[Interviurile FIBRA #2] Mihai Coliban, despre Marea Schisma sau purgatoriul din publicitate

[Interviurile FIBRA #2] Mihai Coliban, despre Marea Schisma sau purgatoriul din publicitate

Cu ocazia FIBRA #2, Mihai Coliban s-a reintalnit putin cu Romania si a facut o pauza in turnelul sau international. In cadrul dezbaterilor de la festival a vorbit despre craft si a spus ca "uratul nu e neaparat ceva gresit". Nu stim despre ce a conversat pe holuri cu semenii lui creativi bucurosi sa il revada, speram ca nu era ceva important, pentru ca am reusit sa il extragem de acolo pentru un interviu scurt. Ne-a spus despre viitorul in care "oamenii vor deveni si mediul, si mesajul", despre eroii din publicitate, festivaluri si propria etapa in care se afla, de Creative Freeman, in care sta, se uita, cugeta si invata. 

 

 

Rolul festivalurilor

FIBRA are un rol foarte clar - sa seteze standardele in industrie. Stiu ca suna a cliseu, insa asta e rolul festivalului, nu ai cum sa-l eviti si nu cred ca are vreun altul.

Din pacate, festivalurile sunt folosite, la nivel international mai ales, pentru a sari dintr-o agentie in alta; deci sunt fololosite pe post de catalizator al carierei.

Si mai e o problema cu festivalurile: nu mai sunt cinstite. In special cele mari. Nu vreau sa vorbesc de festivalurile mici, locale, care incearca si ele sa iasa in fata, sa cladeasca un business. Eu vorbesc de Cannes. Cannes Lions e o mascarada, in clipa de fata.

Asa ca parerea mea despre festivaluri e nuantata. Cred ca unele festivaluri mici sunt bune pe piete reale, in conditiile in care se inscrie munca reala. Si asta a fost mereu problema festivalurilor, ca nu ai cum sa verifici.

 

O lume mai buna fara festivaluri?

Da. Nu s-ar intampla nimic. Va stiu pe voi, pe cei care faceti FIBRA, mi se pare un festival facut misto, dar daca ar disparea toate festivalurile in lume, nu s-ar intampla absolut nimic.

 

Ce te sperie in publicitate

Nimic. Pentru ca am vazut tot, am facut tot. In schimb, ma deranjeaza niste chestii. Spre exemplu, felul in care se schimba publicitatea; e prea multa social media, totul e expunere, trebuie sa fii prezent, nu conteaza cu ce.

Prin urmare, lumea din agentii se deprofesionalizeaza. Profesionistii au cam plecat din publicitate. Mai sunt cativa eroi care si-au facut firmele lor, rezista temeinic, si incearca sa educe oamenii pe care-i angajeaza, incearca sa educe clientii samd.

Sa fii in publicitate acum inseamna ca ori esti indragostit la nebunie de meseria asta si vrei s-o faci mai bine, si ai vrea ca totul sa se intample intr-un fel pe care l-ai visat tu odata, ori faci bani si atunci calitatea nu mai conetaza. In momentul asta, ma uit la ce se intampla. Asta fac, sunt un pic spectator si as vrea sa ma reprofesionalizez.

Pe masura ce avansezi in functie intr-o agentie, te deprofesionalizezi, ajungi un vanzator, un showman. Ok, esti manager. Mie imi place sa fiu manager cu oameni usor de condus si nu-mi place sa fiu manager pentru oameni care-s greu de condus (rade). Dupa ce esti foarte multi ani manager, ajungi sa spui "bai, dar mai lasati-ma, fratilor, in pace, ca am si eu problemele mele, nu vreau sa am de-a face cu ale voastre".

Deci, cum spuneam, acum ma uit, ma gandesc. Sunt cu picioarele in mai multe chestii, inclusiv in publicitate, asta neinsemnand ca-mi bag picioarele in ele; sper (rade).

 

Publicitatea de azi in manualele de istorie ale viitorului

Ca un fel de Mare Schisma. Un fel de purgatoriu care s-ar putea sa devina starea de fapt, adica sa nu se iasa din el; pentru ca publicitatea depinde foarte mult de media, acum ca niciodata de mult. Si media se diversifica continuu, cu diferite accente puse pe diferite touchpointuri. Insa chestia asta nu se va opri si cred ca publicitatea va fi facuta automat.

Va fi un fel de product placement facut de oameni in cercurile lor personale si aia va fi publicitatea, in afara de galagie care-i doar expunere, awareness. Va fi un fel de Amway, adica "iti fac publicitate, iti cumpar produsul si as vrea ceva inapoi. As putea sa recomand produsul unor prieteni, as putea sa nu". Si atunci oamenii vor deveni si mediul, si mesajul.

 

Premiile FIBRA reprezinta un demers local necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative. 
Festivalul este organizat de IQads, platforma media 
dedicata industriilor creative din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related