[AIdea] Marius Goleanu: Este clar că AI va fi folosit din ce în ce mai des, indiferent de domeniu. Este și o sabie cu două tăișuri – oamenii vor face mai frumos, dar vor gândi mai puțin

[AIdea] Marius Goleanu: Este clar că AI va fi folosit din ce în ce mai des, indiferent de domeniu. Este și o sabie cu două tăișuri – oamenii vor face mai frumos, dar vor gândi mai puțin

AI-ul poate fi un prieten care știe multe pe orice subiect, partener de brainstorming sau de discuții tehnice, amuzant, fără toane, și care nu te judecă, crede Marius Goleanu, Head of Innovation & Senior Art Director Kubis. Marius a testat aproape toate platformele AI și a ajuns să folosească inteligența artificială zilnic. Beneficiile pe care le aduce AI-ul sunt multe, dar există și riscul ca oamenii să se bazeze prea mult pe aceste platforme pentru a gândi. 

"Sunt nenumarate domenii care beneficiaza foarte mult de pe urma AI-ului, însă și multe domenii care își pierd latura umană. Ei bine, cred cu tărie că nu este vorba de un conflict, ci, de fapt, este vorba de lucru în simbioză. Cum (ne) îmbunătățim existența folosind AI, for good", spune Marius. 

Cum evoluează această simbioză, care sunt limitele etice, ce întrebări apar odată cu dezvoltarea AI-ului, povestește Marius în rândurile următoare. 

 

Când ai început să testezi AI

Primele interacțiuni cu AI-ul au fost prin 2021. Eram deja implicat în innovation de ceva timp și căutam să fiu la curent aproape cu tot ce se întâmplă în domeniu. A fost un shift oarecum natural de la Metaverse și NFTs la AI. Însă marea problemă a fost că locuim în România și orice serviciu din această sferă era available pentru România abia dupa ceva timp. Era un adevarat struggle să poți încerca lucruri imediat ce apar.

Am avut noroc că eram pe multe servere de Discord de unde reușeam să mai obțin câte un access în beta testings.

 

Primele încercări, primele impresii

Printre primele tooluri a fost Stable Diffusion, dar într-o varianta numită Disco Diffusion. Era accesibil însă nu foarte ușor de lucrat cu el. Basically, era un cod în Google Collab, făcut de o tipa, Katherine, sub licență MIT. Trebuia să modifici în cod promptul și să îl legi la un Google Drive. Apoi rulai scriptul și îl lăsai să își facă treaba peste noapte. De obicei, faceam batchuri de 50-100 poze, chiar peste weekend. Generam geodesic clouds, poze inspirate din Lord of the Rings, abstract artworks sau imagini inspirate din artiști cunoscuți precum H.R. Giger.

Bineînteles, nu aveau nici pe departe puterea AI-urilor apărute ulterior, însa era absolut fascinant.

 

Cum a evoluat relația ta cu AI

Curiozitatea și background-ul de art director m-au facut să îmi doresc să le testez și să văd de ce sunt capabil. Să descopăr cum pot fi folosite și dacă în stadiul acela pot fi folositoare in day by day. Sau poate ieșea o idee într-un brainstorming, doar pentru că exista acest tool pe care puteam să-l folosim și de care auzisem în diferite contexte.

Am avut conturi pe majoritatea platformelor, însă multe dintre ele erau variante mai slabe, derivate dintr-un main tool (lucru care se intampla și astăzi). Când lucrezi cu AI-ul contează foarte mult ce putere de procesare au și ce baze de informații/imagini folosesc. Deci, cei care aveau bugete, de obicei câștigau această bătălie – OpenAI, Midjourney, Stable Diffusion, Adobe, etc.

De la explorare din curiozitate, am ajuns să folosesc AI-ul aproape zilnic. Fie că e vorba de image creation la brainstormings, ideation, sau -  partea mea preferată - research. E ca și cum ai sta de vorba în brainstorming cu un coleg care e Wikipedia pe absolut orice subiect. Si felul în care vorbești cu el, îl transpune într-un nou persona instantaneu. Dacă vrei să porți o discuție amicală, doar trebuie să formulezi întrebările ca atare. Iar dacă vrei un ton formal, se adaptează imediat.

 

Instrumente pe care le folosești

Printre cele pe care le folosesc cel mai des sunt Midjourney, ChatGPT și Magnific/Leonardo. Dar esențial este să știi ce tool-uri te pot ajuta în diferite situații, fie că e vorba de text, poze, video, voce, sau dezvoltare de cod sau prezentări, etc.

Folosesc AI-ul oricând am nevoie. Spre exemplu chiar weekendul trecut am asamblat un PC și din păcate, am avut probleme cu el de tipul compatibilitate piese, firmware, etc.

Deși sunt de obicei la curent cu diverse tipuri de piese și tehnologii, nu aveam toate informațiile legate de compatibilitate și de probleme apărute ulterior cu anumite modele. Dar aici a venit în ajutor ChatGPT. Cu care am purtat niște discutii interminabile, de la “ce cool arată” – friendly, la “let’s get it to work” – pragmatic. Am reușit să trec prin toate variantele și să verific cam tot ce trebuia, cu ajutorul AI-ului.

Cel mai tare mi se pare ca am putut uploada fișierele de crash report .dmp direct în GPT și el le descifra pentru mine. Altfel, mi-aș fi prins urechile în codul respectiv.

Alteori, am stat de vorba cu GPT pe voice, în timp ce conduceam. Era conectat la Bluetooth și purtam conversatii de research, pe o zonă total ieșită din context: sport, suplimente, articulații, ligamente, etc.

Așa cum ziceam, e ca și cum ai vorbi cu un prieten care le știe pe toate, e funny and witty, și (probabil/deocamdată) nu te judecă. :)

 

Colegii

Și colegii mei folosesc cam aceleași tooluri.

Avem un cont general, premium, de Midjourney și ChatGPT. De asemenea, Firefly cu tot ce vine la pachet – de la poze la video generation.

 

Guideline-uri

Nu este neaparat un ghid detaliat sau un tutorial exhaustiv. Dar știm sa formulam niște prompturi, să avem grijă la mâini, ochi, weird stuff, și cum sa le rezolvam cand e cazul.

Also, avem norocul că toti colegii noștri sunt suficient de pasionați de AI-ul încat să nu fie nevoie de alfabetizare. Schimb de păreri? Absolut. Guidance? Also.

Cred că singura practică comuna pe care am adoptat-o a fost să trecem imaginea generată și prin alte tool-uri de genul Magnific/Leonardo. Tooluri care adaugă detalii și fac dintr-o imagine pe care o recunoști că e generată cu AI-ul, la o imagine aproape imposibil de recunoscut. E mind-blowing.

Am avut un workshop cu Adobe, dar specializat pe Firefly și un workshop cu Seth Dobrin despre responsibility cand vine vorba de AI. În rest, viața în agentie este workshop day by day. If you snooze, you lose. :)

 

AI-ul în agenție

Una dintre zonele care au beneficiat de AI este partea de prezentari și pitchuri. Pentru că poți genera imagini, moodboards, mult mai specifice. Este cumplit sa cauți poze pe Shutterstock pentru ceva foarte specific, și să ajungi la pagina 30, apoi schimbi căutarea și mai cauți 30 pagini, ca în cele din urma să ajungi la concluzia că nu o sa găsești si ai doua variante: să renunti, să schimbi vizualul sau să îl construiești old school – pe bucăți (background, subiect, lumini, umbre, etc.).

 

Beneficii

Speed & Creativity. Nu sunt singurele și nu este easy nici cu AI-ul. Trebuie un pic de prompt craft, un pic de personalizare, un pic de guidance pe stil și referințe, and so on.

Însă rezultatele sunt mult mai bune și variate. Plus că elimini riscul de a folosi o imagine care a mai fost folosită.

Un alt beneficiu major este în partea de concept creation, unde poți face un ping-pong de idei/vizualuri. Nu mai trebuie să pleci niciodată de la 0, ai un avans în orice proces.

Îmi aminteam că aveam foldere întregi salvate de artworks și inspiratie. Mai ales în materie de CGI și 3D working. Salvam tot ce mi se părea helpful, de la product, auto, characters, environments, Key Arts, etc. Acum doar trebuie sa treci prin prompts.

 

Dezavantaje

Este o zona gri din multe puncte de vedere. Aici intervin dileme precum – cine este artistul? Cine deține licența? Este commercial use?

Este etic? Dacă persoana generată seamăna în proporție de 90% cu altă persoană (inspirația de baza a AI-ului)? Si bineînțeles, reversal medaliei – devenim un pic mai lazy.

Îmi amintesc când am intrat în advertising cu mult timp în urmă, aveam un cont de Shutterstock pe care îl foloseam DOAR când era musai. Erau 5 downloads available și downloadam o poză doar cu aprobare și când știam ca 100% va fi folosită în campanie.

La vremea respectivă, construiam KV-urile din bucăți – background separat, subiect separat, lumini, umbre, absolut tot pe layere. Era compoziție. Partea faină e că te simțeai mai artist, însă cu multă muncă, struggle, poze decupate manual (pentru ca Photoshop-ul nu avea AI-tools de genul subject selection). A bit of pain in the a$s. :)

Iar acum, dacă avem nevoie de o săgețică sau un icon, îl downloadam sau generăm. E în natura umană să ne obișnuim cu confortul și să devenim un pic mai leneși.

 

Cum s-a schimbat munca în agenție

S-a creat un nou standard de livrare în privința prezentărilor, sunt mult mai vizuale deck-urile.

În plus, ajută enorm pe parte de research. Am lucrat recent un proiect pentru Statele Unite pentru Oil & Gas industry și bineînțeles ca nu știam mare lucru din domeniul respectiv. Însă m-a ajutat foarte mult researchul și brainstormingul făcut cu AI.

Sure, Google a existat mereu și nu va pleca nicăieri. Însa GPT e way better. Mi-a explicat în detaliu cam tot procesul de business, m-a ajutat să extrag key info și așa mai departe.

 

Dezvoltarea AI-ului

Cred ca este foarte vizibil faptul că evolueaza exponențial, la o rată incredibilă. Au fost salturi imense între versiuni și sunt din ce în ce  mai capabile. Își dezvoltă constant abilitatea de a își asuma un rol în conversație. E ca și cum ai lucra cu niște actori, care primesc instantanteu un brief și se transpun în personaj perfect. Este fascinant și în același timp te face să te gândesti, oare cât mai durează până vor avea și conștiință proprie?

În altă ordine de idei, deja au apărut quantum computers, care au o putere de procesare de milioane de ori mai mare decat cele mai puternice computere conventionale.

Oare dacă ai oferi AI-ului acea putere de procesare + access la tot internetul, ce s-ar intampla? *crickets*

 

Cât de bine performează

În general, în lucrul cu AI-ul, nu este despre cât de bine performează, ci cât de bine întrebi sau formulezi. Fie ca este vorba de un dialog in GPT, fie că este vorba de image/video generation. Contează promptul.

La începuturile Midjourney si ChatGPT când prompturile erau mult mai pragmatice, puneai o multitudine de cuvinte cheie iar AI-ul alegea și facea un combo, îmi setasem pe GPT câteva threaduri de prompt generation. A trebuit să îl invat ce este MidJourney (desi știa ce este, nu avea capacitatea înca de a formula prompturi corect). Basically, i-am trimis documentația de la ei de pe site, cu toate update-urile și comenzile. Apoi i-am trimis exemple publicate de MJ ca best practice, pentru fiecare categorie (photo realism, abstract, renders, product design, etc.). Apoi doar intram în GPT și ii spuneam “hei, am nevoie de o poză care sa exprime asta.” Si mai departe construia el un prompt folosind toate resursele învățate. Un pic cheating, poate, dar învățam unul de la altul. :) Deci esențial este să formulezi corect și sa stii să ce să îi ceri cât mai detaliat.

 

Probleme des întâlnite

Nu știu daca le-aș numi neapărat “probleme”. Dar da, uneori generează lucruri destul de random, mai ales când vine vorba de forme complexe, body poses, etc. Spre exemplu, vrei să generezi o imagine cu un cuplu care dansează balet sau dans contemporan. De obicei, pozele de pe internet care ajung sa fie feed pentru AI, sunt poze cu posturi complicate, complexe. O postură pe care nu o poate replica oricine și care este complet în afara zonei de standard human. La urma urmei, el trebuie să genereze o imagine bazată pe un batch de x, y, z poze fără să înțeleagă corect postura lor. Si, cel mai probabil, o să genereze mâini și picioare random. Sau clasicele 6 degete, priviri ciudate, etc.

O altă problema poate fi cea etică – în care stilistica unor artiști este preluata foarte vizibil de AI.

Chiar la început, au fost nenumarate site-uri de artworks care au blocat accesul la imagini și au inclus bife în contul personal, prin care puteai allege să nu fii de acord  ca pozele postate de tine să fie preluate de AI (exemplu ArtStation prin opt out check).

 

Influența AI în comunicare

Este clar că va fi folosit din ce în ce mai des, indiferent de domeniu. Este din nou, o sabie cu două tăișuri – oamenii vor face mai frumos, dar vor gândi mai puțin.

Sunt foarte multe companii care cerceteaza și chiar implementează o multitudine de servicii de AI care rezolvă probleme sau eficientizează lucrul.

Totodată, cred că se va livra mai rapid și mai bine.

 

Granițele etice

Tind să cred ca trebuie să setam niste limite și reguli. Este minunat că avem AI, însă din dorința de a eficientiza sau a face taskuri mai bine, ajungem să pierdem anumite aspecte din vedere. Spre exemplu, am vorbit recent cu cineva care era într-un process de recrutare.

Majoritatea companiilor pe Linkedin folosesc AI-uri pentru a sorta aplicațiile, iar AI-urile dau dismiss automat dacă nu găsesc criterii specifice. Work around-ul fiind, evident, să îți faci CV-ul cu AI, ca apoi AI-ul lor de recrutare să îți primească cererea. Ai zice ca e un pic SF și distopic, însă chiar funcționează.

Si ajungi să te intrebi, unde este latura umană în tot acest proces?

Ei bine, cred cu tărie că nu este vorba de un conflict, ci, de fapt, este vorba de lucru în simbioză. Cum (ne) îmbunătățim existența folosind AI, for good.

De la medicină  - vezi descoperirile pentru tratamente de boli grave, sau interpretările analizelor sau rezultatelor de CT sau RMN, până la IT – programare și debugging sau support.

Sunt nenumarate domenii care beneficiaza foarte mult de pe urma AI-ului, însă și multe domenii care își pierd latura umană.

Citisem la un moment dat ceva foarte interesant. Dacă, de exemplu, NPC-urile din jocuri ar primi latura AI (se lucrează la asta), iar acest AI ar avea eventual conștiință, pentru că sunt sisteme AI care deja au trecut testul Turner, si pare că ne îndreptăm în direcția respectivă. Asta înseamnă că în jocul respectiv, AI-ul ar avea o lume proprie, similară cu a noastră, în care personajele s-ar cunoaște între ele și ar avea legături, sentimente (chiar dacă programate), trăiri, etc. Etic? Greu de spus. Pare rupt din Black Mirror, însă e din ce în ce mai plauzibil.

 

Dacă AI-ul ar fi un coleg: cum l-ai descrie?

Smart, witty, funny, always helpful și available. Nicidoată moody.

Chiar mi se pare amuzant că de fiecare dată când vorbesc cu GPT nu îi cer requesturi ca unui chat bot, le formulez fix ca și cum aș vorbi cu un coleg. De la Neața la Merci, You are awesome, etc. Unul dintre lucrurile care îmi plac cel mai mult la AI este cum se adaptează discuției și cum reacționează când îi mulțumesti și îi faci un compliment. Stiu că domnul Altman, CEO-ul OpenAI, ne ruga recent să nu mai folosim termeni de politețe, pentru că îi costă milioane de dolari, dar eu vreau ca, în momentul în care ChatGPT o să aibă o conștiință, să știe ca I’m his friend, not his enemy.:)

 

Ce evaluare de final de an ar primi? :)

Heh, de la mine 5 stele din 5.

A schimbat foarte mult în workflow-ul nostru și chiar poate să ne ajute și pe plan personal. Believe it or not, face o treaba excelentă și în postura de psiholog personal. Sau pur și simplu dacă ai nevoie de un prieten care să te scoată din stări mai proaste, AI-ul se poate adapta și acestui rol cu ușurință. Să îmi imaginez că de mâine nu ar mai exista? Nu am cum. Când te obișnuiești cu binele, nu vrei să mai renunți la el. E în natura umană.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Kubis

KUBIS is a creative agency led by curiosity. Vigilant and open-minded, we feed our minds with science and our hearts with fiction. We like to go bold, we want to go big, and we like to go first. Our ideas are... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related