Andreea Voicu, MTH Digital: De ce și cum să faci content marketing pentru afacerea ta

Andreea Voicu, MTH Digital: De ce și cum să faci content marketing pentru afacerea ta

Content Marketing-ul este o ramură a promovării ce presupune generarea și distribuirea de conținut util, informativ, relevant sau entertaining pentru publicul tău țintă, având ca finalitate îndeplinirea scopurilor comerciale ale afacerii. Este practic vorba despre o formă de reclamă non intruzivă, care te ajută să ajungi în atenția publicului tău în contexte care sunt de interes pentru el. Ce înseamnă asta? Hai să ne imaginăm un magazin care, spre exemplu, vinde saltele și două tipuri de potențiale interacțiuni ale publicului cu acest seller.

În prima dintre ele, acestuia i se afișează o postare cu o saltea și câteva specificații tehnice în descriere, în timp ce, în al doilea caz, îi este sugerat un articol despre cum își poate îmbunătăți calitatea somnului. Care crezi că îi va stârni mai mult interesul?

Răspunsul este a doua variantă, iar asta pentru că în acel articol nu i se vinde o saltea, ci una dintre modalitățile prin care își poate îmbunătăți viața, alături de alte sfaturi utile pentru problema care îl interesează. Tocmai i-a fost oferită soluția pe care o căuta.

 

Nu subestima puterea marketingului prin conținut

În realitate, marile avantaje pe care content marketing-ul le poate aduce afacerii tale sunt dincolo de finalizarea unei comenzi. Conținutul are puterea de a coagula și de a fideliza o comunitate în jurul brandului tău, de a te poziționa ca un specialist în domeniul pe care îl reprezinți, de a crește notorietatea afacerii și de a genera lead-uri calificate pentru business-ul tău. Toate acestea, mai apoi, se vor traduce în creșterea vânzărilor și în formarea unei baze de clienți fideli, care au un motiv real de a apela la tine ca la un partener, nu ca o simplă resursă.

Cu toate acestea, nu sunt multe afaceri care adoptă o astfel de strategie și, din experiență, am identificat 3 motive principale, mai bine spus mituri, pentru care antreprenorii sunt reticenți: este o investiție mare, nu am ce să comunic, este o strategie de lungă durată. Și dacă tot spuneam că sunt mituri, hai să încercăm să le demontăm.

 

Cum scapi de “nu am bani”, “nu știu”, “durează prea mult”

Un studiu realizat de Demand Metric arată că, spre deosebire de strategiile outbound, content marketing-ul poate să coste cu până la 62% mai puțin, având potențialul de a genera de până la de 3 ori mai multe lead-uri. Deja sună totul mult mai bine, nu? Iar dacă îți faci griji pentru resursele de timp sau nu te poți dedica personal pentru crearea de conținut, ai la îndemână numeroase variante accesibile de a cere ajutorul specialiștilor, de la agenții specializate, până la freelanceri sau platforme de outsourcing, ceea ce este de altfel cel mai recomandat.

Dacă ne gândim la teama legată de intervalul de timp după care o strategie de content marketing va începe să dea roade, trebuie să definim întâi ce sunt aceste roade pe care le dorim și ce resurse avem pentru a le pune la treabă. Dacă identifici faptul că nu ai multe resurse, poți începe cu pași mici și un obiectiv bine definit și realist, spre exemplu mărirea numărului de vizitatori pe site sau creșterea vizitelor pe categoria X de produse. Astfel, vei începe prin a testa ce funcționează pentru tine, vei descoperi cum să aduci primele rezultate comerciale și mai apoi poți crește eforturile.

Punctul trei și poate cel mai des întâlnit este blocajul - nu am ce să comunic. Aici cheia este de fapt să identifici cu ce probleme sau întrebări se confruntă publicul tău țintă și să le adresezi. Gândește dincolo de produsele în sine pe care le comercializezi și caută impactul pe care acestea îl au în viața consumatorilor. Caută acele subiecte relevante pentru ei, care i-ar putea aduce pe blogul tău sau pe conturile de social media și fii tu cel care le oferă răspunsurile.

 

Cum poți face content marketing pentru afacerea ta

Există foarte multe moduri și formate în care poți crea conținut, iar avantajul principal este că, odată creat și cu puțină atenție acordată SEO și indexării în Google, acesta devine o sursă evergreen pentru a atrage atenția clienților și potențialilor clienți asupra business-ului tău.

Pentru început, ai nevoie de o strategie bine pusă la punct, fără de care orice efort de a crea conținut nu doar că nu va aduce rezultate, dar îți poate aduce chiar pierderi. Câțiva pași importanți pentru a o defini sunt:

  • identificarea obiectivelor și a resurselor disponibile;
  • înțelegerea publicului către care te adresezi și a nevoilor cu care se confruntă;
  • evaluarea elementelor cheie ale business-ului tău care pot fi transformate în conținut pentru utilizatori;
  • generarea de idei și mesaje cheie;
  • stabilirea canalelor de distribuire a conținutului.
  • Povestește-le despre domeniul tău

Pentru că tu îți cunoști deja foarte bine business-ul, ți s-ar putea părea că noțiunile, informațiile sau resursele de care dispui sunt arhicunoscute de oricine. În realitate, deseori publicul nu este instruit în detaliu asupra lor, iar aici poți interveni tu. Identifică acele concepte pe care ești în măsură să le dezvolți și prezintă-le în diverse formate care să stârnească interesul, să educe sau să reprezinte chiar o sursă de entertainment.

  • Oferă-le răspunsurile pe care le caută deja

O bună resursă pentru generarea ideilor de conținut sunt chiar întrebările pe care publicul tău și le pune. Fii atent la comunitățile de profil, forumuri, social media sau tendințe de căutări pe Google și identifică întrebările cărora le poți răspunde prin expertiza ta. Câteva tool-uri utile și eficiente pentru a face acest research tip social listening sunt Google Trends și Google Ads Keyword Planner, care îți vor oferi informații importante despre ce ți cu ce cuvinte cheie caută publicul tău informații.

  • Refolosește, adaptează, reinventează

Dacă ți se pare că ai atins cele mai relevante subiecte pentru afacerea și publicul tău, o tehnică excelentă de a genera în continuare conținut este reciclarea. Deși poate suna ciudat, într-un astfel de context, reciclarea conținutului este extrem de valoroasă pentru afacerea ta atunci când este făcută corect. Gândește-te că un utilizator poate nu a fost alături de tine atunci când ai discutat despre subiectul X, dar acum este interesat. Cu siguranță nu va scormoni prin arhive, așa că este benefic să readuci la lumină subiecte deja atinse, dar puse într-o nouă formă, nu clasicul copy-paste. De altfel, cu siguranță au apărut noi informații despre acel subiect cu timpul și este o formă excelentă să arăți că ești în pas cu schimbările din domeniul tău.

  • Pleacă de la mare la mic

Să spunem că ai creat un articol excelent pentru blogul tău, care acoperă un subiect de interes în mod exhaustiv. Nu îl lăsa să se prăfuiască, ci încearcă să îl spargi în subcategorii și subteme, pe care le poți reitera în diverse formate. Astfel, poți crea un info grafic cu cele mai importante informații, poți realiza un video amuzant în care să tratezi un paragraf din articol sau chiar să îl transformi într-un podcast unde dezbați mai pe larg subiectul. Această tactică nu doar că îți va asigura un flux de conținut, dar te va ajuta să fii prezent pe mai multe tipuri de platforme (ex. Youtube, Instagram, TikTok, Spotify și altele).

  • Creează conținut în funcție de obiectivele de business

Multe afaceri cad în extrema în care creează conținut “să fie” sau pentru că “așa e bine”, fără să aibă în vedere o abordare strategică. Ca om de business, cu siguranță știi că orice acțiune ar trebui să aibă un obiectiv, iar la fel se întâmplă și în content marketing. Pentru a nu face eforturi în zadar, ia în considerare pentru început principalele două tipuri de conținut: cel închis și cel deschis.

Conținutul închis este o oportunitate excelentă prin care să generezi lead-uri noi, dat fiind că îl vei oferi în schimbul unor informații de la clienți (spre exemplu adresa de email), în timp ce conținutul deschis, cum sunt articolele de blog, te ajută să crești vizibilitatea, să ai o indexare mai bună în Google sau să crești traficul pe site.

Câteva exemple de formate pe care le poți aborda sunt e-books, articole, ghiduri, info grafice, materiale video, interviuri, articole sau chiar newsletter, iar mare parte dintre ele pot reprezenta fie conținut închis, fie deschis, în funcție de modul de implementare.

  • Nu neglija marketing-ul din content marketing

După cum menționam deja, o strategie de conținut are ca finalitate obiective comerciale, așa că este important să valorifici fiecare oportunitate în acest scop. Câteva trucuri pentru a face asta sunt inserarea de link-uri către produsele tale (într-o formă cât mai nativă), adăugarea unor mesaje tip Call To Action relevante în context, oferirea unor recomandări sau oferte speciale printr-un pop-up sau chiar evidențierea posibilității de abonare la newsletter.

Foarte important este însă ca ponderea componentei comerciale să fie mai mică raportat la cea informativă, pentru a nu transforma astfel conținutul într-o reclamă clasică și a pierde atenția utilizatorului.

 _______________________
Andreea Voicu, Digital Marketing Specialist MTH Digital

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related