Bogdan Vicol, YOOH: Am vrut sa aducem outdoor-ul inapoi in prezent, tinand cont ca de multi ani a ramas in urma si era important sa recuperam diferenta fata de alte canale media

Bogdan Vicol, YOOH: Am vrut sa aducem outdoor-ul inapoi in prezent, tinand cont ca de multi ani a ramas in urma si era important sa recuperam diferenta fata de alte canale media

Dupa 13 ani in IT, telecomunicatii si Smart City Solutions, Bogdan Vicol, General Manager Yooh, si-a dat seama ca e momentul sa faca pasul spre antreprenoriat. Si chiar daca nimic nu te poate pregati pentru asta si nu exista o formula secreta care sa te aduca aici, e important sa ai o fundatie solida de experienta si cunostinte si sa stii ca nu te vei opri niciodata din invatat. 

Yooh a pornit din obsesia unei idei pe care Bogdan s-a incapatanat sa o transforme in realitate. La inceputul lui 2021, discutand despre solutii posibile de outdoor, si-a amintit de casetele luminoase pe taxiuri. Si-a dat seama ca masinile de ridesharing ar putea fi folosite pentru a crea un produs premium outdoor digital. YOOH este prima platforma online de digital OOH, o retea mobila care se conecteaza cu consumatorii in timp ce acestia se deplaseaza prin oras. 

”Conceptul a fost sa oferim o platforma digitala de advertising agentiilor media unde sa isi managerieze propriile campanii de outdoor prin cateva click-uri si care sa ofere cat mai multe date de audienta. Platforma trebuia sa fie intuitiva, sa ofere 100% control agentiilor si sa nu le rapeasca mai mult de 1-2 minute din timp pentru crearea unei campanii”, explica Bogdan.

Yooh a pornit in septembrie 2021, in Bucuresti. Care au fost provocarile de inceput, cum s-a dezvoltat businessul si care sunt planurile de extindere, povesteste Bogdan Vicol in randurile de mai jos: 

 

Etapele care te-au adus aici

Am adunat 13 ani in IT, telecomunicatii si Smart City Solutions. Primii ani i-am petrecut intr-o multinationala telecom in vanzari B2B iar apoi m-am ocupat de dezvoltarea solutiilor mai complexe pentru Smart City, Data Center si software.

Momentele definitorii? Primul moment ar fi angajarea la varsta de 20 de ani ca reprezentant vanzari B2B cadrul unei corporatii din telecomunicatii. In opinia mea era cel mai eficient mod de a intelege repede cum funtioneaza lumea businessului avand contact direct cu firme din toate domeniile.

Dupa cativa ani am inceput sa simt insa presiunea plafonarii si am decis sa fac urmatorul pas care sa imi ofere sansa asumarii mai multor responsabilitati si implicit mai multa putere de decizie.  

Este important sa facem mereu aceasta analiza interna pentru a putea sa ne gasim mereu locul potrivit, sa facem nu doar ceea ce stim ci si ceea ce ne face placere.

Asa am ajuns la cel de-al doilea moment in care mi-am dat seama ca trebuie sa fac pasul catre antreprenoriat.

 

Pasul catre antreprenoriat

A fost un pas absolut natural. O imbinare reusita intre rabdarea de a acumula experienta prin munca pornind de la 0 –  mi se pare esential sa nu sari anumiti pasi - si growth mindset care te ajuta in permanenta sa te dezvolti.

Nimic nu te poate pregati insa 100% pentru antreprenoriat, nu cred ca exista o formula secreta.

Ajuta sa ai o fundatie solida si sa accepti ca mereu vei avea de infruntat obstacole si ca nu te vei opri niciodata din invatat. E un never-ending proccess, trebuie sa fii deschis in a vedea mereu solutiile nu problemele.

 

Povestea YOOH

Povestea YOOH se aseamana cu un basm.

A plecat de la o idee si s-a transformat instantaneu in obsesia de a o transpune in realitate.

M-am trezit deodata cu boabele magice de fasole in mana si mi s-a derulat in fata ochilor toata povestea: urcatul anevoios pe vrej pentru a ajunge intr-o lume noua si infruntarea cu uriasul pentru a ajunge la gasca cu ouale de aur.

Privind in urma cred ca ne putem asemana si cu un basm romanesc, ne dorim sa crestem intr-un an cat altii in sapte, sa doboram orice balaur ce ne iese in cale si sa ajungem peste mari si tari.

 

Ideea business-ului

La inceputul lui 2021, discutand cu niste colegi solutii posibile de outdoor mi-am amintit de acele casete luminoase pe taxiuri.

Mi-am dat seama ca folosind masini de ridesharing Uber/Bolt si inlocuind acel print cu un ecran LED modern putem crea un produs premium de outdoor pe care sa il digitalizam pentru a asigura o performanta mult mai mare. Ideea era sa oferim un outdoor care sa fie practic peste tot si sa fie un instrument util in primul rand agentiilor din piata de media.

Conceptul a fost sa oferim o platforma digitala de advertising agentiilor media unde sa isi managerieze propriile campanii de outdoor prin cateva click-uri si care sa ofere cat mai multe date de audienta.

Platforma trebuia sa fie intuitiva, sa ofere 100% control agentiilor si sa nu le rapeasca mai mult de 1-2 minute din timp pentru crearea unei campanii.

 

Nevoia in piata

Am stiut ca este o ocazie unica din doua perspective.

Prima: sa aducem outdoorul inapoi in prezent tinand cont ca de multi ani a ramas in urma si era important sa recuperam aceasta diferenta fata de alte canale media.

A doua: sa cream acest digital outdoor care sa aduca la un loc atat avantajele outdoorului cat si cele ale digitalului.

In septembrie 2021 am dat startul in Bucuresti cu 50 de ecrane.

Scopul nostru era sa avem solutia completa: ecranele noastre LED, propria noastra platforma si date cat mai complete de audienta.

Solutia in acel moment nu exista in Europa ci doar in SUA unde UBER pornise cu putin timp inaintea noastra insa nu aveau o solutie completa in-house ci foloseau parteneri atat pentru software -  partea de platforma, cat si pentru hardware - ecrane LED.

Inca de la lansare produsul a fost primit cu caldura si promisiunea noastra a fost sa nu ne oprim din dezvoltarea acestui produs.

 

Implementarea

Mereu contracronometru tinand cont ca voiam sa profitam la maximum de oportunitatea de a fi primii din Europa care lanseaza o platforma digitala de advertising outdoor cu propria retea de ecrane mobile.

Fast forward today – nimic nu s-a schimbat avem aceeasi sete de dezvoltare intr-un ritm accelerat.

 

Echipa

Am inceput cu o echipa formata din oameni din companiile din grupul nostru, oameni pe care stiam ca ma pot baza.

Am cautat apoi oameni pe care i-am considerat esentiali dezvoltarii businessului care sa rezoneze cu acest proiect si sa fie implicati.

Toti sunt oameni cu experienta de la care pot invata si eu. Consider ca pentru a avea success cu un business trebuie sa cauti in permanenta oameni care pot fi mai buni decat tine.

Treaba mea este sa dezvolt acest startup si sa gasesc oameni de top care sa ma ajute sa fac asta.

 

Partenerii

Eu si Adrian Ionescu lucram impreuna de mai bine de 10 ani. Am lansat impreuna YOOH si experienta lui in antreprenoriat mi-a fost de mare ajutor.


Adrian Ionescu & Bogdan Vicol, fondatori YOOH

La scurt timp dupa ce am lansare ni s-au alaturat si ceilalti parteneri care au inteles oportunitatea acestui business.

Faptul ca sunt perfectionist si ca energia si optimismul meu par nelimitate dar si pasiunea pe care am pentru ce inseamna YOOH probabil ca le-a oferit incredere in a ni se alatura.

Colegi de echipa: 
Carmen Pirvu, CFO | Vitalie Tabara, Software Manager 

Laura Marinescu, Chief Accountant | Madalina David, Project Manager | Sorin Kirita, Fleet Manager

 

Investitia

800.000 de euro din finantare proprie pana acum.

 

Provocari

Provocarile au fost multiple si variate de la gasirea unei regii de vanzari care sa ne asigure veniturile necesare pana la gasirea flotelor de ridesharing (Uber/Bolt) partenere prin care sa asiguram o prezenta cat mai puternica pe teren a ecranelor noastre.

Temerea principala a fost sa nu fie un produs inaintea timpului lui, lucru care s-a intamplat de multe ori mai ales in Romania.

Ca si asteptari, ne-am dorit si sa aducem un produs la maturitate pe piata din Romania pentru a-l putea exporta ulterior pe piata din Europa.

 

Ce aduceti nou pe piata

Intre outdoor digital fix & digital YOOH este puntea intre outdoor si digital.

Produsul este un hybrid ecranul fiind outdoor, il vedem pe strazi, insa prin platforma digitala care ofera date de audienta si care permite targetarea audientei si inceperea campaniilor prin programmatic buying duce produsul foarte mult spre zona de digital. 

“Everywhere, at once” – asa cum o spune sloganul nostru, printr-un simplu click te poti face remarcat instantaneu in intreg orasul.

 

Targetarile posibile in YOOH

Putem targeta in functie de tipul de audienta dorita dupa varsta, sex, brand telefon folosit sau putem defini zonele de interes unde sa difuzam reclamele.
De asemenea putem seta triggeri de difuzare in functie de aglomeratie, vreme, poluare etc.

Pentru proof-of-play difuzarile sunt monitorizate de catre BRAT iar pentru programmatic numaratoarea este efectuata de catre cei de la Adform. 

Exemplu de raport

 

Reteaua actuala

Suntem prezenti in Bucuresti cu 100 de ecrane si Cluj-Napoca cu 20 de ecrane.
Pe perioada verii suntem prezenti si in Constanta cu 20 de ecrane.

 

Vanzari

Price per ad sau programmatic deals prin Adform sau integrare directa prin API, dar introducem in scurt timp si vanzarea prin CPM in functie de audienta dorita.

Regia noastra exclusiva de vanzari este eAD.ro. Orlando Nicoara este un titan in domeniu si a inteles foarte bine atat produsul cat si nevoile noastre. Parteneriatul cu eAD.ro ne ofera un sprijin semnificativ in a ne concentra in totalitate pe dezvoltarea exponentiala a businessului.

 

Deschiderea clientiilor

Sunt foarte deschisi. Orice produs nou aparut intr-o piata prezinta de regula un interes firesc dar si o inertie astfel ca este datoria noastra sa impulsionam clientii asigurandu-le tot suportul necesar si acoperirea nevoilor exprimate.

Clientii au primit foarte bine acest produs. Ne ajuta foarte mult feedback-ul clientilor si ne concentram sa dezvoltam platforma astfel incat sa fie pe placul si folosul tuturor.

 

Campanii

Rulam campanii de la clienti din aproape toate domeniile, ca sa enumar cateva:  Allianz Tiriac, Alpha Bank, 888 Casino, Betano, BRD, Glo, Kaufland, Orange, Pringles, Skechers, Sixt, Subway, Sun Plaza, Tuborg, Unicredit etc

Exemple de mesaje:

Incercam sa asiguram in permanenta si un content cat mai variat si informativ pentru public cu ajutorul partenerilor YOOH.

Funny: Times New Roman.
Evenimente: The Institute (Diploma Show, Romanian Design Week, Internetics, Gala societatii Civile, Cartierul Creativ), Burger Fest, Apettito, ARCUB, ARSC (Asociatia Romana de Smart City).
Social: Asociatia Daruieste Viata, Crucea Rosie.

 

Flow-ul de implementarea a unei campanii

O campanie poate fi creata prin platforma noastra poate in mai putin de 1 minut. Prin programmatic buying lucrurile se intampla instant.

De asemenea orice modificare adusa campaniei: adaugare/eliminare fisiere media, modificare zone/audiente targetate, modificare numar difuzari etc se petrece in timp real.

Fisierele au o durata de 5 sau 10 secunde iar formatul poate fi .mov, .avi, .mp4, .jpg, .png.

O campanie medie in YOOH se desfasoara intr-un interval de o luna de zile de regula pe intreaga zi de la 07:00 la 00:00 avand un buget de aprox 3-5000 euro si undeva la 150-300.000 reclame de 10 secunde.

La polul opus avem si cereri de exclusivitate pe zile sau saptamani cand rulam o campanie in loop pentru un singur client.

 

Un guideline de executie a mesajului unui brand pentru YOOH

“Keep it simple” este regula de baza. Atentia consumatorului a scazut dramatic in ultimii ani asa ca e important sa ne bazam pe un vizual si un text simple si la obiect pentru profita la maxim de acele 3-5 secunde de atentie oferite neconditionat de catre consumator.

Din studiile noastre cu cat vizualul este mai putin aglomerat si incarcat de text cu atat sansa de a fi observat si citit este mai mare.

 

Extinderea

Extinderea masei de clienti o vom face prin lansarea unei versiuni de mass-market a platformei dedicata clientilor cu bugete reduse. Acesti clienti isi doresc sa isi faca reclama stradala de regula in proximitatea locatiei in care isi desfasoara afacerea si cu bugete chiar mai acesibile decat cele alocate online pe social media isi vor putea crea o campanie consistenta de outdoor fara sa fie necesare experienta sau know-how in outdoor media. Le vom oferi consiliere pe durata intregului proces iar partea de creatie va fi asigurata de catre noi si inclusa in costul campaniei pentru o experienta ireprosabila.

Desi backgroundul meu este unul de vanzari decizia corecta a fost sa imi canalizez toata energia catre dezvoltare si sa transfer toata responsabilitatea vanzarilor catre regia de vanzari respectiv eAD.ro

Experienta si pozitia lor in piata sunt factori cheie in transformarea YOOH intr-un brand de succes.

Acum suntem in proces de dezvoltare a marketplace-ului. Vrem pe de o parte sa aducem si alti furnizori de outdoor in platforma noastra si de cealalta parte sa oferim acces tuturor celor care doresc sa isi cumpere publicitate outdoor.

La final de Q2 vom integra si panourile/billboard-urile fixe ale altor furnizori de outdoor media si in Q3 vom permite accesul in platforma tuturor cumparatorilor fie ca vorbim de persoane fizice sau companii mici.

Astfel oricine isi va putea crea campanii outdoor cu un buget prietenos si fara batai de cap.

 

Ce vor clientii

O platforma cat mai performanta care sa ofere cat mai multe date de audienta si o vizibilitate substantiala, insemnand un numar cat mai mare de ecrane.

Dar cuvantul magic pe buzele tuturor este KPI’s. De aceea din luna iunie 2023 vom oferi in rapoartele de audienta KPI’s esentiali cum ar fi: Reach, Gross Rating Points, CPM, Visibillity Adjusted Contacts cu demograficele aferente.

 

Invataturi

Am invatat sa avem foarte multa rabdare, lucrurile se vor misca intr-un final in directia dorita insa trebuie sa te obisnuiesti cu ideea ca nu tine doar de tine, chiar daca faci totul perfect, asta e doar o parte din intreaga ecuatie.

O invatatura importanta a fost ca nimic nu e imposibil, doar ca asta nu inseamna ca va fi usor.

 

Planuri

Vreau sa avem un produs complet si solid pe care sa il exportam pe pietele mari din Europa. In Romania vom continua sa acoperim orasele principale, evident mergem acolo unde este cerere.
Am construit startupul inca de la inceput cu gandul sa fie foarte usor de scalat si implementat in alta tara.
Obiectivul principal este extinderea in orase importante din Europa in 2024.

In acelasi timp este esential ca modulul dezvoltat de catre noi pentru masurarea audientei sa devina un standard pentru piata de outdoor din Romania.

Lucram intens ca pana la finalul anului sa avem cel mai performant raport de audienta outdoor din Europa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Sectiune



Branded


Related