Cum și de ce s-a schimbat comportamentul consumatorului de content online în 2022?

Cum și de ce s-a schimbat comportamentul consumatorului de content online în 2022?

Trăim de cele mai multe ori pe pilot automat. Acasă sau la birou, la școală sau cu prietenii, luăm lucrurile noi așa cum vin ele, învățăm pașii din mers, mai ales în digital marketing, unde trebuie să fii mereu up-to-date, fie că e vorba de trenduri sau noi platforme sociale.  Dar, cred că e imperios necesar ca din când în când să ne luăm un moment, aproape terapeutic,  în care să înțelegem de unde vin toate aceste schimbări și, mai ales, de ce.

Sunt Lexa Iorgu, Content Creator @Gun Media Agency și azi mi-am propus să facem împreună o scurtă analiză a modului în care s-a schimbat comportamentul consumatorului de content online în 2022.

 

În primul rând, ce este contentul?

Să-i spunem pe românește – conținut. Spre surprinderea mea, am întâlnit de multe ori oameni din domeniul marketingului și comunicării care se refereau la content ca fiind text și atât. De aceea țin să clarificăm acest aspect, înainte de a merge mai departe.

Contentul este informația cuprinsă într-un mediu de comunicare. Mediul de comunicare/suportul poate fi internetul, cinematograful, televizorul, radioul, cărți, reviste, artă fizică și chiar evenimente live. Este direcționat către un consumator final sau o audiență. Circulația acestei informații sau chiar trecerea ei de la un suport la altul îi oferă expunere. Contentul trăiește prin atenție și prin gradul de receptivitate al audienței la care este expus. Era internetului și tehnologiei ne-a dus în momentul în care conținutul este produs în masă de companii și useri și a ajuns să fie considerat un bun, o marfă, cu diverse grade de importanță sau value.

Dacă te gândești mai bine, practic, cam totul este content ;).

 

Eterna relație de cauzalitate dintre contextul socio-economic/content/comportamentul consumatorului

Tot ce producem sunt proiectii fațetate ale unui cumul de factori psiho-sociali și economici, cu scop sau fără un scop aparent. Una dintre cele mai relevante arhive de content de-a lungul omenirii o reprezintă arta, în toate formele ei. Dacă ai alege un eșantion de 10 lucrări de artă dintr-o perioadă anume, acestea s-ar putea să îți ofere o imagine destul de apropiată cu referire la ce însemna pentru oameni viața atunci, de la modul în care se îmbrăcau, până la ce activități desfășurau. But then, there are levels to this. Inclusiv alegerile cromatice sunt diferite de la perioadă la perioadă, de la o zonă geografică la alta. Psihologic, lucrările de artă din Evul Mediu îți spun multe despre perioada întunecată prin care a trecut umanitatea, însă, mai mult, Renașterea ne-a arătat câtă nevoie am avut de frumos. Și dacă este să urmărim un pattern, o să-l găsim, cu siguranță, în multe privințe. Iată cum, după o perioadă de suprimare, ca cea a Evului Mediu, am înflorit în Renaștere; cum războiul din Vietnam a creat premisele curentului hippie, cum fiecare eveniment social influențează și se reflectă în CONTENT. Același tip de relație o găsim și în muzică. De exemplu, progresia Rap/ Hip Hop/ R&B/ Trap și subiectele abordate sunt, din nou, o radiografie a mentalului colectiv. 

Dacă în trecut, suportul sau mediile pentru informație erau limitate: pereții peșterilor, bijuterii, arhitectură, pictură, cărți – în prezent mediile sunt parte dintr-un mecanism extrem de complex. Internetul, tehnologia și accesul maselor la acesta au crescut exponențial complexitatea acestui mecanism.  Am trecut printr-o pandemie și avem posibilitatea și privilegiul de a analiza lucrurile și din perspectiva noastră. Vedem efectele postpandemice în timp real. Moda, de exemplu a fost mereu un mediu care a absorbit rapid șocurile sociale. În 2022, post-pandemie, în fashion se traversează un sezon extrem de colorat, vibrant, young, alive.   

Am auzit cu toții expresia “Clientul nostru, stăpânul nostru” și că “Cererea creează oferta”, dar pentru ca produsul tău, pentru client, să fie top of mind, trebuie să înțelegi clientul, să devii parte din viața lui. Pentru a înțelege clientul, trebuie să înțelegi contextele actuale, în ansamblul lor și să știi unde sunt cele mai bune locuri pentru a te poziționa. Aceleași contexte actuale creează și nevoile din piață și tot aceleași contexte îți pot arăta cum să îți crești businessul sau cum să îl duci la faliment.

 

Where attention goes, energy flows. So does content. Content goes for attention.

Indiferent de tipul de content sau de cine îl generează, el se naște pentru atenție, fie că e vorba de un ad, o campanie de comunicare, un selfie pe Instagram, un TikTok, articol sau carte. Unde a fost atenția noastră în perioada pandemiei?

Când vine vorba despre interesele audiențelor online în perioada pandemiei, conform NielsenIQ, acestea au adus în focus ideile de wellness și siguranță financiară – mental & physical wellness, managementul stresului, metode de relaxare și somn, siguranță profesională și financiară, relații interumane și sprijin emoțional, sustenabilitate, cursuri online, călătorii locale, locații de lucru și studiu.

 

Și-acum, niște statistici

Linkbuildinghq.com a condus un survey despre comportamentul de consum al userilor în relație cu contentul online, în rândul unei audiențe formate din antreprenori, marketeri digital și SEO și content creatori freelanceri.

Rezultatele sunt următoarele:

  • Contentul sintetizat „Skimmable” de tip how to, diy, tips & tricks este favorizat în relație cu cel scris, elaborat, de tip articol.
  • Conținutul video captează cel mai mult atenția.
  • 40% vizionează cel puțin 5 clipuri pe zi.
  • 66% ascultă podcasturi și 33% dintre oameni sunt dispuși să le shareuiască pe conturile lor sociale.
  • În ordinea momentelor în care este consumat video: în timpul liber, în timpul muncii – în background, în timpul meselor, în timp ce răspund/trimit emailuri, în deplasare, la gym.

Thinkwithgoogle.com spune că trei dintre obiceiurile care rezistă și după pandemie sunt: shoppingul online, urmărirea de cursuri online și diy-uri și gătitul acasă.

Colega mea, Arabela, spunea într-un articol anterior de pe blogul Gun:

Statisticile arată că, până în ianuarie 2022, aproximativ 60% din populația lumii a devenit prezentă în mediul virtual. Această „migrare” fără precedent a dus indiscutabil la modificarea comportamentului de cumpărare al oamenilor, majoritatea preferând să facă achiziții preponderent online.

Dacă de partea businessurilor, pandemia s-a văzut așa:

  • „Comerțul electronic a devenit, astfel, colacul de salvare pentru multe magazine tradiționale, care au fost nevoite să implementeze sau să extindă rapid vânzările online, serviciile de ridicare a cumpărăturilor de tip click and collect sau de livrare la domiciliu.” Sursă: Delloite

De partea consumatorilor, comerțul online a fost o experiență aproape terapeutică:

  • Anticiparea primirii unei recompense în urma unei acțiuni, crește nivelul de dopamină, proces observat mai ales în cazul shoppingului online. Ba mai mult, starea se îmbunătățește chiar dacă doar faci browsing sau window shopping online.

Iar în tot acest timp, contentul a făcut diferența în online.

Cu alte cuvinte, dacă prezența businessului tău online nu e strălucită, șansele tale de creștere în online sunt și ele cam la fel. Brandurile trebuie să învețe să creeze comunități în jurul lor, însă acest lucru presupune un dialog continuu și bilateral, onestitate și transparență și o foarte bună înțelegere a brandului în sine.

Concluzionând, indiferent pentru ce creezi content, trebuie să înțelegi comportamentul audienței tale, să îl anticipezi și să devii parte din viața online a acestuia.

Semrush.com arată, în urma unui studiu, 7 trenduri importante pentru content creation în 2022:

  1. Focusul este contentul umanizat, user generated content pare să fie cel mai valoros tip de content.
  2. Covid este încă prezent în mentalul colectiv, se ține cont de asta.
  3. Focus pe empatie, research și storytelling.
  4. Investește în content pentru a-ți aduce încasări. Cele mai bune arii în care să investești: 41% social media și construirea de comunități, 40% creșterea calității conținutului scris, 40% promovarea conținutului, 30% video, 34% Customer research.
  5. Stai cu ochii pe CTR!
  6. Se cere content VIDEO pe toate platformele.
  7. Folosește tooluri de automatizare și creare de content.

Concluzia este că, întotdeuna, contentul va fi un rezultate al vieților noastre, o prelucrare a experiențelor pe care le trăim, mereu pe locul 2, deși, atât de în atenția noastră încât îl confundăm cu prim planul. În timp ce realitatea se schimbă, ne schimbăm și noi. Suntem variabili, nu constanți, multilaterali, nu unilaterali și asta se vede și în contentul online.

------------------------------------

Lexa Iorgu este Content Creator la Gun Media. Este intuitivă și îi vine natural să găsească soluții salvatoare pentru orice situație, însă îi plac propunerile informate și justificate, pentru că, în ciuda celor care o văd strict ca o persoană creativă, este extrem de analitică. Cu un background divers în zona de visual content creation (grafică, fotografie, video, concepte, styling, DTP), Lexa crede că “if you can imagine it, you can do it”. 

Gun Media este o agenție de digital marketing, care activează pe piață încă din 2013. Din 2020 a devenit Meta Business Partner (Facebook), iar în 2022 s-a clasat în top 3% parteneri Google din România. Agenția oferă servicii complete de promovareaudit, strategie de promovare online, content writing, email marketing, creație grafică, SEO și campanii de performance marketing prin Google Ads, Youtube Ads, Facebook & Instagram Ads, Tik Tok Ads, Pinterest Ads și LinkedIn Ads. Cât despre portofoliul de clienți, acesta include branduri precum: Cupio, Ferratum, VLAdiLA, Neakaisa, Leonidas, Divine Atelier, Tshirt-Factory și mulți alții. Vezi detalii pe www.gun.ro!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Gun Media

La Gun Media ajutam businessuri sa scaleze folosind eficient instrumente de marketing online in sistem performance: livram strategii si gestionam campanii complexe de Google Ads, YouTube Ads, Social Media... vezi detalii »

Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related