IAA Romania isi anunta in luna martie noua echipa de conducere, anume pentru mandatul 2016-2018. Aflam atunci ca Maria Predoiu (Associate Marketing Director, Procter & Gamble) este noul presedinte la organizatiei, precedata fiind in perioada 2013-2016 de catre Mihai Barsan (Vicepresedinte Marketing, Ursus Breweries).
La nivel global, Felix Tataru (fondatorul grupului GMP) a fost ales presedinte al IAA Worldwide.
Am discutat nu demult cu Maria Predoiu despre viziunea si obiectivele IAA Romania, care se indreapta spre conturarea identitatii marcom-ului romanesc, oportunitati in acest sens existand in zona digitalului.
In continuare, analizam alaturi de Mihai Barsan perioada mandatului lui, cu reusite si regrete. Ne amintim astfel de OUG 25/2013, vorbim de lansarea unor noi evenimente dedicate industriei - cum ar fi Ziua Publicitatii - si trecem printr-o evolutie a proiectelor si initiativelor IAA.
Implicarea playerilor in interesele comune ale industriei
Avem o industrie populata de personalitati mari si orgolii pe masura, mai ales in zona creativa.
Insa, in acelasi timp, oamenii cheie din cele mai mari agentii de publicitate romanesti s-au ridicat peste rivalitati si s-au implicat la modul cel mai serios in promovarea intereselor comune ale industriei. Si asta, cu atat mai mult in momente foarte delicate.
IAA nu ar fi reusit nimic semnificativ in Romania fara implicarea lor de-a lungul timpului. Pe scurt, industria este vie, animata de competitie si dorinta fiecaruia de a castiga. Cand a fost realmente cazul, cum s-a intamplat cu ordonanta 25 pe media, cu Effie, cu Ziua Publicitatii sau cu ocazia festivalului Fibra, am vazut ca industria este foarte unita.
Momente dificile
Ordonanta a mobilizat si unit asociatia: asa ne-am dat seama ca doar impreuna putem sa facem fata unor astfel de provocari.
OUG 25/2013 a fost o interventie a statului in economie care excludea agentiile media din procesul de cumparare, eliminand o necesara veriga, cea a intermediarului. Din punctul meu de vedere un abuz, soldat imediat cu o crestere exponentiala a birocratiei si cu serioase pierderi financiare inclusiv pentru statul roman.
Mai mult, un precedent periculos pentru tot ce inseamna piata libera in Romania din moment ce statul intervine in libera alegere a modului in care companiile private fac business si produc plus-valoare.
Al doilea a fost cel legat de decizia Consiliului Concurentei din 2014 care a amendat 11 agentii de media, membre ale IAA, pentru practici neconcurentiale.
A fost un moment de cumpana care a pus la incercare un principiu de baza al asociatiei: ne implicam in ceea ce ne uneste si nu ne implicam in ceea ce ne dezbina. Insa, cu rabdare si pragmatism, momentul a fost depasit, iar ca asociatie am reusit sa tragem invataminte foarte importante.
De exemplu, importanta deosebita de a avea un Consiliu Director cu reprezentare echilibrata intre reprezentantii clientilor, agentiilor si mass media.
Cel mai mare succes al initiativelor IAA Romania
Fata de mediul de business si de publicul larg: Ziua Publicitatii.
Cele doua editii din 2014 si 2015 au aratat si celebrat contributia pozitiva a industriei de publicitate in dezvoltarea economica a Romaniei. Locuri de munca si impact pozitiv-disproportionat in cresterea economica si in tot ceea ce inseamna mass media, dar si in educarea creativa a unor generatii de profesionisti.
Fata de autoritati: procesul de a propune si sustine amendamente pentru OUG 25/2013. Un efort ce a durat mai bine de doi ani implicand petitii, intalniri, prezentari, scrisori, interviuri, iar intalniri, ba in cele din urma si o mini-campanie de OOH si direct mailing vizand in principal parlamentarii din comisiile de Cultura Arta si Mass media, dar si pe ceilalti.
In cele din urma, OUG a fost amendata permitand eliminarea unei mari poveri birocratice. In continuare cred ca trebuie sa insistam pe anularea totala a acestei ordonante, pe simplul principiu ca nu este rolul statului sa intervina in piata libera, influentand partile unor contracte intre companii private.
Fata de talentele din industrie: in aceasta perioada s-a lansat modului digital al Scolii IAA, cu o curicula de exceptie, o premiera pentru IAA Worldwide si pentru care feedback-ul de la cursanti este incredibil.
Fata de asociatie: in 2015 am realizat o serie de reforme in statutul IAA reflectand invatamintele aduse de crizele prin care am trecut impreuna. Cea mai importanta este asigurarea echilibrului agentii – clienti – medii in reprezentarea Comitetului Director prin alegerea pe locuri separate a acestor trei categorii de membri.
Cu siguranta nimic nu s-ar fi intamplat fara contributia cu trup si suflet a lui Victor Dobre, director executiv al IAA. Iar in ceea ce priveste scoala trebuie sa o mentionez pe Laura Tampa, director executiv, dar si pe Andrei Lascut, Bogdan Nitu si Vlad Popovici, cei care au construit si livrat efectiv acest modul digital.
Regrete
Vorba poetului: je ne regrette rien!
IAA se bazeaza pe voluntariat, nu este o asociatie unde esti membru pentru ca sa ti se dea diverse beneficii, ci esti membru pentru ca, impreuna cu ceilalti playeri, puteti face mai mult in beneficiul industriei.
Ei bine, as fi vrut sa implicam mai multi membri cu aceasta atitudine in actiunile IAA, pentru ca astfel am fi putut realiza si mai mult.
Invataturi
Am cunoscut si am lucrat indeaproape cu oameni extraordinari. Maria Predoiu, Stefan Iordache, Cosmin Radoi, Mihai Trandafir, Hortensia Nastase, Dan Petre, Mona Opran, Orlando Nicoara, Teodora Popescu Barlan (pentru scurt timp), Mihaela Ungar, Lucia Antal, – ca sa numesc doar colegii din board.
Si am invatat sa apreciez foarte mult tot ce inseamna voluntariat.
Despre numirea lui Felix Tataru in fruntea IAA Global
Putem sa punem Romania pe harta globala a creativitatii. Felix poate sa aduca in directia Romaniei multa "atentie globala" – o resursa aparent intangibila, dar foarte monetizabila.
Felix a fost ales sa fie Presedinte IAA Worldwide de catre reprezentantii tuturor tarilor din IAA. Astfel ca, la nivel de perceptie, Felix este in acest moment un purtator de imagine la nivel global al publicitatii romanesti.
Ceea ce va reusi el sa faca in aceasta pozitie – daca in urma lui organizatia va castiga in presigiu si in influenta – se va reflecta automat asupra brandului "Advertising Made in Romania".
Consecinta? Ne ajutam pe noi insine daca il ajutam pe Felix sa aiba un mandat foarte bun la IAA Worldwide. Cu siguranta IAA Romania poate juca un rol special in aceasta ecuatie, dar la fel se poate spune individual de catre toti jucatorii din industria de marketing si comunicare.
Vom fi destul de intelepti ca sa pofitam de acest "window of opportunity"? Cred ca avem toate premisele.
























