Nu contează vârsta, jobul, școlile pe care le-ai terminat: Când ești păcălit, te simți vinovat. Îți e rușine. Nu ai fost suficient de atent sau de inteligent, nu ai știut să reacționezi. Înșelăciunile apasă butoane interioare adânci și scot la iveală emoții puternice. Ne fac să ne îndoim de propria valoare.
În 2025, când capcanele se ascund peste tot în mediul digital, e din ce în ce mai greu să faci față stării de alertă constantă. Manipularea online ne ia prin surprindere prin forme care mimează din ce în ce mai subtil realitatea: AI, fake news, practici rafinate de fraudă bine orchestrate.
Cum te poți apăra? Nu mai este suficientă o soluție de securitate, spun cei de la Bitdefender. Trebuie să conștientizăm mai bine noua lume virtuală în care locuim și să discutăm deschis, fără prejudecăți, despre pericolele în fața cărora mulți nu suntem pregătiți. Doar în acest fel putem gândi soluții pe viitor.
They Wear Our Faces, campania lansată recent de Bitdefender, aduce în prim-plan lumea deepfake-urilor și scam-urilor alimentate de AI, dar vorbește mai ales despre dimensiunea umană a criminalității cibernetice.
Mai multă empatie, mai puțină vinovăție
Înșelătoriile există dintotdeauna. Și se schimbă odată cu lumea în care trăim. Internetul, social media, AI-ul, jocurile online, platformele și chat-urile au adus instrumente din ce în ce mai sofisticate de a păcăli oamenii: infractorii cibernetici se folosesc de progresul tehnologic și îl folosesc împotriva noastră. Dar dincolo de noile tehnologii folosite, se bazează pe practici de manipulare interioară: fură încrederea oamenilor și mizează pe vulnerabilitatea lor emoțională.
Este vorba despre un adevărat război psihologic. Iar datele arată că nu suntem pregătiți și antrenați să ne apărăm. Primul pas este să conștientizăm pericolul. Și asta face inițiativa "They Wear Our Faces”, lansată de compania Bitdefender în octombrie 2025, în Statele Unite.
Campania vorbește de o dimensiune importantă, dar ignorată de multe ori: stigmatizarea. Oamenii cad victime unor tehnici sofisticate de persuasiune pentru că infractorii cibernetici imită persoane apropiate și voci familiare, exploatează emoții adânci. Și apoi se simt vinovați. De multe ori, media și ceilalți din jur vorbesc despre neglijența celor păcăliți și alimentează o cultură a rușinii.
„They Wear Our Faces” contrazice acest tabu cultural și deschide o conversație sinceră despre ce înseamnă cu adevărat protecția în lumea digitală din 2025.
„În prezent, cea mai bună apărare împotriva înșelătoriilor bazate pe inteligența artificială este un echilibru între educație și vigilență. Cei dragi nouă, familiile noastre, ar trebui să-și ia un moment înainte să răspundă unor cereri urgente, să stabilească „cuvinte de siguranță” prin care să verifice identitatea celor apropiați și, desigur, să folosească soluții de securitate care blochează link-uri periculoase, apeluri suspecte sau tentative de furt de identitate. E adevărat, infractorii cibernetici pot ‘purta chipurile noastre”, însă cu un nivel potrivit de conștientizare și tehnologia adecvată, putem întoarce valul împotriva lor”, spune Adelina Năstase, Senior Manager, B2C Digital&Marketing Communication, Bitdefender.
AdAgency: 20 SOMETHING // Territory Studio
Ce ne face umani
Campania Bitdefender abordează mai multe tipologii de victime și de infractori cibernetici. Atacatorii pot lua vocea unui coleg care are nevoie de ajutor, a unui bătrân, a unui copil. Folosesc mecanisme psihologice atent elaborate care ating cele mai sensibile coarde umane: nevoia de ajutor a cuiva vulnerabil.
Infractorii informatici exploatează exact ceea ce ne face umani: relațiile, încrederea și instinctul de a acționa rapid atunci când cineva drag pare să aibă nevoie de ajutor.
"Campania ‘They Wear Our Faces” se adresează unui segment bine definit, și anume familiile multi-generaționale: părinți, copii și bunici. Familiile sunt astăzi printre cele mai expuse, iar infractorii informatici profită exact de sentimentele și vulnerabilitățile lor.
De aceea, ne adresăm lor prin canale și contexte care fac parte din rutina zilnică: social media, platforme video, panouri digitale outdoor sau indoor amplasate în locații strategice, colaborări cu creatori de conținut care ne pot ajuta să transmitem mesajul într-un mod cât mai accesibil și autentic.
Scopul este ca fiecare membru al unei familii, indiferent de vârstă sau nivel de educație digitală, să poată recunoaște situațiile riscante și să înțeleagă faptul că protecția digitală este o responsabilitate comună, la fel ca grija pe care o au unii față de alții", spun cei de la Bitdefender.
„They Wear Our Faces” schimbă narațiunea și înlocuiește vinovăția cu empatia. Victimele unor astfel de înșelătorii nu trebuie culpabilizate, ci înțelese și ajutate. Toți putem fi păcăliți la un moment dat, așa cum se întâmplă, deseori, să dăm click pe o știre falsă sau să dăm like unor imagini, video-uri care nu sunt reale, dar care mizează tot pe emoțiile noastre.
E nevoie să vorbim despre asta, despre propriile vulnerabilități. Pentru a găsi soluții mai bune de a ne apăra:
"În ultimii ani, înșelătoriile online au devenit o industrie globală, iar piața din Statele Unite ale Americii este una dintre cele mai afectate. De la deepfake-uri cu persoane publice, până la diverse înșelătorii generate de inteligența artificială, infractorii au acces la instrumente tot mai sofisticate care să ne exploateze încrederea la scară largă. Din păcate, ținta atacurilor și înșelătoriilor generate prin AI nu mai sunt doar figurile publice: acestea pot afecta pe oricine, și se întâmplă tot mai des să vizeze cunoscuți, prieteni sau familiile noastre, ceea ce face ca vigilența și protecția să fie mai importante ca niciodată”, spune Mihaela Păun, Sr. VP Sales & Marketing Consumer Solutions Group, Bitdefender.
AI contra AI
Bitdefender a folosit AI-ul pentru a combate AI-ul. Spoturile campaniei „They Wear Our Faces” au fost realizate de agenția britanică 20(SOMETHING) și Territory Studio și avertizează felul în care inteligența artificială poate fi folosită în manipulări rafinate.
Clipurile au fost realizate aproape integral cu ajutorul instrumentelor generative AI - voci sintetice și deepfakes - imitând chiar metodele atacatorilor informatici. Singura persoană reală din clip este atacatorul însuși.
"În ultimii ani, odată cu apariția amenințărilor online tot mai sofisticate precum cele bazate pe AI sau deepfake-uri, publicul care are nevoie de soluții de securitate s-a schimbat fundamental. Nu mai vorbim despre un segment de utilizatori tehnici, ci despre un public mult mai larg, oameni obișnuiți care trăiesc, lucrează și comunică zilnic online.
Tehnologia a adus aceste pericole direct în viața personală a fiecăruia. Siguranța online nu se mai aplică doar pentru dispozitive, ci pentru întreaga identitate digitală a unui individ. Nu mai e o problemă eminamente tehnică, ci face parte din viața de zi cu zi", spun cei de la Bitdefender.
Limite pe care le depășim împreună
Ne-am obișnuit deja cu fake news și imagini false care fac parte din feed în mod natural. Înșelătoriile devin și ele un rău inevitabil al vieții online. Resemnarea nu este însă un răspuns. Cei de la Bitdefender arată că există soluții de protecție împotriva acestor fraude. Bitdefender Family Suite este o soluție multi-dispozitiv, cu relevanță emoțională pentru familii.
"Ne-a bucurat să vedem cum oamenii înțeleg gravitatea fenomenului și se implică activ: caută soluții, își împărtășesc experiențele și interacționează, fie direct cu noi, fie cu creatorii de conținut alături de care lucrăm.
Campania a atras atenția și în presa internațională, fiind prezentată în publicații majore precum Forbes, AdAge, The Drum și Campaign US. E o recunoaștere importantă pentru mesajul pe care ne-am propus să îl transmitem.
- Forbes: https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2025/10/08/protect-your-family-why-fbi-warns-you-need-a-secret-word/
- AdAge: https://adage.com/video/bitdefender-they-wear-our-faces-1m15s/
- The Drum: https://www.thedrum.com/news/ad-the-day-bitdefender-turns-ai-weapon-against-scams
- Campaign US: https://www.campaignlive.com/article/movers-shakers-bitdefender-busch-light-spotify/1935587
Pentru noi, succesul campaniei se măsoară prin capacitatea de a schimba modul în care e percepută siguranța digitală și de a aduce subiectul în discuțiile din familie", spun cei de la Bitdefender.
În lumea în care infractorii digitali devin tot mai creativi, iar tacticile lor psihologice și tehnologice tot mai avansate, singura apărare reală începe cu înțelegerea, cred cei de la Bitdefender. Nu cu rușine sau blamarea celor care cad în capcană. Toți suntem vulnerabili la manipulare. Alfabetizarea digitală pornește de la recunoașterea unor semnale subtile. Putem schimba perspectiva de la: „cum ai putut să fii păcălit?” la „cum ne protejăm, împreună?”. Solidaritatea este cea mai bună măsură de siguranță pe care o avem.
CREDITS
Client: Bitdefender:
- Adelina Năstase - Senior Manager, B2C Digital & Marketing Communication, Bitdefender
- Cristina Șerban - Product Marketing Director, Bitdefender
- Mihaela Păun - Sr. VP Sales & Marketing Consumer Solutions Group, Bitdefender
Agency: 20(SOMETHING):
- Lucinda Gosling – Strategy Partner
- Bronwyn Schurr – Account Director
- Anisha Obeng – Client Partner
- Will Thacker – Creative Partner
- Lola Delafuente – Creative Lead
Production: Territory Studio:
- Dorian Thomas – Executive Creative Director
- Miranda Silverman – Creative Technologist
- Casey Leigh – Producer




















