GRL Power Samsung. Șase povești din lumea gamingului feminin despre curaj, perseverență și pasiune

GRL Power Samsung. Șase povești din lumea gamingului feminin despre curaj, perseverență și pasiune

Joci ca o fată! Sau: Jocurile video nu sunt pentru fete, sunt prea violente! Sau: Ce ai putea învăța de la o fată pe Twich? Lumea gamingului este predominată încă de prejudecăți, iar discriminarea ia, de multe ori, forma hate-ului și a bullyingului. Fetele știu foarte bine asta, dar nu se lasă. Sunt din ce în ce mai multe și mai vizibile în jocurile video și pe streaming, iau trofee, câștigă campionate, se fac auzite. O parte din puterea lor vine chiar din depășirea inegalităților de gen. Și din solidaritate. 

Campania Samsung ”Share Your Power” aduce în centrul atenției poveștile de succes ale gamerițelor și creatoarelor de conținut, pentru a încuraja și inspira și pe celalalte fete care vor o carieră în acest domeniu. Echipa GRL Power, susținută de Samsung, este o inițiativă locală a brandului care combate misoginia din gaming și arată, prin exemple pozitive din gamingul feminin din România, că fetele sunt o parte importantă din această comunitate.

 

Puterea nu depinde de gen

Lumea gamingului a fost dominată mult timp de bărbați. Dar în ultimii ani, acest lucru s-a schimbat. Fetele au început să își arate forța, talentul și determinarea în jocurile video, streaming și alte tipuri de conținut conex. Nu e ușor, însă. Pentru a avea succes în acest domeniu, nu e suficient să fie bune la ceea ce fac. Trebuie să demonstreze că sunt bune, chiar dacă sunt fete. 

Din această nevoie a apărut GRL Power, inițiativa Samsung. Pentru a inspira și a încuraja fetele să își urmeze pasiunea în gaming, în ciuda prejudecăților. 

Echipa GRL Power este formată din creatoare de conținut de gaming, cât și femei din alte domenii (entertainment, esports), dar pasionate de gaming. Brandul le susține prin includerea în campanii locale de brand și participarea la evenimente de gaming, dorind astfel să inspire comunitatea feminină și să îi dea putere de a crește pe mai departe.

În rândurile de mai jos, își spun povestea șase fete din componența GRL Power: Ana Dumbrava, Antonia Nuckle, Reddysh, Alexa TV, Karinul, Adrii von B. Ele povestesc despre obstacolele peste care au trecut, discriminările pe care le-au înfruntat, cât de importantă este susținerea și încurajarea celorlalți în acest domeniu și cum a evoluat lumea gamingului în prezent, făcând loc unui viitor în care fetele să se bucure de normalitatea de a juca, fără să lupte cu prejudecăți. 

 

Tot înainte, în ciuda prejudecăților

Alexandra Chirică, alias Alexa TV, face parte din echipa Nexus și are un canal de YouTube cu 103K subscribers. Drumul ei în lumea digitală a început acum 4 ani, la insistențele prietenului ei. Își cumpărase prima cameră web din bursa de facultate și voia să facă stream, dar după zece luni a intrat în lumea gamingului, care a cucerit-o.

”Fetele se vor lovi de stereotipuri de gen indiferent de anul în care ne aflăm. Nu cred că acest lucru o să dispară în totalitate vreodată, dar există și băieți care încurajează fetele și sunt alături de ele. Cel mai bine este să te înconjori de oameni care nu au astfel de prejudecăți.

Faptul că sunt fată m-a făcut de câteva ori să mă întristez la început, referitor la stilul de joacă, la faptul că fac stream. "Uite ce prost trage, e fată". Am învățat să nu bag în seamă cuvintele de genul și acesta cred că este cel mai bun sfat pentru toată lumea. Oricât de bine am face lucrurile, în viață nu îi putem mulțumi pe toți. Aceasta este ideea după care mă ghidez”, spune Alexandra

Industria evoluează când vine vorba de problemele de gen, crede ea Alexandra, care încurajează toate fetele care vor o carieră în gaming să meargă mai departe, indiferent de prejudecăți, să joace bine și să nu uite să se distreze. 

”Foarte multe brand-uri se apleacă asupra fetelor din industria de gaming și asta nu poate decât să mă bucure. Am participat la numeroase campanii, stream-uri și proiecte care au în vedere susținerea fetelor din domeniu. Mă bucur tare mult să le văd la mine pe stream, că se joacă jocuri video și că pot face o carieră din pasiunea lor”, spune Alexandra.

 

”Joacă de plăcere și uită de hateri!”

Irina Simion aka Reddysh testa mini-jocuri online pe calculatorul tatălui ei încă de la 4 ani, iar de la 6 ani a început să joace Counter Strike. Din pasiunea pentru jocuri video, a început să facă stream zilnic în 2018. Avea 0 followeri pe toate platformele, dar cu multă muncă și determinare și-a construit o bază fidelă de fani pe mai multe platforme de streaming, în special Twitch și YouTube, ea fiind jucătoare de Fortnite. Înainte să fie stremeriță, a lucrat în marketing: mereu a fost atrasă de lumea digitală și curioasă să învețe cât mai multe despre ea.

Multe fete se feresc să intre în această lume și să se facă remarcate, crede ea, din cauza toxicității și a stereotipurilor. Pentru că nu sunt foarte multe fete în top, băieții cred că este din cauza genului. Opinia creatorilor de conținut băieți foarte urmăriți e importantă: dacă ei încurajează respectul față de fete și promovează fetele care chiar sunt pasionate de joc, pot avea un impact masiv asupra tinerilor care îi urmăresc. 

”Sincer, cred că suntem pe drumul cel bun. În comunitatea de Fortnite au început să apară multe oportunități pentru fete, turnee dedicate pentru ele, prin care pot să arate ce știu, dar și din ce în ce mai multe streamerițe care se focusează pe zona competitivă. Acum mă lovesc din ce în ce mai puțin de comentarii negative venite din stereotipuri, mai ales că nu durează mult până cineva își poate da seama că știu să joc, dacă se uită la stream sau dacă este în aceeași echipă cu mine”, spune Irina.

Irina povestește că nicio piedică nu i s-a părut de netrecut pentru a-și urma pasiunea. Chiar dacă a început să facă streaming cu 0 followers și nu cunoștea pe nimeni în comunitate, cu multă muncă, consistență și încăpățânare, a reușit să se facă cunoscută în comunitatea internațională din apartamentul ei din România. 

”Aș putea să zic că jobul pe care îl aveam a fost un obstacol, dar de fapt nu a fost. M-a învățat foarte multe lucruri și a trebuit să mă adaptez și să îmi fac programul în așa fel încât să pot să fac stream după job. Deci cred ca e bine să vedem fiecare obstacol ca pe o oportunitate de a ne adapta și învăța”, e de părere Irina

Vor apărea din ce în ce mai multe fete care se vor face remarcate atât în partea de conținut și streaming, cât și în zona competitivă, în esports, crede Irina, care dă exemplul comunității de Fortnite, unde fetele deja sunt mult mai respectate. Sfatul ei pentru ele este să nu asculte de hateri și să facă ce le place, să joace de fun și dacă vor să fie bune, să învețe în fiecare zi de la cei mai buni jucători. 

 

Fără etichete de gen

Ana Dumbrava este cea mai bună jucătoare de Counter Strike din lume. Totul a început în 2015, când a avut posibilitatea de a juca pentru o echipă profesionistă de counter strike (echipa românească TeG). La  scurt timp, a reușit prin intermediul echipei XPC Gamings să primească mai multe oferte din străinătate, iar în 2016 a participat la primul campionat internațional, care a avut loc în Paris (ESWC France).

”Mereu am fost pasionată de gaming, chiar de la o vârstă fragedă, dar niciodată nu am crezut că voi reuși să ajung în acest domeniu sau la această performanță. 

Ana s-a confruntat de multe ori cu bullying sau hate speech în lumea gamingului, și chiar dacă astfel de manifestări au afectat-o la început, nu au oprit-o să meargă mai departe, pe drumul ei. A învățat să își ia putere din astfel experiențe și să le demonstreze oamenilor că în ciuda stereotipurilor și prejudecăților sociale, poate ajunge pe scenă, poate câștiga trofee, poate fi cea mai bună.

Până la urmă, orice jucător se lovește de tot felul de obstacole - de la cele din gaming, la cele din viața personală. Important e să înveți din aceste experiențe și să devii mai bun, crede ea. 

”Doresc ca prin munca mea și prin rezultatele acumulate să le demonstrez acestor oameni că nu contează ce naționalitate ești, dacă ești fată sau băiat etc. Oricine poate prin muncă și seriozitate să își împlinească visele. Sper ca oamenii să nu mai “eticheteze” femeile ca fiind “the weaker gender”, ci să susțină talentele acestora.

Cel mai extraordinar “feeling” pentru mine este când oamenii din jurul meu apreciază ceea ce fac și îmi oferă această putere de a merge mai departe și de a da tot ce am mai bun pe scenă, sper ca mai multe dintre noi să ne bucurăm de același sentiment”, spune Ana.

Sfatul ei pentru fetele din gaming este să fie puternice, să ignore hate-ul, să urmeze direcția pe care și-o doresc, din pasiune și nu din obligație, să aibă încredere în abilitățile lor și să se bucure de orice moment din carieră. Nu poți deveni campion într-o zi, spune Ana: e nevoie de multă seriozitate și răbdare, iar înfrângerile, ca și victoriile, au rolul lor. 

 

Nimic nu e imposibil

Karinul are un canal de YouTube cu 78K subscribers. Debutul ei în lumea digitală a fost influențat de fratele ei mai mic, pe când avea 10 ani. Preocupările și curiozitatea lui în legătură cu gamingul au atras-o și pe ea în această zonă, iar în scurt timp erau nedespărțiți în fața primului lor PC. 

”Din păcate, gamingul nu a fost niciodată încurajat în rândul fetelor, este "violent" și "deloc feminin". Domeniul acesta a fost mereu portretizat ca fiind bărbătesc, pentru un motiv sau altul, iar în momentul de față, când lumea a început să renunțe la stereotipuri și generalizări, încă ne luptăm cu gândirile învechite și aberante ale persoanelor rămase cu același mindset.

Mereu în viziunea celorlalți nu vei fi niciodată la fel de bună precum un băiat și ți se va oferi un tratament "special", iar dacă cumva reușești "performanța" de a juca la egal cu băieții, vei fi mereu judecată pentru cele mai insesizabile greșeli”, spune Karin.

Misoginia este încă o piedică în gaming, pentru fete. Karin a experimentat-o în diferite forme, directe și indirecte, de la străini, dar și cunoscuți sau apropiați. Înainte de pandemie, discriminarea era prezentă peste tot în acest domeniu, playerii nu erau obișnuiți cu prezența feminină în jocuri. Lucrurile au evoluat, totuși, iar Karin speră ca în viitorul apropiat să se ajungă la normalitate

”Sfatul meu e să nu vă lasați niciodată de activitățile care vă fac fericite, indiferent de gura lumii. Nimic nu este imposibil atâta timp cât ești constantă și determinată să reușești. Învățați să nu luați nimic prea personal și keep your head up!”, le îndeamnă Karin pe celelalte fete din gaming.

 

Doar pentru băieți

Adrii von B face streamuri pe twich. În 2007, părinții i-au cumpărat un calculator, iar unchiul ei a învațat-o multe despre jocuri, gamingul devenind astfel cel mai mare hobby al ei. În 2018 s-a angajat într-un loc unde a întâlnit oameni din zona creatorilor de conținut, iar entuziasmul lor a determinat-o să înceapă ceva nou, ceva care să o facă fericită. Cu ajutorul părinților și-a făcut un setup de streaming, iar după un an, a dat start. 

Adrii a primit tot felul de mesaje de la oameni care spuneau că prietenii lor râd de ei dacă urmăresc o fată sau că nu au ce învăța de la o fată.

”Am fost învățați acum ceva timp că asta este o zonă doar pentru băieți, iar acum, chiar dacă lucrurile s-au mai schimbat, anumiți oameni încă au rămas pe aceeași mentalitate.

Există însă foarte mulți oameni faini, mai ales creatori de conținut, care încurajează și normalizează egalitatea de gen. Deci da, viitorul sună destul de bine”, spune Adrii.

Adrii crede că e loc pentru toți în lumea virtuală, indiferent de gen și le îndeamnă pe celelalte fete să nu se pună pe o poziție deja inferioară când încep. 

”Lucrurile frumoase vin cu răbdare, muncă și timp, iar cel mai frumos e să te bucuri de tot procesul, decât să te uiți în gura cuiva care nu are nimic bun de spus”, e de părere Adrii.

 

Comunitatea ta va fi ceea ce ești tu

Antonia Nuckle are 22 de ani, este creatoare de conținut și streamer atât pe YouTube, cât și pe Twitch. A descoperit streamingul la 13 ani, când se uita cu admirație la o fată din SUA, KayPea, care făcea astea. 

Chiar dacă industria se dezvoltă rapid și armonios, fetele trebuie să ia atitudine, spune Antonia, și chiar să se susțină reciproc în adevăratul sens, nu doar în cuvinte. 

”Lucrâd într-un domeniu predominant de bărbați este foarte ușor ca felul tău de a fi, acțiunile sau modul de exprimare să fie interpretat greșit. Mereu a trebuit să am grijă la aceste detalii pentru a nu fi înțeleasă într-un mod eronat și pentru a avea RESPECTUL celor din jur.

Totul pleacă de la educație și felul în care ai fost crescut. E ca și când ai vedea o femeie că taie un copac cu drujba sau că pregatește cimentul în betonieră, ar fi ciudat nu-i așa? E un "NU" împregnat în mintea oamenilor. Fascinant”, povestește Antonia.

În ciuda acestor NU-uri sociale, Antonia e optimistă și sfătuiește colegele să țină fruntea sus, să aibă curaj și să facă totul din pasiune. ”Comunitatea ta va fi ceea ce ești tu”, spune ea.

E posibil ca stereotipurile să mai rămână în societate mult timp de acum. Important e să le numim și să le vedem pentru ceea ce sunt, pentru a putea lupta cu ele și a câștiga dreptul la normalitate. Asta încearcă GRL Power Samsung: să arate că puterea și talentul în gaming nu depind de gen. 

 

Echipele implicate:

Echipa Samsung:
Sabina Stirb - Communication & CC Manager
Corina Sandu - Campaign & Categories Manager
Oana Mita - MX Campaign & Category Supervisor
Raluca Alexe - Social Media Coordinator
Sara Elsheikh - PR Specialist

Echipa MSL The Practice:
Sarah Stan-Boustani – Communication Director
Oana Voncick – Senior Communication Manager
Mihaela Ciocan – Communication Manager
Sabrina Aldea – Communication Specialist

Echipa Cheil | Centrade:
Mihai Gongu - Executive Creative Director
Simona Costea - Global Business Leader
Monica Garbur – Head of A/V Production
Camelia Cucu – Sr. Digital Account Manager
Raul Ciceu - Senior Art Director
Denisa Armașu – Group Creative Director
Ana Constantin – Art Director
Iarina Comănescu – Copywriter
Petruța Ciuică – Digital Strategy Head
Gabriela Ursu – Social Media Manager
Cristiana Iordache – Social Media Coordinator

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related