul rand, sa arate clientilor ca aceasta creativitate nu este un moft al unor departamente, ci un instrument in sine care vinde si care ii ofera relevanta mesajului de brand. Festivalul acesta nu trebuie sa fie o sala de antrenament pentru prinderea leilor. Avem nevoie de performanta creativa reala, aici. Aici in tara trebuie sa demonstram ce putem si ca putem.

 

Liviu David, Creative Director, Next Advertising, sustine festivalul care sa reprezinte o sita cu ochiuri mai mari decat cele internationale, facand astfel sa retinem "pietrele semipretioase si metalele rare" care motiveaza industria mai mult decat cateva premii rare:

Sunt bune sitele mici ale festivalurilor internationale, care filtreaza pepitele de platina, aur si argint, dar zau ca nu ne permitem sa aruncam la steril toate celelalte minerale valoroase pe care le producem atat de greu. E suficient sa ne uitam la TV ca sa ne lamurim cat de recunoscatori ar trebui sa fim in tara asta pentru orice nu ne jigneste inteligenta. Se cere si o sita cu ochiuri mai mari capabila sa retina pietrele semipretioase si metalele rare, care, prin accesibilitate, ar motiva profesionistii mult mai mult decat cele cateva grame conjuncturale de aur din indepartatul Cannes.

Niciun festival de afara nu poate inlocui competitia locala. Golden Drum nu are cum sa fie Ad'Or-ul nostru. Exista si recorduri nationale, nu doar internationale, iar daca vrem sa crestem nu o putem face doar cu exemplul unor exceptii.

 

Dana Tocu, Director de creatie, HIPPOS, puncteaza nevoia ca juriul sa fie format si din clienti curajosi, care au inteles nevoia creativitatii si au mers pe mana campaniilor creative, premiate la festivaluri internationale:

Ce m-ar bucura nespus ar fi sa putem invita in juriu nu atat creativi de talie internationala, cat CLIENTI de la noi si de afara, care au avut curajul sa aprobe creatii premiate la Clio, Cannes, Golden Drum, Internetics, Romanian PR Awards, Webstock, BIZ. Clienti care nu au stat cuminti, care au crezut in agentiile lor, le-au tratat ca pe un partener, nu doar un prestator de servicii.  

Asa ar prinde curaj si altii, ar intelege ca, fara creativitate, un brand paleste in mintea consumatorului si este foarte usor invins la puncte de unul mai vioi la vorba si la fapta.

Bafta FIBRA, abia astept sa vii!

 

Adrian Alexandrescu, Managing Director, INTERACTIONS, aminteste faptul Premiile FIBRA trebuie sa faca diferenta intre un case bun si o campanie buna, dar si intre o campanie reala si un ghost:

Fara indoiala, avem nevoie de un festival local de creativitate, care sa incurajeze si sa premieze campaniile intr-adevar bune. Si pentru ca tot suntem in preajma Craciunului, hai sa imi pun si doua dorinte.

1. Sa faca diferenta intre a premia PR-ul bun din jurul campaniei (sau amploarea campaniei) si a premia campania in sine. Practic sa premieze campania si nu case-ul.

2. Sa premieze campaniile reale, facute pe un brief real si sa premieze mai putin campaniile "ghost", create special pentru premii. Cred ca pe termen lung, aceasta strategie se va dovedi castigatoare, pentru ca are potentialul de a muta resursele "senior", alocate de obicei pe astfel de proiecte catre campanii reale, iar acest lucru va creste calitatea produsului de zi cu zi.

 

Costin Radu, Managing Director & Head of Creative Planning, The Geeks, precizeaza ca nu e suficient sa avem campanii caldute, cu rezultate bunicele si ca industria are nevoie de curaj si de recunoasterea impactului pozitiv la nivelul rezultatelor pe care creativitatea il aduce campaniilor:

Existenta competitiilor internationale nu are cum sa inlocuiasca nevoia unei competitii locale. Asta deoarece clientii care activeaza in Romania au nevoie de repere locale. Au nevoie sa poata compara intre agentiile de aici si sa decida pe cine invita la masa de pitch. Iar un festival reusit de creatie poate sa devina un astfel de reper in Romania. Exista numeroase exemple care ne arata o campanie curajoasa (adica una care incearca ceva cu totul nou, deci, creativa) nu poate sa aduca doar rezultate bune, ci unele foarte bune. Iar daca nu vom invata, ca industrie, sa valorizam curajul in comunicare, vom continua sa vedem aceleasi si aceleasi campanii si vom avea un job trist, vom face campanii caldute si vom aduce rezultate bunicele. Pentru unii asta nu este suficient si sper ca FIBRA sa devina un festival valorizat pozitiv de catre cei din urma.

 

IQads
IQads este platforma dedicata industriilor de comunicare si creative, care activeaza cea mai mare comunitate creativa din Romania: profesionisti, freelanceri, aspiranti si admiratori.



GEOMETRY GLOBAL

Suntem o agentie full service, parte a grupului WPP, care functioneaza pe piata romaneasca din 1992. Prietenii mai vechi ne stiu dupa numele anterioare (Grey, respectiv G2). Din iunie 2013 a luat nastere un nou grup... vezi detalii »

Kubis Interactive

Kubis Interactive este una dintre cele mai mari agentii de digital de pe piata din Romania si ofera solutii de marketing online adaptate nevoilor clientului. De la campanii de consumer engagement pana la productie si... vezi detalii »

Branduri

Sectiune



Related