Mediul digital este probabil cel mai sincer și cel mai efervescent. Aici, clienții brandurilor nu mai sunt doar clienți, iar brandurile, mamuții la care nimeni nu poate ajunge. Digitalul este mediul care încurajează dialogul prin faptul că toți suntem useri. Cu alte cuvinte, un spațiu (aproape) egalitarian, în care, ca să ai succes ca brand, trebuie să asculți, să reacționezi. Iar, apoi, să duci bătălie după bătălie ca să câștigi relevanță.
Mediul digital în retail
Schimburile de impresii sunt cu atât mai dinamice în sectorul retail, un sector care impactează viața tuturor în mod direct și repetitiv. Majoritatea locuitorilor din mediul urban sunt clienți retail, care merg în mod regulat la cumpărături, sunt expuși la produse din toate categoriile - unele cu uz zilnic - și intră în contact frecvent cu angajații acestor companii. Este, prin urmare, de așteptat ca ei să aibă păreri despre toate cele de mai sus, cât și despre campaniile brandului de retail.
Pentru acesta din urmă, feedback-ul clientului (sau al userului) este esențial pentru progres, pentru că el, de fapt, cere reciprocitate. Un brand care vrea să fie aproape de consumator va asculta acest feedback în timp real și va reacționa atât pe termen scurt, pentru a maximiza anumite avantaje sau a îmbunătăți zone în care poate că nu performează în prezent, cât și pe termen lung, pentru a-și dezvolta serviciile și a-și consolida relația cu interlocutorul. O strategie digitală performantă va fi întotdeauna agilă, adaptabilă. Iar, pentru aceasta, este nevoie de date.
Mai mai multe bătălii câștigate în zona digitală
"Strategia Carrefour pe plan digital a suferit schimbări majore în ultimul an. Echilibrul dintre nevoile de moment, acute și care „ard”, pe de o parte, și obiectivele pe termen lung, care solicită o mai mare coerență, pe de altă parte, a reprezentat un adevărat teatru de război. S-au dus bătălii pe termen scurt, pentru a aduce trafic cât mai curând, s-au dus și bătălii pe termen lung, pentru a construi un brand puternic și engagement cu cei din comunitatea digitală.
Personal, am avut încredere că le putem face pe amândouă. Și nu doar atât, ci că putem obține cu ușurință acest echilibru fără a renunța la niciuna dintre cele două bătălii. Nebunie sau nu, această încredere ne-a motivat să construim - de la formate de show-uri digitale (“Străini cu Vinul”, “Poftim Știință”, “Cu susu-n Jos”), la strategii de media și strategii privind dezvoltarea comunității online și integrarea acestora într-un univers digital unde vrem să câștigăm pe merit atenția userului, nu doar să o cumpărăm. Cu alte cuvinte, am vrut să reușim în mod organic. Iar, pentru a reuși, ne-am folosit de DATA - ochii și urechile noastre în mediul digital, care ne-au păstrat conectați cu adevărat la ce se întâmplă.", Nicoleta Baicu, Head of Digital & E-commerce Marketing Carrefour.
Iar rezultatele nu au întârziat să apară:
Carrefour a obținut în luna septembrie 2021 indicele de 70.5 în DHI (Digital Health Index) realizat de Digitas România. O valoare record nu doar pentru Carrefour, ci la nivelul întregii piețe.
"Creșterea vine pe fondul unei investiții constante de bani și resurse în comunicarea digitală și în content. Dacă ne uităm la ultimul an de zile, Carrefour este în fiecare lună peste media pieței, iar retailul este una dintre cele mai active și competitive categorii în comunicare, cu bugete în creștere față de 2020 (iar două dintre branduri se află în top 10 advertiseri din România, în toate categoriile). Carrefour apare prezent atât în social media, cât și în publicațiile digitale și pe forumuri, viewershipul cel mai mare fiind, însă, asigurat de canalele de social media (Facebook, YouTube și Instagram). Ce se întâmplă în aceste canale? Dialogul despre care vorbește și Nicoleta.
Aceasta este imaginea pe care o obținem uitându-ne la date, iar acum orice brand are posibilitatea de a accesa acest instrument care să ne conecteze și care să ne ajute la interpretarea informațiilor: vezi, înțelegi, iei decizii. Totul în timp real. Practic, îți cunoști evoluția pe drumul ales, poți reacționa și ai și instrumentele pentru a-ți depăși competitorii. Apoi, continui să construiești și să tot construiești.", Alexandra Caciur, Head Of Data & Business Intelligence @ Digitas.
De la începutul acestui an, Carrefour înregistrează o creștere de aproape 50% în căutările “brand related” de la începutul anului. Creșterea vine pe fondul unei investiții constante în conținutul digital în anul curent.
"Am construit conversații nu doar pe subiecte de brand, ci am integrat temele reale, de interes social, în comunicarea noastră și am adaptat limbajul la canalul digital. Ne-am concentrat pe interacțiunea cu clienții, pe a le câștiga atenția și a le transmite că, într-adevăr, suntem un interlocutor atent și suntem egalul lor aici. Referitor strict la evoluția septembrie vs. august, creșterea vine categoric pe fondul conținutului, ceilalți doi indicatori rămânând constanți. Carrefour a reușit să genereze direct conținut puternic, prin comunicarea proiectelor Act for Good sau Deschidem Vinul Românesc, spune Nicoleta Baicu.
Nu în ultimul rând, 7 video-uri din 5 campanii au intrat în topul celor mai vizionate 15 video-uri ale unui brand de retail pe YouTube.
În toată această călătorie, ne-am ținut clienții aproape și am interacționat cu ei în timp real, dar ne-am și ținut de firul roșu pentru coerența strategică pe termen lung. Din nou, fiecare cu propria bătălie", încheie Nicoleta.