[Noul context] Costin Buta: Lasati powerpoint-urile. Nu mai e de dat bine la regional. E de facut bine. Pe bune

[Noul context] Costin Buta: Lasati powerpoint-urile. Nu mai e de dat bine la regional. E de facut bine. Pe bune

Va fi greu, spune Costin Buta, Managing Partner WOPA. Iar strategie e un cuvant mare, folosit gresit. Zilele acestea, deciziile se iau de la ora 1 la ora 2. E loc doar de adaptare rapida, intuitie, viteza de reactie. Industria de publicitate este o industrie care se bazeaza aproape exclusiv pe interactiunea umana, adauga Costin.

Pe schimb de idei, pe libertate, pe frumos, pe oameni, pe experiente. Noi facem prezentari cu idei astfel incat clientii nostri sa poate face powerpoint-uri cu cifre si grafice.

Costin Buta povesteste despre primele mailuri cu anulari de la clienti, lucrul de acasa, scenarii simulate si cat de importanta e asumarea incertitudinii, cu onestitate. 

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe story@IQads.ro cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

 

Impactul in business 

Impactul nu l-am observat. A venit brusc. Pot spune ca l-am intuit, dar la ce folos.

Inca din februarie discutam cu Ionut (nr. Ionut Datcu, CEO & Fondator) despre cand o sa ne loveasca si ce dracu’ facem. Vedeti, eu am o aplecare catre filmele apocaliptice de mic si mi se parea ca traim inceputul unuia dintre acele filme. Era un fel de atractie cretina, nevinovata…”ba, n-are cum!”, “si daca ajunge in Europa”, “si daca se fac 100.000 de cazuri?”, “dar 1 milion?”. 

Imi amintesc ca la al 4-lea caz la noi, eram la munte. Incepuse nebunia cu magazinele. La Predeal era liniste in timpul saptamanii. M-am trezit la 06:00 si m-am dus la Lidl sa iau 6 baxuri de apa. Preventiv. Dupa mi-a fost rusine. “Asa idiot sa fii sa pui botul la filmele astea?”. 

Pot spune ca am intuit impactul in business, dar nu am facut nimic atunci. Cred ca in prima saptamana din martie am rugat oamenii in agentie sa intrebe preventiv clientii daca iau in calcul criza de Corona, daca au primit vreo informare (te gandesti ca firmele mari, multinationalele se pricep mai bine), vreun zvon ceva. Nimic. 

Ionut zice, hai sa facem niste calcule ca si asa ne place excel-ul, sa vedem si noi un scenariu, care e pragul de break-even, cat am produs in trimestrul 1, cat rezistam daca. V-am zis, ne plac scenariile apocaliptice. Eliza, directoarea noastra financiara a trecut la treaba, ea ne injura, noi mai ceream lucruri si tot asta. 

La un moment dat, pe 2-3 martie cred, vine primul mail. Doua evenimente amanate pentru aprilie. Ba, esti nebun. Chiar daca facusem scenarii, era o joaca, n-are cum sa fie pe bune. Bam, a doua tura de 5 proiecte amanate de la 3 clienti. Baga-mi-as #$%^, n-are cum.

 Deja, luni pe 9 martie lumea manca prajituri de ziua femeii cu noduri. „Cica la compania X au un caz”. „Bai, am auzit ca sunt cazuri la Matei Bals si le musamalizeaza astia”. Peste tot cazuri. Cazuri, multe cazuri. Panica. Haos. Cazuri.

 

Primele masuri. Strategia de criza

FUCK WORK FROM HOME ca sa ne intelegem de la inceput.

Miercuri 11 martie am luat decizia sa incepem lucrul de acasa. De joi eram functionali, iar in weekend am reusit sa trimitem fiecarui coleg si cate o sticla de dezinfectant, sa fie.

Cred ca ne-am miscat repede si bine zic eu. 

In vremurile astea nu exista strategie pe termen scurt si mediu. Exista strategie pe termen scurt si foarte scurt. Deciziile se iau de la ora 1 la ora 2. Aici este vorba de adaptare rapida, intuitie, viteza de reactie. Strategie este un cuvant atat de mare. Era folosit gresit si inainte, daramite acum.

  

Cum au reactionat clientii

 Suntem partenerii oamenilor de marketing, stam pe aceeasi pluta, ca barca s-a dus si incercam sa identificam oportunitati impreuna. Impreuna. Asta este un cuvant care ar trebui sa ramana in focusul oamenilor de acum incolo. Suntem impreuna cu clientii nostri, care acum sunt concentrati pe lucruri mai grave: sa aiba stocuri suficiente, sa ajute comunitati, sa ajute statul, sa ajute oameni, sa faca ceva concret.

 Asa ca noi incercam sa ii ajutam sa ajute. Macar atat.

 

Proiectele in desfasurare si viitoare

DEZASTRU. Hai sa fim seriosi, cat o sa ne reinventam, cat o sa comunicam in „digital”, cate proiecte speciale o sa facem? Cate proactive? Cat sa contextualizezi? In industria publicitatii, agentiile traiesc din productii, content, media, BTL. Ori, in afara de content, pentru ceilalti piloni, COVID-19 ne-a taiat tibiile.

 Si asta este doar inceputul. Cu cat criza COVID-19 se prelungeste mai mult, cu atat impactul este dramatic. Deocamdata niciun festival mare nu a anuntat ca se anuleaza. Toata lumea spera ca din iunie ne revenim.

Toata lumea asteapta acest IUNIE providential. Nu stiu pe ce se bazeaza, poate venirea verii. Imi doresc din tot sufletul sa aiba dreptate. Dar nu va fi nicun IUNIE salvator, niciun IULIE, niciun SEPTEMBRIE... nimeni nu stie. Cu totii insa, speram.

Si acum imi vine in minte ce mi-a zis o persoana foarte simpatica de curand: „Sa lasam speranta sa fie mai puternica decat adevarul.”

 

Comunicarea brandurilor

Lasati powerpoint-urile. Nu mai e de dat bine la regional. E de facut bine. Pe bune. Nu bullshit. Sapam santuri. Montam corturi. Aducem masti. Dam juma de sticla de spirt. Ceva.

 

Ce urmeaza 

Nu stiu. Nu stie nimeni, unii sunt in expectativa, altii incearca contextualizand, dar cert e ca nu mai poate spune nimeni ce ar functiona cu certitudine pe viitor.

 

Primele campanii din izolare

Tot planning-ul din lume nu ne-ar fi dat un moment mai „bun” sa relansam brand-ul de agentie, sa taiem orice urma de fantezie si promisiuni desarte din tot ce facem, practic sa taiem aripile de pe Pegas. Acum trebuie sa fim no bullshit, acum trebuie sa dam sinceritate, asumare si implicare pe bune. Si asta am aratat si in campania noastra de pe Facebook, work from home cu tot ce vine la pachet.

 

 

 

Pe langa campania asta, va zic sincer ca nu stiu cum vor arata alte proiecte, dar stiu ca vor fi facute cu un efort imens, cu stres, cu uzura, cu mult greu. Industria noastra este o industrie care se bazeaza aproape exclusiv pe interactiunea umana. Pe schimb de idei, pe libertate, pe frumos, pe oameni, pe experiente. Noi facem prezentari cu idei astfel incat clientii nostri sa poate face powerpoint-uri cu cifre si grafice.

 

Efectele asupra industriei

Industria noastra acum sunt soldatii care debarca pe Omaha Beach in „Saving Private Ryan”.

 

Initiative comune

Niciuna. Eu nu cred in initiativele din industrie. Si oricum, noi suntem mai outsideri. In afara de CAP si Pastel nici nu cred ca avem multi prieteni.

 

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe story@IQads.ro cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


WOPA

Suntem independenti, suntem locali, suntem maturi si suntem siguri pe noi cand vine vorba de orice fel de strategie de comunicare, atl, digital sau btl. Am fost si suntem apreciati in egala masura atat de clienti... vezi detalii »

Pastel

pastel este o agentie de comunicare cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 13 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti din arii diferite,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related