[Cu burta pe carte] Claudiu Jojatu si upgrade-ul de sistem al fiintelor umane

[Cu burta pe carte] Claudiu Jojatu si upgrade-ul de sistem al fiintelor umane

Ce inseamna sa fii viu: Sa iti provoci statusul, in fiecare zi. Da, si fiintele umane au nevoie, periodic, de upgrade de sistem, spune Claudiu Jojatu, proaspat Digital Director la Friends \ TBWA \ Digital. Din noua sa functie, Claudiu are o propunere: simplificare.  Fara bullshit si termenii prea-abuzati ai digitalului. Are, de asemenea, si o dorinta pentru duhul viitorului:

Mi-ar placea ca in viitorul nu foarte indepartat sa nu se mai caute scurtaturi care sa suplineasca munca, experienta si empatia fata de oamenii cu care lucrezi

 

Schimbari de paradigma

Suntem in plina revolutie digitala, o revolutie masiva si foarte vizibila, iar cine nu vede cu claritate lucrul asta, si nu decide sa se adapteze, va manca in maximum 5 ani cartofi fierti cu sare.

Stii cum e cand sistemul de operare face push sa faci upgrade, iar tu rezisti eroic 3-4 luni, dupa care incepi sa vezi ca din nevoia de aplicatii nu ai alta sansa decat upgrade-ul? Eu asa cred ca suntem si noi, fiintele umane, azi. Nu avem de ales si, daca vrem sa continuam sa fim productivi, trebuie sa facem upgrade de sistem.

Eu, prin natura meseriei, dar si printr-o curiozitate mult peste medie, m-am trezit mereu in mijlocul actiunii si am fost nevoit sa evoluez cu piata, cu businessul, cu trendurile, tehnologiile.

Iar daca vorbim de marketing si capacitate reala de inovatie, trebuie sa plecam de la realitatea altora, a celor carora incercam sa le facem o propunere “de vanzare”. Noi in digital nu mai vorbim de “consumatori”, adica nu mai privim partenerul de conversatie ca pe niste pui de randunica ce asteapta, cu gura cascata, sa le aducem de mancare la cuib.

Userii (fostii consumatori, in limbaj de marketing de anii ‘80) sunt un pic altceva decat asta. In plus, absolut toate studiile din ultimii ani releva faptul ca loialitatea lor fata de branduri e diferita, felul in care oamenii asculta si compara e diferit. Consideration e faza cheie in funnelul de cumparare, iar aici mix-ul traditional de marketing incepe sa nu mai dea randament.

Skepsis-ul e sa aduci valoare brandurilor si companiilor care le detin, acolo unde merita cu adevarat. Fiindca viteza de circulatie a informatiei face ca lucrurile “banale” sa nu mai dea un share-of-mind multumitor.

Cate din post-urile de Facebook pe care le vezi zilnic conteaza calitativ in deciziile tale, si cate cantitativ? Iata o intrebare pe cat de simpla, pe atat de serioasa.

In toata aceasta viteza, sa iti intelegi publicul cat mai bine este crucial. Asta inseamna ca trebuie sa ne readaptam si modelam in fiecare zi, sa intelegem noile nevoi, paternuri de consum si insighturi.

 

Ce si cum invata publicitarii 

Deloitte Digital a cumparat Mobiento si Heat. Publicis Groupe a cumparat Sapient, cu 3.7 miliarde. Capital One a cumparat Adaptive Path. IDEO a vandut o minoritate catre Hakuhodo DY Holdings. Cu voia voastra, si pastrand proportiile, FRIENDS \ TBWA \ Bucharest va investi la anul niste sute de mii de euro intr-un produs digital, intr-o echipa de marketeri digitali de exceptie, pe care am onoarea sa ii conduc - sper cu succes - prin apele involburate ale tranzitiei digitale Romanesti.

Miza mea ca intraprenor la FRIENDS \ TBWA \ Digital e sa explic pietei, colegilor si partenerilor nostri ca advertisingul digital (let’s call it Noul Advertising) stie si poate sa rezolve probleme reale de business. Cu eficienta si relevanta, dar mai ales fara bullshit si acesti termeni de care abuzeaza multi colegi din digital. Si, neaparat, inovator. Disruptiv.

Asa ca propunerea mea e foarte simpla: simplificare. Daca maine ai un buget si vrei sa facem un proiect impreuna, o sa-ti spun simplu si clar ce putem obtine, in cat timp, cum monitorizam, cum monetizam. N-o sa iti tin o cuvantare de 3 ore despre CPC, Skyscrapere, conversie, leaderboards etc. Mai putin abuz de limbaj, mai multe rezultate. Asta e propunerea mea.

De la primul moment important al zilei, cand stau pe buda si pana noaptea tarziu, petrec foarte mult timp gandindu-ma cum pot sa fac lucrurile altfe, mai bine. Incerc sa ma gandesc ce pot sa fac astazi, care sa influenteze viata oamenilor maine, peste o luna, un an sau zece.

Nu cred in probleme, ci doar in solutii pe care inca nu le-am descoperit. Asta e si raspunsul meu la intrebarea ta. Asta e primul pas, de departe cel mai important. Pana la a invata concret ai nevoie de o schimbare de mindset.

 

Metoda personala

In primul rand recomand oricui sa se joace cat mai mult cu OpenIDEO si Human Centered Design. In completare urmaresc zilnic TechCrunch, Angel List, Product Hunt, Google Trends, Adweek, Twitter si LinkedIn.

In era in care discutam deja despre imortalitate prin Artificial Inteligence Avatars, Virtual Reality, masini care se conduc singure si sa colonizam Marte, mi se pare absolut fabulous ca inca mai exista cursuri in care poti sa inveti secretele cele mai ascunse ale nu stiu carei industrii, in 10 pasi simpli, in doar 7 ore, cu 2 cofee breakuri si lunch break.

Well. Mi-ar placea ca in viitorul nu foarte indepartat sa nu se mai caute scurtaturi care sa suplineasca munca, experienta si empatia fata de oamenii cu care lucrezi, sau pentru care lucrezi.

 

Intre nesiguranta si ”da, stiu care e treaba in publicitate”

Paradoxul clasic: Cu cat stiu mai mult, cu atat imi dau seama ca stiu mai putin. Mi-am dat seama ca I only scratched the surface. Si cel mai probabil, in 10 ani de acum, cand piata din Romania va fi atins deja maturitatea voi fi cam in acelasi loc. Desi voi fi, probabil, de 10 ori mai bun ca acum. Cand lumea zice ca deja foarte bun. :)

 

O invatatura recenta

Ca orice ai face, daca nu exista viziune, cel mai probabil you will fail. Facturi, plati, furnizori, salarii, taxe, costuri, deadline-uri, toate astea pot foarte usor sa arunce pe oricine in valtoarea zilei de azi si sa faca poate si pe unii dintre cei mai puternici sa uite viziunea si de ce au pornit la drum. Sa nu uite de nevoia fundamentala de a face, sa creasca frumos si sustenabil.

Asta e cea mai importanta lectie a ultimilor 2-3 ani. Bucuria mea e sa fi gasit la Sorin Tranca, noul meu coleg si fondator FRIENDS \ TBWA si ffff.ro (cred ca-l cunoasteti) si la multi din noii mei colegi din agentie, fix acest mindset, al placerii reale de a face lucruri, in virtutea unei viziuni.

In Romania, nu e simplu deloc sa faci lucruri. Fiindca oamenii sunt terifiati de ce ar spune alte persoane in legatura cu gandirea si deciziile lor, si atunci dau si ei decat-doar-un-pic la job, cat sa nu-l piarda. Si ca sa nu se vada asta, vorbesc mult. Si dau vina pe altii.

Eu am ambitia, personal vorbind, sa pun umarul la schimbarea acestei mentalitati. Cred ca prin exemplu personal si un model de succes, alaturi de alti oameni care cred ca pot in loc sa se lamenteze, vom avea prin 2030 o tara vesela si infloritoare. Si ceva mai multa incredere unii in altii.

 

Cursuri de specialitate

Ahmmm… Nu imi prea plac cursurile, seminariile si conferintele. Sunt statice, inegale de la un vorbitor la altul, asa ca de cele mai multe ori mi se par lipsite de consistenta.

Sunt un om de actiune, asa ca daca nu reusesti sa imi starnesti interesul in 10 minute vreau sa ma duc sa ma joc.

Dar invat in multe feluri. Acum ultimele trei saptamani m-am jucat cu materialele de la IDEO pe Prototyping. Recomand maxim.

 

Titluri de specialitate

Disciplined Entrepreneurship, de unde am ramas cu o idee principala: invata, valideaza, itereaza. Dar mai ales: nu te indragosti de ideea ta, ci de problema pe care vrei sa o rezolvi.

Astfel vei putea imbunatati produsul pe care il oferi, incat sa rezolvi problema optim.

 

Cele mai importante carti

Wisdom of Psychopaths

Blue Ocean Strategy

Eficienta in 7 trepte

Snakes in suits

Porter’s Five Forces

 

Romania si scoala de publicitate

Este un subiect pe care prefer sa il evit pentru a nu risca sa fiu vazut ca hater. I hate being a hater :) Dar am auzit ca la Scoala ADC poti invata niste lucruri foarte bune, daca te intereseaza munca de creatie.

 

Are nevoie publicitatea de invatare?

Nu in orice domeniu trebuie sa inveti continuu daca vrei sa performezi? Nu cred ca publicitatea este diferita.

Invata – aplica – trage concluzii si invata iar.

Challenge the status quo, everyday. Asta inseamna sa fii viu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Friends\TBWA

Why work with an agency like FRIENDS\TBWA Bucharest? DisruptionⓇAlmost everyone in the business world knows about disruption, talks about disruption or wants to try it, sooner or later. Well, it’s maybe time... vezi detalii »

ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related