[Rewind & Play] Andrei Voinea: Cred că vom trăi într-o eră în care nu doar tehnologia, ci și etica vor deveni o parte din ADN-ul industriei creative

[Rewind & Play] Andrei Voinea: Cred că vom trăi într-o eră în care nu doar tehnologia, ci și etica vor deveni o parte din ADN-ul industriei creative

Chiar dacă totul se schimbă în jur rapid și alergăm să ținem pasul cu noile realități, viața nu e un sprint, crede Andrei VoineaCommunication Manager Zaga Brand. Contează alături de cine parcurgi acești kilometri ai transformării și ce peisaje întâlnești în drum. Asta a fost pentru el lecția lui 2024. Adaptată la industria creativă în 2025, filosofia lui merge pe ideea relevanței. 

"Indiferent de brand, de profilul unei companii, toată lumea și-a pus întrebarea asta: Cum fac să fiu relevant? Ce mai e relevant? De ce e important să fii relevant? Într-o mare de automatisme, de chat gpt-uri, de produse de toate felurile, ce aduci diferit pentru oameni? Poate să fie util sau de decor. Poate să aducă emoție oamenilor sau bani", spune Andrei. 

Despre maratonul schimbărilor, trenduri, tehnologie, creativitate, emoție & extratereștri, povestim în continuare cu Andrei în rândurile următoare. 

 

Un titlu de film pentru 2024

Mulți kilometri până la capătul lumii – acesta ar fi titlul pe care l-aș alege pentru 2024! :)  Nu a fost un an al marilor revoluții sau al unor realizări colosale, ci mai degrabă un an al navigării prin momente de incertitudine. A fost un an în care am învățat să punem mai mult preț pe echilibru – între viața personală și cea profesională, între dorința de inovare și respectul pentru tradiție, între presiunea rezultatelor și nevoia de a fi autentici. Sau, cel puțin, asta sper c-am învățat! Că, în mijlocul unei lumi aflate într-o continuă schimbare, trebuie să reînnoim constant modul în care alegem să ne raportăm la realitate și la ceilalți. Și mai ales la noi. Că viața nu e un sprint, mai avem mulți kilometri în față de alergat, dar mai contează și lângă cine faci asta și ce peisaje mai vezi pe drum.

 

Cum a fost 2024 pentru tine

Știi când faci sport și-a doua zi te dor mușchi pe care nu știai că-i ai? 2024 A fost un proces de reîntregire a unor părți de mine despre care nu știam că îmi lipseau. Au fost și multe zile când mă simțeam copleșit de viteza cu care se schimbă totul, mai ales într-o industrie în care adaptabilitatea este esențială. Dar am descoperit sportul în adevăratul sens al cuvântului, nu ca pe o obligație impusă de trenduri, ci ca pe un mod de a mă reconecta cu mine și cu corpul meu.

În acest proces, am înțeles că viața de zi cu zi poate să nu fie despre a ajunge undeva, ci despre a învăța să rămâi prezent. Să te bucuri de peisajele alea de mai sus! :) Ce simt că a fost și încă este mai puțin plăcut? Faptul că uneori, ai senzația că te afli într-o cursă unde trebuie să te reinventezi constant, dar fără o garanție a rezultatului. Poate că am ajuns să realizez că frica de a nu face destul sau de a nu fi destul de bun a fost un gând important în acest an. Și da, e prima oară când o spun direct, după ce, recunosc, a existat o mică tentație de a șterge partea asta din interviu. :)

 

Proiecte importante

Unul dintre cele mai importante proiecte profesionale a fost legat de dezvoltarea unor campanii care să răspundă cât mai eficient unei piețe tot mai fragmentate. Pe de altă parte, la nivel personal, provocările au venit în mare parte din „munca” pe care a fost necesar să o fac cu mine însumi. În ceea ce privește provocările, am simțit un nivel ridicat de presiune, venind din dorința de a fi cât mai creativ și de a adresa nevoile unui public tot mai diversificat și mai greu de surprins. Era ca și cum nu mai existau soluții rapide, ci doar răspunsuri care se construiau pas cu pas, prin colaborare și adaptare continuă.

Cu toate acestea, cea mai mare lecție a fost legată de învățătura că succesul în PR nu vine dintr-o singură mare realizare, ci din munca susținută și, mai ales, din flexibilitatea de a naviga printre provocări cu o echipă care știe să rămână unită.


Echipa de la Zaga Brand la PR Awards

 

Bilanțul agenției 

2024 a fost un an al consolidării pentru Zaga Brand, în sensul în care ne-am luat timpul necesar să facem un portret al nostru. Nu doar ca să existe undeva într-un document pentru că așa spun anumiți guru organizaționali, ci pentru că am trecut prin multe schimbări. Și ca orice organism care a trecut prin multe, se ridică și se scutură. Așa am făcut și noi și iată ce a rămas după “scuturare”.

Am continuat să punem accent pe creație și strategie, dar și pe adaptarea rapidă la nevoile pieței. Am inițiat conversații oneste și ne-am setat să depășim barierele convenționalului în relația cu echipa, clienții și comunitatea. Am construit experiențe memorabile de branding pe care reușim să le traducem pentru clienții noștri în strategii-cheie și proiecte implementate cu precizie. Ne-am reconfirmat că ne plac proiectele și campaniile care aduc laolaltă stakeholder diferiți- mai multe branduri, instituții, comunități, având obiective peste cele individuale, pentru the greater good!

Iată doar câteva highlights.

Am câștigat și lansat primul program național de turism cultural, România Atractivă, care a însemnat doar în 2024: 5 evenimente și o campanie de comunicare integrată, pregătite și implementate cu succes în doar 90 de zile de la preluarea contului.

Am realizat unui proiect editorial special pentru Orange Romania, alături de MSL The Practice, ce a presupus documentarea celor mai puțin cunoscute povești despre o emblematică clădire istorică a Bucureștiului, Palatul Telefoanelor. Seria specială a podcastului Cronicari Digitali, „re:connect cu Palatul Telefoanelor”, alaturi de alte materiale multimedia, au fost lansate în 2024 și au marcat redeschiderea Palatului Telefoanelor.

Am reușit să preluăm comunicarea TAROM, reușind din prima lună să transformăm o critică ce risca să conducă spre viralizare negativă, într-o recomandare constructivă sau sa organizăm prima conferință de presă TAROM din ultimii 4 ani

Am transformat podcastul nostru. La propriu. Era coerent, armonios, util & hazliu, adica fix cum ne-am dorit. Acum este si mai frumos vizual. Podcastul Cronicari Digitali (top 10 Societate si Cultura, locul 1 Places& Travel) a trecut de la format 100% audio, la format video. Podcastul este produsul editorial al agenției și singurul podcast cultural mainstrem din RO.

 

Provocări & satisfacții

Cred cu tărie că, indiferent de brand, de profilul unei companii, toată lumea și-a pus întrebarea asta: Cum fac să fiu relevant? Ce mai e relevant? De ce e important să fii relevant? Într-o mare de automatisme, de chat gpt-uri, de produse de toate felurile, ce aduci diferit pentru oameni? Poate să fie util sau de decor. Poate să aducă emoție oamenilor sau bani. Poate să fie o pijama călduroasă sau un excel bine pus la punct. Satisfacția supremă e când ajuți oamenii. De fapt asta e “relevanța”. Nu trebuie să schimbi lumea, doar să faci un pic mai bună. Kilometru cu kilometru, ăia de mai sus. :)

Așa că, făcând toate astea, în 2024, Zaga Brand a primit recunoașterea industriei românești de PR pentru excelență în comunicare în campania de promovare națională și internațională a programului de turism cultural România Atractivă. Campania a fost premiată de două ori cu GOLD în competiție, la categoria Comunicare în Domeniul Public și la categoria Cultură - Artă.
Pe aceeși scenă, la Gala Romanian PR Award, Agenția a fost desemnată și Small Consultancy of the Year - cea mai bună agenție PR Boutique din România, în 2024. Nu ne dăm în vânt după premii, dar ele ne confirmă că ceva facem bine.

 

Factorii care au influențat cel mai mult industria creativă

Un factor extrem de relevant în 2024 a fost necesitatea de a integra tehnologia nu doar ca pe un instrument, ci ca pe un pilon central în strategia de comunicare. Crearea unor campanii eficiente necesită o înțelegere profundă a modului în care consumatorii interacționează online, dar și un control mai mare asupra modului în care folosim datele. Aici am învățat să fim foarte atenți la etica informațiilor cu care jonglăm și să aplicăm soluții care respectă intimitatea consumatorilor, evitând abordările invazive.

În același timp, am înțeles că digitalizarea nu înseamnă doar tehnologie, ci și o abordare umană a experienței utilizatorilor. Așadar, am folosit tehnologia pentru a crea experiențe personalizate, dar nu am pierdut niciodată din vedere autenticitatea și emoția. Nici până azi roboții nu au reușit să preia “taskul” ăsta. Și ce bine! :)

 

Ce se întrevede în 2025

Cred că vom trăi într-o eră în care nu doar tehnologia, ci și etica vor deveni o parte din ADN-ul industriei creative. Oamenii vor căuta mai mult decât soluții tehnologice avansate; vor căuta conexiuni autentice și mesaje care să reflecte realitățile lor. Mai cred că vom vedea o diversificare continuă a modurilor de interacțiune între branduri și consumatori. De exemplu, experiențele de shopping vor deveni din ce în ce mai imersive și vor integra tehnologii “OZN” într-un mod natural și fluid.

Pe de altă parte, 2025 ar putea fi și anul în care va apărea o schimbare semnificativă în ceea ce privește relațiile de muncă. Companiile vor trebui să fie mult mai flexibile și să acorde mai multă atenție bunăstării angajaților, mai ales pe fondul unei economii globale tot mai instabile. Pentru că nu suntem roboți. Și ce bine! :)

 

Trenduri

În 2024, un trend notabil a fost ascensiunea marketingului experiențial și a activităților ce implică un engagement profund din partea consumatorilor. Nu mai vorbim doar despre promovarea unui produs, ci despre crearea unei experiențe de brand care să fie simțită fizic și emoțional. Și, mai ales, să AJUTE! De asemenea, am observat o creștere a interesului pentru soluții de sustenabilitate care nu doar că sunt „trenduri” de moment, dar sunt tot mai integrate în ADN-ul brandurilor. Astfel, brandurile nu mai sunt doar reclame pe un ecran – sunt povești de viață, care trebuie trăite și simțite de consumatori. În plus, în 2024, am văzut și un reviriment al marketingului „local” și al susținerii afacerilor mici, într-un context în care consumatorii doresc să simtă că alegerile lor au un impact real asupra economiei și comunității lor.

 

Cum s-au schimbat obiceiurile de consum

Dincolo de alegerea produselor, oamenii sunt mult mai conștienți de cum sunt realizate acele produse, de impactul lor asupra mediului și asupra societății. Au apărut tot mai multe mișcări care încurajează consumul responsabil și alegerea produselor care respectă principii bune, pe bune. În plus, experiențele de cumpărare au devenit din ce în ce mai fluide și mai interactive, cu un accent pe personalizare. Din acest punct de vedere, consumatorii din 2024 sunt mai educați, mai conectați și mai selectivi. Dacă până acum “calitate, nu canitate” era mai mult un clișeu inspirațional, astăzi e o realitate. 

 

Sensibilități de care ați ținut cont

Sensibilitățile față de diversitate și incluziune. La nivel de comunicare, am fost mult mai conștienți de cum influențează mesajele pe care le transmitem percepțiile și comportamentele publicului. De asemenea, am înțeles că publicul de astăzi este tot mai atent la coerența brandurilor, iar orice mesaj care ar putea fi interpretat ca fiind neautentic sau superficial poate afecta grav imaginea unui brand. Iar ăsta nu e cel mai grav lucru. Ci că poți doborî un om cu un mesaj nepotrivit. În acest sens, a fost (este și va fi!) crucial să integrăm abordări empatice și de respect față de toate colțurile societății, indiferent de statutul social, cultură sau credințe.

 

Alegeri, crize politice și economice, schimbări sociale. Cum vezi tu lumea din jur? 

Este un mix de speranță și incertitudine, în care schimbările politice, economice și sociale se intersectează cu nevoia de a ne adapta rapid la noi realități. Totuși, ceea ce mă ține optimist este faptul că vedem tot mai multe mișcări de schimbare reală, de la activismul tinerelor generații care revendică o lume mai echitabilă și mai sustenabilă, până la revoluțiile digitale care fac informația mai accesibilă și mai transparentă.

De asemenea, ceea ce mă motivează este capacitatea oamenilor de a găsi soluții creative chiar și în cele mai dificile momente. Dacă ceva m-a învățat 2024, este că adaptabilitatea și capacitatea de a învăța din fiecare greșeală sunt cele mai importante instrumente pentru a face față vremurilor pe care le trăim. Sună a clișeu, da, dar din greșeli învățăm și - oho- cât o să mai învățăm în viața asta! :)

 

Temeri & speranțe

Una dintre temerile pentru 2025 ar fi aceea că schimbările rapide în tehnologie, combinat cu o volatilitate economică mare, ar putea genera un „decalaj” între ce vor consumatorii și ce pot oferi brandurile, dacă nu sunt foarte agile. În același timp, ceea ce mă face să fiu optimist este posibilitatea ca industria să devină din ce în ce mai inovativă și să adopte soluții creative. Va fi un an în care schimbările vor fi rapide și complexe, dar dacă ne vom adapta în mod constant, oportunitățile nu vor întârzia să apară. Cred foarte mult în soluțiile rapide și concrete, nu de-a căuta soluția AIA perfectă, fără de pată. Lumea se schimbă cu o viteză năucitoare și dacă nu rezolvi problema aia azi, mâine o să mai vină încă una și încă una. 

 

Învățături

Din punct de vedere profesional, am învățat cât de important este să fim conectați cu realitatea pieței și să nu ne temem să începem de la zero atunci când este necesar. Și cum ziceam mai sus, învăț să fac bine, nu să fac perfect. În ceea ce privește viața personală, lecția pe care o iau este legată de importanța echilibrului și de cum trebuie să învățăm să punem limite sănătoase între muncă și viață. Nu în ultimul rând, am învățat că procesul de introspecție continuă, atât profesional, cât și personal, este cheia unei dezvoltări autentice, pe bune, fără filtre și sclipici.

 

Ce impresie și-ar face un extraterestru despre România dacă ar vedea doar reclamele 

În primă fază, nici nu mi-ar păsa foarte tare ce cred. Extratereștrii sunt aici!!! :)) I-aș descoase pe ei de tot ce au, fac, știu. Pe urmă, dacă insistă să vină la un pahar de prosecco într-o seară la vizionat de reclame, cred că ar avea multe întrebări. Sper că ar vedea că specia umană are o mare capacitate de a crea povești emoționante, uneori absurd de amuzante și destul de frecvent ilogice, dar, mai presus de toate, captivante. În plus, poate că s-ar întreba ce-i cu această obsesie pentru cadouri, produse și reclame care par să facă mai mult decât să vândă – aproape că au o misiune de a schimba lumea. Probabil ar ajunge la concluzia că suntem o specie plină de contradicții, dar cu o imaginație pe care multe alte specii nu ar putea-o înțelege. Și-apoi mutăm seara de (probabil) tech prosecco și reclame la ei pe planetă! 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Zaga Brand

Fondata in 2005, agentia de comunicare creativa Zaga Brand si-a propus si a reusit sa creeze un mediu de lucru productiv in care imposibilul este doar o provocare. Intr-o atmosfera “crazy about our work”,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Oameni

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related