Despre departamentul cu doua fete

A venit multa lume aseara la AdBreak. Poate pentru ca scopul acestei editii a fost sa starneasca discutii despre unul dintre cele mai discrete departamente ale unei agentii de publicitate: Client Service-ul. Tocmai de aceea, s-a vorbit destul de mult despre aspectele generale ale job-ului de Account, despre calitatile pe care ar trebui sa le aiba un candidat la un astfel de job si despre cliseele care circula in lumea advertisingului despre oamenii din Client Service. Sau poate ca participantii la eveniment au venit pentru speakerii invitati, alesi pe spranceana: Lorand Balint (Boti), Daniela Knecht, Paula Hotea, Cristiana Spataru si Claudiu Dobrita.

In prima parte a serii, Andrei Hategan, moderatorul evenimentului, i-a invitat pe scena pe Lorand Balint, Head of Brand Communication in Leo Burnett Romania si Regional Communications Director Sub-Saharan Africa, si pe Daniela Knecht, Deputy Managing Director, Client Service & Business Development McCann Erickson, doi oameni cu o experienta internationala considerabila in domeniul Client Service-ului.

De ce au ales acest departament? Motivele, dupa cum au declarat cei doi invitati, sunt diferite, Boti intrand in publicitate pe pozitia de strateg la Graffiti BBDO, ca apoi sa accepte functia de Account Manager la Leo Burnett, iar Daniela alegand Client Service-ul pentru ca in momentul in care a intrat in lumea marketingului, acum 17 ani, strategia relatiei cu clientul i se parea cea mai ofertanta. Daniela a explicat ca desi in Romania departamentul de Client Service este undeva in umbra celui de creatie, in majoritatea agentiilor de pe pietele mature Client Service-ul detine rolul principal. "Oamenii de Client Service trebuie sa fie translatori, ei trebuie sa inteleaga totul: partea de business a clientului, partea creativa a business-ului, cum gandeste clientul, ce isi doreste si de ce are nevoie si partea de productie, de asemenea".

Boti le-a dat un sfat juniorilor care ar vrea sa lucreze in acest departament: "Sa gandeasca! Numai asa vor gasi solutii si vor depasi situatii cu care nu s-au mai confruntat". Pentru a demonta mitul conform caruia departamentul de Client Service este dominat de femei, Boti a mai spus ca ii incurajeaza pe baieti sa se angajeze in acest departament, marturisind ca nu crede ca acest job este destinat doar femeilor.

Legat de diferentele dintre clientii locali si cei internationali, Boti a mentionat dificultatea de a face campanii regionale, principalul motiv fiind faptul ca work-urile nu sunt relevante pentru toate tarile si atunci trebuie sa se acorde o atentie speciala fiecarei tari in care ruleaza campania. Pentru Daniela, diferenta majora este legata de bani, clientii romani fiind mai cooperanti si acceptand mai usor solutiile indraznete ale agentiei pentru ca investitia pe care o fac este destul de mica, in timp ce un client international nu-si asuma asa usor riscuri pentru o campanie in care a investit foarte multi bani.

Ambii invitati au recunoscut ca au primit invitatii de a fi angajati in companiile clientilor, insa nu au fost tentati sa le accepte: "Dupa ce am demisionat din functia de Global Communication Director, mi s-a oferit ocazia de a lucra intr-o banca, pe postul de Marketing Director", a spus amuzat Boti, marturisind ca nu se vede lucrand pentru client. Cand a intrat in publicitate, a avut de ales intre a lucra la Henkel si jobul de strateg la Graffiti.

Subiectul salariilor primite de Accounti nu a raspuns curiozitatii celor din sala, Daniela spunand ca fiecare (nu numai Account-ul) este platit in functie de performanta si de experienta personala si, de asemenea, de marimea agentiei in care acesta lucreaza.

Partea a doua a discutiei s-a concentrat pe miturile despre Client Service care circula prin industria de publicitate. Dupa un material filmat in agentiile Mercury360 si Grey, in care atat Account-ii, cat si creatia si-au dat cu parerea despre veridicitatea acestor clisee, pe scena au urcat Paula Hotea, ex-Client Service Director Saatchi&Saatchi, Cristiana Spataru, Client Service Director Grey Worldwide Romania si Claudiu Dobrita, Creative Director Grey Worldwide Romania.

Miturile discutate se refereau la servitudinea exagerata fata de client a Client Service-ului, la dualitatea acestuia, la conflictele dintre creatie si Accounti si la skill-urile pe care ar trebui sa le aiba un Account. Referitor la acest ultim subiect, Paula Hotea este de parere ca "un bun Account trebuie sa aiba calitati de psiholog, sarm, sa arate bine, sa fie destept, sa poata purta o conversatie". "Ce am remarcat eu in ultima mea perioada la Saatchi este ca sunt foarte multi care vor sa intre in publicitate, pe care, de fapt nu-i intereseaza. Vin ca sa aiba un serviciu, scriu trei brief-uri, si alea proaste, dupa care au plecat. Si este foarte trist", a mai spus aceasta.

"E Client Service-ul posta intre agentie si client?" Cristiana Spataru crede ca "daca omul respectiv (Account-ul, n. red.) doar preia informatia de la client si o da mai departe, fara s-o filtreze, e o situatie neplacuta". "In situatia fericita in care Client Service-ul isi cunoaste intr-adevar jobul si apoi clientul, este un prim filtru in procesul de creatie", a spus Claudiu Dobrita.

Despre asa zis-ul razboi dintre creatie si Client Service, Paula Hotea a spus ca "este un razboi, dar este unul constructiv, pana la urma", "pe care chiar simti ca l-ai castigat la sfarsitul zilei", a completat Claudiu. Cand deadline-ul se implineste si Account-ul cere materialul care trebuia sa fie gata, "un creativ needucat se simte pus la punct si crede ca cineva actioneaza intruziv asupra lui" a mai spus Dobrita.

Renegat, apreciat, asociat cu o imagine gresita, ridicat in slavi sau eclipsat de glamour-ul creatiei si al strategiei, departamentul de Client Service are o functie strategica in functionarea unei agentii. Editia cu numarul 32 a AdBreak a incercat sa-i acorde locul pe care il merita in discutiile despre publicitate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Geometry

Suntem o agentie full service, parte a grupului WPP, care functioneaza pe piata romaneasca din 1992. Prietenii mai vechi ne stiu dupa numele anterioare (Grey, respectiv G2). Din iunie 2013 a luat nastere un nou grup... vezi detalii »

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Branduri

Sectiune


Comentarii

sorin sorin
acum 10 ani
stiti ce e frumos?!... ca de fapt asta e viata intro agentie - Client Service-ul...ei se duc la clienti si prezinta agentia, serviciile, etc., apoi se intorc in agentie si prezinta colegilor Clientul, daca ne gandim bine prin filtrul lor preluam informatiile in cele 2 directii.. si unde mai pui ca el prezinta Clientului creatia (munca) agentiei pentru proiectul respectiv...DECI daca nu avem CS bun nu prea putem rezista pe piatza...eu zic ca nu-i singurul departament cu 2 fetze sau ma rog, exprimarea din titlu nu mi se pare tocmai nimerita, pentru ca e la fel ca si ceilalti care traiesc in si din agentie...adica oameni care relationeaza cu ceilalti.


Related