Copy-ul și art-ul anului FIBRA #2: ”Tre' sa pui pe masa cel putin 20 de idei bune ca s-o faci pe a 21-a”

Copy-ul și art-ul anului FIBRA #2: ”Tre' sa pui pe masa cel putin 20 de idei bune ca s-o faci pe a 21-a”

Ea se gandea la publicitate inca din liceu, in timpul orelor de fizica și matematica. El s-a angajat acum 11 ani ca DTP-ist si si-a dat seama ca vrea sa isi vada munca pe pereti si la TV. Au trecut multi ani si multe campanii de atunci. Dintre cele recente la care au lucrat, "Brave Cut" (Fundatia Renasterea), "ROMBOT" (ROM Autentic) si "Veggie Heroes" (Mega Image) au fost remarcate anul acesta la FIBRA.

Faceti cunostinta cu Ioana Zamfir și Alin Sirbu, de la McCann Worldgroup Romania, desemnati copy-ul si art-ul anului la FIBRA #2. Cei doi ne povestesc despre parcursul loriîn aceasta industrie, la ce se așteptau cand au început, ce au invatat, ce isi amintesc despre prima reclama si cum e viata de copy si art în România.

 

Inceputurile in publicitate

Ioana: De hotarat, m-am hotarat la liceu, probabil in timpul unei ore de fizica sau mate din care nu intelegeam nimic. Eu voiam sa fac ceva mai cool si artistic, dar sa-i si expun mamei un scenariu in urma caruia n-ar fi lesinat de groaza. Publicitatea parea o solutie buna. De intrat, am intrat pe la 22 de ani, dupa ce am dat un test de creativitate la Ogilvy si m-au primit in internship.

Alin: In vara lui 2006 m-am angajat ca DTP-ist la Ogilvy. Primul proiect a fost o macheta la Sensiblu aparuta in B24Fun. Am fost foarte mandru de ea, am pandit revista sa apara si o am si acum. In prima zi de DTP-ist, mi-am dat seama ca vreau sa fac publicitate si sa ajung in creatie. La momentul respectiv imi doream sa lucrez pentru un client si imi vad munca pe pereti sau la televizor.

 

Background

Ioana: Eeei, pai: primara vizavi de casa, generala la Cosbuc, ca engleza era de viitor, liceu de overachieveri la Mihai Viteazul, apoi direct sectia de publicitate la Jurnalism si un master inceput tot in publicitate la SNSPA, pe care nu l-am terminat, ca m-am angajat. Ce-am invatat din toate astea e ca publicitatea se invata in agentie.

Alin: In primul rand, talent la desen: desenez de la 3 ani. Apoi educatia in zona asta: am urmat de Liceul de Arte si Facultatea de Arte. Apoi visul: inainte sa ajung sa lucrez efectiv in publicitate, mereu am visat sa fac spoturi TV si sa ajung la Apropo TV :)

Cu tot backgroundul meu, mi-e foarte usor “ sa vad” executia (asta e, de fapt, un fel de cliché de art director, dar e foarte adevarat si important).

 

Etape carieristice

Ioana: E super straightforward: un an de juniorat la Ogilvy si urmatorii 6 la McCann. Sunt copilul McCann-ului si nu cred ca exista in momentul asta o scoala mai buna de publicitate.

Aici am trecut la seniorat si, mai recent, la Group Creative Director. Tot aici am lucrat pe clienti si bugete la care stiu ca altii viseaza, am produs campanii tari cat altii intr-o viata si pentru lucrurile astea sunt recunoscatoare in fiecare zi.

Alin: La Ogilvy: DTPist 3 ani, 2 ani in creatie. McCann: 2 ani. Pribegie de 1 an jumate la Publicis, FCB si GMP. De 3 ani m-am intors la McCann. Cele mai importante etape in cariera mea au fost ca am ajuns in creatie in 2009 si ca acum lucrez in cea mai tare agentie.

 

Invataminte si dezamagiri 

Ioana: Of. Cred ca cea mai mare frustrare, mai ales la inceput, e ca propui si propui - si ti se par super idei - si nu le faci. Traiesc in .ppt, doar pentru tine. Si dup-aia le mai si vezi facute de altcineva, castigand la nu stiu ce festival international, si mori un pic in tine.

Asa e. Tre' sa pui pe masa cel putin 20 de idei bune ca s-o faci pe a 21-a. Tre' sa ai multe gloante, in forma unor campanii de calibru mare. Momentul in care iti iese, si se aliniaza planetele publicitatii, si produci, si faci campania, finally! Asta-i bucuria pentru mine. E greu si, cum zicem adeseori in mailuri, e un “push” continuu, dar asta trebuie sa faci.

Asta (si multe, multe altele) am invatat de la Catalin Dobre: ca sa facem campaniile alea tari, ne trebuie incapatanarea sa luptam pentru ele pana in panzele albe. Nu renuntam niciodata. Nici la al cincilea “nu”, nici la al zecelea. Nici daca ne ia un an, nici daca ne ia trei. Niciodata.

Alin: Invataminte: sa crezi in ideile tale. Dezamagiri: n-am luat nimic la Cannes anul asta. Adevar: publicitatea e foarte tare, e un domeniu in care ajungi sa te perfectionezi si sa lucrezi cu o gramada de oameni misto. Mit: ce se aude din afara, ca e usor sa faci publicitate.

 

Prima reclama

Ioana: Bai, pe primele nu le mai stiu. Ceva adaptari sau instore-uri unde temerea cea mai mare era ca nu stiam ce e ala un wobbler. Prima amintire serioasa e un spot la Maggi in care incercam sa ma dezmeticesc si sa inteleg de ce aveam nevoie de 200 de oameni pe platoul de filmare si de ce toti oamenii aia se agitau sa faca ce scriam eu acolo.

Pe atunci temerea era ca nu inteleg nimic - si nici nu intelegeam. Dar, hei, fake it till you make it: ajuta mereu daca pare ca intelegi :)

Alin: Vara DEROmania —> m-am plimbat toata tara pentru spotul asta si toata experienta a fost super tare. Am avut emotii la postproductie. Nu le-am ocolit, am stat o zi pe mail in schimburi de feedback cu casa de productie :)

 

Premiile FIBRA

Ioana: Noaptea aia la FIBRA a fost magie pura. Am castigat o groaza - si am si castigat cu campaniile mele de suflet din ultimul an. La Copywriterul Anului nu ma asteptam, asa cum se poate vedea, public, intr-o poza in care merg spre scena cu mainile la gura, dar cu fata toata un zambet.

Se mai poate vedea, tot public, in alta poza in care stau pironita locului, cu ochii mari si cu premiul ala de doujde de kilograme alunecandu-mi din maini. Nu stiu daca am reusit sa zic ceva pe scena, eram absolut coplesita. 

A fost fericire pura. Si cred ca a fost finalul perfect al meseriei de copywriting asa cum o stiam. Intre timp, am devenit director de creatie si, desi multe lucruri au ramas la fel, jobul meu s-a schimbat. Asa ca presiunea pe care o pun eu pe mine e ca anul viitor sa urce pe scena oamenii pe care ii cresc eu acum, din pozitia asta. Sa cunoasca si ei acelasi succes, sa-si faca si ei campaniile in care cred. Pentru mine, despre asta e meseria de creativ.

Alin: In ziua festivalului am fost super obosit si m-am dus direct acasa sa dorm. Telefonul  a inceput sa bazaie cu mesaje de felicitare pe SMS si facebook. M-am bucurat si m-am culcat la loc :) De apelativul “Artul Anului” n-am scapat o saptamana in agentie. Deci… no pressure.

 

Campanii

Ioana: Fiecare dintre campaniile astea merita un articol al lor. Fiecare ascunde un volum de munca ridicol, si niste oameni incredibili care au tras pentru campanie.

Dintre ele, BraveCut e in continuare cea mai frumoasa poveste pentru mine. Pentru ca a pornit de la un briefing de naming pe care niciun copywriter din agentie nu voia sa’l ia, a fost facuta cu zero lei, si a ajuns sa mobilizeze oamenii asa cum a facut’o. M’a ajutat mult pentru ca, de atunci, am simtit ca pot sa fac orice. Si tin minte ca in varful campaniei, cand din ce in ce mai multe femei ni se alaturau, mi’am zis: “E ok, am facut ceva bine in meseria asta. E ok.”

Alin: 3 campanii misto, cu insight bun la care am lucrat cu placere. BraveCut: sunt mandru ca aceasta campanie are continuitate prin donatiile oamenilor. Veggie Heroes: am lucrat cu o super echipa de designeri pentru pack-uri (Catalin Garbulet si Roberta Schuster). ROMBOT: mandru ca am contribuit la primul ambasador virtual al Romaniei.

 

Cel mai greu lucru din viata de copy/art in Romania. Cel mai frumos

Ioana: E greu pentru ca adesea, pur si simplu, nu-ti iese. Si e cel mai simplu lucru din lume sa renunti sau sa-i hateresti pe altii.  E frumos pentru ca ii am in jurul meu pe cei mai buni. Cei mai pasionati. Cei mai ambitiosi. Si cred ca suntem in sweet spot-ul ala in care ne motivam unii pe ceilalti sa facem work mai bun, si mai bun. Da. E bine. 

Alin: Cel mai greu lucru din viata de art din Romania: sa ai o zi la dispozitie ca sa executi 3 idei si sa le declini in restul de materiale.
Cel mai frumos lucru din viata de art: sa fii apreciat pentru ceea ce faci.

 

Premiile FIBRA reprezinta un demers local necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative. 
Festivalul este organizat de IQads, platforma media 
dedicata industriilor creative din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


FCB Bucharest

Cu o istorie si o experienta de peste 140 de ani in domeniul comunicarii, reteaua globala FCB include 150 de agentii in 90 de tari, avand peste 8.000 de angajati si este parte a Interpublic Group of Companies. In... vezi detalii »

Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related