[După 10 ani] Costin Radu: Cultura pentru frumos & funcțional și abilitatea de a le crea nu au legătură cu generarea ideii

[După 10 ani] Costin Radu: Cultura pentru frumos & funcțional și abilitatea de a le crea nu au legătură cu generarea ideii

Păi, dragii moșului, s-au întâmplat atât de multe în 10 ani, și atât de suprapuse sunt firele trecutului în această industrie, încât, iată, istoria lui Costin Radu, Communication Strategist, conține și puțină istorie IQads. Chiar în 2009, Costin era la cârma operațională IQads, pe atunci parte din Realitatea Cațavencu, și se lupta cu criza care făcea ravagii în presă. Plecase în 2007 din departamentul de strategie de la Leo Burnett, iar în 2010 pleca și de la IQads pentru a fonda The Geeks, împreună cu Ștefan Iordache. În prezent face consultanță pentru clienți și agenții deopotrivă, și pregătește un nou start-up, pe care speră să îl lanseze cel târziu în 2020.

Acum 10 ani, ridicase un cult ideii și credea că o idee bună este 90% din succesul unui proiect.

În acești 10 ani, mi s-a schimbat perspectiva foarte mult. Cultura pentru frumos/funcțional și abilitatea de a-l crea nu au legătură cu generarea ideii. 

Nu spune asta cu pesimism, însă. Din contră, e optimist în ceea ce privește viitorul: Se vor face bani în continuare în industrie. Dar lucrurile vor arăta foarte diferit în 5-6 ani.

 

Acum 10 ani

Îmi plăcea foarte mult să fiu la job, să lansez proiecte, să contribui cu idei, să interacționez cu colegii. Nejustificat de mult. Îmi plăcea atât de mult ce fac și învățam zilnic atât de multe, încât nu simțeam niciodată că a munci este o corvoadă. Acel Costin, de acum 10 ani, era extrem de motivat să consume energie pe munca pe care o făcea.

 

Puțină istorie IQads

Acum vreo 10 ani eram într-o perioadă de tranziție între munca de agenție și antreprenoriat. În 2007 plecasem din departamentul de strategie de la Leo Burnett pentru a prelua managementul operațional al IQads, astfel că 2009 (fix acum 10 ani) mă găsește chiar la IQads (atunci parte din Realitatea.Cațavencu) în fața celui mai greu an din carieră.

Business-ul de atunci se baza pe o investiție care nu a mai ajuns niciodată în totalitate, iar eu și Marius, unul dintre fondatorii IQads, reconstruisem și mărisem echipa de acolo, bazându-ne pe respectiva investiție și lansând foarte multe proiecte noi. În acel context delicat, în 2010, în plină criză economică, am căutat soluții să păstrăm business-ul funcțional și, totodată, am refuzat să concediem oameni din echipă.

Astfel, am decis împreună, ca el revină în totalitate la IQads și să continue proiectul, cu o parte din echipă, iar eu să încep un proiect nou cu cealaltă parte a echipei. Așa am ajuns, la un an distanță, să creez The Geeks, împreună cu Ștefan Iordache. Sunt 9 ani de atunci.

 

La ce lucrai

Acum 10 ani, în perioada IQads, eram în căutarea unui model de monetizare pentru comunitatea strânsă în jurul site-ului.
Astfel, decisesem să facem foarte multe proiecte noi în zona de evenimente și proiecte adiacente.

În consecință, continuam unele inițiative începute încă din 2003-2004, dar lansasem și foarte multe noi. Ca să ne amintim doar câteva, făceam atunci dezbaterile de advertising AdBreak (din Music Club), ADfel (festivalul de publicitate neconvențională, inițial pe terasa La Motoare) și Atelierele ADfel (o mini școală de advertising), am lansat portalul de marketing SMARK, seria de conferințe Smark KnowHow (primele conferințe despre research & promoții din România), rapoartele de cercetare Smark Research (Femeia ca target, Celebrity Endosement ș.a), IQads Kadett (un program educațional cu componentă de recrutare), Cupa Agențiilor la Fotbal & others.
Proiectele astea aduceau bani din sponsorship, dar consumau și foartă multă energie.

Aspectul mai deosebit pe care mi-l amintesc de acum 10 ani este acela că am început atunci să pun bazele unei echipe, formată din Mirabela Manea, Miruna Antonescu și Vlad Petre, alături de care am lucrat cot la cot timp de aproape 10 ani, atât la IQads, cât și la The Geeks.
Felul în care am lucrat cu ei și faptul că i-am avut alături atâția ani, făcând atât de multe lucruri împreună, sunt printre cele mai mari bucurii din întreaga carieră.

 

Starea de spirit

Crescut în advertising, într-o agenție care vindea clienților idei pe mulți bani, am dezvoltat un cult al ideii. Totul în jurul meu se învârtea pe presiunea de a genera o idee bună. În consecință, acum 10 ani încă mai aveam senzația că o idee bună este 90% din succesul unui proiect.

În acești 10 ani, mi s-a schimbat perspectiva foarte mult. Cultura pentru frumos/funcțional și abilitatea de a-l crea nu au legătură cu generarea ideii. Găsim în agenții atât de multe idei bune ucise la implementare și atât de multe idei bune rămase în sertare încât nu mai cred deloc că a avea o idee bună este chiar 90% dintr-un proiect.

În spatele cultului pentru idee, într-o agenție de publicitate, este foarte mult orgoliu personal și interes financiar. Și, într-o oarecare măsură, e normal să fie așa. Dar cele două motive distorsionează oarecum realitatea. În realitate, în orice proiect, ideea este extrem, extrem de importantă, dar implementarea nu este nicidecum secundară. Oamenii care pot face implementare fără cusur nu umblă, așa cum ne-ar plăcea să credem, pe toate drumurile.

 

FFW în prezent

În prezent fac consultanță pentru clienți și agenții deopotrivă, și pregătesc un nou start-up, pe care sper să am energia să-l lansez, cel târziu în 2020. Sunt optimist, pentru că - în noua postură - mi-am regăsit motivația de a lucra.

Legat de viitorul domeniului, sunt tot optimist. Se vor face bani în continuare în industrie. Dar cred că lucrurile vor arăta foarte diferit în 5-6 ani. Corporațiile mari trec în prezent prin procese de transformare, sub influența schimbărilor „digitale”. Dacă vor ajunge să se transforme cu adevărat, vor supraviețui schimbându-și majoritatea proceselor de lucru. Implicit, asta va afecta probabil și felul în care lucrează cu agențiile de publicitate și furnizorii de servicii din acest domeniu. Alternativ, aceste companii vor muri. În ambele cazuri, modelul actual client-agenție va suferi schimbări.

Clienții importanți ai viitorului par a fi start-up-urile digitale de astăzi, care se mișcă mai agil, multe știu ce vor și sunt mult mai specifice în cererile pe care le formulează. Aceste start-up-uri, în general, reușesc să crească prin puterea unor produse și nu prin investiția în comunicare. Asta schimbă puțin mindset-ul cu care se apropie de prestatorii de servicii de comunicare. Nu cred că sunt multe motive să fim pesimiști, cred că trebuie să avem un optimism rezervat și să încercăm să ne pregătim pentru schimbări, oricare ar fi ele. 

 

Trei motive pentru care e mișto să lucrezi în publicitate

Cel mai mult îmi place faptul că, în comunicare, ai ocazia să cunoști lumea din jurul tău prin intermediul categoriilor pe care lucrezi. Este, poate, un clișeu, dar îmi dau seama că, de fapt, ăsta este marele avantaj al meseriei de comunicator. Diversitatea. De curând, am lucrat pentru un produs care se adresează persoanelor care suferă de tulburări de alimentație. Am ajuns să citesc foarte multe materiale și să stau de vorbă cu specialiști în psihologie cu privire la motivele profunde din spatele acestor tulburări. Am discutat despre etapele timpurii ale dezvoltării copilului și am ajuns, în felul ăsta, să trag tot felul de concluzii nu doar despre oamenii cărora urma să ne adresăm, ci și despre mine.

Zilele astea, finalizez un proiect din imobiliare, care m-a făcut să citesc un studiu despre cartierele din București și istoria unor străzi. Trecerea asta de la un domeniu la altul, permanentă, de 15 ani, este ceea aduce mereu elemente noi, care te țin în priză. Probabil, în multe alte meserii, lucrurile nu sunt atât de diverse.

Alte două lucruri care-mi mai plac la industrie? Diversitatea oamenilor în ceea ce privește studiile și abilitățile, dar și satisfacția și emoția pe care o ai atunci când lansezi ceva, aștepți să vezi cum funcționează și feedback-ul e pozitiv.

 

Cât de mult simți că poți schimba lucrurile prin ceea ce faci

Citeam undeva ideea că, înainte de a vrea să schimbi lumea, ar fi mai bine să-ți faci curat în cameră. M-am amuzat. Dar mi-am dat seama și că, de fapt, schimbăm lumea încercând mereu să facem cât de bine putem în imediata noastră apropiere. Prin urmare, eu mă străduiesc să fac bine lucrurile în care mă implic. Dacă îmi ies, nu pot decât să sper că acele lucruri vor schimba ceva în jurul meu.

Nu cred că-i sănătos pentru tine să-ți propui să schimbi lumea, altfel decât făcând cât mai bine ceea ce faci zi de zi. Altfel, fiind implicat de 11 ani în formarea unor generații noi pentru domeniul comunicării, prin activitatea academică, nu pot să sper decât că sunt în industrie măcar câțiva oameni (ce câțiva, măcar unul), atât prin agenții, cât și la client, care aduc un plus în proiectele la care lucrează și care au învățat ceva și din interacțiunea cu mine.

 

Cele mai bune lucruri care s-au întâmplat în ultimii 10 ani

Vorba lui Lăpușneanul, suntem ceva mai mulți.

Astăzi, oamenii sunt mai diverși. Procesele sunt în continuă transformare. Rezultatele sunt mai măsurabile, cel puțin ale campaniilor cu obiective comportamentale, iar efectul muncii este mai conștientizat.

 

Cel mai bun lucru din munca ta, pe care îl știu prea puțini

Mă bucur ca-n prima zi la fiecare brief nou, mai ales de la un client de la care am un brief vechi.

 

Ce i-ai spune eului tău de acum 10 ani. Ce îi spui celui de peste 10 ani

Lui Costin de acum 10 ani i-aș spune să găsească un echilibru între muncă și relaxare. I-aș spune să nu-și irosească energia decât pe lucruri care contează pe termen lung și i-aș spune să creadă și mai mult în oamenii cu care lucrează. Să nu uite să le arate mai des că crede în ei și să nu creadă niciodată că laudele se subînțeleg. L-aș mai învăța să spună mai des „nu”.

Celui de peste 10 ani, i-aș spune să se bucure de tot ce a făcut, dacă tot ce a făcut a făcut cu gândul și cu aspirația de a face ceva și mai bun decât data trecută. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Dosare editoriale

Sectiune



Related