[Creativitate & Tehnologie] Iarina Comănescu: Noua lume virtuală poate schimba pentru totdeauna interacțiunea cu publicul – ca brand, acum poți sta la masă cu clientul tău

[Creativitate & Tehnologie] Iarina Comănescu: Noua lume virtuală poate schimba pentru totdeauna interacțiunea cu publicul – ca brand, acum poți sta la masă cu clientul tău

Iarina Comănescu, Copywriter @ Cheil Centrade, știa că va lucra într-un domeniu creativ chiar de când a învățat literele. De când a înțeles ce lumi poate deschide cu ele, nu s-a mai oprit. În cealaltă viață a ei, aceea de după job, Iarina cântă, scrie versuri, compune. Doar că, în ultimul timp, procesul creativ a devenit unul solitar, din cauza pandemiei. Chiar și așa, a înțeles că un om creativ poate și trebuie să găsească inspirație în orice condiții. Lumea se schimbă, iar noi nu putem face altceva decât să o urmăm, crede Iarina. Și să folosim șansa noilor unelte tehnologice pe care le avem la îndemână.

"Tehnologic vorbind, cea mai mare schimbare din ultimii ani este apariția Metaverse-ului. Este nou, este diferit, și, pe bună dreptate, multe dintre brandurile care au Gen Z în target își doresc să fie acolo," spune Iarina.

Discutăm cu ea în continuare despre efectele tehnologiei în viața și munca ei, facem un exercițiu de imaginație să vorbim despre un viitor al roboților în care Iarina va intra în brainstorming cu AI și va continua să cânte și să creeze. 

În seria editorială [Creativitate & Tehnologie], celebrăm curajul oamenilor din industriile creative de a îmbrățișa tehnologia și de a găsi în ea resurse noi de evoluție. Inteligența artificială e aici, infiltrându-se în toate domeniile. Și noi avem privilegiul de a descoperi teritorii noi alături de ea. În publicitate, design, muzică, fotografie, film, toate formele creației. 

Nu știm ce va urma, ce simbioze ale creativității artificiale se vor produce. Dar suntem aici, să spunem mai departe poveștile care se formează la granița dintre tehnologie, creativitate și umanitate. Vrem să vorbim de Creativitate & Tehnologie, nu de Creativitate VS Tehnologie. Știm că AI-ul si tehnologia se vor alătura creativității, nu vor concura. 

 

Cum e să lucrezi într-un domeniu creativ în 2022 în România

Probabil am simțit dintotdeauna că voi ajunge să lucrez într-un domeniu creativ – încă de când bunica mea m-a învățat să scriu cu bățul pe zăpadă. De îndată ce am înțeles cum funcționează literele și ce poți face cu ele, nu m-am mai oprit.

Pentru mine, cea mai grea parte este concurența cu mine însămi pentru idei din ce în ce mai bune. Și cred că tot aceasta e și cea mai frumoasă parte.

 

Cum s-a schimbat procesul creativ 

Simt că procesul creativ a devenit relativ solitar de la începutul pandemiei, iar asta este una dintre „durerile” mele legate de lumea lui 2022. Viețile noastre s-au schimbat atât de mult în ultimii ani, încât unora dintre noi ne e pur și simplu imposibil să ne întoarcem la birou. Nu am fost niciodată cea mai extrovertită persoană din încăpere, dar să fii în același loc cu oameni deștepți, creativi, să le asculți ideile și să te lași inspirat, la rândul tău, e minunat. Asta mi-a lipsit și îmi lipsește în continuare. Bineînțeles, avem Zoom. Și Google Meet. Dar nu-i la fel.

Experiența m-a făcut să înțeleg că un om creativ poate fi creativ în (aproape) orice condiții și că ne putem adapta. Lumea se schimbă, iar noi nu putem face altceva decât să o urmăm. Și să ne bucurăm că suntem aici.

 

Lupta cu rutina 

Eu cu blocajele lupt plimbându-mă. De regulă prin cameră, dacă timpul e scurt. Simt că atunci când mă mișc fizic, și mintea mea ajunge în locuri în care n-a mai fost înainte.

Rutina e în continuare micul meu dușman. Într-un domeniu creativ e atât de important să cunoști oameni, să întâlnești situații, să asculți povești, iar munca de acasă a redus cu mult numărul experiențelor noi. Tocmai de aceea îmi place foarte mult să lucrez din cafenele – să fiu printre oameni mă inspiră și mă motivează foarte mult.

 

Schimbarea cea mai mare care a influențat domeniul tău 

Tehnologic vorbind, cea mai mare schimbare din ultimii ani este apariția Metaverse-ului. Este nou, este diferit, și, pe bună dreptate, multe dintre brandurile care au Gen Z în target își doresc să fie acolo. Această nouă lume virtuală poate schimba pentru totdeauna interacțiunea cu publicul – ca brand, acum poți sta la masă cu clientul tău. Poți să-i prepari live felurile de mâncare preferate. Poți chiar să-i oferi o sufragerie virtuală în care să se uite la film cu prietenii.

 

Cum ți-a schimbat tehnologia viața

Am devenit, mental, dependentă de device-uri, chiar dacă știu că multe lucruri pot fi făcute și fără ajutorul lor – doar că e mai simplu așa. Mă străduiesc să le folosesc mai rar și să mă bucur de unele lucruri așa cum le făceam cândva. De exemplu, am redescoperit că ador să scriu în agende și prefer să îmi iau așa notițele.

 

Cum ții pasul cu noutățile

Mă pasionează tehnologia pentru că ne ajută să ajungem la oameni cu creațiile noastre. Chiar dacă avem suport în acest sens și din alte departamente, cred că în Creație trebuie să știi și tu foarte bine cum poți folosi noile tehnologii și suporturi media. Altfel, creația riscă să își piardă forța și relevanța.

Ca să și glumim – când faci parte din Gen Z și lucrezi în publicitate, oamenii se așteaptă să fii la curent cu tehnologia. Deci da, o mică presiune există. 

Cu siguranță tehnologia mă ajută foarte mult în munca mea – de la device-urile și aplicațiile pe care le folosesc zilnic când lucrez la proiecte, până la implementarea produselor finale pentru clienții noștri. Cu ajutorul tehnologiei poți face lucruri uimitoare, iar unele lucruri pur și simplu ar fi imposibile fără ea.

 

Cele mai folosite aplicații 

Aplicațiile pe care le folosesc cel mai des sunt clasicele TikTok și Instagram. Aș vrea să pot spune că le folosesc doar pentru job, dar recunosc că m-au prins destul de mult. Mă mai interesează și aplicația de vreme, ca să știu când mai pot să fac o plimbare terapeutică. :)

Momentan nu-mi doresc să se inventeze vreo aplicație nouă – aștept să fiu surprinsă. Și pun pariu că voi fi.

 

Simbioza dintre creatori & tehnologie

Cred că, pentru a menține un echilibru sănătos între creatori și tehnologie, acum și în viitor, trebuie să înțelegem unde se termină creația și unde începe tehnologia. Pentru mine, tehnologia e o unealtă care mă ajută să-mi duc ideea mai departe, însă creația în sine vine din imaginația mea. Este personală.

Dacă ne uităm la evoluția tehnologică din ultimii ani, cred că apariția unui AI creator era un pas firesc. Este neobișnuit, da, dar dacă folosim tehnologia moderat, fără să îi atribuim în totalitate un rol uman, putem face lucruri surprinzătoare cu ajutorul ei.

 

Limitele creativității umane

Da, cred că a fi creativ este o trăsătură specific umană, unde limitele sunt setate doar de imaginația noastră. Pentru mine, creativitatea merge mână în mână cu intuiția și speranța de a realiza ceva din ce în ce mai bun – tocmai de aceea nu simt că poate fi replicată 1:1 de roboți.

 

AI & creativitatea

Din perspectiva mea, creația primește viață de la creatorul ei. Toate experiențele de viață de până atunci îl duc în punctul de a face arta pe care o face. Când interacționez cu arta/creația, vreau să simt emoție, pasiune și o bucată din sufletul creatorului – cred că asta nu poate fi niciodată înlocuit de inteligența artificială. Cel puțin nu pentru mine.

Îmi imaginez că în publicitate, inteligența artificială va ajuta la automatizarea proceselor tehnice, care consumă foarte mult timp – cum ar fi realizarea bugetelor, construirea unor timesheet-uri etc. Totuși, nu cred că AI îi poate înlocui în totalitate pe specialiștii care le fac în prezent. Multe planuri necesită reglare pe parcurs, iar pentru asta ai nevoie de o minte briliantă, umană, care se poate adapta.

 

Ai lăsa munca ta pe mâna roboților? :)

Ador să creez și, atât timp cât o pot face, nu mă văd delegând sarcina asta roboților. :) Probabil nu m-aș putea abține și aș intra și eu într-un brainstorming cu ei. Sau un circuitstorming, ha ha.

 

Cum te-ai reprofila într-un viitor al roboților

La asta chiar nu m-am gândit. Fingers crossed să nu fie nevoie. Dacă doar roboții o să poată face advertising, probabil aș continua să cânt – din câte știu, roboții doar scriu muzica, nu o și cântă. Cred. Sper. :)  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related