Iulia Dăncilă: Bread este despre comunitate, estetică și coeziune. Despre a pune România pe harta creativă printr-un limbaj vizual curat, elevat, dar profund ancorat în realitate

Iulia Dăncilă: Bread este despre comunitate, estetică și coeziune. Despre a pune România pe harta creativă printr-un limbaj vizual curat, elevat, dar profund ancorat în realitate

În 2019, într-o piață în plină creștere, Iulia Dăncilă – producător cu peste un deceniu de experiență în campanii globale pentru branduri precum Toblerone, Coca-Cola sau Vodafone – a simțit că era momentul să construiască ceva propriu. A fondat Bread: o casă de producție dedicată conținutului digital premium, cu focus pe craft, estetică și un mod de lucru care aduce mai aproape lumea creativă de realitate.

Bread a apărut ca răspuns la cererea tot mai mare de conținut: mai rapid, mai scurt și mai divers, fără a face compromisuri în privința calității execuției. Este un studio independent multidisciplinar, cu sediul în Amsterdam, o echipă distribuită pan-european și o rețea de regizori, fotografi și creativi freelance.

Într-o singură săptămână, Bread produce campanii în România, Noua Zeelandă și Austria, pentru că fiecare proiect este construit în jurul ideii, cu echipa potrivită, nu în funcție de geografie sau alte constrângeri fixe sau procese rigide. Bread presupune o infrastructură de producție flexibilă în toată Europa, cu producători și fixeri în fiecare hub important.

"Nu suntem legați de un loc anume. Producem acolo unde are cel mai mult sens din punct de vedere creativ și logistic, în cadrul unei rețele europene. Lucrăm cu echipe locale care cunosc foarte bine terenul, respectând în același timp standardele internaționale de producție. Asta ne permite să ne extindem eficient, să ne mișcăm rapid și să oferim soluții personalizate oriunde în Europa", spune Iulia Dăncilă, fondatoarea Bread.

Povestim cu Iulia Dăncilă în continiuare despre cum a fondat Bread, care este viziunea cu care a pornit la drum, ce provocări a întâmpinat la început, care sunt shimbările și trendurile care influențează industria și cum se poziționează studioul în mijlocul acestor transformări. 

 

Declicul

Aveam în jur de 13 ani și m-am dus cu tata la cinema Patria, unde proiectau filmul „Piesa neterminată pentru pianina mecanică”. Tata, un mare fan al lui Mikhalkov, regizorul filmului, îmi șoptea în ureche detalii despre demersul de producție și regizoral din spatele acelui film. Atunci am realizat, cu fascinație, că filmul îți oferă libertatea să creezi o lume alternativă, exact așa cum o vrei și cum o vezi tu. Acela a fost momentul în care am decis ferm și irevocabil că vreau să lucrez în industria cinematografică.

 

Întâlnirea cu industria creativă

Prima oară pe un set am fost la 19 ani, filmam o reclamă pentru înghețată suedeză. Am fost întâmpinată de un grup de băieți care păreau teleportați din anii ‘60, urmați de un domn care hrănea un cal. Strada pe care o știam bine nu mai semăna cu orașul, ci cu un birou imens în aer liber, cu peste 100 de oameni, fiecare lucrând precis, coordonat impecabil. Mi-a plăcut imediat.

După câțiva ani ca freelancer în producție, m-am angajat la Carioca, iar la scurt timp am devenit Head of Production, la doar 25 de ani, cu foarte puțină experiență. Acolo eram practic „front person” pentru clienții internaționali - persoana care bugeta, ținea relațiile, dar și cea care trebuia să găsească soluții practice pentru orice, inclusiv să sune o prietenă producătoare să întrebe unde faci să mergi la baie pe vârful muntelui. Atunci am aflat că poți închiria toi-toi, ahahaha. Carioca avea un mod de lucru hands-on, exact ca producția digitală de azi.

A fost un job extraordinar. La început totul e un rollercoaster – nu știi cum vei rezolva totul, dar știi că trebuie. Când reușești, adrenalina te face să te simți superstar. Cu timpul, însă, entuziasmul de început se transformă într-o abilitate incredibilă de a rezolva probleme rapid și eficient. Producția e un puzzle greu, amestecat cu presiune de timp, bugete, orgolii și limitări, dar trebuie rezolvat mereu. Este o depășire constantă a limitelor. Am învățat despre oameni, business, și am rămas mereu conectată cu cultura pop și lumea din jur.

 

Povestea Bread 

Bread a apărut odată cu nevoia tot mai mare de conținut digital. În 2019, rețelele sociale deveneau un instrument tot mai serios de comunicare pentru branduri, dar exista un decalaj între cerere și abilitatea caselor de producție de a se adapta. Modul de lucru era rigid și fragmentat, așa cum au cerut-o atâția ani campaniile mari de televiziune. Aici mi-am găsit sweet spotul cu Bread. Am văzut o mare oportunitate în acest drum nou și am decis să cresc odată cu el.

Am început Bread prin a curatoria echipe de producție, regizori și fotografi, focusați pe inovație, eficientizare și folosirea creativității ca tool de producție. Apoi, împreună cu aceștia, am demarat un demers susținut de implementare a principiului nostru de baza: colaborarea. Ne-am apropiat de agenții implicându-ne proactiv în demersul de dezvoltare a conceptelor. Abilitatea noastră de a produce conținut digital este doar o parte din proces, însă este nevoie și de un scenariu adaptat. Creativii au nevoie de suportul producției când își dezvoltă conceptele, și producția are nevoie de suportul creației.

Ceea ce face Bread ce este astăzi, însă, este etica la locul de muncă. Am vrut ca Bread să fie un loc de creștere reală pentru toți, un loc de muncă mai degrabă colaborativ decât strict ierarhic, un loc de muncă unde se pune preț pe atributele pozitive ale fiecărui membru al echipei. O echipă în care membrii nu trebuie să știe să facă tot, ci li se oferă context să strălucească la ceea ce sunt ei buni. Nu este ușor să menții acest echilibru. Dar cred că păstrarea unei echipe mici in-house îți permite să curatoriezi ce gen de proiecte vrei să faci, și asta ține treburile pozitive.

Astfel, Bread a devenit la scurt timp un loc care atrage ca un magnet oamenii potriviți. Și de aici, totul curge. Echipa e fericita iar lucrurile mișto se fac cu ușurință.

 

Provocările de început

Să mergi cu un val nou este atât palpitant, cât și provocator. Pentru că ești tu, în cazul meu, cea care înlocuiește vechile sisteme cu moduri noi de lucru, și trebuie să explici pe parcurs, să aduci dovezi că metoda ta funcționează și chiar dă roade. Trebuie să fii răbdătoare, convingătoare și să ai încredere în proces, chiar și atunci când alții sunt reticenți sau obișnuiți cu vechiul. Practic, deschizi un drum pe care încă nu există potecă, iar asta înseamnă să fii pregătită să înveți continuu, să te adaptezi și să demonstrezi că o abordare diferită poate aduce rezultate mai bune.

Mai mult, faptul că aveam 28 de ani și eram femeie a adăugat un strat în plus de responsabilitate și nevoia de a-mi face vocea auzită într-un mediu care încă se obișnuia greu cu schimbarea. A fost un proces de învățare constantă, adaptare și răbdare, toate acestea pe lângă provocările obișnuite de a conduce o afacere nouă.

 

Cum a evoluat studio-ul

În cei 6 ani de când există Bread, am crescut și ne-am maturizat mult. Nu doar echipa, care a acumulat experiență și a devenit mai unită, ci și rețeaua noastră internațională. Am reușit să colaborăm cu clienți, regizori și parteneri din mai multe țări, iar astfel Bread a devenit, firesc, un jucător european.

Toate evenimentele din ultimii ani – pandemia, războiul din Ucraina, tehnologizarea accelerată – au pus și continuă să pună presiune pe industria noastră. Ele cer schimbări radicale în modul de lucru, nu doar pentru a supraviețui, ci pentru a construi un business sustenabil și de succes. În loc să ne restrângem, am ales să ne extindem, să ne globalizăm și să lucrăm fără granițe.

Industria globală s-a schimbat mult. Digital-ul nu mai e doar un plus față de TV, ci a devenit principalul canal de comunicare și asta tot crește. În 2024, s-a clarificat că următorul pas pentru noi este să deschidem un birou în Amsterdam, care este un hub european pentru industria noastră, ca să ne extindem pe plan global.

Acum simt că am intrat cu adevărat în maturitatea business-ului. Avem direcție, experiență și rețeaua potrivită să ducem lucrurile mai departe.

 Reel @ Bread The Makery 

ADN-ul creativ

Bread nu este doar despre filmări și livrabile. Este despre comunitate, estetică și coeziune. Despre a pune România pe harta creativă printr-un limbaj vizual curat, elevat, dar profund ancorat în realitate. Este un curent contrar – un răspuns de la Est către Vest la narațiunile vechi. 

Bread astăzi și-a mutat HQ la Amsterdam, în timp ce păstrăm un birou și o echipă în România. Ne-am extins de la o companie locală, la o rețea europeană. Ne propunem să aducem talent internațional și proiecte internaționale în România, dar și să exportăm talent românesc în Europa. De asemenea, având o rețea de producție europeană formată din producători locali și fixeri, am reușit și să stabilizăm costurile de execuție în diverse orașe cheie din Europa. Ne dorim astfel să oferim brandurilor românești soluții de producție și în afara României, atunci când brief-ul o cere.

Bread înseamnă colaborare iar pentru noi colaborarea nu se limitează doar la execuția proiectelor creative. Suntem producători și, ca atare, aducem împreună oameni și specialiști din diverse domenii pentru a da viață proiectelor. Misiunea noastră este să susținem și să creștem artiști, de la fotografi și regizori, până la creatori în general.

Pe termen lung, ne dorim să transformăm toate aceste inițiative într-un spațiu fizic în Amsterdam, un multi spațiu creativ.

 

Deschiderea granițelor

Pe de-o parte, ne dorim să aducem proiecte internaționale în România, iar pe de alta, să ducem talentul românesc pe piețele globale. Vrem să promovăm România ca destinație de filmare valoroasă, dar și să le oferim brandurilor locale acces la o varietate mai mare de locații internaționale. Ne propunem să punem România pe harta internațională – atât la nivel de producție, cât și creativ – și, în același timp, să încurajăm brandurile românești să-și spună poveștile și în afara granițelor.

Cum aducem această viziune la viață:

Acces echitabil la locații europene
Având o rețea solidă de fixeri locali în toate piețele în care activăm, reușim adesea să echilibrăm diferențele de cost între România și alte locații europene. Asta înseamnă că brandurile românești pot accesa locații internaționale atunci când acestea aduc un plus real scriptului – fără să depășească bugetele locale.

România în fiecare pitch
În fiecare pitch internațional, prezentăm mai multe opțiuni de locații și talente. Ori de câte ori brief-ul o permite, includem România ca locație de filmare și propunem regizori, DoP-i și echipe românești cu potențial global.

 

Campanii la care ați lucrat recent

Anul acesta am lucrat atât pentru piața din România, cât și pentru cea internațională, echilibrând producția între cele două. Clienții noștri vin din diverse domenii: de la retail - Kaufland spre exemplu, la produse farmaceutice pentru piața germană, beauty cu brandul Bluphoria, și moda.

Un proiect de suflet al anului este proiectul personal al lui Manu Fauque, produs de noi în România și expus mai apoi în Paris, de unde este Manu.

 

Cele mai mari schimbări prin care a trecut industria în ultimii ani

Aș formula, cele mai mari schimbări prin care a trecut industria sunt în ultimii ani! Multe, și toate pe o piață locală și internațională extrem de volatilă. Pandemia, războiul în Europa, războiul în Gaza, alegeri monumentale în USA, alegeri monumentale în România. Toate acestea afectează direct industria noastră, pentru că afectează comportamentul consumatorului și de aici pleacă tot, ca un butterfly effect.

Pe lângă asta, brandurile trebuie acum să comunice în mult mai multe moduri decât era necesar înainte: influenceri, social, TV, activări, evenimente, colaborări. Deci, bugetele sunt mai dispersate ca niciodată. Apoi, AI-ul…

 

Trenduri

Globalizare, eficientizare, colaborare, echipe tot mai mici, studio-uri multidisciplinare și oameni multidisciplinari.

 

Cum vă adaptați 

Păi… globalizare, eficientizare, colaborare, echipe tot mai mici, studio-uri multidisciplinare și oameni multidisciplinari.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Oameni

Sectiune



Branded


Related